Nybegynner i vinylverdenen!

GeirOve

Medlem
Ble medlem
18.05.2011
Antall liker
0
Jeg var i en bruktbutikk på Lørdag, der kom jeg over komplett Beethoven symfonier, La grande musica-serien+tilhørende bøker, samt Deutche Gramohphon`s utgivelse av Mozart/Karl Bohn. Til sammen ca 45 plater, til 300kr. Jeg klarte ikke å si nei til den dealen. Men har ikke platespiller. Jeg har trålet forumet her i helgen, ettersom jeg kun har vært nyskjerrig på vinyl, men har ikke peiling. Først tenkte jeg å kjøpe en Rega eller Pro-ject innstegs model, men så begynte jeg å se på brukt(Etter å ha lest litt). Kom derfor over en Dual 1219 spiller . Den fungerer og det sitter en ny Ortofon TM 7U i den, men den bruker lang tid på å stoppe å rotere. Den får jeg for 500kr, er det et ok kjøp? Noen som kan gi meg info om spilleren?

Fra før har jeg Klipch RF-62 mkII, sammen med Yaqin rør forsterker, OG for 20 minutter siden bestilte jeg en Musical Fidelity V-LPS II til 1490:- med frakt fra Budal Radio :)
Noen som har noen tips og gode råd på veien? Nå vet jeg jo ikke om jeg får kjøpt spilleren, den må ev sendes osv

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.599
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Dual´n er en sk. mellomhjulsspiller. Dvs det er et hjul som går i inngrep med platetallerken når du starter spilleren. Når du stopper den så frigjøres dette mellomhjulet, og tallerken roterer fritt i opplagringen. Så - jo lengre tid den roterer, jo bedre er lageret:)

Samtidig betyr dette at det ikke er noe fare å stoppe tallerken med fingrene etter at den er slått av.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.599
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Forøvrig så er det vel DIN-plugg på den, så her må du enten bruke overgangskabel fra DIN til Phono, eller lodde om.

Om den fungerer 100% og ellers virker å være velholdt, så er det vel værre måter å bruke kr. 500,- på:)

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
5
Forøvrig så er det vel DIN-plugg på den, så her må du enten bruke overgangskabel fra DIN til Phono, eller lodde om.

Om den fungerer 100% og ellers virker å være velholdt, så er det vel værre måter å bruke kr. 500,- på:)
Om den Dual'en var innen henteavstand for meg, hadde jeg slått til med en gang. 1219 er for øvrig toppmodellen til Dual helt først på 70-tallet. Meget bra spiller, og übercool om man setter på lang spindel (for bruk som plateskifter med sjutommere).

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Enig, ptb..det finnes definitivt verre måter å bruke de penga på..TM7U er en liten kongepickup- passer på omtrent alt- og gjør svært lite galt også!!Produseres dog ikke mer. MFen din vil vise akkurat hvor mye musikk som bor i kombinasjonen. Når du en gang er rede for oppgradering følger den glatt med LANGT opp i hierarkiet, GeirOve...BRA!

GeirOve

Medlem
Ble medlem
18.05.2011
Antall liker
0
Om den Dual'en var innen henteavstand for meg, hadde jeg slått til med en gang. 1219 er for øvrig toppmodellen til Dual helt først på 70-tallet. Meget bra spiller, og übercool om man setter på lang spindel (for bruk som plateskifter med sjutommere).[/QUOTE]

Kanskje den er det å ;) I så fall bra du ikke vet om den da :) Hvor kjøper man deler som spindel osv? Ebay kanskje...

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
1
Henger meg på tråden, jeg har også NESTEN bestemt meg for å hive meg på vinylbølgen.Litt av samme grunn som trådstarter da det frister med klassisk musikk på årgangsvinyl. Hvis det er OK så kunne vi kanskje ta en liten runde på hvorvidt det er slik at klassisk fordrer litt annet avspillingsutstyr enn ved mer moderne rytmisk musikk. Har vel blant annet lest et sted at man kan høre hastighetsvariasjoner pga. remdrift når det avspiller pianomusikk og at direktedrevne verk derfor er bedre? Vil ikke påberope meg gullører men altså...
Og så er det jo dette med pickup og dermed arm. Noen hensyn å ta her når klassisk står på menyen? For alt jeg vet er det også forskjeller på tonalbalansen på gamle plater og dagens klassisk på CD/Sacd slik at jeg må tenke på dette når RIAA skal handles inn også.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.599
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg har et begrenset utvalg klassisk musikk på vinyl (på CD også for ordens skyld) og skal ikke påberope meg kunnskap om dette setter spesifikke krav til avspillingsutstyr (her konkretisert ved platespiller) utover det som gjelder rent generelt, eller om det er andre ting å vektlegge.

Evt. hastighetsavvik i drivverk vil lettere kunne høres på klassisk enn en del andre genré da det oftere er leeeeengre toner enn i pop/rock osv. Nå hevdes det fra flere at "dagens" spillere, om man ikke legger seg på de helt rimeligste innstegsmodeller, har ganske/tilstrekkelig stabile drivverk generelt om de er remdrevet eller ikke. Andre vil igjen hevde at det er store og betydningsfulle ulikheter.
Dette dreier seg også litt om hvilket "nivå" man er på. For en tid tilbake hadde jeg en kortere prat med en som nettopp hadde oppgradert motorstyringen på sin LP12 fra Lingo 3 til Radikal - en oppgradering på drøyt 40K. For han var dette en betydningsfull og "nødvendig" oppgradering for å nyte sin musikk til fulle. Andre ville igjen sikkert vært mer enn tilstrekkelig fornøyd med å oppgradere seg til en komplett spiller til under halvparten av dette.

Når det gjelder valg av PU, så er det mer smak/behag og prislimit som gjelder - og at PU´s compliance (stivhet) er tilpasset tonearmen. Jeg kan ikke forstå at det for klassisk skulle være noe kriterie som favoriserer enkelte tonearmer utover det som generelt gjelder.

Jeg kan anbefale deg å lese Fidelity´s utgave nr. 56 som har en lengre artikkel (Vinyl ABC) om platespillere. Denne kan lastes ned her:
Fidelity - Skandinavisk Hi-Fi blad

Om man så skal gå for en ny spiller, nyere brukt eller eldre "vintage" spiller er et annet tema, der det også er mange ulike meninger og anbefalinger. Kort oppsummert så vil man ved å kjøpe brukt få mer for pengene enn ved å kjøpe ny, men det kán være noen risikoelementer ved det også. Det er fullt mulig å holde en platespiller i god stand i mange ti-år, og det er like fullt mulig å "totalt" ødelegge en i løpet av kort tid.

Sist redigert:

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
114
Sted
Halden
Har 1219 selv og den blir brukt jevnt og trutt. Den har vært hos meg i mange år og den blir. Har hatt Garrard 401 og Thorens 124. De er borte men Dualen
er her.:rolleyes: Den svikter aldri bare går og går.

Mvh Roar

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.364
Sted
Smurfeland
Har 1219 selv og den blir brukt jevnt og trutt. Den har vært hos meg i mange år og den blir. Har hatt Garrard 401 og Thorens 124. De er borte men Dualen

Mvh Roar
Hvorfor kvittet du deg med Garrard'en? Var det noe feil, eller var den trøblete på noen måte? Er litt halvnysgjerrig på disse spillerne, og mellomhjulsspillere generellt.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
114
Sted
Halden

Mvh Roar
Hvorfor kvittet du deg med Garrard'en? Var det noe feil, eller var den trøblete på noen måte? Er litt halvnysgjerrig på disse spillerne, og mellomhjulsspillere generellt.
I mine ører er den ikke noe særlig bedre enn Dual og Lenco. Det som er så fint med Dual er automaticen. Ikke noe trøbbel med Garraden.
Spiller mest på Luxman pd 310 som jeg er meget godt fornøyd med.

Mvh Roar

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.364
Sted
Smurfeland
Ok, takk for svar. Holder utkikk etter Lenco og og Dual også, men det er ikke mye å velge i for tiden.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
1
Jeg har et begrenset utvalg klassisk musikk på vinyl (på CD også for ordens skyld) og skal ikke påberope meg kunnskap om dette setter spesifikke krav til avspillingsutstyr (her konkretisert ved platespiller) utover det som gjelder rent generelt, eller om det er andre ting å vektlegge.

Evt. hastighetsavvik i drivverk vil lettere kunne høres på klassisk enn en del andre genré da det oftere er leeeeengre toner enn i pop/rock osv. Nå hevdes det fra flere at "dagens" spillere, om man ikke legger seg på de helt rimeligste innstegsmodeller, har ganske/tilstrekkelig stabile drivverk generelt om de er remdrevet eller ikke. Andre vil igjen hevde at det er store og betydningsfulle ulikheter.
Dette dreier seg også litt om hvilket "nivå" man er på. For en tid tilbake hadde jeg en kortere prat med en som nettopp hadde oppgradert motorstyringen på sin LP12 fra Lingo 3 til Radikal - en oppgradering på drøyt 40K. For han var dette en betydningsfull og "nødvendig" oppgradering for å nyte sin musikk til fulle. Andre ville igjen sikkert vært mer enn tilstrekkelig fornøyd med å oppgradere seg til en komplett spiller til under halvparten av dette.

Når det gjelder valg av PU, så er det mer smak/behag og prislimit som gjelder - og at PU´s compliance (stivhet) er tilpasset tonearmen. Jeg kan ikke forstå at det for klassisk skulle være noe kriterie som favoriserer enkelte tonearmer utover det som generelt gjelder.

Jeg kan anbefale deg å lese Fidelity´s utgave nr. 56 som har en lengre artikkel (Vinyl ABC) om platespillere. Denne kan lastes ned her:
Fidelity - Skandinavisk Hi-Fi blad

Om man så skal gå for en ny spiller, nyere brukt eller eldre "vintage" spiller er et annet tema, der det også er mange ulike meninger og anbefalinger. Kort oppsummert så vil man ved å kjøpe brukt få mer for pengene enn ved å kjøpe ny, men det kán være noen risikoelementer ved det også. Det er fullt mulig å holde en platespiller i god stand i mange ti-år, og det er like fullt mulig å "totalt" ødelegge en i løpet av kort tid.
Takk for svar, skal lese den artikkelen, har bladet liggende.

Topp Bunn