Ønsker anbefaling Ny stereo på hytta - trenger noen råd

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har fått innvilget hytteanlegg innen neste sesong, dvs innen jul så har foreløpig god tid. Vil gjerne at dette anlegget er annerledes enn det jeg har hjemme, det vil også bli brukt på en annen måte;

Det vil så og si aldri være behov for å spille særlig høyt, dermed blir det viktig med så bra dynamikk som mulig på moderat volum.
Plassering av høyttalere er en begrensende faktor; de blir stående ganske tett på frontvegg. Til gjengjeld får de meget god avstand til sidevegger. Hytta er laftet så ingen glatte flater på veggene, men skifer på gulv. Stor, men varierende takhøyde, tenk stabbur. Det vil sjeldent bli lyttet fra sweetspot, kun 5-6 dager i året da jeg er helt alene på hytta. Volumet går nok opp litt også da...men det er faktisk ikke så viktig totalt sett.

Jeg ønsker meg en rørforsterker til dette anlegget, her er det snakk om hygge foran peisen, rødvin og musikk. Aller helst en SET-variant, men det avhenger vel av høyttalerne. Jeg kan ikke velge fritt her av hensyn til plassering og øvrig møblement. Helst ikke mer enn 25cm bredde og 35cm dybde på høyttalerne. Er veldig i tvil om det blir stativhøyttaler eller en liten gulvstående. Gjerne med valnøtt finish, men ikke helt låst der. Har plass til en liten sub, men hadde håpet på å unngå det her.

Noe usikker på kilder, men ser for meg å ha mulighet for både vinyl og streaming, men det er ikke så viktig nå. Budsjett for høyttalere og forsterker er ca 80ˋ

Har begrenset erfaring med rørforsterkere utover 2 ulike Ayon KT-88 varianter for en del år siden.

Jeg er temmelig altetende når det gjelder musikk, men er veldig glad i dynamikk og at det svinger.

Hvordan ville dere prioritert pengene og hva bør jeg tenke på mht begrensningene vedr.plassering nesten inntil frontvegg? Kom gjerne med produkttips og fremfor alt komboer som matcher bra. Det er jo ikke så ofte man setter sammen et anlegg helt fra scratch.

Setter veldig pris på alle innspill, jeg er helt åpen og har ikke sett meg ut noe foreløpig😊Kommer nok ikke til å handle før utover høsten.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Ingen som har gode tips til en god combo, rørforsterker/høyttaler, som passer til kriteriene over?
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Hvis du liker dynamikk ,og kanskje ikke vil kjøpe noe som koster skjorta med tanke på at det er et hytteanlegg tross alt, hva med feks klipsch RP-600M? en god rørforsterker til fra LM, Cayin, PL eller Mastersound kanskje ,og du vil sikkert få kremlyd på hytta? Finnes så mange muligheter, så jeg bare slenger ut det første som slår meg inn...så kommer det nok flere råd fra erfarne fjellfolk her snart.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har fått innvilget hytteanlegg innen neste sesong, dvs innen jul så har foreløpig god tid. Vil gjerne at dette anlegget er annerledes enn det jeg har hjemme, det vil også bli brukt på en annen måte;

Det vil så og si aldri være behov for å spille særlig høyt, dermed blir det viktig med så bra dynamikk som mulig på moderat volum.
Plassering av høyttalere er en begrensende faktor; de blir stående ganske tett på frontvegg. Til gjengjeld får de meget god avstand til sidevegger. Hytta er laftet så ingen glatte flater på veggene, men skifer på gulv. Stor, men varierende takhøyde, tenk stabbur. Det vil sjeldent bli lyttet fra sweetspot, kun 5-6 dager i året da jeg er helt alene på hytta. Volumet går nok opp litt også da...men det er faktisk ikke så viktig totalt sett.

Jeg ønsker meg en rørforsterker til dette anlegget, her er det snakk om hygge foran peisen, rødvin og musikk. Aller helst en SET-variant, men det avhenger vel av høyttalerne. Jeg kan ikke velge fritt her av hensyn til plassering og øvrig møblement. Helst ikke mer enn 25cm bredde og 35cm dybde på høyttalerne. Er veldig i tvil om det blir stativhøyttaler eller en liten gulvstående. Gjerne med valnøtt finish, men ikke helt låst der. Har plass til en liten sub, men hadde håpet på å unngå det her.

Noe usikker på kilder, men ser for meg å ha mulighet for både vinyl og streaming, men det er ikke så viktig nå. Budsjett for høyttalere og forsterker er ca 80ˋ

Har begrenset erfaring med rørforsterkere utover 2 ulike Ayon KT-88 varianter for en del år siden.

Jeg er temmelig altetende når det gjelder musikk, men er veldig glad i dynamikk og at det svinger.

Hvordan ville dere prioritert pengene og hva bør jeg tenke på mht begrensningene vedr.plassering nesten inntil frontvegg? Kom gjerne med produkttips og fremfor alt komboer som matcher bra. Det er jo ikke så ofte man setter sammen et anlegg helt fra scratch.

Setter veldig pris på alle innspill, jeg er helt åpen og har ikke sett meg ut noe foreløpig😊Kommer nok ikke til å handle før utover høsten.
Ikke spille høyt nei.. Lettdrevne høyttalere med enkle høyttalere delefiltermessig.


Høyttalere:
Triangle Antal.. Gulv. Fåes billig brukt. Eller nye EZ
De har bassport i front.
De er litt høy, men skulle passe innen målene ellers.

Rørforsterker:
PrimaLuna eller noe slikt. LM skal være bra og.

Da spiller det flott. Og du trenger ikke bruke 80 på dette. Ikke sikkert det blir bedre heller..
--------------------
Skal en bruke 80...så blir det mer synsing..






Du får nok mange forskjellige forslag.

Har hatt Triangle Antal EX tror jeg de hette og en Music Angel kt88
Låt himmelsk flott. Også når en var I 2 etg og anlegget spilte nede i stuen.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvis du liker dynamikk ,og kanskje ikke vil kjøpe noe som koster skjorta med tanke på at det er et hytteanlegg tross alt, hva med feks klipsch RP-600M? en god rørforsterker til fra LM, Cayin, PL eller Mastersound kanskje ,og du vil sikkert få kremlyd på hytta? Finnes så mange muligheter, så jeg bare slenger ut det første som slår meg inn...så kommer det nok flere råd fra erfarne fjellfolk her snart.

Bare legge inn en kommentar.
Hadde Klipsch RP280F og primaluna og det spilte langt unna så bra som den jeg anbefalte.
Nye Klipsch er tamt og kan ikke sammenlignes med gamle klipsch synes jeg. Spilte fint, men.. Det er min mening da.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Må ikke bruke 80ˋ men kan strekke meg dit om jeg »må»
Mastersound Compact er høyt oppe på listen, tror ikke det blir Klipsch. Måtte i så fall blitt Forte, men sliter med de fysiske målene. Triangle er et bra tips, ser en del av modellene har bassrefleks foran. Fyne er aktuelt, bassrefleks under og effektive. Leser litt i trådene som omhandler høyttalere som spiller bra på lavt volum.

Det jeg er i tvil om er hvor problematisk det er med en plassering nær frontvegg og i hvilken grad dette ekskluderer høyttalerutvalget.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Må ikke bruke 80ˋ men kan strekke meg dit om jeg »må»
Mastersound Compact er høyt oppe på listen, tror ikke det blir Klipsch. Måtte i så fall blitt Forte, men sliter med de fysiske målene. Triangle er et bra tips, ser en del av modellene har bassrefleks foran. Fyne er aktuelt, bassrefleks under og effektive. Leser litt i trådene som omhandler høyttalere som spiller bra på lavt volum.

Det jeg er i tvil om er hvor problematisk det er med en plassering nær frontvegg og i hvilken grad dette ekskluderer høyttalerutvalget.
Ja.. Triangle har vel ikke det basstrøkket som Fyne, etter som jeg har lest om Fyne.
Triangle går heller ikke så langt ned i bassen. Og da slippe en unna mye tull.

Kudos og Spendor av de gulvhøyttalerne som er litt små er et tips og, men låter vel mer som en vanlig høyttaler.
Det gjør jo Triangle også, men de låter mye dyrere og jeg fikk en utrolig fast og HI-END aktig bass fra de. De har og en slags x faktor jeg ikke glemmer og ja, de er savnet. Men jeg skal gjennom de fleste merkene før jeg slår meg til ro med et merke. Triangle, Kudos og Usher er de som har stått lengst hos meg. Med rør som kraftkilde hadde jeg valgt Triangle. Kjøper en brukt så kan en bare selge hvis en ikke liker de. Men velg f.eks Altal som har 2 stk 6.5 tommere. Ikke noe mindre.

Ellers låt Triangle Antal veldig flott.
På f.eks Ane Brun - live at Stockholm concert hall. Så Har ikke hatt høyttalere som har vert så luftige og viste den store salen som de.
Muligens Usher og dagens Piega klarer noe i nærheten. Piega, de små tynne låter nydelig, men usikker på om rør klare drive de.

Men uansett lykke til i jakten.
 
Sist redigert:

Jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2014
Innlegg
1.523
Antall liker
6.654
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
Hei. Har et helt annet oppsett i feriehuset i Sverige, så har ingen konkrete tips. Er du på Instagram har jeg en jeg kjenner som bruker Mastersound Compact forsterker og som tester høyttalere i disse dager. Ham kan du sikkert spørre.
Hos oss går det i Gato, en enkel direktedrevet Thorens og Montana høyttalere på ferie. Spiller litt annerledes enn Piegaene hjemme. De står i Sverige så benytter anledningen til å mimre litt siden det er lenge siden sist. Synes ellers PMC har overbevist der jeg har hørt dem, men har ingen ide om match med forsterkeren du tenker på. Kan litt lite om det tekniske rundt rørforsterker dessverre. Lykke til med hytteanlegget.
A7DCD492-3F04-479F-8C20-36A9BB33295A.jpeg
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Du kan lytte til Harbeth C7ES3 - jeg elsker dem. Klassisk 2-veis BBC av utseende, men med en fantastisk 8 toms egenutviklet bass/mellomtone som gjør at musikken låter så naturlig at du kanskje ikke føler at du trenger rørforsterker. Men fungerer fint med både transistor og rør. Har fått dem bra til med 2x25W (Arcam Solo Mini), men har du 2x50W er du i hvert fall sikker. Jeg bruker dem som front i hjemmekino (da delt ved 80 Hz mot subwoofere, riktignok), så nok trøkk er ikke noe problem. Lykke til med en veldig positiv opplevelse - toppen av avslappende med god musikk i flotte omgivelser😊
83EE657C-4194-4FDB-B283-175216FB110F.jpeg
 
Sist redigert:

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Du sier at de vil stå nær frontvegg og det sjelden blir lyttet i sweetspot,da tenke æ Larsen
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Du sier at de vil stå nær frontvegg og det sjelden blir lyttet i sweetspot,da tenke æ Larsen
Takk for et meget spennende tips! Jeg heter Larsen til etternavn selv😊
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Det e endel år siden nu,men meine det va Larsen 6,de va i allefall 2veis med 6,5-7tommer,meine det va ScanSpeak,huske ikkje hvilken diskant. I alle fall,det låt veldig bra,imponerende kor lite det betydde kor man satt i forhold til senter mellom dem. De sto helt klint inntil vegg bak dem. Det ble spilt på en 300B forsterker,et merke æ ikkje har hørt navnet på før eller etter..
Trur Larsen e det absolutt rette,det aller meste annet e jo sweetspot- høyttalere
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Den Luxman og Larsen på hytta trur æ virkelig hadde blitt snadder førr dæ Mr Larsen:cool:
Har autobias,RIAA,hodetlfamp,tonekontroller og ser meget bra ut
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei. Har et helt annet oppsett i feriehuset i Sverige, så har ingen konkrete tips. Er du på Instagram har jeg en jeg kjenner som bruker Mastersound Compact forsterker og som tester høyttalere i disse dager. Ham kan du sikkert spørre.
Hos oss går det i Gato, en enkel direktedrevet Thorens og Montana høyttalere på ferie. Spiller litt annerledes enn Piegaene hjemme. De står i Sverige så benytter anledningen til å mimre litt siden det er lenge siden sist. Synes ellers PMC har overbevist der jeg har hørt dem, men har ingen ide om match med forsterkeren du tenker på. Kan litt lite om det tekniske rundt rørforsterker dessverre. Lykke til med hytteanlegget.
Vis vedlegget 712186
Den Montanaen er jo interessant og ikke på radaren fra før. Har sett litt på PMC, de krever nok mer av forsterker enn en typisk SET, men kan jo vurdere en med KT- variant evt. De leverer mye mer effekt, men kanskje ikke fullt så innsmigrende lyd.
 

Jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2014
Innlegg
1.523
Antall liker
6.654
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
Montana spiller med relativt mye trykk, amerikansk som den er.
Har fått mine brukt, men de kommer herfra
Montana Monitor
 

Jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2014
Innlegg
1.523
Antall liker
6.654
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
Testet forresten lillebroren for en del år siden. Ikke så liten den heller, men den kjøpte jeg aldri så de er nok lagret samme sted fortsatt. Ble mine første Piega her hjemme dengang i stedet. Montana ga litt for mye bass til mitt lille lytterom.
2EDA730A-8610-400E-8B3D-9F3AB70CECD6.jpeg
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det e endel år siden nu,men meine det va Larsen 6,de va i allefall 2veis med 6,5-7tommer,meine det va ScanSpeak,huske ikkje hvilken diskant. I alle fall,det låt veldig bra,imponerende kor lite det betydde kor man satt i forhold til senter mellom dem. De sto helt klint inntil vegg bak dem. Det ble spilt på en 300B forsterker,et merke æ ikkje har hørt navnet på før eller etter..
Trur Larsen e det absolutt rette,det aller meste annet e jo sweetspot- høyttalere
Må høre litt med Mala som selger dem ang forsterker-krav. TAS og Stereophile mener de er en del tyngre å drive enn data skulle tilsi, førstnevnte mener man må ha ganske kraftige saker for å få ordentlig liv i dem.
 

Jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2014
Innlegg
1.523
Antall liker
6.654
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
På hytta blir plasseringen dessverre tett på bakvegg og er da litt skeptisk til bassrefleks-port på baksiden.
Regnet med det. Har god plass i huset i Sverige og der spiller de bra. Hjemme i lite rom ikke så bra. Ble for trangt mot bakvegg.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hva med Tannoy Arden? Bygger ikke så dypt og burde passe. Ligger ett strøkent par på Finn.
 
M

MarkusH

Gjest
Hadde sagt XTZ Divine Delta, med stativer koster de 46k helt nye, men de er muligens for store og vanskelige å få til hvis de skal stå klint inni veggen.
 

hifi.vinyl

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.10.2019
Innlegg
50
Antall liker
201
Sted
Vinterbro
Audio note da? F.eks AN-J eller AN-E. De er jo laget for plassering tett på bakvekk.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hva med Tannoy Arden? Bygger ikke så dypt og burde passe. Ligger ett strøkent par på Finn.
Hadde vært meget morsomt. Utfordringen er bredden, den ser ut til å være 66cm bred. Og hadde jeg hatt hytta for meg selv skulle jeg kjøpt den umiddelbart. Men jeg får ikke kona med på den...
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Du sier at de vil stå nær frontvegg og det sjelden blir lyttet i sweetspot,da tenke æ Larsen
Har tenkt mye på hvordan dette anlegget kommer til å bli brukt 90% av tiden, og da fremstår Larsen, trolig modell 8.2, som det beste alternativet med klar margin.

Det kommer til å stå en sofa mellom høyttalerne, men utformingen av disse høyttalerne gjør at den høyeste delen av høyttaleren havner bak hodet på de som evt sitter der, perfekt da ingen vil få en inneklemt følelse.

Så da gjenstår det å undersøke litt nøyere hva som krever av forsterkere for å få skikkelig liv i Larsen. Mala sier de har testet rørforsterkere på 30-40w med godt resultat, men jeg antar dette har mer med trafoene å gjøre enn akkurat rørtypen? TAS var tydelige på at disse høyttalerne først begynte å leve opp til forventningene med relativt kraftige forsterkere. Antar dette betyr at de krever en del strøm, men kanskje ikke så mye watt. Jeg tenker uansett ikke å spille så veldig høyt, men det er viktig å få med seg den dynamikken som høyttalerne er i stand til, tenker jeg.

Har heldigvis god tid på meg. Får spørre litt mer rundt forsterkere etter at høyttalerne faktisk er anskaffet, men som sagt tror jeg det skal mye til for at det ikke blir Larsen 6 eller 8.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Trur det et lurt høyttalervalg i og med at plassering og lytteposisjon ikke e "optimal" Har eget lytterom heime,der sitter æ klistra i senter. Har samme problem som dæ på hytta,har ikkje funnet ut ka æ gjør der, foreløpig bare hodetlf og en liten radio til bakgrunnslyd.
Æ trur ikkje de Larsen e så vanskelig å få liv i,de 300B funka bra så vidt æ hørte.
Nu e jo 300B kostbart,KT88 e nok bra mye rimeligere iht ant watt spesielt..
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Trur det et lurt høyttalervalg i og med at plassering og lytteposisjon ikke e "optimal" Har eget lytterom heime,der sitter æ klistra i senter. Har samme problem som dæ på hytta,har ikkje funnet ut ka æ gjør der, foreløpig bare hodetlf og en liten radio til bakgrunnslyd.
Æ trur ikkje de Larsen e så vanskelig å få liv i,de 300B funka bra så vidt æ hørte.
Nu e jo 300B kostbart,KT88 e nok bra mye rimeligere iht ant watt spesielt..
En mellomting er jo EL34. Og så er det mange som hevder at KT120/KT150 er bedre enn KT88. Selv har jeg kun hatt KT88 så har lite peiling egentlig. Mange skryter også av 805/845...mye å sette seg inn i når den tid kommer. Men jeg oppfatter at trafokvalitet/størrelse muligens er enda viktigere enn selve rørtypen(?)

Edit; spiller gitar. I de store forsterkerne mine har jeg alltid foretrukket EL34, i de mindre EC84. Men det er jo et litt annerledes behov...
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Har hatt et par rørforsterkere; CJ MV52 med EL34 2x45w og AntiqueSoundLab Moonson med KT88. 2x100w. Den æ angre mest på å ha solgt va Conrad,den hadde noe enormt bra i mellomtonen. Kunne godt tenkt mæ EL 34 igjen..likte den lyden. Va kanskje meir baller med KT88 men ..
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har hatt et par rørforsterkere; CJ MV52 med EL34 2x45w og AntiqueSoundLab Moonson med KT88. 2x100w. Den æ angre mest på å ha solgt va Conrad,den hadde noe enormt bra i mellomtonen. Kunne godt tenkt mæ EL 34 igjen..likte den lyden. Va kanskje meir baller med KT88 men ..
Prima Luna EVO400 har 8xEL34 som standard...:cool:
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Leste nu at den kan brukes med mange forskjellige rør så det e det mange muilgheter😀👍
Sikkert veldig bra den saken der,trur ikkje det blir å mangle noe power😎
 
Topp Bunn