Ny vinyl og lydkvalitet

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Mye bra nevnt over. Mine erfaringer..

Ganske safe med utgivelser fra Mofi, analogue productions, speakers corner, Tone Poet, Music Matters m.fl. De opplagte audiofile labler.

Rhino leverer også kvalitet, mye bra her. Joni Mitchell, Talking Heads, Van Morrison etc.

Forøvrig bruker jeg også Discogs for å finne info rundt hvem som har gjort jobben med Mastering. Opplever at navn som Steve Hoffman, Kevin Gray, Bernie Grundman, Flere fra Sterling Sound, Chris Bellman ++ alltid leverer. Eks. Har sistnevnte gjort Neil Young sine første album og det er noe av det bedre jeg har hørt av nyere pressinger.

Anbefaler også Steve Hoffman forum. Bruker man Discogs og Hoffman forum kan man finne pressinger som låter vilt bra til god pris uten å være knyttet til bestemt label.

Opplever at det fortsatt er mye bra der ute!
 

Jazzklang

Medlem
Ble medlem
14.01.2021
Innlegg
38
Antall liker
12
Sted
Slemmestad
Lykke til med en farlig vanedannende musikkinteresse. Kjøper ny vinyl på BigDipper, The Garden, Platekompaniet, CDON og Musikk På Vinyl. Erfaringsmessig så lønner det seg å vaske nye skiver for å få ut rester av voks etter pressingen og antistatisk spenning. Skiver fra 60-70-80 tallet var ikke slik. Hvis du er ute etter god lyd så kjøp MFSL, Nautilus, Reference Recordings, Classic Records, Analogue Productions og Speakers Corner. De er gode på mastring og pressing. Lønner seg å vaske de også selv om de i en del tilfelle koster skjorta. :)
Hei. Hvordan vasker du ( nye) og eventuelt gamle LP-plater?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hei. Hvordan vasker du ( nye) og eventuelt gamle LP-plater?
Det er flere tråder her som handler om
vasking av plater og platevaskere.
Alt fra enkle Knosti og SpinClean til noen hundrelapper til avanserte ultralydvaskere som f.eks. Degritter til rundt 30.000.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Takker😊


Hvilke nyutgivelser har spesielt god lyd?

Mvh
Dersom du spør etter spesialpressingar, har desse oftast svært god lyd. Nyutgjevingar på Mobile Fidelity er til dømes svært bra.https://mofi.com/#
Bur du ein stad der det er langt til platebutikken, er det bra nettbutikkar du kan bruke. Eg handla tidlegare (då dollaren var låg og krona sterk) her: https://store.acousticsounds.com/. Eg har også brukt norske pmaudio.no.
 
Topp Bunn