Ny stereobenk

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Stereobenkene som var for salg på markede var enten for dyre eller passet ikke. Så da ble det til at jeg laga en selv.
Pris ca 1600-1800,-
1stk benkeplate fra Ikea. 123cm lang
4stk lange benkeføtter fra ikea, justerbare.

Kappa benkeplata i 2 og pussa ned den siden som ble kappet. Benkeplata ble da ca 60x61cm
Benkeplaten ble først beiset 1strøk med valnøtt (dette hadde jeg rester av ) ble egentligt veldig bra, men ønsket ikke denne varianten, så dette ble bare prøvd for og se resultet. Beiset støk 2 med sort beis. da fikk jeg akkurat nok trestruktur . Har over dette lagt på 3 strøk med Lakk / gulv-voks for parket.

Den øverste platen ble festet rett på føttene. Den nederste hylla borra jeg 55mm hul i slik at den ble tredd opp på føttene. fra undersiden borra jeg 60mm hul 15mm inn slik at jeg her kunne fylle på med lim. Brukte multifug (samme sjangeren som sixa)

Etter at limet hadde tørka, ble føttene justert til slik jeg ville ha de og alt var vater. Borra hull inn i siden på nederste hylla og inn i selve føttene, der skrudde jeg så inn noen kraftige selvborrende skruer. Dette ble gjort for som sikkerhet i tilfelle limet ikke skulle holde.
Derom jeg skulle ønske Høyere benk eller en hylle til er det bare og skru ut skruene og sku/justee ned føttene til ønsket høyde. Kan justere hele benken opp ca 40cm før skruehullene i det innerste røret vil bli synelig.

Jeg liker ingen form for slark,så der som det ene røret går inn i det andre var det litt bevegelse. her tok jeg bare ut plastringen som var og la på litt fugemasse før jeg satte ringen inn igjen. Ikke sikkert at jeg har mulighet til justering i fremtiden, men det tar jeg som et problem da dersom det blir aktuelt:)

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.170
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det ble jo bra :) litt ot men ser du har Jasmine riaa;godt fornøyd?

mvh

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Har praktisk talt alltid laget benker for stereo selv.

Fikk de da brede nok og ikke minst dype nok, noe som kunne være ett problem angående platespillere.
Rack med 45cm bredde passet heller ikke alltid, og 45cm dybde for platespiller ble alt for lite.

Kjøpte denne i vår:

AMADEUS 11543

TV/videobenk.
B106 x D 50 x H 54 cm
Valnøtt.

TV - video - musikk - Produkter - Kvalitet til rett pris

Skulle egentlig ha 2 stk, men fikk ikke plassert de slik jeg ville og endte opp med en benk.
Men den er så bred at jeg får 2 sett komponenter og en platespiller plassert på benken med ganske god plass, og det bare på topplaten.
Ellers har jeg plassert tv tuner og blurayspiller i de 2 åpne hyller.
Skuffer og skap under også for renseutstyr, stifter, pickuper, kabler, osv.

Kostet noe over 6.000,- kr men selges sikker på salg til tider.

Bredden på 106cm er oppgitt feil, rett bredde er over 150cm.

At de også hadde salongbord, skrivebord etc i samme stil, avgjorde min beslutning.
Kjøpte ett salongbord i samme stil ( Valnøtt ).

AMADEUS 11901

Bord - Produkter - Kvalitet til rett pris

Sist redigert:

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Det ble jo bra :) litt ot men ser du har Jasmine riaa;godt fornøyd?

mvh
Jasmine e super, på godt og vondt:) dvs den har veldig mye detaljer, får med seg hver eneste detalj, sammen med min nåværende PU Ortofon M2 Bronze. På den negative siden så er det ikke helt roligt når det skal være roligt, litt sus og støy i lydbilde. Knittrer en del... mistenker Riaa og PU er en del bedre en resten av vinylriggen:cool:.
Hadde vært spennende og fått prøvd Jasmine`n med en Skikkelig MC rigg...

Topp Bunn