Ny RIAA, men hvilken?

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Jeg går rundt å har lyst til å oppgradere litt i anlegget, å nå er det riaa trinnet sin tur.
Da har jeg jo lyst på den ultimate kombinasjonen av god lyd, god pris og et godt design som alle i husholdningen kan ha fremme i stua.

Dette er oppsettet jeg har:
Platespiller: Pro-Ject the Classic med Hana EL
Høytalere: Audiovector QR3 som drives av en Naim Unity Atom
Riaa som skal byttes ut er fra MoFi

Det spilles hovedsakelig elektrisk musikk og rock, men også pop.

Jeg er åpen for å handle både nytt og brukt, å har sett for meg å bruke rundt 10k.
Et riaa trinn jeg har tittet litt på en stund, men ikke hørt enda er Gold Note sin PH5.
Erfaringer med PH5 eller andre anbefalinger?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.890
Antall liker
21.920
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvilken MoFi er det du skal bytte ut?
Jeg er skeptisk til å bruke 10 kkr på phonoforsterker til den grammofonen. Jeg hadde ikke gjort det, men ok, en brukt Hegel V15 vil vel lande der omtrent. Det ligger en forresten brukt NLE 17 (semi-DIY) på Finn til din pris. Spør vinylister om den så får du positive tilbakemeldinger.
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Det er MoFi sin Studio Phono som skal byttes ut.
Platespiller skal byttes ut ved en senere anledning.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.890
Antall liker
21.920
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Cambridge Alva Duo til AT33PTG/II - Bokrand AS-230 - Thorens TD 125 Mk. II.

Dersom himmelen er grensen for din neste grammofon er NLE-en på Finn noe du kan by på.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.717
Antall liker
11.194
Torget vurderinger
2
Dette med platespillere er jo nærmest en risikosport, med såpass små signaler er påvirkning fra utsiden et helt sirkus, der resultatene langt fra er gitt på forhånd.
Derfor blir det fort litt gjetting, men jeg vil si meg litt uenig med Valentino; du har en grei spiller og en god pu, så du taper ikke noe på å finne en solid RIAA til det oppsettet, vel vitende om at det er mer å hente i fremtiden. Som det for så vidt alltid er. :)

Jeg ville gått for brukt, det finnes mye bra på Finn. Eksempler:
- Avid Pellar, 5500,- (Ny ca. 12 000,-)
- Pure sound P10, 5500,- (Ny ca. 10 000,-) (MERK: Dette er en rørbasert RIAA, kun mm, så du må ha step-up trafo i tillegg. Jeg liker virkelig slike oppsett, men de er også svært påvirkelige for støy utenfra)

Om du finner iFi iPhono til sags er dette mye for pengene, likeledes om du snubler over Aura Fidelity Alpha, mulig leverandøren fortsatt har noen slike, de er absolutt verdt å lytte på til en nypris et sted rundt 10 000,-
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
482
Antall liker
1.231
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Et riaa trinn jeg har tittet litt på en stund, men ikke hørt enda er Gold Note sin PH5.
Har ikke mye å komme med, men PH5 ser ut som mye for pengene. Samtidig en estestisk god match med Naim Unity Atom som du har!
Lett justering av parametre på PH5 kommer godt med når du en gang skal oppgradere / skifte pickup.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.890
Antall liker
21.920
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Artig nok vet jeg om en slik som skal selges.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.283
Antall liker
6.477
Sted
Under stjernene
ASR mini Basis Exclusive HV, ser det ligger en brukt på Finn.
Var fornøyd med den.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.984
Antall liker
3.860
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Musical Innovation MI14 hvis du finner en.
Kjørte forbi ASR med vinduene nede når jeg sammenlignet disse 2.
 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.452
Antall liker
1.376
Sted
Stavanger
satte vekk min MM(cambridge har MM&MC) rega og cambridge etter å testet ut den innebygde i en Sony Reciver som jeg til da kun brukte Rec out tape loops i den.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.114
Antall liker
20.461
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Skal ikke si noe om de andre bud herinne, annet enn att kanskje PH5 og EAT Glow begge er veldig gode bud.
Men erfaringen som "Best Bang for the Buck" kan du få med alle former for Project´s Tube Box i alle deres
modeller (her setter du selv begrensning med prisen). Det krever, at du kaster de to originale rørene, og
finner 2 stk. NOS Sylvania 12AY7 i stedet. Har både MM og MC, og er til og med veldig støyfri i den konstellasjonen ;)
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Takk for mye god forslag og link med enda mer lesning

Jeg bruker en Cambridge Alva Duo til AT33PTG/II - Bokrand AS-230 - Thorens TD 125 Mk. II.

Dersom himmelen er grensen for din neste grammofon er NLE-en på Finn noe du kan by på.
Det er mye mulig den NLE'en låter bra, men jeg må innrømme at det ser ut som en blind mann har satt sammen kabinettet der, så den utgår.

Mala har tilbud på EAT E-Glo Petit for 11.500. (18k)
Jeg tror det er vanskelig å finne noe nytt som er bedre og penere til den prisen.
Gode omtaler er lett å finne.

Vis vedlegget 962254
Spennende. Jeg har ingen erfaring med rør, men har hørt mye om det. Både bra og tungvint😅. Er det oppvarmingstid på disse? Hvordan er det i bruk?

Ikke hørt denne, men jeg er fasinert av hva dem tilbyr til 400$. Fjernstyrt valg av last og ballansert inn/ut.
Vis vedlegget 962265
Jeg har en Schiit DAC liggende fra tidligere og var egentlig fornøyd med den frem til jeg fikk Naimen som har dette innebygd.

Jeg får lese litt om de andre anbefalingene som har kommet. Men det kan jo se ut som en tur til Mala for å høre på PH-5 og EAT E-Glo er en god start.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.717
Antall liker
11.194
Torget vurderinger
2
^ er du i distriktet uansett, kan jeg foreslå at du stikker innom Aura Fidelity på Rud i Bærum, og sjekker om du kan få låne med deg en Alpha RIAA ut til Mala, så dere kan høre dette side om side. Det er en overraskende RIAA, såpass kan jeg si!
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
^ er du i distriktet uansett, kan jeg foreslå at du stikker innom Aura Fidelity på Rud i Bærum, og sjekker om du kan få låne med deg en Alpha RIAA ut til Mala, så dere kan høre dette side om side. Det er en overraskende RIAA, såpass kan jeg si!
Kanskje man kan spørre begge pent å få låne med seg litt hjem? Selv om man ikke skal handle for veldig mye
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.890
Antall liker
21.920
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^10000 er dyrt med et kabinett man ikke orker trynet på. 6k og et kabinett fra bukta kanskje. Lykke til med jakten. :)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.071
Antall liker
2.535
Er det likeretter (DC) inni den ?!
Den tar 24 og 6 VAC så ja likeretter er nok plassert på innsiden av kabinettet. En mail til produsent gir muligens svar om man kan mate den DC? Som vanligivs går fint om dem ikke benytter slik halvperiode likeretter for å lage +/- DC fra enkel AC.

Nå vil jeg tro at med 70 dB gain at dem har bra kontroll på strømforsyning i dette produktet som pr nå er flagskipet deres innen ren phonoforsterker.
1697803426774.png
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.179
Antall liker
4.384
Torget vurderinger
1
Den tar 24 og 6 VAC så ja likeretter er nok plassert på innsiden av kabinettet. En mail til produsent gir muligens svar om man kan mate den DC? Som vanligivs går fint om dem ikke benytter slik halvperiode likeretter for å lage +/- DC fra enkel AC.

Nå vil jeg tro at med 70 dB gain at dem har bra kontroll på strømforsyning i dette produktet som pr nå er flagskipet deres innen ren phonoforsterker.
Vis vedlegget 962277
Det ser ut som de har styr på tingene :

mvh
KJ
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.745
Antall liker
58.963
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Takk for mye god forslag og link med enda mer lesning


Det er mye mulig den NLE'en låter bra, men jeg må innrømme at det ser ut som en blind mann har satt sammen kabinettet der, så den utgår.


Spennende. Jeg har ingen erfaring med rør, men har hørt mye om det. Både bra og tungvint😅. Er det oppvarmingstid på disse? Hvordan er det i bruk?


Jeg har en Schiit DAC liggende fra tidligere og var egentlig fornøyd med den frem til jeg fikk Naimen som har dette innebygd.

Jeg får lese litt om de andre anbefalingene som har kommet. Men det kan jo se ut som en tur til Mala for å høre på PH-5 og EAT E-Glo er en god start.
Vedr. rør i riaa som du spør om :
Det låter nok best når røra er varme (ca 20 minutt), men du har lyd med det samme den får signal.
Slike smårør holder i mange år, og det er antagelig ikke noe du trenger å tenke på hvis du ikke ønsker å tune lyden i en eller annen retning. I tilfelle har du muligheten. 12AX7 rør er enkelt å få tak i, og finnes massevis av ulike fabrikat. Ikke er de nødvendigvis så dyre heller. Du får bra nye rør for 3-400 kroner.


E-Glo Petit har dessuten både MC og Mm-inngang. Impedans og kapasitans kan enkelt stilles med knapper og hjul. Ikke noe fikling inni boksen eller på printet.

Aura Fidelity lager fine ting, det har jeg hørt flere ganger. Plug &, play. Hva koster en slik Alpha, @Håkon_Rognlien ?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.717
Antall liker
11.194
Torget vurderinger
2
Vedr. rør i riaa som du spør om :
Det låter nok best når røra er varme (ca 20 minutt), men du har lyd med det samme den
Slike smårør holder i mange år, og det er antagelig ikke noe du trenger å tenke på hvis du ikke ønsker å tune lyden i en eller annen retning. I tilfelle har du muligheten. 12AX7 rør er enkelt å få tak i, og finnes massevis av ulike fabrikat. Ikke er de nødvendigvis så dyre heller. Du får bra nye rør for 3-400 kroner.


E-Glo Petit har dessuten både MC og Mm-inngang. Impedans og kapasitans kan enkelt stilles med knapper og hjul. Ikke noe fikling inni boksen eller på printet.

Aura Fidelity lager fine ting, det har jeg hørt flere ganger. Plug &, play. Hva koster en slik Alpha, @Håkon_Rognlien ?
Den lå på om lag 10 000,- da jeg skrev om den; la meg gjette rundt 12 nå. Og kanskje har han noe demo på lager, hva vet jeg? :)

NB: Min erfaring er at det er ikke alle pu'r som funker like bra med denne løsningen, så jeg anbefaler å prøve før du kvitter deg med pengene for godt.
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
434
Antall liker
1.052
Torget vurderinger
7
Har ikke hørt PH-5 som du vurderer, men hadde en PH-10 en god stund. Kan absolutt anbefale den. Meget fleksibel og vellydende. Du bør få tak i den brukt, til omtrent ditt budsjett.

Et annet alternativ er jo Parks Puffin. Denne er vel for enkelte å «banne i kjærka» da den konverterer analogt til digitalt (og tilbake), men et meget morsomt, og etter min mening, vellydende, riaa-trinn. Masse muligheter til å tweake!

Ellers hadde jeg også en Pro Ject tube box innom på lån en kort tid. Det overrasket meg positivt.

Lykke til i jakten 😀
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.735
Antall liker
14.411
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Eg har prøvd ein del av dei nye Riaa-ene, men dei gamle Yamaha. Hafler, ARC,... er bare så mykje betre...
Så mitt råd er å finne ein god 70/80-tals forsterkar og nyte musikken.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.890
Antall liker
21.920
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vel, jeg synes at det er helt greit med disse moderne i praksis helt stille phonoforsterkerne. Deri også mitt eneste ankepunkt mot Parks Audio Puffin: Den kunne vært stillere (men jeg kunne godt hatt en med digitalutgang).
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
MoFi Studio Phono er (sammen med dipol høyttalerne) blant de beste produktene fra denne produsenten,
og helt på høyde med - eller bedre - enn mange av de forslagene som kommer her. Den er dessuten veldig
fleksibel med masse justeringsmuligheter i forhold til pickup.

Derfor ville jeg heller lagt pengene i en bedre pickup - evt. platespiller - før jeg byttet ut den RIAAen.
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Jeg så for meg at det var riaa trinnet som var det svake leddet i oppsettet mitt. Så min oppgraderings plan var: Ny riaa>Ny platespiller med Hana pickup jeg har nå>Ny pickup

Men jeg er åpen for å flytte rundt på rekkefølgen hvis det er mer fornuftig
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.890
Antall liker
21.920
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Et ankepunkt jeg har lest mot StudioPhono er at den klinger lyst, ca 1,5 dB stigning gjennom frekvensområdet.
Dersom du virkelig er på Hana-kjøret burde du spørre om du kan få prøve en Hana ML.
Disclaimer: Jeg er klassisk musikk på vinyl-entusiast og der er fine nåleslipninger viktig på grunn av at det gjerne er mye lyd innerst på platesidene og at de ofte også er skåret forbi «standard». Jeg har en med 52 mm modulert innerradius og omtrent 2 mm bredt utløpsrilleområde.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.338
Antall liker
9.573
Torget vurderinger
2
Parks Audio Waxwing om du kan vente litt. Sjekk Puffin tråden ang funksjonalitet. Det nye er at Waxwing har både Analog, Og digitale utganger og styres via Bluetooth, dvs fra lytteposisjon
Funksjonene til Puffin/Waxwing er for mange til å liste opp her, men det inkluderer funksjon for kanalbalanse , gain,volum EQ og oppsett av pickup og sjekk av RPM . Ingen pickuper har perfekt kanal balanse og et hifisystem for vinyl MÅ ha en balansekontroll… de fleste ser ut til å ha glemt det..eller lever i lykkelig uvitenhet
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.890
Antall liker
21.920
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Grattis! Så den ligge ute og tenkte på deg. Utmerket timing.
 
Topp Bunn