Ny streamer?

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.687
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Bruker i dag en Chromecast streamer via toslink til Topping D70s dac. Bor litt grisgrendt til så jeg har ikke mulighet til å låne noe hjem for å teste. Spørsmålet er om en dedikert streamer opp til 10k vil gjøre en merkbar oppgradering ift Chromecast? Topping viser 44,1khz uansett kildemateriale(Tidal). Ville feks en Lindemann Limetree Bridge til 8500,- gi en merkbar oppgradering med sin oppsampling av signal inn?
Spiller mye vinyl og er helt grønn på digitalt.
Takker for input!
Mvh

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.687
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Glemte å si at jeg er fornøyd med CCA og at den har gitt meg veldig mange gode opplevelser. Det er bare det at man blir litt stresset av å se hvor mye en streamer kan koste og da begynner jeg å tvile på om jeg utnytter det digitale potensialet med en "kjip" CCA

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
6.146
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
9
Brukt Auralic Aries Mini eller andre streamere av ok kvalitet burde gjøre jobben om du skal bruke dedikert dac.
Brukergrensesnitt er det viktigste med tanke på streamer om man ikke skal benytte den interne dac i streameren.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.687
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Takker, det er notert. Håper på innspill hvor brukere har gått fra CCA til andre streamere også.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har CCA og div andre streamere/muligheter. Bruker også Topping DAC.
Jeg hører forskjell på streamere, men hva jeg foretrekker blir basert mye på eget lydideal.
Før du bruker mye penger på en dyr streamer, test litt med andre kilder på toppingen først om du har mulighet.
Stream fra PC og TV f.eks.

Vi hører mye på Spotify her. Da brukes AppleTV appen og lyden tappes optisk ut fra Samsung TV.
Dette låter vel så godt som PC, Naim streamer, CCA, Air Port Express, og Yamaha billig streamer.
Så da er altså Apple TV som kilde via TV den foretrukne avspiller nå. Crazy ;)

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.687
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Har CCA og div andre streamere/muligheter. Bruker også Topping DAC.
Jeg hører forskjell på streamere, men hva jeg foretrekker blir basert mye på eget lydideal.
Før du bruker mye penger på en dyr streamer, test litt med andre kilder på toppingen først om du har mulighet.
Stream fra PC og TV f.eks.

Vi hører mye på Spotify her. Da brukes AppleTV appen og lyden tappes optisk ut fra Samsung TV.
Dette låter vel så godt som PC, Naim streamer, CCA, Air Port Express, og Yamaha billig streamer.
Så da er altså Apple TV som kilde via TV den foretrukne avspiller nå. Crazy ;)
Hei og gå :)
Har kun Tidal som kilde. Hadde en annen dac før som hadde 2 optiske innganger og det var praktisk når jeg så på film og ønsket lyden via anlegget. Topping har dessverre kun en optisk inngang så da blir det som regel tv-lyd når jeg ser film.....

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Om du har Tidal på PC så test ut kablet via USB på Topping. Gir en god pekepinn på om det er verdt å oppgradere av lydmessige årsaker.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.687
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Hei!

Om du har Tidal på PC så test ut kablet via USB på Topping. Gir en god pekepinn på om det er verdt å oppgradere av lydmessige årsaker.
Godt tips, gjorde det. Kritisk lytting, prøvde å være så objektiv jeg kunne. Det var en klar forbedring med usb fra pc. Et klart bedre detaljert lydbilde etter det jeg kunne høre. Topping viser 48khz istedet for 44,1 men vet ikke om det har noe å si?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Her kommer innstillingene på lydkortet i din PC inn i bildet også. Sikkert andre som kan gi råd om best innstilling.
Kanskje sette til maksimalt av hva du kan få fra Tidal filene? Ellers pass på at du ikke har noen «lydforbedringer» satt på din PC:)

Jeg hører hos meg også at PC på USB lyder veldig godt med Topping

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Antall liker
885
Sted
Orkanger
Torget vurderinger
1
Raspberry Pi er populært. Koster vel bare litt over en frogner-tier også.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Topping viser 48khz istedet for 44,1 men vet ikke om det har noe å si?
Det har noe å si. Du må benytte WASAPI eller ASIO enheten slik at avspillerapplikasjonen kan sende lyd direkte til DACen uten å kjøres gjennom kverna i operativsystemets lydmixer. Dersom du gjør dette vil samplingsraten settes automatisk til den lydfila har, samt at volumet vanligvis låses. Det er det man typisk kaller bit-perfect avspilling. Det vil si at dataene som er i lydfila er det DACen får servert.

• Liker
Reaksjoner: ELJ

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.443
Torget vurderinger
2
CCA er superbra og om du er fornøyd trenger du ikke noe "bedre", og om du bruker Roon er du garantert bitperfekt strømming med CCA
Jeg her Limetree Network som hodetelefonforsterker og upsamplingen bruker jeg aldri, ikke noen vits, og lavere lydnivå.
Har du ikke Roon ville jeg heller kjøpt det, istedet for en streamer

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det har noe å si. Du må benytte WASAPI eller ASIO enheten slik at avspillerapplikasjonen kan sende lyd direkte til DACen uten å kjøres gjennom kverna i operativsystemets lydmixer. Dersom du gjør dette vil samplingsraten settes automatisk til den lydfila har, samt at volumet vanligvis låses. Det er det man typisk kaller bit-perfect avspilling. Det vil si at dataene som er i lydfila er det DACen får servert.
Men har ikke Tidal en setting i desk top appen sin som gjør nettop dette da? Mener jeg leste dette en plass og at det skjer når man bruker prosedyren i appen (Altså ikke Tidal nettside, men selve nedlastede appen)

«
Once you have selected a DAC you should read through the selected product instructions to connect to your playback device. Then, once connected to the TIDAL client, you will want to adjust your streaming settings as follows:

1. Click the icon in the top left corner
  2. Select ‘Settings’ then ‘Streaming’
  3. Change the ‘Sound Output’ to your DAC
  4. Click (More Settings)
  5. Toggle additional settings as they pertain to your setup.»

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.728
Sted
Phobos
Jepp, Tidal har en slik innstilling. Hak av for Use Exclusive Mode og Force Volume og evt Passthrough MQA om du har en MQA DAC.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.443
Torget vurderinger
2
Godt tips, gjorde det. Kritisk lytting, prøvde å være så objektiv jeg kunne. Det var en klar forbedring med usb fra pc. Et klart bedre detaljert lydbilde etter det jeg kunne høre. Topping viser 48khz istedet for 44,1 men vet ikke om det har noe å si?
er du sikker på at volumet var det samme?

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.687
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
er du sikker på at volumet var det samme?
Jeg lastet ned desktop appen til Tidal og da fikk jeg full oppløsning/mqa. Har ikke fått tid til å vurdere det ennå. Volum står på fullt og styres fra preamp

Topp Bunn