Ny VPI – noen spørsmål

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Har endelig fått i hus ny platespiller, flesket til med en VPI Aries3 med JMW10.5i arm. Det er et par ting jeg lurer på vedr. armen.

Det fulgte med en flaske med en seigtflytende væske som skal fylles i et basseng rundt armfestet for å stabilisere armen. I manualen anbefales det å prøvelytte med og uten væske for å avgjøre hva man liker best. Jeg har foreløpig ikke fylt på væske, aner et potensielt griseri her. Armen vugger litt sidelengs når den posisjoneres over platen slik at det er best å vente litt før den senkes, men det er jo ikke noen stor sak, da. Hva foretrekker folk? Bruker dere dempevæske, eller kjører dere uten? Hvilken innvirkning har det på lyden?

Er det noen som bruker den ekstra antiskating-innretningen? Såvidt jeg kan forstå så er den helt unødvendig.

Har litt plassproblemer, noe som har ført til at spilleren nå står slik at alt jeg har av kabler er for korte, med unntak av en DIY-sak med noe flettet Cat-5. Spilleren fortjener så absolutt noe bedre enn det, dermed må jeg ut i kabelmarkedet. Er det noen som har gode forslag? Må vel opp i 1.5 meter. Kabelen bør være ganske myk, for spilleren står litt nært bakveggen. Pris? Tja, 3-4K kanskje?

Jobber med andre plasseringsløsninger, så på ikke alt for lang sikt håper jeg å få til et bedre oppsett der jeg kan plassere den på en hylle, og dermed vil jeg antakeligvis ha behov for en litt lang kabel til dette også. Men hva slags hylle kan brukes til dette? Dyret veier over 20 kilo, så det bør være solide saker. Noen gode forslag? DIY?

Mvh
Sveinung

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
SvSig skrev:
Hva foretrekker folk? Bruker dere dempevæske, eller kjører dere uten? Hvilken innvirkning har det på lyden?
Gratulerer med finfin spiller :).

I manualen står det at dempevæsken kun skal brukes ved behov. Hvordan behovet høres ut vet jeg ikke, men jeg har allikevel fylt på dempevæske. Dette medfører overhodet ikke noe griseri, så fremt du treffer der det skal ;). Regner med at det kan ha en del å si hvis man har problemer med underlaget.

Anti-skating greiene har jeg heller ikke sett noen grunn til å bruke. Anbefales heller ikke fra produsenten. Men, de lærde strides.... ;).

Kos deg med spilleren!!!

Mvh. Frank

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei!

Grattis med en av de flotteste spillerne jeg vet om.....

bruker selv wireworld kabler på min scout,virker ok det....vet du at vpi har egne rca kabler? ta en titt på: www.vpiindustries.com

Det finnes vinkeladaptere til rca,noen finner du her:www.xtreme-cable.no

grattis med en flott spiller,når det gjelder veggfeste,ta en titt på qadraspire sine,disse er flotte,syntes jeg.

Spell & kos deg med nyanskaffelsen,og meld gjerne ankomst på vpi`s venner her på forumet,hilsen Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Hei!

Grattis med en av de flotteste spillerne jeg vet om.....

bruker selv wireworld kabler på min scout,virker ok det....vet du at vpi har egne rca kabler? ta en titt på: www.vpiindustries.com

Det finnes vinkeladaptere til rca,noen finner du her:www.xtreme-cable.no

grattis med en flott spiller,når det gjelder veggfeste,ta en titt på qadraspire sine,disse er flotte,syntes jeg.

Spell & kos deg med nyanskaffelsen,og meld gjerne ankomst på vpi`s venner her på forumet,hilsen Espen

prøv www.xtreme-cable.com

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Birdman skrev:
SvSig skrev:
Hva foretrekker folk? Bruker dere dempevæske, eller kjører dere uten? Hvilken innvirkning har det på lyden?
Gratulerer med finfin spiller :).

I manualen står det at dempevæsken kun skal brukes ved behov. Hvordan behovet høres ut vet jeg ikke, men jeg har allikevel fylt på dempevæske. Dette medfører overhodet ikke noe griseri, så fremt du treffer der det skal ;). Regner med at det kan ha en del å si hvis man har problemer med underlaget.

Anti-skating greiene har jeg heller ikke sett noen grunn til å bruke. Anbefales heller ikke fra produsenten. Men, de lærde strides.... ;).

Kos deg med spilleren!!!

Mvh. Frank
Hvordan påvirker underlaget behovet for demping (jeg sier ikke at du har feil, jeg bare spør)? Aldri hatt VPI, men på min Mørch var behovet for, eller ønsket om, demping mer avhengig av match med pickup og lydmessige preferanser (livlighet vs. kontroll) enn underlagets kvalitet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du planlegger å ha spilleren på veggen, antar jeg det lønner seg å flytte RIAA'en etter. Tenk på signal/støy-forholdet. Kortest mulig kabelstrekk med 0.2 mV, og heller lengre kabler med normalt linjenivå.

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Det blir ikke så lett å flytte RIAA-en etter. Har en EAR 864 pre med innebygget RIAA. Den tar kun high output pickup, så jeg har installert en liten nesten svart trebit fra Sveits, med en H påtrykt nederst (fryktelig god selger, han Tor).

Har en Tube Box stående også, men jeg liker RIAA-en i EAR-en bedre.

Jeg har fått med meg at VPI har egne klabler. Kan kanskje høre om Tor har på lager (har han ting på lager eller bestilles alt fra USA når han mottar bestilling fra kunder?). Det ble ganske lenge å vente på spilleren, så jeg tror jeg kommer til å dø hvis det blir like lenge å vente på kablene.

Vinkeladaptere til RCA hadde kanskje vært en ide. Men jeg blir litt skeptisk når jeg møter formuleringer som "profesjonell tilkobling" og "høyverdig intern oppbygging". Jeg antar at det bare er en litt dårlig gjennomarbeidet oversettelse, men det er ikke spesielt tillitsvekkende. De var jo ikke så dyre da, så det kan være verd et forsøk.

Har sett på tråden for VPI's venner, men det virker som om det er liten aktivitet her. VPI-tråden på Vinyl-forumet er vel mer aktiv, selv om det er en stund siden det har skjedd noe her også. Prøvde å ta noen bilder, men de ble bare uskarpe. Har vært ute og hugget ved i dag, så jeg skjelver litt på hendene for øyeblikket. Vi kontorfolk tåler ikke mye fysisk aktivitet.....

Mvh
Sveinung

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Hei, jeg er en lettvekter hva gjelder erfaringer med forskjellige kabler ol.
Vil alikevel stikke hodet frem og anbefale Chord Company sin Chameleon Silver Plus. Chord Co er imo en kabelprodusent som er "down to earth" hva gjelder priser og kabelfilosofi. Ikke noe hokus pokus.
Chameleon Silver Plus er den kabelen de anbefaler for lengre strekk til platespiller, og jeg bruker selv denne, 3m. Finnes med den terminering du måtte ønske.
Opplevde det samme med denne kabelen som de andre gangene jeg har skiftet til Chord. Mer lettflytende lyd, bedre bass og oppløsning, og generelt en følelse av å fjernet noe som "holdt igjen".
Forhandles av Maxwell, eller erdalstereo.no i Bergen.

Tenk å komme med slikt vissvass på vinylforumet... ;D

Når det gjelder vegghylle tror jeg, igjen som en lettvekter, at du vil være hjulpen med enhver vegghylle som tåler vekten av platespilleren din. Aktuelle produsenter som jeg kommer i tanke om er quadraspire, audiomagic, target, finite-elemente, og apollo.

Håper jo på noen bilder av nyanskaffelsen. Prøv stativ, eller sett kamera på noe stillestående, så blir det bra ( og dette vet jeg ;))

:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.477
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gratulerer med fin spelar! Har litt dårleg tid no, men kan iallfall seie såpass om det eg har prøvd av antiskating (med "vridd leidning" samanlikna med antiskatingsmekanismen) så vel som mykje/lite/inga silikondemping, er at det varierar med pickup. Benz LP var best med demping og antiskatingslodd. Sumiko EVO III best utan begge, Denon DL103R håplaus uansett (men trass alt noko betre med masse demping, og utan antiskatingslodd), DV10x5 best med demping, jobbar framleis med antiskatinga, Garrott langt frå ferdig endå, men ser ut til å vere best iallfall med masse demping.

Du må altså prøve deg fram. Det mest distinkte i mellomtone og diskant, er typisk beste valet. Høyrer du ingen skilnad, er det sannsynlegvis ingen skilnad.

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Takk for tipsene. Vet ikke hvor forskjellige egenskapene til pickuper av samme merke kan være, men siden jeg har en Benz Ebony kan det virke som om det er grunnlag for å prøve både dempevæske og antiskating etter det Arve skriver (den antiskatingmekanismen ser nå forøvrig ut som om den er konstruert av Reodor Felgen ;D).

Det ser ut til at jeg blir litt opptatt nå denne uken, men jeg håper å få gjort noen forsøk i dag eller i morgen.

Skal også gjøre noen flere fotoforsøk, har stativ. Den står foreløpig i ikke særlig matchende omgivelser, men det skal det forhåpentligvis bli noenlunde orden på om ikke alt for lenge. Foreløpig står den rett på (grøss og gru) et DIY-rack av hobbyplank. Lurte på om jeg skulle bruke en tung steinplate som i sin tid har ligget foran en vedovn, men jeg mener å ha sett noen innlegg som fraråder dette. Må jobbe litt med saken, men tips til underlag mottas med takk.

Sveinung

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Forsøk med stein før du gjør de store investeringene. Egen spiller er ikke ømfintlig på det, men en Michell Orbe jeg tidligere hadde låt grusomt på stein (i mitt oppsett og etter mine preferanser).

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg hadde en rett og slett skrekkelig opplevelse her nå.

Med spilleren fulgte det en Shure pickupvekt, der det tydeligvis er meningen at pickupen skal senkes ned på en metallplate for å foreta veiiengen. Jeg var i utgangspunktet fryktelig skeptisk til å senke nåla ned på en metallplate men sa til meg selv at diamant er mye hardere enn metall og gjennomførte veiingen selv om det gjorde litt vondt.

I dag hadde jeg foretatt noen justeringer og skulle veie på nytt. Magnetisme gjorde nå at pickupen og vekta ble klint sammen. Slik var det ikke forrige gang jeg brukte vekta. Jeg fikk skilt dem, og det ser ut til at det gikk bra, men nå er pickupvekta innstilt helt på gefühlen og antakeligvis for tung.

Er det noen som kan forklare hva det var som skjedde? Jeg kan ikke forstå at det skal være slik, den magnetismen har da ingenting der å gjøre? Eller er pickupen, en Benz Ebony, magnetisk slik at det i utgangspunktet er helt på trynet å veie på en metallvekt? Er litt bekymret nå for at noe er helt staure galt et eller annet sted. Det er ihvertfall helt sikkert at den vekta der blir ikke brukt mer.

Mvh
Sveinung

S

Stover

Gjest
Kanskje du må slå av poweret til spilleren, slik at pickup blir spenningsløs, men hva vet jeg?

Lykke til.

S

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Høres forunderlig ut SvSig, selv har jeg brukt L04 og Ruby3 på Shure-vekta. Sett vekten slik at kun stiften og det ytterste av cantileveret når vekta. Altså ikke hele pickupen over vekta.

Ellers er jeg ikke særlig begeisteret for Shure-vekta, synes den er for unøyaktig til at den har særlig verdi.
Poweret til spilleren skal ikke ha noen innvirkning på pickupen, det styrer vel kun motoren.

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Det er jo mulig jeg hadde vekta for langt innunder pickupen, men noe slikt skal uansett ikke skje. Jeg bruker ikke den vekta igjen. Den ga også et heller dårlig førsteinntrykk, før jeg i det hele tatt tok den i bruk, rett og slett noe skranglete jallamikk. Tror heller jeg går for Clearaudio eller noe i den kategorien. Jeg må nesten ha en ordentlig vekt.

Poweret er helt isolert fra spilleren, så det skal ikke ha noen innvirkning her. Alt var dessuten slått av i hele anlegget. Har det som en vane å slå av alt når jeg skal foreta meg noe.

Sveinung

S

Stover

Gjest
Poweret er helt isolert fra spilleren, så det skal ikke ha noen innvirkning her. Alt var dessuten slått av i hele anlegget. Har det som en vane å slå av alt når jeg skal foreta meg noe.
Skjønner.
Det sitter vel en liten spole i pickupen, eller? Det var tanken om at den var magnetisert jeg tenkte på.

Kan da rett og slett være feil materialvalg i vekta.
(jeg lærer mens jeg går ;) )

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg tenkte også på at det måtte være magnetisme i pickupen pga. en spole og at det derfor var feil materialvalg i vekten. Men det må da i så fall være flere som har opplevd dette? Så jeg er litt bekymret for at det kan være en eller annen feil ute og går i anlegget.

Har sjekket litt angående pickupvekt nå. Ser ut til at HiFi-Stasjonen kommer til å få en bestilling. Kunne vel spart noen kroner på å bestille fra Singapore, men det føles litt tryggere å bestille "lokalt". Og Shure-vekta går i bosset hvis det ikke er noen som leser dette som vil betale porto for den.

Sveinung

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.477
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
SvSig skrev:
Jeg tenkte også på at det måtte være magnetisme i pickupen pga. en spole og at det derfor var feil materialvalg i vekten. Men det må da i så fall være flere som har opplevd dette? Så jeg er litt bekymret for at det kan være en eller annen feil ute og går i anlegget.

Har sjekket litt angående pickupvekt nå. Ser ut til at HiFi-Stasjonen kommer til å få en bestilling. Kunne vel spart noen kroner på å bestille fra Singapore, men det føles litt tryggere å bestille "lokalt". Og Shure-vekta går i bosset hvis det ikke er noen som leser dette som vil betale porto for den.

Sveinung

Du bør ikkje kaste denne. Alle danna heimar må ha ei pickupvekt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Helt enig i at du bør ha en bedre vekt, men har du forsøkt å bruke den slik jeg anbefalte? Ville heller forholde meg til Shures unøyaktighet enn eget håndlag, om du da ikke er usedvanlig følsom på labben.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.478
Fra Shure sin hjemmeside:

http://shure.custhelp.com/cgi-bin/s...SZwX3NlYXJjaF90ZXh0PXNmZy0y&p_li=&p_topview=1

Question
Can the SFG-2 be used with moving coil cartridges, or only with moving magnet cartridges? It is my understanding that the magnets in moving coil cartridges are powerful enough to attract the stainless steel balance beam of the SFG-2 and produce incorrect readings.

Answer
Can the SFG-2 be used with moving coil cartridges, or only with moving magnet cartridges?
* We only speak for Shure cartridges - all are moving magnet and work well with the SFG-2.

It is my understanding that the magnets in moving coil cartridges are powerful enough to attract the stainless steel balance beam of the SFG-2 and produce incorrect readings.
* This is feasible, though we have never tested the theory. Most phono cartridges use Mumetal for the cartridge body; MuMetal acts as a magnetic shield, thus shielding the internal mechanism from outside magnetic influence and vice versa.

* FYI - Stainless steel has no, or very slight, magnetic properties.

Merk; Om der skulle være magnetisk tiltrekning mellom pickup og vektarmen, har dette ingenting å si for avlesningen, den blir den samme, i hvert fall så lenge det bare er diamanten som kontakter overflaten på Shure vektarmen og kontakter den på samme posisjon.

Spørsmål til dere som ikke anbefaler Shure'en. Hvordan vet dere at den ikke er nøyaktig nok?
Her ble den testet til bedre enn spesifikasjonene:

http://www.tnt-audio.com/accessories/shuresfg2_e.html

Og hvordan vet dere at alternativene er noe mer nøyaktig?
Og trenger en den økte nøyaktigheten? En pickup fabrikant har som regel en anbefaling om stifttrykk (VTF). Hvor nøyaktig er den målt og evaluert? Noen som vet?
Hvorfor lager f.eks. Ortofon en såpass enkel vekt - enklere enn Shure'en - som det de gjør, hvis den er helt ubrukelig?
Hvor nøyaktig tror dere egentlig en må stille stiftrykket (VTF), gitt alle variable involvert i å sette opp en pickup?
Og ved bruk. Hvilken innflytelse har variasjon i romtemperatur f.eks. på pickup'ens optimale stifttrykk? Eller bruk og slitasje?

Til slutt; hvis en likevel setter stifttrykket ved hjelp av øret, hva skal en med høy nøyaktighet?

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Etter å ha brukt Shure og digitale vekter viste Shure hos meg å være gjennomgående feil. For min digitale vekt har jeg kontroll-lodd så det skal ikke være så veldig vanskelig å vite om den er korrekt.

Argumentet med at en vekt kan være unøyaktig fordi man likevel skal bruke ørene forstår jeg ikke. Klart man skal sette stiftetrykket etter det som låter best, men hele poenget med en vekt er jo at den er repetativ slika at når man prøver og feiler så kan man komme seg tilbake dit man var. Og det er jo uansett greit at en vekt er nøyaktig. Men som sagt, Shure var hos meg bedre enn håndlaget. Selv foretrekker jeg digitale vekter.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.478
Fosse skrev:
Argumentet med at en vekt kan være unøyaktig fordi man likevel skal bruke ørene forstår jeg ikke. Klart man skal sette stiftetrykket etter det som låter best, men hele poenget med en vekt er jo at den er repetativ slika at når man prøver og feiler så kan man komme seg tilbake dit man var.
Ikke uenig i det (at det er et poeng å komme tilbake til utgangspunktet), og da er spørsmålet om vekten har god nok repeterbarhet.
Absolutt nøyaktighet blir av underordnet betydning.
Min erfaring med Shure vekten er at den har god nok repeterbarhet.
Men så er jeg ikke blant dem som driver og justerer VTF med noen få hundrededels gram.

mvh

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Vekta er sikkert nøyaktig den hvis man er nøye med innstillingene og håndlaget, men jeg mislikte så sterkt denne magnetismen at jeg kommer ikke til å bruke vekta noe mer. Da metallplaten ble klint helt inntil undersiden av selve pickupen ble cantileveret og stiften tilsvarende klint helt inntil. Jeg var redd cantileveret skulle knekke, men det tålte heldigvis belastningen. Men ikke f*** om jeg vil bruke den vekta igjen etter en slik skrekkopplevelse!

Som det sies så bør alle dannede hjem ha en pickupvekt, og jeg kommer til å bestille en digital en fra HiFistasjonen, blant annet omtalt i denne tråden:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13178.0.html

I mellomtiden får jeg justere stiftetrykket etter øret, og da blir det antakeligvis litt tyngre enn det som er anbefalt.

Det var veldig interessant å lese det utdraget fra Shures hjemmeside. Det burde kanskje ha fulgt en advarsel med vekta. Hadde jeg bodd i USA kunne jeg antakeligvis ha gått til millionsøksmål nå. Det var jo like før hjertet stoppet!

Jeg vil helst unngå å hive vekta i bosset, vil heller gi den bort. Så hvis det er noen der ute med MM pickup som mangler vekt kan de sende meg en PM.

Mvh
Sveinung

Topp Bunn