Nybegynner med vinyl.

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Vel helt nybegynner er da ikke, har snurret en del plater på diskoteker rundt om kring for mange år siden, men har aldri brukt vinyl i HiFi øyemed. Jeg er blitt utrolig nyskjerrig på vinyl i det siste og har lyst å prøve vinyl i oppsettet mitt som består av Swans F2.2, Doxa model 73 og Parasound NC2100 med Riaa.

Etter annonsering lokalt etter en platespiller har jeg fått tilbud på en strøken Technics SL10 til 2500 kroner, PU kommer i tillegg. Er dette noe å satse på? Jeg har veldig lite peiling på platespillere, PU og slikt, Har lest meg opp så godt som jeg kan her på nettet men føler at jeg er totalt ute på glattisen når det kommer til stykke. Håpet er at jeg skal finne "godlyden" i vinylen, men samtidig er jeg litt redd for å bruke masse penger på dette prosjektet og så viser det seg at vinyl ikke var noe for meg alikevel.

Tar i mot alle råd med takk... :)
 

acendent

Fersking
Ble medlem
03.02.2010
Innlegg
3
Antall liker
0
Klok av skade ville jeg ikke kjøpt brukt vinylrigg spesiellt ikke i lavere prisklasser.
Kan fort bli mye bortkastet tid og mye ergelse.
Mistet totalt lysten på vinyl av denne grunn.
Enkelte burde ha alt annet enn en finmekanisk sak som en platespiller tross alt er,
og de behandler ting deretter, men har ingen skrupler med å selge ting som ikke virker her på sentralen.
Rega har noen bra alternativer!
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Jeg liker å prøve ut ting før jeg gjør meg opp en mening om vinyl er noe for meg eller ikke, men har heller ikke lyst å kaste penger ut av vinduet.

Har også dukket opp en Rega P2 blandt kandidatene så langt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
acendent skrev:
Klok av skade ville jeg ikke kjøpt brukt vinylrigg spesiellt ikke i lavere prisklasser.
Kan fort bli mye bortkastet tid og mye ergelse.
Mistet totalt lysten på vinyl av denne grunn.
Enkelte burde ha alt annet enn en finmekanisk sak som en platespiller tross alt er,
og de behandler ting deretter, men har ingen skrupler med å selge ting som ikke virker her på sentralen.
Rega har noen bra alternativer!
Enig; ny budsjettspiller til prisen er gjerne både mer vellydende, lettere omsettelig ved bytte, og med en drøss års garanti. Så gode som rimelige spillere er blitt så ser jeg personlig liten grunn til å kjøpe vindskeive gamle utbrukte underachievers. For å sette ting på spissen.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Så det dere sier er at jeg glemmer bruktmarkedet, kjøper ny spiller og ny pu og tar videre fra det utgangspunktet?
 

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Innlegg
175
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Enig med de andre, kjøp deg en rega og ha det moro med vinyl :D
 
P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
acendent skrev:
Klok av skade ville jeg ikke kjøpt brukt vinylrigg spesiellt ikke i lavere prisklasser.
Kan fort bli mye bortkastet tid og mye ergelse.
Mistet totalt lysten på vinyl av denne grunn.
Enkelte burde ha alt annet enn en finmekanisk sak som en platespiller tross alt er,
og de behandler ting deretter, men har ingen skrupler med å selge ting som ikke virker her på sentralen.
Rega har noen bra alternativer!
Enig; ny budsjettspiller til prisen er gjerne både mer vellydende, lettere omsettelig ved bytte, og med en drøss års garanti. Så gode som rimelige spillere er blitt så ser jeg personlig liten grunn til å kjøpe vindskeive gamle utbrukte underachievers. For å sette ting på spissen.
Tiltredes!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
Til den prisen du antyder ville jeg sett meg om etter en pent brukt Rega P3. Burde ikke være umulig å finne et bra eksemplar til halv pris.
Garanti er ikke så viktig på en enkel platespiller som dette. Enten går motoren eller så går den ikke............
Sjekk at det ikke er noe slark i armlagrene og at de har lav friksjon. Balanser ut armen og sett på et minimum av anti-scating. Hvis armen beveger seg jevnt uten rykk og napp eller stopper opp er lageret sannsynligvis helt OK. Prøv også når armen er utbalansert å blåse forsiktig vertikalt på armen. Den skal bevege seg vertikalt uten noe særlig friksjon.
Jeg kjøpte en hønn gammal Planar 3 til hyttebruk for mange år siden. Etter noen år ga jeg den en dråpe Linn olje i lageret og den spiller som bare det. Kostet 1500,- inkludert en Rega pick-up. Kastet den og satt på en AT-95e til 300 kroner. Helt grei entry-level spiller til totalt 1800,- spenn.
Når du finner ut at vinyl er tingen og du vil ha noe bedre kan du selge spilleren for omtrent det samme du ga for den. KJøper du en ny får du igjen halve prisen.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Ok, jeg ser den. SL10 har mye mekanikk som kan svikte.

Fått tilbud på en Rega P2 til 1200 kroner med deffekt lokk, selger sier at jeg får kjøpt nytt lokk på HiFiklubben og han kjøpte den der. Der er vel noen år siden HFK solgte Rega så denne er vel noen år. Hva er fornuftig pris på denne?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
Prisen høres vel grei ut, men den kan jo ha vært i hardt vær siden lokket er ødelagt.... Ville nok sjekket med Mono (importør) om pris på nytt lokk før jeg handlet. Kan hende du finner en komplett spiller til en pris som totalt blir rimeligere.
Hva med å sette inn en annonse her på sentralen....
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
800 kroner skulle Mono ha for ett nytt lokk. Så da er jeg oppe i 2000, pluss ny pu, vet ikke om det er så god butikk.

Det som er hvis jeg setter inn en annonse her så må utstyret mest sannsynlig sendes, pluss jeg at jeg får ikke sjekket om ting faktisk fungerer, som en annen kar nevnte lengre opp i tråden her.

Fant en Technics SL-J90 i et uthus i dag, desverre løfter ikke armen seg opp når man trykker på stopp knappen, bare river seg rett over før armen går i lås. Jeg tror dette er en veldig billig sak som jeg tviler på kommer til levere varene, synes den er alt for lett også. Hører til ett Technics rack anlegg. PU som sto på denne var en Technics p24
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
800 for støvdeksel blir 40% av totalprisen. Tror kanskje jeg ville sett meg rundt etter noe annet da.
Ikke velg noe gammelt træl med automatic etc. Jo enklere jo bedre. Både for lyden og sannsynligvis også med tanke på plateslitasje.
Men OK, hvis du bor langt ut i purra kan nok en ny spiller være tingen. Jeg har aldri gjort et (hifi) bruktkjøp uten å ha sett/prøvd enheten først.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Bor i nord, Sortland, Harstad, Narvik områdene er innenfor rekkevidde. Har kommet i kontakt med en lokal entusiast som anbefaler meg SL10 med en MC 310, men kan også være behjelpelig med å skaffe annet utstyr også. Men klart det begynner å koste litt også da, så derfor prøver jeg å se på litt andre alternativer.
 
S

Stereo_Mono

Gjest

Vedlegg

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Det var da en veldig nice price på den Regaen. Er det noen begrensninger på hva slags type PU jeg kan bruke på den? Tror jeg må begynne å lese om PU også og ikke bare platespillere ;D

Driver å bearbeider en i familien som har 200 LP plater stuet på loftet om å selge de til meg, mye musikk fra 80 tallet, og kjenner flere som har stuet bort haugevis med vinyl. Jeg håper bare så inderlig at det ikke blir en nedtur lydmessig.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
zebby skrev:
Det var da en veldig nice price på den Regaen. Er det noen begrensninger på hva slags type PU jeg kan bruke på den? Tror jeg må begynne å lese om PU også og ikke bare platespillere ;D

Driver å bearbeider en i familien som har 200 LP plater stuet på loftet om å selge de til meg, mye musikk fra 80 tallet, og kjenner flere som har stuet bort haugevis med vinyl. Jeg håper bare så inderlig at det ikke blir en nedtur lydmessig.
Snakket litt med Terje hos Mono (Rega importøren) om armen på RP1 og han sier den holder langt høyere kvalitet en tidligere RB100 armen. Konklusjonen hans var er at den nye RB101 vil fint kunne håndtere PU i 2000,- klassen.

Eller så gjør du bare som kompisen min gjorde etterhvert med å oppgradere stiften på inkl 5E PU. Det tar 5 sekunder og skifte den avtakbare stifte og du verden så mye bedre OM30 låter på RP1 :)

Et lite tips er dog og bruke en 2mm metall spacer med Om serien. Aner ikke hvorfor Rega selger den med så mye negativ VTA. (Info om VTA: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html)
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Fikk tak en pen samling med plater i dag som har stått på ett loft i mange år, helt gratis. :)

 

Vedlegg

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
325
Antall liker
177
Torget vurderinger
2
Gratulerer, men huff,huff! Plater skal stå, ikke ligge! Tenk på de stakkars platene som ligger nederst!
LP-er er kulturskatter!
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
btolli skrev:
Gratulerer, men huff,huff! Plater skal stå, ikke ligge! Tenk på de stakkars platene som ligger nederst!
LP-er er kulturskatter!
De har vært lagret stående hele tiden, bare jeg som har sittet og kikket gjennom samlingen, dem står rett vei nå. ;D
 

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
44
Antall liker
5
Før du drar og kjøper en Rega bør du stille deg selv et spørsmål: "Do I feel lucky?"
Neida, tuller. Spørsmåler er; kan jeg leve med en helmanuell platespiller? En helmanuell platespiller har ikke autostopp, og den vil stå og snurre vinylen helt til du slår den av selv. Produsentene sier selv "Det er for at vi legger alt i lyden, og ikke bruker penger på unødvendige lysdioder og automatikk". Fint det, men etter min mening er helmanuelle platespillere uegnet for husbruk. Om man spiller plater på et diskotek eller for en radiostasjon, greit. Da er spilleren et verktøy som man sitter med foran seg og passer. Men når man lytter til plater hjemme i godstolen, inntreffer uforutsette situasjoner: telefon, det ringer på døra, du må på do, du sovner på sofaen, du må på kjøkkenet og hente en øl etc. Om spilleren når innerste rille mens du holder på med noe annet, risikerer du å glemme den av. Står den og gnager lenge nok, ryker stiften. En kompis av meg glemte av sin Technics 1210 på nevnte vis og forlot huset til neste dag. Da han kom hjem var høyttalerne sprengt! Han mente at den lavfrekvente lyden av stift mot tom rille over lang tid genererte feedback.
Om du vart skremt av ovenbeskrevne skrekkscenario, kjøp heller en brukt japsespiller (med autoreturn og s-arm) fra 1980-tallet; Technics, Pioneer, JVC, Sony, Marantz eller lignende. De fleste av disse er veldig pålitelige maskiner (om du er mann nok til å skifte en gummireim). Om du vil bruke f.eks 800 kr (som nettopp ble foreslått brukt på et plastlokk) kan du til og med få tak i en fet europeer som Dual, Elac eller en av de dyrere modellene til Philips. Hvor pent det låter, vil i stor grad avhenge av pickup og stift. Synes Audio Technica AT-95E til 300 kr er et fornuftig alternativ. Det kan jo og lønne seg å inspisere hva som står på spilleren du kjøper, og evt oppgradere med ny stift hvis det skulle være en renommert pickup.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.268
Antall liker
2.867
Torget vurderinger
16
R.R.Police skrev:
Fint det, men etter min mening er helmanuelle platespillere uegnet for husbruk.
Det vil si at 99% av vinylhodene her på sentralen (inkl. meg selv) har spillere som er uegnet for husbruk. Oh well..

R.R.Police skrev:
Om du vart skremt av ovenbeskrevne skrekkscenario, kjøp heller en brukt japsespiller (med autoreturn og s-arm) fra 1980-tallet; Technics, Pioneer, JVC, Sony, Marantz eller lignende. De fleste av disse er veldig pålitelige maskiner (om du er mann nok til å skifte en gummireim).
Japansk plastspiller fra 80-tallet fås på loppis for en 50 lapp. Grunnen til den lave prisen er at de er søppel.

Kjøp Rega spilleren og hvis du må gå fra spilleren mens du spiller en plate så løfter du ganske enkelt armen opp fra plata før du går, verre er det ikke.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Svært merkelig syn du har på dette da R.R.Police. Som HC sier har vi omtrent alle valgt feil platespiller her på HFS om de ikke er egnet for husbruk.

Å løfte opp armen når du er ferdig er godt innenfor det jeg orker å gjøre ved avspilling av vinyl.

Ellers enig at den type Japse spiller du viser til er skrekkelig dårlige masseproduserte greier.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.552
Antall liker
7.270
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
R.R.Police skrev:
Han mente at den lavfrekvente lyden av stift mot tom rille over lang tid genererte feedback.
Snasen teori!

Hvor kommer denne lavfrekvente lyden fra?
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Kjøp deg en enkel spiller som er mest mulig plug'n'play. Platespilere kan være veldig fiklete å få til for folk som ikke er vant til denslags og selv om det høres lett ut når durkdrevne vinyljunkier uttaler seg om justering o.l. så er det ikke alltid sik.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.829
Antall liker
16.746
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg synes enkelte har litt i overkant sort/hvitt eller "rett-gal-tilnærming" og lite respekt for andres forslag og erfaringer/ oppfatninger. At man fordummer argumentasjonene til R.R.Police og fordømmer masseproduserte spillere, synes jeg personlig man kunne ha spart seg for. Rega og andre innstegs-spillere har vel en rimelig høy produksjonsserie de også?

Innlegget til R.R.Police får frem nyanser som trådstarter kan ta med seg i vurderingen. Det må da være greit? Trådstarter fremstår for meg å være gammel nok til å kunne tenke ut egne preferanser og ta stilling til om automatisk armløft eller ikke anses som gunstig.

Forøvrig synes forslagene og argumentasjonen om en "ny" spiller å være greie, sålenge vi snakker om innstegsmodeller i prisklassen opptil 5k for å sjekke ut om vinylteften er der. En god, problemfri start, føles alltid bra. Du vet sikkert allerede at sannsynligheten for vesentlig bedre lyd er sterkt tilstede i prisklasser over om du etterhvert føler et sterkere engasjement til platespiller. Tillat deg selv en tilvenningsperiode til vinylavspilling - DET kan være et godt råd.

Jeg ønsker deg lykke til med de flotte vinylplatene som du kan glede deg over i uoverskuelig framtid.

Mvh
Jan P.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
310
R.R.Police

Enig i dine vurderinger.

En av disse direktedrevet fra slutten av 70 og begynnelse av 80-tallet er ikke nødvendigvis lette å få fatt i.

Mindre leamikk på disse spillere også i stor grad.
For ca 3000,- kan man få fatt i en bra Technics 1210

Utsagn som:

Japansk plastspiller fra 80-tallet fås på loppis for en 50 lapp. Grunnen til den lave prisen er at de er søppel.

Forteller hvilken divisjon skribent spiller, i bokstavelig forstand og sier mere om skribent enn eventuelle spillere det i virkeligheten snakkes om.

En venn av meg har en dyrere nottingham analogue med en Lyra pickup som kostet noen tusen kroner.

Han er misfornøyd med dette oppsettet, 60-talls opptak på vinyl høres tynt og spinkelt ut.
Øvrig vinyl høres cd-aktig ut.

Han hadde ideer om en slik tung direktedrevet spiller igjen for å få tilbake vinyllyden, og vi snakket en del om dette bla. Grado sine pickuper som han vet jeg har, og som han har lyttet til ved flere anledninger.

Han har tidligere eid Technics 1210 og vet hva det handler om.

Han har forøvrig en T+A 1530 , noen dyrere B&W, og tildels dyre CD/DVD spillere bla en stor Sony multispiller som jeg selv har fått prøvd noen dager.

Selv sonderer jeg "terrenget" etter flere av disse gamle direktedrevet spillere, både i Tyskland og England, da jeg vil ha minst to stk i eget oppsett og muligens gi en slik spiller til min bror i geburdagsgave.

Selv har jeg en JVC QL-Y5F kjøpt høsten 1983, da var den 3 uker gammel og ubrukt.
Eier hadde kjøpt to slike splitter nye, og hadde bare behov for den ene, da han kjøpte en av Kenwood,s sine store spillere med Marmor chassis i tillegg.

Har ikke hatt problemer med denne overhode praktisk talt, den stod i ett hus som brant, og ble slukket med sjøvann i 1990.

Måtte da demontere denne og rengjøre gummimatter under tasteknapper, disse kan "henge" litt hvis de ikke blir brukt på flere år, grunnet støv osv, men lar seg gjøre rent med trykkluft.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.268
Antall liker
2.867
Torget vurderinger
16
rock skrev:
R.R.Police

Enig i dine vurderinger.

En av disse direktedrevet fra slutten av 70 og begynnelse av 80-tallet er ikke nødvendigvis lette å få fatt i.

Mindre leamikk på disse spillere også i stor grad.
For ca 3000,- kan man få fatt i en bra Technics 1210

Utsagn som:

Japansk plastspiller fra 80-tallet fås på loppis for en 50 lapp. Grunnen til den lave prisen er at de er søppel.

Forteller hvilken divisjon skribent spiller, i bokstavelig forstand og sier mere om skribent enn eventuelle spillere det i virkeligheten snakkes om.
R.R.Police snakket da ikke om tunge direktedrevne japanske spillere, han anbefalte brukte remdrevne japanske 80-talls spillere med autoreturn. Hoved argumentet til R.R.Police var at man burde velge en spiller med autoreturn, han mente sågar at spillere uten autoreturn var uegnet for husbruk. Det må det være lov å være uenig i.

Når det gjelder tunge direktedrevne japanske spillere fra 70 og 80 tallet så er det IKKE hva jeg vil anbefale en nybegynner. For det første er de fleste av de langt utenfor budsjettet og man må ofte importere de fra utlandet. Dernest kommer usikker tilgang og høy pris på deler hvis problemer skulle oppstå. Til sist er det også et spørsmål om disse spillerne forsvarer prisen rent ytelsesmessig, det kan i hvertfall diskuteres. Jeg ville også vært svært forsiktig med å kjøpe billige brukte Technics 1210, de har ofte mange år i DJ tjeneste bak seg.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Var å hørte på litt forskjellig i går hos en lokal vinylentusiast, og en av tingene jeg oppdaget er at man snakker ikke om nyanser når man spiller på forskjellige pickuper, her er det virkelig stor forskjell. Fant dette veldig interessant, og det blir nesten en smaksak hva man foretrekker, jeg syntes lyden av en "rimeligere" pickup var å foretrekke fremfor en annen som koster over det dobble, kan også legge til at det ble brukt forskjellig RIAA så det spiller helt sikkert en stor rolle det også.

Jeg har nesten bestemt meg (90%) at det blir en Technics SL 10 med EPC 310 MC, en solid spiller på 6 kg som jeg definitivt tør å ha i stuen, og ikke minst har plass til uten å begynne å gjøre store forandringer i racket, noe det ikke er rom for egentlig. Det som gjenstår nå er å prøve denne i eget oppsett, synes det er vanskelig å ta en konklusjon med ett fremmed anlegg med kanskje ikke samme fokus som jeg har. For 3500 kroner synes jeg får ett helt greit entry level produkt. Når jeg etterhvert får flyttet utstyret inn i mitt dedikerte lytterom så er det ikke umulig at det blir mere "finere" saker i utstyrsrekken.

Men bevares, jeg er fremdeles åpen for innspill, finner som sagt dette veldig interessant.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.829
Antall liker
16.746
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er vel nesten like stor forskjell på lydsignaturen i ulike RIAAer som det er i pick-up'er - så det har du helt rett i zebby.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
310
HC skrev:
rock skrev:
R.R.Police

Enig i dine vurderinger.

En av disse direktedrevet fra slutten av 70 og begynnelse av 80-tallet er ikke nødvendigvis lette å få fatt i.

Mindre leamikk på disse spillere også i stor grad.
For ca 3000,- kan man få fatt i en bra Technics 1210

Utsagn som:

Japansk plastspiller fra 80-tallet fås på loppis for en 50 lapp. Grunnen til den lave prisen er at de er søppel.

Forteller hvilken divisjon skribent spiller, i bokstavelig forstand og sier mere om skribent enn eventuelle spillere det i virkeligheten snakkes om.
R.R.Police snakket da ikke om tunge direktedrevne japanske spillere, han anbefalte brukte remdrevne japanske 80-talls spillere med autoreturn. Hoved argumentet til R.R.Police var at man burde velge en spiller med autoreturn, han mente sågar at spillere uten autoreturn var uegnet for husbruk. Det må det være lov å være uenig i.

Når det gjelder tunge direktedrevne japanske spillere fra 70 og 80 tallet så er det IKKE hva jeg vil anbefale en nybegynner. For det første er de fleste av de langt utenfor budsjettet og man må ofte importere de fra utlandet. Dernest kommer usikker tilgang og høy pris på deler hvis problemer skulle oppstå. Til sist er det også et spørsmål om disse spillerne forsvarer prisen rent ytelsesmessig, det kan i hvertfall diskuteres. Jeg ville også vært svært forsiktig med å kjøpe billige brukte Technics 1210, de har ofte mange år i DJ tjeneste bak seg.
1210 ble da vitterlig nevnt og de er direktedrevet.


Ble også nevnt:


Technics, Pioneer, JVC, Sony, Marantz eller lignende.

Technics - de fleste platespillere som var noe å snakke om var direktedrevet, unntak finnes.

Sony - Pl 505 - Pl 707 - Pl 909 var direktedrevet.
Sony hadde også noen store tunge remdrevet spillere fra 70-tallet, men var 80-tallet som ble nevnt her.

JVC - Av nevneverdige spillere var samtlige direktedrevet.

JVC JL A15 - 20 og muligens 30 hadde reimdrift, men dette var rimelige spillere i prisklassen 800,- kr ++ som nye.

Noen av Marantz i 6000 serien var remdrevet men 6300 var direktedrevet.


Men som opplyst, hadde flere av de Tyske spillere remdrift som f.eks. Dual spillere, om ikke alle.

Spillerne er ikke vanskelige, faktisk meget lette å sette opp de fleste hvis en ikke på død og liv skal mekke med dem, da flere av dem inneholder mye elektroniske styringer.

For 3.000,- kr får en en brukbar spiller om det ikke er av de største utgaver.



Uansett ønsker jeg trådstarter til lykke med innkjøp, hva det enn nå måte være han ender opp med.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
310
Bruk av de eldre direktedrevet platespillere er ikke tungvint eller så vanskelig som enkelte tror og mener.

Faktisk er de meget lette å bruke.

Man trenger å justere høyden på armen, samt vekta / loddet bak på arm og sette antiskating til det samme som vekt.

Når dette er gjort er alt annet plankekjøring.

Man berører ikke headshell eller tonearm i det hele tatt, alt er automatisk, man slipper da "dropper" ned på platetallerkenen, og at arm sklir ut på vinylplata med ett rasp og gjerne en saftig ripe som resultat.

Noen bilder:


Ikke noe hokus pokus her, kun to dreiehjul for justering av antiskating og Q-demping.
Til venstre sees hjul som løsnes hvis arm skal heves / senkes.



Det "vanskelige" består av å betjene disse knapper ved avspilling.

On/of - repeat og hastighet


Hastighetsvelger - ikke så vanskelig synes jeg da..



Up / down av armen, og sidestyring av arm inkludert startknapp


Faktisk er denne vanskeligere betjeningsmessig


Om ikke annet har denne Garrard 16 og 78rpm i tillegg til de sedvanlige 33 1/3 og 45rpm


Utførelsen kan være noe forskjellige på de forskjellige fabrikater, men når alt er oppe og går, da betjenes alt kun av tastetrykk og intet annet, borsett fra støvbørsten til pickup og vinylplate.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Technics er sikkert ikke et dumt valg, jeg ville valgt mye annet fremfor en brukt P2 eller P3, jeg foretrekker med klar margin en Thorens fremfor P3. Siste utgave av P3 skal visst være bedre.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Jeg mener at disse gamle direktedrevne spillerne er sterkt oppskrytt. Jeg skal ikke påstå jeg kjenner alle, men jeg hadde i alle fall nærkontakt med en Kenwood KD500 (eller var det 550?) gjennom flere år. Spilleren var først påmontert en Grace 707, deretter en FR-64fx.
Jeg trodde lenge at dette var bra saker. Helt til jeg kjøpte ny spiller, en SOTA med ET2 arm. PU var den samme Ortofon MC20 Super. Denne oppgraderingen var antagelig den største jeg noensinne har gjort. Forbedringene var enorme på alle områder, kanskje spesielt på dynamikk og bassgjengivelse. De fleste jevnaldrende spillerne var sannsynligvis dårligere allerede dengang, og sikkert ikke noe bedre i dag.
Jeg tror det mest fornuftige er å kjøpe en moderne (gjerne ny) spiller, f.eks Pro-Ject eller Rega. Du får sannsynligvis bedre lyd og en mere forutsigbar framtid.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Audiophile-Arve skrev:
No er SOTA + ET2 ei vesentleg dyrare løysing enn ein SL 1200......
Det er jeg selvfølgelig klar over, men det endrer ikke det faktum (i mine ører i alle fall) at gamle direktedrevne spillere mangler veldig mye på å utnytte potensialet i vinylen. Og heller ikke potensialet i en såpass billig PU som MC20 Super.
Og jeg mener å ha fått med meg at det har skjedd mye på lavprisfronten de siste 20 årene(?)
 

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
44
Antall liker
5
Oj, mente ikke å såre Rega-entusiastene her :-[
Skal prøve å presisere litt. For det første burde jeg skrevet "..for min egen del synes jeg at helmanuelle spillere er uegnet.."
Om man kan leve med at man faktisk må opp av godstolen for å slå av snurreren, er saken grei. Men det er et gyldig moment i argumentasjonen.

Og så var det de platespiller-merkene jeg foreslo. Alle de nevnte merkene leverte både direktedrevne og remdrevne spillere. Hva som er best av disse, er en smakssak. Ta for eksempel Sony. De leverte spillere i alle prisklasser, både rem- og direktedrevne. Noen her tok det for gitt at jeg mente de billigste husmor-utgavene.
Jeg kunne iallfall fått kred for ikke å nevne Sanyo eller Fisher. Fytti katta hvor de leverandørene forsøplet elektronikkmarkedet på 80-tallet!

Jeg kunne og presisert at jeg mente tidlig 80-tall. Andre halvdelen av 80-tallet konsentrerte de store elektronikkleverandørene seg stort sett om CD ("perfect sound" - yeah right!). Platespillere var på den tiden kraftig nedprioritert.

I lys av ovennevnte, kunne jeg tatt med de herlige 70-årene. På denne tiden var vinyl lydkilde nr 1, og mange flotte snurrere ble laget. For eksempel Thorens. Og som et tillegg til direkte/remdrift-debatten; de klassiske Thorens-spillerne var remdrevne. Thorens TD 160, som fortsatt leveres, er remdrevet. Mens TD 160 var helmanuell (au!), lagde de en halvautomatisk versjon av den: TD 145. Jeg har til dags dato ikke lyktes med å finne ut hvilken som var dyrest av de to. Jeg gjetter TD 145. Kanskje en av dere tøffinger her kan fastslå dette en gang for alle?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
R.R.Police skrev:
I lys av ovennevnte, kunne jeg tatt med de herlige 70-årene. På denne tiden var vinyl lydkilde nr 1, og mange flotte snurrere ble laget. For eksempel Thorens. Og som et tillegg til direkte/remdrift-debatten; de klassiske Thorens-spillerne var remdrevne. Thorens TD 160, som fortsatt leveres, er remdrevet. Mens TD 160 var helmanuell (au!), lagde de en halvautomatisk versjon av den: TD 145. Jeg har til dags dato ikke lyktes med å finne ut hvilken som var dyrest av de to. Jeg gjetter TD 145. Kanskje en av dere tøffinger her kan fastslå dette en gang for alle?
TD160 er iallfall en god platespiller, lånte min far sin 160 med Thorens arm tidlig på 90 tallet før jeg fikk kjøpt meg egen platespiller. Selv i dag står den godt seg mot nye platespillere i 5k klassen.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Er det noen som mener at jeg kan gjøre bedre kjøp til 3500 kroner rent lydmessig enn å kjøpe SL10 med EPC 310?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.552
Antall liker
7.270
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zebby skrev:
Er det noen som mener at jeg kan gjøre bedre kjøp til 3500 kroner rent lydmessig enn å kjøpe SL10 med EPC 310?
Aner ikke, da jeg ikke har hørt den, men selv hadde jeg kjøpt en Pro-Ject Debut III Esprit.
 
Topp Bunn