Ny Squeezebox!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.852
Antall liker
4.162
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nettverket ditt bruker 802.11. b eller g-protokollen, ja? Du har ikke kjøpt ruter med -n?
EDIT: Dette er fra Logitechs support:

" Detailed Description
The network audio player fails to connect to a wireless network. What can be done to troubleshoot this?
Answer
This could be caused by a variety of different things. We'll start with some basics.
If you're using WEP encryption:
Double check (possibly triple check if you're using 128-bit WEP) that you are entering your WEP key correctly. One incorrect or misplaced character will cause a failure to connect.
Ensure that you're using the first key in the router's setup if it lets you specify multiple keys
If your router has an option for this, try switching the authentication type (e.g. from shared key to open system or vice versa) to see if that helps
If you're using an ASCII password on your router and need to convert it to hex, you can do so at this web site.
If you're using WPA encryption:
Double, possibly triple check that the password is entered correctly in your SB2/SB3 setup. One incorrect or misplaced character, or a space where there shouldn't be one will cause a failure.
If you're using WPA2 with AES cipher, try changing your router/AP to use WPA1 with TKIP cipher instead and see if that works.
If you're using WPA1 (aka WPA Personal or WPA-PSK) ensure that the cipher is set to TKIP and not AES in your wireless router/AP setup.
Keep in mind that WPA passwords are case sensitive and must be between 8 and 64 characters in length.
In general:
If your router supports a 108mbps or higher 'turbo g', 'super g' or 'g nitro' mode, try disabling it and see if that helps.
If this is a Squeezebox2 or 3, ensure that the MAC address of the SB in view current settings on the main setup menu matches the one printed on the bottom of the label (if it doesn't, press right to change it back to the factory assigned one)
Ensure that your router or access point has the most recent firmware version available. This sometimes makes a huge difference, not only in connectivity but often times in performance as well.
If possible try resetting the router and the Squeezebox to factory default and see if that helps. to reset the Squeezebox, unplug the power and hold down the ADD(+) button on the remote while plugging the power back in.
If you find that there are several (over 3 or 4 or so) networks within range, try changing the channel in your router or access point's setup. This may help as well.
If you are still having trouble, please open a support incident with some details about your setup, including:
What make and model of wireless router or access point you are using, including what hardware and firmware version.
If you are using multiple routers or access points, more detail about how everything is configured.
What type of encryption you are using, what encryption strength, cipher type, etc... (basically any setting on your router/AP related to encryption)
What model of Slim Devices player you are using and what firmware version it currently has installed on it.
What version of SlimServer you are using."

EDIT igjen: se om du finner noe her:
http://slimdevices.custhelp.com/cgi-bin/slimdevices.cfg/php/enduser/std_alp.php

Bernt K
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Takk for svar Bernt,

Har sett litt på det du har sakset ned Bernt og skal prøve litt mere hjemme idag.
Det finns ett datastikk inn på controlleren selv om den er trådløs?
kan jeg prøve å kople den inn direkte på pc en med ledning å se om jeg for kontakt med SC igjennom denne?

Har pratet med en kompis som kommer til meg fra oslo på lørdag, han er dyktig på slike ting...(krysser fingre)

MVH Johnny
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.852
Antall liker
4.162
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke; har dessverre ikke satt mine ben i en Controller, men har brukt SB3 lenge, uten problemer. ;)

Bernt
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Da er den nye SB Duet i hus og koblet opp! Konfigureringen gikk veldig greit men foreløpig kjører jeg SC på en PC. Hadde Slimserver på NAS på den gamle SB. Det får jeg ta siden.

Har også prøvet å spille musikk såvidt og førsteinntryket er at det går veldig tregt å navigere. Jeg får lese litt på nettet så ordner det seg vel. Savner å kunne hoppe fra bokstav til bokstav. Det må da kunne gå an?

mvh,
OS
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Veggen skrev:
OS skrev:
Jeg har over 1600 album og koverbilde bare på et par hundre av dem så det blir nok litt jobbing når den nye SB kommer. Jeg bruker mye amazon og cduniverse til å laste ned bildene manuelt. Noen som har en bedre/enklere måte å gjøre det på?
Har brukt Album Cover Art Downloader, denne automatiserer jobben ganske mye, selv om den ikke finner alt og bommer noen ganger.

http://www.unrealvoodoo.org/hiteck/projects/albumart/
Har lastet ned og forsøkt dette men det feiler/kræsjer på første album. Noen ideer?

Ole
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan denne takler større samlinger på f.eks 400 GB musikk. www.dingz.no testet den med 400 plater i beste kvalitet, og da var responsen svært god. Fint om noen vil dele med erfaringene, for dette et unektelig noe av det kuleste jeg har sett, og en perfekt løsning for meg. Hvis den er rask nok da... :)
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Aksnes skrev:
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan denne takler større samlinger på f.eks 400 GB musikk. www.dingz.no testet den med 400 plater i beste kvalitet, og da var responsen svært god. Fint om noen vil dele med erfaringene, for dette et unektelig noe av det kuleste jeg har sett, og en perfekt løsning for meg. Hvis den er rask nok da... :)
Jeg har over 1600 CD'er lagt inn i flac-format og HD på 1TB og det fungerer som bare det!

mvh,
OS
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
OS skrev:
Da er den nye SB Duet i hus og koblet opp! Konfigureringen gikk veldig greit men foreløpig kjører jeg SC på en PC. Hadde Slimserver på NAS på den gamle SB. Det får jeg ta siden.

Har også prøvet å spille musikk såvidt og førsteinntryket er at det går veldig tregt å navigere. Jeg får lese litt på nettet så ordner det seg vel. Savner å kunne hoppe fra bokstav til bokstav. Det må da kunne gå an?

mvh,
OS
Det skal gå å oppgradere til siste software igjennom menyen til controlleren, siste software er visstnok 22 versjonen. Dette skal hjelpe på hastigheten.

http://www.dingz.no/php/art.php?id=517797

MVH Johnny
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
OS skrev:
Aksnes skrev:
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan denne takler større samlinger på f.eks 400 GB musikk. www.dingz.no testet den med 400 plater i beste kvalitet, og da var responsen svært god. Fint om noen vil dele med erfaringene, for dette et unektelig noe av det kuleste jeg har sett, og en perfekt løsning for meg. Hvis den er rask nok da... :)
Jeg har over 1600 CD'er lagt inn i flac-format og HD på 1TB og det fungerer som bare det!

mvh,
OS
Det høres jo svært lovende ut. :)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Hva er forskjellen på å sette fixed volume og på å bare skru opp lyden til 100%?

PK
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det har vært beskrevet før pks, men jeg er for lat til å finne det. Ved å sette på fixed, så bypasser man volumkontrollen SB3 har fullstendig, og får et renere signal
inn i dacen. Dokumentert av Slim Devices selv såvidt jeg husker. Og ja, det er hørbart. ;)

O.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
pks skrev:
Hva er forskjellen på å sette fixed volume og på å bare skru opp lyden til 100%?
PK
Teknisk sett er det ingen forskjell, dette er direkte fra Sean Adams, konstruktøren av SB.
Fixed innstillingen gjør ikke annet enn å låse digitalutgangen på 100% volum, og den ble lagt til for å hindre at folk ved et uhell kunne operere med redusert volum uten å være klar over det.

At noen allikevel hører forskjell har jeg ikke sett noen forklaring på.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Da er jeg feilinformert i så fall, skal se om jeg finner referansen.

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Her, fra wikien:

"If the volume control is enabled in the SqueezeBox then the digital information provided by slimserver is manipulated by the firmware and output through the digital output. This manipulation may cause some loss of information. If the digital volume control is switched off then the SqueezeBox simply plays what it receives and your DAC does the job it did before when it was directly connected to a CD transport."

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?HowtoBestAudioQuality

O.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jada, det er riktig det som står der. "If the volume control is enabled...".
Når volumet er på 100% er ikke "volume control enabled", da passerer bitene uforandret.
Hvis volumet er 99% eller lavere begynner den å massere bitene.

Fixed=100%, jeg tror konstruktøren vet hva han snakker om.

Akkurat denne diskusjonen var i en annen tråd også for en stund siden.

Edit; husk at wiki'en ikke er skrevet av Slim Devices ansatte og ikke nødvendigvis er
den mest nøyaktige kilden til informasjon:
This Wiki contains information contributed by members of our community. Opinions expressed here do not necessarily reflect those of Slim Devices.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Veggen skrev:
Jada, det er riktig det som står der. "If the volume control is enabled...".
Når volumet er på 100% er ikke "volume control enabled", da passerer bitene uforandret.
Hvis volumet er 99% eller lavere begynner den å massere bitene.

Fixed=100%, jeg tror konstruktøren vet hva han snakker om.

Akkurat denne diskusjonen var i en annen tråd også for en stund siden.

Edit; husk at wiki'en ikke er skrevet av Slim Devices ansatte og ikke nødvendigvis er
den mest nøyaktige kilden til informasjon:
This Wiki contains information contributed by members of our community. Opinions expressed here do not necessarily reflect those of Slim Devices.
Nå må dekk jo husse en viktig ting, og det er at alle DAC'er har innebygd volumkontroll, men bruk'n itte...
Hvis fixed volume bare er fullt volum er det ingen forskjell, og etter å ha lest litt rundt så stemmer dette her også. Så det eneste fixed gjør er å fjerne muligheten for volumstyring... Praktisk :p

PK
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
pks skrev:
Nå må dekk jo husse en viktig ting, og det er at alle DAC'er har innebygd volumkontroll, men bruk'n itte...
Hvis fixed volume bare er fullt volum er det ingen forskjell, og etter å ha lest litt rundt så stemmer dette her også. Så det eneste fixed gjør er å fjerne muligheten for volumstyring... Praktisk :p

PK
Kåmm i håg nå pækåæss, atte vi talar om digital utgangen her. Dænn digitale volumkontrollen gjøras i CPU'en på SB'en, dac chip'en æ itte med på morroa i det hæle tatt.

For analogutgangen på SB3'en kan du sette en verdi under player settings, audio, preamp volume (eller noe sånt) mellom 0 og -63dB, dette er dac'ens innebygde volumkontroll.
Noen påstår det er gunstig å sette denne til maks demping, altså -63 dB, når man kun bruker digitalutgangen. Teorien er vel at da blir signalet på analogutgangen så godt som borte og dermed blir det mindre fare for støy på digitalutgangen. Vet ikke ikke om det egentlig har noe for seg.

Transporteren har ikke noe slik dac volum funksjon aktivert. Litt merkelig egentlig for dac chip'en har det jo tilgjengelig. Kanskje det kommer i en senere firmware versjon.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Denne laaange tråden er kanskje en indikasjon på SB ikke er den riktige veien å gå, eller ? ;)


Begriper ikke at noen gidder så mye dilldall for å lytte til velklingende musikk...
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
michell skrev:
Denne laaange tråden er kanskje en indikasjon på SB ikke er den riktige veien å gå, eller ? ;)


Begriper ikke at noen gidder så mye dilldall for å lytte til velklingende musikk...
Du har et poeng! En pickup er jo en pickup, og et drivverk et drivverk. Har aldri vert noe dilldall rundt om disse temaene.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Vel, det er ikke alle som har det slik. Jeg tror min SB3 var oppe på mitt trådløse mac-nett og spilte musikk på under 5 minutter.
Det er ikke så mye dilldall.

O.
michell skrev:
Denne laaange tråden er kanskje en indikasjon på SB ikke er den riktige veien å gå, eller ? ;)


Begriper ikke at noen gidder så mye dilldall for å lytte til velklingende musikk...
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
michell skrev:
Denne laaange tråden er kanskje en indikasjon på SB ikke er den riktige veien å gå, eller ? ;)
Begriper ikke at noen gidder så mye dilldall for å lytte til velklingende musikk...
Det har du nok rett i, for folk som er så lite datakyndige at de er macfantaster så blir nok dette for vanskelig. ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Snakk for deg selv! :D
Jeg er skadet etter å ha hatt sommerjobber som it-ansvarlig i min pure ungdom og klarer fortsatt å finne ut av nettverkstullball,
men som macbruker er vi vant til at ting fungerer rett ut av boksen, så det handler vel snarere om at vi er bortskjemt.
Uansett, SB3 var en slik opplevelse. Rett ut og rett opp.

O.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Det er heller det motsatte som er problemet. Fint lite av tweaks å gjøre med en SB. Ser for meg at det kan være frustrerende for mange, når resultatet er så lite "selvgjort".
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Puuuuh.......,

Der var jeg endelig oppe å går med SB`en, hos meg taklet den ikke at jeg kjørte usynlig nettverksnavn over Wlan en, Er ikke alltid like enkelt å finne ut av slike ting. :-\

Men nå virker alt 100% og jeg må si første inntrykket og brukervennligheten er helt utrolig på denne saken, det er en fantastisk følelse å kunne sitte med hele cd samlinga si bare ett tastetrykk unna.
Når jeg hadde fått alt opp å gå fikk jeg melding på controlleren å laste ned siste software som var kommet....herlig.Er også overrasket at det går så ekstremt raskt å skifte spor/album og jeg opplever ingen "hang up" i noen deler av navigeringen.
Eneste er at albumcoverne kommer med bilde litt sent noen ganger når en scroller raskt nedover albumerne.

Men det absolutt beste av alt er at lydkvaliteten spilt av som Flac filer igjennom Dacen til Aeroen virker å være helt på høyde med avspilling gjort igjennom det interne drivverket til Aeroen. ;D Men her skal det testes litt mer....

MVH Johnny

Edit; det neste blir nok å kjøre alt over på en Nas disk for for plassen sin del, å for mulighet for å ha samlet alt på en plass samt muligheten for å kjøre med Pcen avskrudd.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Har lekt meg litt i menyen til SB Duett, det er en ting jeg sliter litt med, prøver å få lagret spillelister men får det utrolig nok ikke til.Har prøvd i menyen til SC og selve controlleren får til å mikse en spilleliste på skjermen men når jeg kommer til å lagre navnet på den lagrede spillelisten og trykker "lagre" finner jeg ikke at listen er lagret noen plass? Noen som har fått det til?

MVH Johnny

EDIT: En annen ting er software oppgraderingen, ser at det ligger software 22 inne på controlleren min har lastet ned 2 oppgraderinger på 24 timer? hva er det disse oppgraderingene gjelder ?
Og hvorfor legges det evntuelt nye ut så ofte mon tro?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
johnnygrandis skrev:
Puuuuh.......,

Der var jeg endelig oppe å går med SB`en, hos meg taklet den ikke at jeg kjørte usynlig nettverksnavn over Wlan en, Er ikke alltid like enkelt å finne ut av slike ting. :-\

Men nå virker alt 100% og jeg må si første inntrykket og brukervennligheten er helt utrolig på denne saken, det er en fantastisk følelse å kunne sitte med hele cd samlinga si bare ett tastetrykk unna.
Jepp! Den er også fantastisk vanedannende! Kan nesten ikke forstå at jeg klarte å bruke CD-spiller før... Så utrolig tungvindt om man vil utforske platesamlingen...
Men det absolutt beste av alt er at lydkvaliteten spilt av som Flac filer igjennom Dacen til Aeroen virker å være helt på høyde med avspilling gjort igjennom det interne drivverket til Aeroen. ;D
Min erfaring er at jeg ikke klarte å høre en degradering av lydkvaliteten ved sammenligne drivverk vs datastream. Kom gjerne med en utfyllende sammenligningstest!

Gratulerer med et utrolig praktisk produkt, som endelig får funksjonaliteten til Sonos ned på et mer fornuftig prisnivå. :)
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.877
Antall liker
810
Torget vurderinger
4
Kort spørsmål: Kan man fritekstsøke etter f.eks låter fra fjernkontrollen?
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har nå brukt min nye SB Duet noen dager og jeg må desverre innrømme at jeg ikke er fornøyd med søkefunksjonen. Jeg har over 1700 album med nesten 400 artister og det er alt for tungvindt å bla igjennom artistene. Jeg har også SB3 og der er søkefunksjonen meget bra. Noen andre?

mvh,
OS
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
816
Antall liker
592
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Duet er oppe å går. Har en miks av filer, wma, flac og wav. Når jeg scanner biblioteket, finner Squeezecenter ikke wav filene. SB skal jo støtte wav, er det noen innstillinger her jeg har gått glipp av?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Duet oppe å går her, ihvertfall teoretisk da fosterkerne mine kommer i morgen antar jeg!

Men hvorfor får jeg ikke lyd i minijack-uttaket på remoten???
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
hifiguru skrev:
Duet oppe å går her, ihvertfall teoretisk da fosterkerne mine kommer i morgen antar jeg!

Men hvorfor får jeg ikke lyd i minijack-uttaket på remoten???
Det er ikke noe galt med enheten din; kontakten på kontrolleren din er foreløpig ikke i bruk - vi får håpe den blir aktivisert i en senere programvareoppdatering.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.877
Antall liker
810
Torget vurderinger
4
OS skrev:
Jeg har nå brukt min nye SB Duet noen dager og jeg må desverre innrømme at jeg ikke er fornøyd med søkefunksjonen. Jeg har over 1700 album med nesten 400 artister og det er alt for tungvindt å bla igjennom artistene. Jeg har også SB3 og der er søkefunksjonen meget bra. Noen andre?

mvh,
OS
Hei OS
Jeg vurderer å kjøpe en Duet, og synes søking er et viktig kriterie for hvilket produkt jeg skal lande på.
Kan du si litt om hva som er forskjellen på søkemulighetene mellom Duet og SB3?
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Liotheles skrev:
OS skrev:
Jeg har nå brukt min nye SB Duet noen dager og jeg må desverre innrømme at jeg ikke er fornøyd med søkefunksjonen. Jeg har over 1700 album med nesten 400 artister og det er alt for tungvindt å bla igjennom artistene. Jeg har også SB3 og der er søkefunksjonen meget bra. Noen andre?

mvh,
OS
Hei OS
Jeg vurderer å kjøpe en Duet, og synes søking er et viktig kriterie for hvilket produkt jeg skal lande på.
Kan du si litt om hva som er forskjellen på søkemulighetene mellom Duet og SB3?
SB3 har søking lignende den du har på mobilen, dvs hele alfabetet på knappene (f.eks. så trykker du tre ganger på 9 tallet for å få Y på mobilen). SB Duet har ikke noen knapper med alfabetet på og du må derfor "skrolle" deg frem til hver bokstav som er fryktelig tungvindt og litt fiklete. Det er lett å bomme på bokstavene. Det er faktisk så idiotisk at jeg begynner å tro jeg bruker søkefunksjonen feil eller har missforstått totalt!

mvh,
OS
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det virker som SB3/Transporter er langt mer effektiv hvis man har stor digital samling gitt...har blitt glad i den tekst-inputen!

O.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.877
Antall liker
810
Torget vurderinger
4
Takker for svar! Er det andre som har testet Duet nok til å si noe mer om dette?

Det blir da for meg en avveining mellom god søkefunksjonalitet (SB3) og det å ha skjerm på fjernkontrollen (Duet)
Jeg har nok for lang avstand mellom sofaen og anlegget til å kunne se Squeezebox3-skjermen så da vil vel svaret gi seg selv?

Synspunkter?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Liotheles skrev:
Takker for svar! Er det andre som har testet Duet nok til å si noe mer om dette?

Det blir da for meg en avveining mellom god søkefunksjonalitet (SB3) og det å ha skjerm på fjernkontrollen (Duet)
Jeg har nok for lang avstand mellom sofaen og anlegget til å kunne se Squeezebox3-skjermen så da vil vel svaret gi seg selv?

Synspunkter?
SB3 med største skriften synes gaaanske tydelig synes jeg da, duet kan man jo sitte i en krok og kose seg meg uten å "sikte" mot kontrollboksen men føler det blir endel scrolling, veldig nøyaktig er vel ikke hjulet heller, skulle vært mer IPOD, uten roterende skive.
 
Topp Bunn