Ny pu?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.869
Antall liker
1.482
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei, har nettopp anskaffet en Vpi Scout med jmw memorial arm og tenker å oppgradere pu etterhvert.
Vurderer f.eks. Audio technica at33ptg men er det andre som bør med på lista for passende pu under ca 8000 Kr.
Riaa er Musical fidelity mx-vynl.
Mvh
Svein
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.999
Antall liker
23.113
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Musical Fidelity MX-Vnyl er en utmerket riaa på MM.
På MC......... not so much. Akkurat her får du merke på cost/benefit, der det ikke er lagt det store
i MC-delen.
Derfor ville jeg gått for den beste MM-pickuppen du finner under 8000.
Eksempel kunne vært:

https://malaaudio.no/gold-note-vasari-shibata
https://www.lydglede.no/pickup/212-goldring-2500-mi-pickup-5033127000146.html
https://www.lydglede.no/pickup/309-goldring-g1042-mm-pickup-5036694026137.html
https://www.platekompaniet.no/lyd-hifi/vinyltilbehor/vinylrekvisita-audio-technica-vm760slc-pickup
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.235
Antall liker
2.874
Sted
Kongsberg
Musical Fidelity MX-Vnyl er en utmerket riaa på MM. På MC......... not so much.
Akkurat her får du merke på cost/benefit, der det ikke er lagt det store i MC-delen.
Er dette etter egen erfaring? Jeg har aldri hørt MX-Vnyl, men på papiret ser den aldeles
utmerket ut for meg - med variabel inngangsimpedans, fornuftig gain og lav støy.

Og vil ikke forbedringen man får ved å benytte en MC-pickup mer enn kompensere
for eventuelle svakheter i MC-delen?
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.235
Antall liker
2.874
Sted
Kongsberg
Hei, har nettopp anskaffet en Vpi Scout med jmw memorial arm og tenker å oppgradere pu etterhvert.
Vurderer f.eks. Audio technica at33ptg men er det andre som bør med på lista for passende pu under
ca 8000 Kr. Riaa er Musical fidelity mx-vynl.
Gratulerer med en fantastisk platespiller. Scouten har en kraftig motor som gir masse driv i bassen og
en fantastisk tonearm som takler pickuper langt over prisen du antyder. Selvfølgelig skal du ha en god
MC-pickup på denne. Klangmessig har Scouten litt mer nivå i bass og nedre mellomtone enn i de øvre
oktavene så jeg anbefaler en pickup med nøytral til slank klangkarakter. Derfor kan det kanskje lønne
seg å vurdere AT-OC- eller ART-seriene framfor AT-33-serien. Jeg ville vel valgt denne:
Om RIAAen din har svakheter i MC-delen som HasseBasse antyder, kan du alltids senere supplere den
med et par av Xindacs utmerkede MC-10 - med 20 eller 26 dB gain:
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.999
Antall liker
23.113
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er dette etter egen erfaring?
Yepps.......
Og vil ikke forbedringen man får ved å benytte en MC-pickup mer enn kompensere
for eventuelle svakheter i MC-delen?
Nei !!

Lånt med hjem, og hørt hos andre.
Den yter veldig bra til prisen på MM, men er 😴 -kjedelig på MC. Tok ut/fjernet det meste av
energien på en Sumiko Palo Santos Presentation i forhold til en modifisert Rotel RQ-970BX riaa.
Som du skriver, vil OP sikkert få vesentlig bedre "performance" med MC ved å bruke en god SUT til MM-inngangen på
MF´en.
 
Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.869
Antall liker
1.482
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei, tusen takk for gode innspill/svar.
AT oc og eventuelt sut etterhvert ser ut som en god plan, var ikke så avskrekkende pris på de xindak mc10 sut.
Mvh. Svein
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.235
Antall liker
2.874
Sted
Kongsberg
Hei, tusen takk for gode innspill/svar.
AT oc og eventuelt sut etterhvert ser ut som en god plan, var ikke så avskrekkende pris på de xindak mc10 sut.
Mvh. Svein
Xindak MC-10 trafoene er liksom VPI Scouten blant favorittproduktene blant det jeg testet gjennom mange år som
skribent i Audio og Fidelity. Strekker du budgettet noe kan du handle deg enda en favoritt fra denne perioden:
Dynavectoren blir ofte oversett og det er for galt, da den kvalitetsmessig nesten er på høyde med storebror
Dynavector DV-XX Mk.2 til 20 lapper. Men et par avvik er verdt å nevne; den har laaang inspillingstid (50 timer +)
og er litt på den varme siden i forhold til AT-OCene. Dette kan sammen med Scouten bli litt for mye av det gode
for noen, men jeg liker det sånn. Når jeg lytter til platespiller ønsker jeg at det skal låte som en platespiller og
ikke som en forfinet CD-spiller. Er du som meg vil også AT-33 serien være et godt valg med denne på topp:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.751
Antall liker
10.173
Torget vurderinger
2
Hei, tusen takk for gode innspill/svar.
AT oc og eventuelt sut etterhvert ser ut som en god plan, var ikke så avskrekkende pris på de xindak mc10 sut.
Mvh. Svein
Jeg solgte min Xindak 26dB , det ble for knotete å plassere på liten plass, og kjøpte en klassiker på EBay. Denon AU-320 både låter og måler bedre, lett å plassere, velger for 2 innganger, og MM direkte, for lavere pris enn en ny Xindak. Dvs under 200usd på eBay.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.869
Antall liker
1.482
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Så....soundsmith Carmen ble etterhvert utslitt, men bruker nå midlertidig en Audio technica vm95ml som jeg brukte på Audio technica lp5x spilleren og er nok lydmessig muligens en bedre match med Scouten.

Står nok mellom Audio technica at-oc9xls eller at-oc9mlx.
Er egentlig ganske fornøyd med micro linear slipingen og har hatt et par pu med denne slipingen.
Litt usikker på om hvor mye mer man får for pengene og om det er verdt 2000 kr. mer å gå for xls kontra mxl.
De er vel ganske like med unntak av slipingen?

Fikk forresten noen nye plater i samlingen i går deriblant Vicinity viii, meget god lyd på lp om man liker litt sånn 90- talls dream theater, cirkus maximus o.l. prog. rock.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
8.075
Antall liker
8.928
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
For det det er verdt så er jeg veldig glad i "Special Line Contact" nålene til Audio-Technica, som jeg er nesten sikker på er Gyger S slipninger og som er montert på mine ART7 og ART9, såvel som på OC9XLS. De sporer særdeles godt og låter kanskje, kanskje, kanskje hakket bedre enn ML-nålene. 2000 kroner bedre? Neppe, med mindre penger kun er en liten faktor.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.869
Antall liker
1.482
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Familie budsjett, så litt å si har det nok.
Tusen takk for svar 🙂
Mvh.
Svein
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.282
Antall liker
24.886
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det står mellom OC9XML og OC9XSL?
Jeg kaster inn AT33PTG/II, også med MicroLine-slipning, som jeg er frykltelig glad i.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.869
Antall liker
1.482
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Et lite oppfølgingsspørsmål, ser på de xindak mc10 sut at de ikke har jord tilkobling, legger man da jord fra platespiller til riaa eller kan den da droppes?
Mvh.
Svein
Takk for alle innspill så langt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.751
Antall liker
10.173
Torget vurderinger
2
Har OC9MLii og 33PTGii dvs samme Microline nål. OC9 passer mine ører best, dessuten håndterer den ujevne plater bedre enn PTG, selv om PTG skulle passe armen min bedre . OC9XML som måler meget pent varer 1000 timer mot Line som er 800 om slikt har noe å si. Line er nok litt lettere å få stilt inn, mindre Kilen enn Microline .

Solgte min Xindak SUT for det samme jeg gav for en vintage Denon(2000kr). AU-320 . Som er bedre og med flere muligheter( pass, 3 Ohm 40 Ohm) . Og lettere og plassere og har jording. En enda mer fleksibel SUT er Entre ET-100 med 3-10- 40 ohm, men ikke bypass.10 er perfekt for en AT MC. Hadde jeg visst om Entre hadde jeg nok valgt den.Men det passer med Denon SUT på Denon 51F platespiller da :) EDIT Dessuten en AU-320/340 kan ha både MC og MM tilkoblet samtidig , og det MÅ jeg ha. Entre tar kun MC…

Valgets kval
 
Sist redigert:
Topp Bunn