Nybegynner på vinyl, erfaren på HiFi

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
152
Sted
Bærum
Trenger råd fra dere vinyl-proffer:

Har et anlegg jeg er fornøyd med men har lyst til å teste også vinyl.

Anlegget er rørbasert hele veien fra CD til power (Lector CDP7TL og CJ pre + power) men har nå tatt fram min 28 år gamle Technics SL 1500 platespiller med Shure M 95ED som har vært pakket ned siden jeg kjøpte min første CD spiller i 1984.

Har bare linje pre og trenger derfor et Phono trinn.

1. Tips til brukbart og ikke for dyrt phono trinn å teste ut om jeg trives med vinyl når jeg skal basere meg på min Technics spiller med eksisterende Shure M 95ED pickup?

2. Er pickup/stift så "utdatert" at det bare er dumt å basere meg på det, i så fall hva er en OK pickup for denne platespilleren.

OG: Brukt er ønskelig...da kan det går ut igjen uten å drenere lommeboken for heftig :)

mvh Ole

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Sv: Nybegynner på vinyl, erfaren på HiFi

SL 1500 er jo ingen dårlig spiller, og helt umiddelbart slår det meg at en Denon DL103 i standardutførelse burde kunne fungere fint, evt en 103 R om midlene tillater det. (ca.3000,-) Et annet valg som spiller uhyre fint i forhold til pris uten å koste skjorta, er Audio Technica AT-OC9.
På riaasiden kan du jo lete etter en Project Tube Box, evt enenklere Trichordmodell, eller om du føler at du ikke strekker strikken for langt, en ASR Mini Basis. Den kan følge deg usedvanlig langt også om du finnner ut at vinyl er veien fremover. Disse er fra tid til annen å finne brukt. Det ligger en nesten ny ASR på bruktbørsen "as we speak," men den er IKKE min....
Netopp det at du er erfaren på hifi betyr at du må sikte et stykke opp, ellers vil du ikke få et riktig bilde av hva vinyl kan gjøre kontra cd-riggen din.
Jeg har ikke førstehåndskjennskap til Shure-elementet ditt, men det skulle ikke forundre meg om det ikke er ganske mange andre her inne som vet noe om det...
Lykke til!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.166
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Jeg er enig med Impulse på alle punkt. Du må ikke gjøre feilen å sikte for lavt når du først går for vinyl. Med den cd- spilleren du har må du nok et lite stykke opp fra entry- level vinyl for at det skal bli en jevn match.
Shure-puen din hadde jeg skrotet. Bor du kanskje sånn til at du kunne få lånt et par puer for testing? Hvaq angår RIAAer har jeg lite å bidra med. Da jeg gikk over fra pre med innebygd RIAA til linjetrinn sto det en C_J Prem 15 og go`blunket til meg, og det ble ikke noe mer utskifting etter det..
mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Hyggelig det, tkr...;-) Med det riaatrinnet hadde jeg heller ikke giddet å lete mer. Du har jaggu god smak!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.587
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Uansett må du ikke kaste Shure-PU-en. Det er mange som sverger høyt og hellig til M95ED i f eks Dualarmer. Hvis du skal skrote, send meg en PM.

Bernt K

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
152
Sted
Bærum

Takk for svar så langt.

Hva gjør Shure M95ED så dårlig i min SL1500 når noen sverger til den i en Dual....?

mvh Ole

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Den diskusjonen er en sak for seg, de to armene det er snakk om er mildt sagt forskjellige. Dualfantaster setter ikke annet enn Shure i riggene sine. Det er antakeligvis der de passer best, uten at jeg sier det er dårlige elementer. Slett ikke. I din spiller er det derimot andre som passer langt bedre, IMHO.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Ole skrev:
Trenger råd fra dere vinyl-proffer:

Har et anlegg jeg er fornøyd med men har lyst til å teste også vinyl.

Anlegget er rørbasert hele veien fra CD til power (Lector CDP7TL og CJ pre + power) men har nå tatt fram min 28 år gamle Technics SL 1500 platespiller med Shure M 95ED som har vært pakket ned siden jeg kjøpte min første CD spiller i 1984.

Har bare linje pre og trenger derfor et Phono trinn.

1. Tips til brukbart og ikke for dyrt phono trinn å teste ut om jeg trives med vinyl når jeg skal basere meg på min Technics spiller med eksisterende Shure M 95ED pickup?

2. Er pickup/stift så "utdatert" at det bare er dumt å basere meg på det, i så fall hva er en OK pickup for denne platespilleren.

OG: Brukt er ønskelig...da kan det går ut igjen uten å drenere lommeboken for heftig :)

mvh Ole
Jeg ville klint til å kjøpt dette RIAA trinnet, det er lovpriset opp til flere ganger.http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,287.msg288.html#msg288

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Det må jeg si meg usedvanlig enig i , Continuo.. ;) Kjempekjøp!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.666
Torget vurderinger
27

Helt enig. Har selv eid samme riaa-trinn. Til den prisen (som forresten er alt for lav, jeg fikk mailboksen rent ned den gang jeg solgte mitt for 1000-lappen mer) så gjør du et garantert godt kjøp. Her er det ingenting å tape.

B

break_out

Gjest

Fosse skrev:
Helt enig. Har selv eid samme riaa-trinn. Til den prisen (som forresten er alt for lav, jeg fikk mailboksen rent ned den gang jeg solgte mitt for 1000-lappen mer) så gjør du et garantert godt kjøp. Her er det ingenting å tape.
Jeg selger nok for billig, men jeg ønsket et raskt salg og det ble det :).

Kjøperen får MYE riaa til prisen det er helt sikkert.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.829
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Har lenge brukt EAR 834P sammen med cj-forsterkerne mine. Stille, musikalsk og problemfri. Benytter tre 12AX7-rør, slik at lyden kan tiltes dit du vil.

P

Parelius

Gjest

Vi kan jo snakke vinyl på torsdag før og mellom ariene på Underwater, Ole. Fosse kommer vel også.

J

jukes

Gjest

Ole skrev:
Takk for svar så langt.

Hva gjør Shure M95ED så dårlig i min SL1500 når noen sverger til den i en Dual....?

mvh Ole
Du får prøve den Ole.95 nåla er bra den bare den får den riktige armen. Dualene har en lettere arm og der passer disse Shurene meget bra. Har du en gammel Tandberg eller en annen gammel receiver kan du prøve denne som riaa. Ta ut signalet på tape ut og inn i forforsterker din. Utrolig gode riaaer i mange av disse gamle receiverne og så får du en god radio også på kjøpet. :) Dette burde flere prøve.
Lykke til.

Mvh Roar

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Nå Ole, var det du som kjøpte SAT-riaa´en? ;)

Edit; Nå vet jeg det var Valentino, den heldiggrisen... :D

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
152
Sted
Bærum

impulse skrev:
Nå Ole, var det du som kjøpte SAT-riaa´en? ;)

Edit; Nå vet jeg det var Valentino, den heldiggrisen... :D
Må nok tenke litt mer enn en halv dag denne gutten :)

Tror det beste vil være et hjemlån av et phono trinn for i det hele tatt å sjekke om vinyl skal fram igjen etter loftsliv siden 1984....

Men igjen; takk for gode råd!

Ole

Topp Bunn