Nybegynner skal kjøpe ALT, trenger hjelp til å velge!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sunni

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Hei!

    Jeg må begynne med å si at jeg ikke er kresen på lyd. De siste årene har jeg hørt på musikk fra noen små pc-høyttalere, og det siste året har jeg kun brukt en iphone / laptopen til å streame fra Spotify. Jeg hører sjelden på musikk, men når jeg først spiller musikk så LYTTER jeg og gjør ikke noe annet.

    Jeg savner å kunne spille god musikk, på litt høyere volum enn laptopen klarer :)

    For en stund siden så var jeg på besøk hos noen som hadde en platespiller og en rørforsterker, og jeg ELSKET lyden, og følelsen av å sette på en plate.

    Så nå vil jeg velge meg ut et anlegg som vil gi meg den samme, varme, runde lyden og den nostalgiske følelsen med litt spraking og knitring i høyttalerene (selv om jeg har skjønt at spraking er en uting, egentlig...). Jeg har ingenting av utstyr, og trenger dermed ALT.

    Når det gjelder budsjett så er jeg av den oppfatning av at det er bedre å kjøpe kvalitet som holder, enn å kjøpe billig. Men jeg vil heller ikke bruke uforskammet mye!

    Jeg er ikke av typen som liker å styre med å fikse, reparere, tweake utstyr - jeg vil helst ha nytt, som fungerer og som jeg kan ha i maaange år.

    Samtidig så liker jeg god design, så utstyret må også SE pent ut...

    Jeg har funnet en platespiller som jeg liker: Clearaudio Concept.

    Men nå står jeg fast! Jeg vet jeg vil ha en rørforsterker som ser fin ut, men hvilken? Og hva annet trenger jeg? Har lest mye på forumet her og andre steder men blir bare mer forvirret jo mer jeg leser..

    Jeg TROR jeg trenger:
    RIIA -ser dette nevnt over alt, men vet ikke hva det er
    Rørforsterker
    Høyttalere

    Og hvordan vet jeg at det jeg velger vil fungere sammen?

    Hjelp fra noen som klarer å forklare dette uten å bruke forkortelser og i setninger som en ikke-teknisk jente kan forstå mottas med takk! :)
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389
    Rørforsterkere er vel for de som liker å tweake og fikse og reparere:)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.853
    Antall liker
    8.172
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Aller fyrst, korleis bur du? Har du eit stort eller lite husvære?
    Kvar ser du deg sjølv om to år - i eit anna slags husvære? Har du perspektivet klart for deg, om du vil oppgradere, eller skal ting vere heilt i orden når du fyrst investerer?

    Økonomi? Du slepp ikkje unna 20-30 kkr, er eg redd, om eg har forstått ambisjonsnivået ditt rett...men det vil absolutt vere lurt med meir kronasje. Gjerne det dobbelte... Dess meir pengar investert, dess betre lyd, design, driftstryggleik og brukskomfort. Sånn generelt. Skal du kjøpe nytt, har du garantiar. Og det er kjekt å ha innimellom.

    Som rørentusiast, har du tenkt noko på om du vil ha konvensjonelle høgtalarar, horn, elektrostatar eller noko anna? Store eller små? Har du fått høyre på slike alternativ? Ein rørforsterkar på 7 watt kan vere fantastisk, men då må du ha lettdrivne horn. Dei er gjerne fysisk store. Kjøper du ein EL34 eller KT88/90-basert sak har du langt meir effekt, og kan ha utmerka symbiose med elektrostatar, anten fulltone eller hybridar. Eller vanlege høgtalarar. Om du ikkje likar å fikle, men absolutt vil ha rør, bør du kanskje vurdere autobias, eller iallfall eit system som gjer det superenkelt å justere bias. Viktig for levetida til dei dyre utgangsrøra. Og litt for lyden også.

    Dei fleste endar opp på konvensjonelle høgtalarar, eller "apekasser", som dei kallast av folk som er tøffe i trynet og går for meir spesielle ting. Og det er ikkje utan grunn, slike er lette å ha med å gjere. Men vil du ha dei golvståande og utnytte plassen under høgtalaren til kubikk som kan gje betre og djupare bass? Eller vil du ha stativ å setje høgtalarane på?

    Kva musikk likar du å lytte til? Er du "smalspora" eller "altetande"? Altetarar må ta svært mange omsyn til både små og store orkestertypar, og ulike instrumentklangar. Det kan verte svært dyrt, om du er kresen...

    Brukar du å spele høgt? Det kostar også pengar om du vil gjere ting med kvalitet.

    Du er kritisk til å kunne lytte skikkeleg. Men er du like oppteken av alle parametrar av lyden? Kan du t.d. klare deg utan djupbass? Kan du klare deg med feit bass som ikkje er utprega artikulert, eller må du kunne høyre skilnaden på dei ulike bassgitartypane og strengane som brukast? (berre for å ta to ytterpunkt) Kan du kompensere manglande oppløysing med auka diskantnivå, eller vert dette for slitsamt?

    Skal du ha ein enkel vinylrigg, eller er du innstilt på å lære deg handverket å justere spelaren din? Det enklaste som finnest er ein Technics tangentialarmspelar med T4P-fatning. Superenkelt, og det fungerer greitt. Men potensialet på lyden går ikkje heilt til himmelen (berre opp til skyene...)
     

    Sunni

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Takk for svar begge to!

    Rørforsterker som ikke må tweakes og fikses høres flott ut for meg, har dere noen konkrete forslag? Forstår det slik at rørforsterkere gir en varmere lyd, pluss at de ser fine ut.. og det er grunnen til at jeg ønsker meg det, enkel som jeg er :)

    Anlegget skal stå i stua, ca. 40 kvm. Fint om det kunne kobles opp mot TV og pc/laptop, men ikke nødvendig siden jeg ikke har TV eller planer om å skaffe det med det første.

    Budsjett - vel, det kommer an på. Jeg sparer heller opp til noe dyrere enn å kjøpe dårlig kvalitet. Skal vi si under 50 000 for alt, så har vi noe å gå etter?

    Musikksmak: Jeg har én LP som jeg fikk til jul: Bugge Wesseltoft, It's snowing on my piano. Og så har jeg planer om å kjøpe følgende:

    Erik Satie
    Miles Davies
    John Coltrane
    Johnny Cash
    James Brown
    Chopin
    Bach
    Mozart
    Beethoven
    Michael Jackson
    U2 - The Joshua Tree
    Elbow - The seldom seen kid
    Nirvana
    Prince
    Nick Cave
    Massive Attack - Mezzanine
    Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg har funnet en platespiller som jeg liker: Clearaudio Concept.
    Bare så du er klar over at denne platespilleren må du benytte veggfeste på. Det finnes null demping i den så den vil reagere på den minste bevegelse i gulvet. Med å sette den på en hylle feste på veggen slipper du dette problemet. Ellers er jeg veldig godt fornøyd med min.
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Enig med Geir vedr. Clearaudio Concept. Ellers en meget bra spiller.

    Hvis jeg skal anbefale resten av komponentene vil jeg anbefale:

    Primare I32 Integrert forsterker (eller I30) brukt eller ny. I32 kan oppgraderes med en mediamodul som gir mye ekstra funksjonalitet.
    Monitor Audio GX300, (eller GS20/60) nytt eller brukt. Høyttalere som passer din musikksmak.
    En brukt squeezebox for avspiling av musikk lagret på pc.
    samt en god Riaa. Dette kan være så mye.


    (ja jeg anbefaler merkene jeg er godt kjent med selv. Spiller mye jazz, elektronica og rock)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.047
    Antall liker
    2.154
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    PÅ brukbørsen ligger

    Zu Druid
    Lowther horn
    Living Voice

    Alle kjente for å spille godt, om enn veldig forskjellige. Den ene trenger du 10 watt for å riste trommehinnene.
    Les deg opp på disse, kanskje en av de faller i smak. Litt googling på nettet og du finner info og tester.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.047
    Antall liker
    2.154
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Geir vedr. Clearaudio Concept. Ellers en meget bra spiller.

    Hvis jeg skal anbefale resten av komponentene vil jeg anbefale:

    Primare I32 Integrert forsterker (eller I30) brukt eller ny. I32 kan oppgraderes med en mediamodul som gir mye ekstra funksjonalitet.
    Monitor Audio GX300, (eller GS20/60) nytt eller brukt. Høyttalere som passer din musikksmak.
    En brukt squeezebox for avspiling av musikk lagret på pc.
    samt en god Riaa. Dette kan være så mye.


    (ja jeg anbefaler merkene jeg er godt kjent med selv. Spiller mye jazz, elektronica og rock)
    primare er vel ikke en rørforsterker :D
     

    Sunni

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Aller fyrst, korleis bur du? Har du eit stort eller lite husvære?
    Kvar ser du deg sjølv om to år - i eit anna slags husvære? Har du perspektivet klart for deg, om du vil oppgradere, eller skal ting vere heilt i orden når du fyrst investerer?
    Jeg vil helst ikke oppgradere. Jeg har et lite hus nå, og kommer til å få et mindre hus i fremtiden om ting går som planlagt. Da ender jeg vel på 100 kvm, med stue på 30kvm. Nå er stua ca. 40 kvm.

    Økonomi? Du slepp ikkje unna 20-30 kkr, er eg redd, om eg har forstått ambisjonsnivået ditt rett...men det vil absolutt vere lurt med meir kronasje. Gjerne det dobbelte... Dess meir pengar investert, dess betre lyd, design, driftstryggleik og brukskomfort. Sånn generelt. Skal du kjøpe nytt, har du garantiar. Og det er kjekt å ha innimellom. Enig i det! Tenker rundt 50 000.

    Som rørentusiast, har du tenkt noko på om du vil ha konvensjonelle høgtalarar, horn, elektrostatar eller noko anna? Store eller små? Har du fått høyre på slike alternativ? Ein rørforsterkar på 7 watt kan vere fantastisk, men då må du ha lettdrivne horn. Dei er gjerne fysisk store. Kjøper du ein EL34 eller KT88/90-basert sak har du langt meir effekt, og kan ha utmerka symbiose med elektrostatar, anten fulltone eller hybridar. Eller vanlege høgtalarar. Om du ikkje likar å fikle, men absolutt vil ha rør, bør du kanskje vurdere autobias, eller iallfall eit system som gjer det superenkelt å justere bias. Viktig for levetida til dei dyre utgangsrøra. Og litt for lyden også.
    Dette skjønte jeg ikke så mye av, men her er mange ord som jeg skal google og finne ut av hva betyr! Så takk for det :)

    Dei fleste endar opp på konvensjonelle høgtalarar, eller "apekasser", som dei kallast av folk som er tøffe i trynet og går for meir spesielle ting. Og det er ikkje utan grunn, slike er lette å ha med å gjere. Men vil du ha dei golvståande og utnytte plassen under høgtalaren til kubikk som kan gje betre og djupare bass? Eller vil du ha stativ å setje høgtalarane på?
    Jeg liker ikke vanlige høyttalere, med eller uten stativ. Jeg har funnet disse, som jeg liker - de er med subwoofer også om jeg ønsker det. Kan de være ok å bruke? Trenger jeg rørforsterker eller kan jeg koble disse direkte til platespilleren? http://joeyroth.com/subwoofer/

    Kva musikk likar du å lytte til? Er du "smalspora" eller "altetande"? Altetarar må ta svært mange omsyn til både små og store orkestertypar, og ulike instrumentklangar. Det kan verte svært dyrt, om du er kresen...
    Se liste i forrige posten min :)

    Brukar du å spele høgt? Det kostar også pengar om du vil gjere ting med kvalitet. Nei, pleier ikke å spille høyt - eller i hvert fall veldig sjeldent!

    Du er kritisk til å kunne lytte skikkeleg. Men er du like oppteken av alle parametrar av lyden? Kan du t.d. klare deg utan djupbass? Kan du klare deg med feit bass som ikkje er utprega artikulert, eller må du kunne høyre skilnaden på dei ulike bassgitartypane og strengane som brukast? (berre for å ta to ytterpunkt) Kan du kompensere manglande oppløysing med auka diskantnivå, eller vert dette for slitsamt?
    Jeg lytter til musikk og liker å kun høre på musikken, men jeg er ikke kresen egentlig. Jeg har jo klart meg med laptopmusikk i mange år nå. Jeg tror ikke jeg klarer å høre forskjell på de ulike bassgitartypene som du sier, ei heller visste jeg at det fantes flere bassgitartyper, hehe! Trenger ikke voldsom bass - jeg vil ha noe balansert, som passer best til klassisk musikk og som ikke er ekstremt på noen måte.

    Skal du ha ein enkel vinylrigg, eller er du innstilt på å lære deg handverket å justere spelaren din? Det enklaste som finnest er ein Technics tangentialarmspelar med T4P-fatning. Superenkelt, og det fungerer greitt. Men potensialet på lyden går ikkje heilt til himmelen (berre opp til skyene...)

    Er ikke innstilt på å justere spilleren. Jeg vil ha noe som fungerer uten at jeg må bruker timesvis på å sette meg inn i hvordan ting fungerer - slikt gjør jeg med de andre hobbyene mine, jeg vil ikke ha platespillerfikling som en ny hobby ;) Skal se på den spilleren du nevner, takk!
    Sunni
     

    Sunni

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Jeg har funnet en platespiller som jeg liker: Clearaudio Concept.
    Bare så du er klar over at denne platespilleren må du benytte veggfeste på. Det finnes null demping i den så den vil reagere på den minste bevegelse i gulvet. Med å sette den på en hylle feste på veggen slipper du dette problemet. Ellers er jeg veldig godt fornøyd med min.
    Takk for det! Jeg har gamle tregulv, så da må jeg nok til med en vegghylle. Godt å vite! :)
     

    Sunni

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Takk for forslag alle sammen! Jeg skal lese meg opp på det dere har foreslått og se om det faller i smak..

    Jeg har funnet noen høyttalere og sub som jeg liker veldig godt, vet dere om de vil fungere med Clearaudio spilleren?
    Subwoofer | Joey Roth

    ceramicsub1.jpg
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Enig med Geir vedr. Clearaudio Concept. Ellers en meget bra spiller.

    Hvis jeg skal anbefale resten av komponentene vil jeg anbefale:

    Primare I32 Integrert forsterker (eller I30) brukt eller ny. I32 kan oppgraderes med en mediamodul som gir mye ekstra funksjonalitet.
    Monitor Audio GX300, (eller GS20/60) nytt eller brukt. Høyttalere som passer din musikksmak.
    En brukt squeezebox for avspiling av musikk lagret på pc.
    samt en god Riaa. Dette kan være så mye.


    (ja jeg anbefaler merkene jeg er godt kjent med selv. Spiller mye jazz, elektronica og rock)
    primare er vel ikke en rørforsterker :D
    man skal ikke være så opptatt av teknologien så lenge resultatet blir bra. btw. Primare kan betegnes som å ha en lydsignatur som heller mot det varme og blir ikke for klinisk i uttrykket.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.014
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Når du skal starte helt på scratch er det lurt å orientere seg om hva slags forretninger som ligger i nærheten.
    Utrolig vanskelig å handle utfra råd og vink fra hvermansen her på HFS.
    Misforstå meg rett, alle vil det beste, men når du summerer alle rådene blir du kanskje enda mer forvirra.

    Stikk innom den lokale pusher'n og ta med deg rådene de gir hit på HFS, så blir det enklere å si om det du er anbefalt er ok eller ikke.
    Har du noen i nærheten du kan besøke for å lytte er det ofte det beste for å peile ut litt hva slags lyd du liker.
    Ang. rør så er det faktisk en liten læringskurve du bør igjennom. Rør har begrenset levetid, noen lager støy, forskjellig lyd osv. Ikke for å skremme, men det er greit å være oppmerksom på.

    /POB
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg tenker nå at du beveger deg litt for langt ut i det litt mere spesielle enn godt er.

    Se på for eksempel på disse:

    Dette er Dynaudio Focus 160 stativhøyttaler. Fordelen her er at disse kan du dra på Soundgarden og lytte på. Senere kan du bygge ut med en sub hvis du finner ut at du vil ha mere dypbass. Blir man for sær så får man ikke lyttet til det man ønsker å kjøpe og risikerer dermed å få et lydbilde som man ikke liker.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg synes du skal bruke litt tid og ha is i magen.
    Stikk bort til venner og bekjente og se og hør hva de har, slik at du får litt peiling.

    Jeg bruker delvis rør selv, men ville avgjort ikke begynt med det sånn uten videre. Det er ikke slik at rør nødvendigvis låter mykere eller varmere enn transistor, og så blir det lett dyrere, blant annet fordi du gjerne må legge prisen på gode rør til prisen på forsterkeren, RIAA'en eller hva det nå er.

    Tenk over om du virkelig vil drive med vinyl. Også det fordyrer anlegget i forhold til hva du får igjen med digital kilder, og så er platene ganske dyre, med mindre du kjøper på loppemarked. Med det budsjettet du har, kan det være vanskelig å komme i mål på en skikkelig måte hvis du skal kjøpe "hele linjen" fra platespiller til høyttalere inkludert kabler. Du vil da lett oppleve at digitalt låter bedre enn vinyl, og da er vel vitsen borte???
     

    Sunni

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Takk for svar igjen, alle sammen :)

    Skjønner at rør kanskje er noe jeg bør vente med, til jeg kan litt mer om hvordan ting fungerer. Tror rør er ute av bildet, så da har jeg én ting mindre å tenke på..

    Jeg er helt sikker på at jeg vil drive med vinyl, jeg får ikke den samme opplevelsen av å lytte til digital musikk. Hva som objektivt låter bedre er ikke viktig for meg, jeg vet at jeg foretrekker vinyl med de "skavanker" og ulemper det innebærer i forhold til digital. Det er ikke bare lyden som er viktig, det er hele opplevelsen rundt det å spille vinyl som er det som tiltrekker meg :)

    Min plan er å ha kun en platespiller, med nødvendig forsterker, og høyttalere med event. sub. Og fint om jeg har mulighet til å koble på laptop, slik at jeg kan få lyd til når jeg streamer filmer, eller om jeg vil streame musikk fra Spotify. Det er alt jeg trenger, radio har jeg separat, CDer har jeg ikke, heller ikke MP3, eller stereoanlegg eller TV som skal kobles på.

    Jeg skal ta meg en tur innom lokale butikker, men jeg bor ikke i en stor by så utvalget er ikke stort.

    Og så har jeg skjønt hva RIAA er for noe, hurra! Så litt fremgang har det vært i kveld takket være dere :)

    Geir K: Jeg liker ikke vanlige høyttalere, så de du har bilde av her er ikke helt i min gate... Jeg tror nok jeg er veldig sær på dette med å ikke like høyttalere, som du ser av de jeg la ved bilde av tidligere ;) Om jeg MÅ ha sånn type høyttalere, så må det bli noen helt smale, høye, sorte som jeg kan gjemme bort i et hjørne, hehe...

    Skjønner at det er mange veier til Rom her, og at meningene er mange og delte! Men uansett så får jeg nye tanker av dere og nye ting å lese om, pluss at jeg får litt bedre forståelse for hva jeg må passe på når jeg skal kjøpe... så tusen takk igjen alle sammen for svarene deres!

    Foreløpig så ser lista slik ut:
    Clearaudio Concept platespiller
    RIAA: Musical Fidelity V-LPS MKII
    Høyttalere og sub: Joey Roth Subwoofer | Joey Roth

    Så få vi se hva jeg ender på etter hvert, når jeg får lest mer og sett på de andre tingene som har blitt foreslått lenger oppe :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hei, og velkommen til forumet. Spør du meg så synes jeg du skal følge hjertet heller enn hjernen og gå for rørforsterker, det er ikke så mye styr med rør som mange skal ha det til.
    Rørene må byttes med jevne mellomrom men ikke så ofte, og så trengs det gjerne en liten justering av "bias" i ny og ne (mere mat for google), men dette er ikke værre enn at du får det til selv. Er ikke noe hokus-pokus.


    Du kan jo ta en titt på denne:Cayin A-55TP - Norsk Audio Teknikk Har innebygget riaa, så her er det bare å koble platespilleren rett i.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.853
    Antall liker
    8.172
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg trur du må rekne med å bruke tid om du skal ha eit optimalt resultat for pengane. Og det er lurt å starte med høgtalarane, om du ikkje kjem over eit fantastisk godt tilbod undervegs. Gode høgtalarar har alt å seie, og du kan vanskeleg kompansere for dårlege høgtalarar andre stadar i anlegget. Eg skal prøve å komme med velmeinte råd.

    Dei høgtalarane du linkar til har eg aldri vore bort i. Dei vil truleg vere gode på pin-pointing (slik at du kan høyre nøyaktig kvar einskildinstrumenta er plasserte i lydbildet. Små høgtalarar som oppfører seg som "punkt" har gjerne slike eigenskapar), men ikkje nødvendigvis så mange andre kvalitetar. Og du er heilt nøydd til å ha basshøgtalaren. Det veddar eg eit sett garasjehøgtalarar på....

    Dersom du ikkje spelar veldig høgt, trur eg du bør spandere på deg ei lytteøkt med elektrostathøgtalarar. Desse spelar utruleg "gjennomsiktig", er supernøytrale, og dei har til vanleg svært låg lytteterskel. Som regel må eit anlegg skruast opp litt for at du skal få høyre detaljane. Det slepp du med elektrostatar, som spelar "fullkome" sjølv på svært låge lydnivå.
    Så til ulempene med elektrostatar. Det verste er plasseringa. Dei kan ikkje stå for tett på bakvegg, og er ganske romfrækne. Så er dei typisk egoisthøgtalarar, du får ein skikkeleg god sweetspot, medan dei andre lytteplassane vert kompromiss.
    Beklagelegvis er elektrostatar dessutan ganske dyre, så her må du gå for dei billegaste Martin Logan, eller tråle bruktmarknaden etter Quad ELS 63 (eller 57, men dette er svært spesielle og antikke greier, som vil gje deg utfordringar). Martin Logan finnest det mange som fører, så her kan du sikkert få ein demo ein eller annan stad. Ver obs på at ML har mange utgåtte modellar som ofte finnest brukte. Dei er visuelt krevjande, og har ein annan spelestil enn dei moderne, som er mykje mindre og er meir nøytrale i bassen. Men det er gode høgtalarar, alle saman. Ver obs på at ML-membranane vert utslitt etter eit tiår eller så. Men det er ikkje særleg vanskeleg å ordne dette...sjølv om det kostar pengar og tid.

    Det neste prinsippet er hornhøgtalarar. Som også er egoisthøgtalarar. Desse bør du også høyre, og det får du eigentleg berre i ein butikk her i landet; Lyric HiFi i Torggata i Oslo. Der er Avantgarde som er noko av det flottaste som finnest. Dei har du ikkje råd til på ditt budsjett, men om du kan høyre prinsippet, veit du litt meir om kva du vil. Dei høgtalarane du linka til er ein slags horn, men vidare samanlikning med Avantgarde skal vi ikkje prøve på...
    Elles kan du prøve å bli invitert heim til nokon av aktørane i Hornalliansen her på sentralen. Dei er halvgalne entusiastar med ekstrem peiling på det dei driv med. Vert du ikkje overtydd av desse, kan du trygt gå for noko anna.

    Bestemmer du deg for horn eller elektrostatar (eller kan ekskludere slike) kan eg hjelpe deg med neste trinn; forsterkaren. Anten rør eller transistor. Det er alternativ som bør vere svært overkomelege i begge leirar, så berre ha tålmod. Du finn nok eitkvart svært hyggjeleg etter kvart. Men få no aller fyrst bestemt deg for høgtalarprinsipp. Du må like høgtalarane sjølv, det kan ingen hjelpe deg med. Så kan du ta kontakt att. Lukke til!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.845
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Uten vilje til å kjøpe gode høyttalere, og til å plassere de skikkelig, er jeg redd for at øvrige investeringer i stor grad vil være penger ut av vinduet i forhold til de tdu beskriver, og vil da heller anbefale deg å kjøpe et skikkelig hodetelefonoppsett.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.808
    Antall liker
    18.167
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Forstår det dit at "konvensjonelle" høyttalere ikke er aktuelle. Du kan ta en titt på hjemmesiden til Norsk Audioteknikk og se på Gallo og Magnepan - om de kan være noe i din visuelle gate.
    Alternativ platespiller til Clearaudio kan f.eks være VPI Traveller. Den er ikke like følsom for plassering.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.513
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei !

    Dette syns jeg faktisk er en litt spennende tråd, fordi spørsmålet kommer fra en musikkelsker uten altfor mye teknisk hifi-bakgrunn og fastlagte ideer.
    Et raskt råd, før du går fort videre, er å ikke kjøpe høyttalere bare ut fra inntrykk av utseende. Jeg skjønner deg godt, har flere venner som tenker helt likt som deg, men de høyttalerne du linker til er det ingen på HFS som har hørt eller hørt om, og det er ikke et godt tegn. De ser ut som reinspikka PC-høyttalere, a la mine Micropod(m/sub), og jeg vil råde deg til å styre unna akkurat disse. Merk at jeg ikke har hørt dem og aner ikke hvor gode de kan være.

    Du liker ting som ser stilig ut, og ikke vanlige kassehøyttalere, og det kan synes vanskelig siden de fleste høyttalere ser ganske kjedelige ut.
    Men jeg kan love deg at hvis du bruker litt mer tid til å se deg om vil du finne at det finnes enormt mye på markedet med design som minner om de du viser, ja langt overgår det i ren designkvalitet.
    Legg ut en tråd i underforumet Hifi-Generelt, vis bilder av de du har funnet og spør om noen har tips om liknende design med god lyd, gjerne antyde en max-pris. Med totaltbudsjett på 50000 er max 20000 for høyttalere greit.

    Jeg har ingen bestemte råd, men kan gi et eksempel.
    Clearaudio Concept er vekjent og meget god, likedan MusicalFidelity RIAAen, der vet jeg du er trygg.
    Cayin forsterkeren som det linkes til skal være fin, og Norsk Audio Teknikk har også mye stilig å by på av høyttalere
    Eksempel: Gallo Strada med TR sub

    strada-tabletop.jpg

    gallo-tr-1d.jpg


    ....eller hva med en klassisk elektrostat som Magneplanar 1.7 ?
    magneplanar-17.jpg

    http://www.norskaudioteknikk.no/magnepan-1-7.html

    (ed: ser at ptb er inne på akkurat det samme mens jeg skriver-)

    Slike ting kan du altså få innenfor budsjettet med Clearaudio, MF og Cayin.
    Da skal du se det blir mer fart på responsen fra forumdeltakerne her inne.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.808
    Antall liker
    18.167
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jepp, akkurat de 2 jeg tenkte på i mitt forrige innlegg (#22) :)

    Vedr. rørforsterkere, så har jeg hatt ulike typer gjennom flere år - og er ikke engstelig for å anbefale det til "nybegynnere". Men... rørforsterkere finnes i mange ulike varianter (konstruksjonsprinsipper) og kan ikke karakteriseres/omtales under étt. Som eksempel så er det vesentlig forskjell mellom en 7W SET (Single Ended Triode) forsterker og en 50W Push Pull forsterker - og hvilke høyttalere de 2 eksemplene vil kunne fungere godt med.

    Som det er med transistorforsterkere er det også stooor lydmessig forskjell mellom ulike typer og fabrikater av rør-forsterkere. Mao - en rørforsterker er ikke nødvendigvis synonymt med den varme og (antakeligvis) mørke lyden du er ute etter.

    De aller fleste rørforsterkere leveres med rimelige rør. Det er sjelden dette er gode (vel-lydende) rør. Unntak finnes, men bytte til andre rør er bortimot "obligatorisk" for å få ut potensialet i forsterkeren. Ulike rørfabrikater og varianter har ulik lydsignatur og man "tuner" til dels både lyden og egenskapene i forsterkeren ved å velge rør med den signatur/karakteristikk man ønsker. Dette er en "jungel" og for mange rør-entusiaster en del av hobby´n i seg selv.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.513
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    ........................
    For en stund siden så var jeg på besøk hos noen som hadde en platespiller og en rørforsterker, og jeg ELSKET lyden, og følelsen av å sette på en plate.
    Så nå vil jeg velge meg ut et anlegg som vil gi meg den samme, varme, runde lyden og den nostalgiske følelsen...........
    Bare en liten ting: Vet du hvilke høyttalere som ble spilt på (jeg mener det er det vikitgste), og hvilken forsterker? Hvis ikke ville jeg spurt, for da vet du allerede noe om hvilken type lyd du er ute etter, og du kan ta det med deg både på forum og til forhandlere.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei, dette gjentar seg hve gang noen spør så åpent på forumet som Sunni gjør: myriader med ulike svar og ideer som gjør det umulig å velge. :) Men det er jo flott at folk engasjerer seg!

    Jeg tror fortsatt det beste er å snakke med kjente/"kjentfolk" og ta med dem "på tur" i butikker og lytterom, og å bruke litt tid. De som står og selger i butikkene har en helt annen agenda enn deg: De skal først og fremst selge.


    Kjøp gjerne brukt - det sparer du mye på. Men ikke kjøp demo-vare. De er ofte sendt hit og dit, og du har ingen kontroll på hvordan utstyret er blitt behandlet. Jeg ville også være litt forsiktig med brukt rør-utstyr.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jo lenger jeg driver på med hobbyen, desto vanskeligere synes jeg det er å anbefale konkrete saker til andre. Jeg gjorde det ofte før, men man lærer etterhvert at sannheter ikke alltid er absolutte.

    Rørlyd er etter min erfaring veldig forskjellig fra konstruksjon til konstruksjon. Rør kan låte varmt og deilig og hardt og skrikende.

    Min mest konkrete anbefaling er å legge mest mulig penger i høyttalerleddet - og jo mer eksotiske produkter du ser på jo mer betaler du for R'n'D og små produksjonsserier.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du likte rørlyden hos din venn, foreslår jeg at du kjøper deg identiske komponenter :)
    Da blir du garantert fornøyd!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    ^
    De aller fleste rørforsterkere leveres med rimelige rør. Det er sjelden dette er gode (vel-lydende) rør. Unntak finnes, men bytte til andre rør er bortimot "obligatorisk" for å få ut potensialet i forsterkeren. Ulike rørfabrikater og varianter har ulik lydsignatur og man "tuner" til dels både lyden og egenskapene i forsterkeren ved å velge rør med den signatur/karakteristikk man ønsker. Dette er en "jungel" og for mange rør-entusiaster en del av hobby´n i seg selv.
    For meg er hobbyen å se alle sedlene fly ut av lommeboka. Rør er dyrt!! ;)

    Jeg la en gang 150 K oppå hverandre i en stabel. Den ble fryktinngydende høy.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Topologier og høytalere kan diskuteres i det uendelige...Dårlig skjulte personlige perferanser stikker og igjennom her ser jeg :cool:... Men rådet om å få hørt mest mulig, hos venner og lokale butikker støttes helhjertet.. Det vil spare deg for mye penger.. For begynner du et sted uten å ha klare preferanser er sannsynligheten stor for at du vil ha noe annet kanskje senere..Og da er en i gang med bytting og tapte penger over en lav sko :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Forstår det dit at "konvensjonelle" høyttalere ikke er aktuelle. Du kan ta en titt på hjemmesiden til Norsk Audioteknikk og se på Gallo og Magnepan - om de kan være noe i din visuelle gate.
    Alternativ platespiller til Clearaudio kan f.eks være VPI Traveller. Den er ikke like følsom for plassering.
    Ikke for å kuppe tråden, men jeg vurderer begge disse spillerne selv. VPI blir jo en tanke dyrere og er kanskje mer jobb, enn Clearaudio som er ganske plug & play. Kan du si noe om forskjellene på disse rent lydmessig? Er en av de bedre på ting som dynamikk og rytmiske egenskaper?

    Til trådstarter så kan jeg varmt anbefale de høyttalerne jeg bruker selv, nemlig Klipsch Heresy III. Det er ganske mange som liker disse og syns de spiller meget bra, og mange bruker rør på disse. Dette er hornhøyttalere i trykkammer med 12" bass, og horn til mellomtone og diskant. Skikkelig oldschool. med andre ord.
    Klipsch Heresy III Loudspeakers (HiFi-Plus 71) | AVguide

    Et alternativ hvis man skal kjøpe brukt kan være Snell E III, disse kan man få for en slikk og ingenting, og de spiller etter min mening svært musikalsk, dog ikke veldig prydelig og presist kanskje. De dukker opp på finn.no og torget her med jevne mellomrom, og de bør egne seg bra til bruk sammen med en rørforsterker med litt futt i. Ikke la deg lure av den lave prisen disse ofte går for, de har kvaliteter man kanskke ikke venter.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Vil bare nevne at det fortsatt ligger et par med Avantgarde Duo på brukten. Du skal lete lenge etter noe som spiller bedre med SET-forsterkere.
    Roger
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.808
    Antall liker
    18.167
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    VPI blir jo en tanke dyrere og er kanskje mer jobb, enn Clearaudio som er ganske plug & play. Kan du si noe om forskjellene på disse rent lydmessig? Er en av de bedre på ting som dynamikk og rytmiske egenskaper?
    Sorry. Har ingen kjennskap til de utover det man kan lese seg til. Concept´n var i utgangspunktet på min "shortlist", men jeg ble mer eller mindre frarådet den da jeg ikke har mulighet for en godt forankret og avkoblet vegghylle. VPI´n ble først introdusert rett etter jeg kjøpte spiller, men den ville nok nå blitt seriøst vurdert. Har ikke forstått at det skal være noe særlig omogmen med å sette den opp.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    VPI blir jo en tanke dyrere og er kanskje mer jobb, enn Clearaudio som er ganske plug & play. Kan du si noe om forskjellene på disse rent lydmessig? Er en av de bedre på ting som dynamikk og rytmiske egenskaper?
    Sorry. Har ingen kjennskap til de utover det man kan lese seg til. Concept´n var i utgangspunktet på min "shortlist", men jeg ble mer eller mindre frarådet den da jeg ikke har mulighet for en godt forankret og avkoblet vegghylle. VPI´n ble først introdusert rett etter jeg kjøpte spiller, men den ville nok nå blitt seriøst vurdert. Har ikke forstått at det skal være noe særlig omogmen med å sette den opp.
    Ok, takk for svar uansett :) Mener ikke å antyde at VPI'en skal være spesiellt vanskelig å sette opp, det er bare det at jeg ikke har hatt platespiller på omtrent tjue år, og ikke har en liten anelse peiling når det kommer til å skru og justere på dem. Det, pluss at Clearaudio Concept har fått minst tre panegyriske tester som jeg vet om som alle skryter lydkvaliteteten opp i skyene, gjør at den står på lista mi siden den kommer mer eller mindre ferdig montert.
    Men så fikk jeg et nummer av Stereophile rett før jul hvor VPI traveler fikk en veldig god test, pluss at jeg virkelig liker designet på den. Syns VPI virker som veldig gjennomførte kvalitetsmaskiner.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Hvis du likte rørlyden hos din venn, foreslår jeg at du kjøper deg identiske komponenter :)
    Da blir du garantert fornøyd!
    Ja, er nysgjerrig på det anlegget som kompisen har, jfr. åpningsinnlegget. Trådstarter kan kanskje bruke det som utgangspunkt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.506
    Antall liker
    36.333
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for svar begge to!

    Rørforsterker som ikke må tweakes og fikses høres flott ut for meg, har dere noen konkrete forslag? Forstår det slik at rørforsterkere gir en varmere lyd, pluss at de ser fine ut.. og det er grunnen til at jeg ønsker meg det, enkel som jeg er :)

    Anlegget skal stå i stua, ca. 40 kvm. Fint om det kunne kobles opp mot TV og pc/laptop, men ikke nødvendig siden jeg ikke har TV eller planer om å skaffe det med det første.

    Budsjett - vel, det kommer an på. Jeg sparer heller opp til noe dyrere enn å kjøpe dårlig kvalitet. Skal vi si under 50 000 for alt, så har vi noe å gå etter?

    Musikksmak: Jeg har én LP som jeg fikk til jul: Bugge Wesseltoft, It's snowing on my piano. Og så har jeg planer om å kjøpe følgende:

    Erik Satie
    Miles Davies
    John Coltrane
    Johnny Cash
    James Brown
    Chopin
    Bach
    Mozart
    Beethoven
    Michael Jackson
    U2 - The Joshua Tree
    Elbow - The seldom seen kid
    Nirvana
    Prince
    Nick Cave
    Massive Attack - Mezzanine
    Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot

    Hei Sunni - det blir antagelig like mange råd som rådgivere her, men ut fra din beskrivelse av musikk / lydpreferanser / størrelse på rom så ville jeg nok sett meg om etter noen bedre høyttalere. Platespiller valget ditt synes jeg er meget fornuftig.
    Noen høyttalere fra Torget som i tillegg til god lyd også har litt annerledes design :

    2c1c5901ed16066022ce8bab8036ddb1.jpg

    0299dd100fb0c73480047c678b53ea20.jpg

    80d733a05e749ecbdf744c82d95cf2f4.jpg



    Av forsterkere er Primare nevnt, det ligger et nesten nytt sett på Torget til bra pris, jeg bruker selv Primare i anlegg nr. 2:

    d2148fdb2bf88da2aac2d4984eb907ba.jpg


    Ellers har du en bra for-forsterker MED innebygd Riaa på Torget. Her har du rørlyden uten for mange rør og bytte. Du trenger da en sluttforsterker/poweramplifier i tillegg.
    Håper mine velmente råd kan være litt til hjelp, og ikke bare forvirring :D

    1fee314f4e79d641e87eca4325c20e7c.jpg

    conrad_ET3-srodek.jpg
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har funnet en platespiller som jeg liker: Clearaudio Concept.
    Bare så du er klar over at denne platespilleren må du benytte veggfeste på. Det finnes null demping i den så den vil reagere på den minste bevegelse i gulvet. Med å sette den på en hylle feste på veggen slipper du dette problemet. Ellers er jeg veldig godt fornøyd med min.
    Dette er fakta, som jeg kan skrive under på. Concepten er en nydelig spiller, med veldig nøytral for fin lyd ut av boksen. Men den tolererer altså ikke vibrasjon for fem flate øre. Så du MÅ ha en vegghylle her, noen som uansett er en god idè om du først skal ha en platespiller. Og jeg må få si det med en gang, denne listen over plater du skal kjøpe kan du bare legge bort med en gang. Er du først begynt med vinyl, er det ingen vei tilbake :cool:

    Begynte selv tidligere i år, og ha nå bikket 230 plater og har 5 spillere (Concept,Dual 701,1219,Lenco Goldring GL75
    ,Rega Rp1) Jeg vet trådstarter ønsker alt nytt, men man skal ikke kimsa av gode gamle vintage spillere. Jeg er nesten målløs over byggekvaitet og ytelse fra mine Dual spillere, Lenco`en ligger på posten så den har jeg ikke fått snurret enda. Men det er ingen tvil om at god,gammel tysk kvalitet spiller ringer rundt enkelte andre budsjett spillere fra nåtiden. Rett og slett fantastisk.

    Du har mye kos forran deg ihvertfall!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hei!
    ........................
    For en stund siden så var jeg på besøk hos noen som hadde en platespiller og en rørforsterker, og jeg ELSKET lyden, og følelsen av å sette på en plate.
    Så nå vil jeg velge meg ut et anlegg som vil gi meg den samme, varme, runde lyden og den nostalgiske følelsen...........
    Bare en liten ting: Vet du hvilke høyttalere som ble spilt på (jeg mener det er det vikitgste), og hvilken forsterker? Hvis ikke ville jeg spurt, for da vet du allerede noe om hvilken type lyd du er ute etter, og du kan ta det med deg både på forum og til forhandlere.
    Jeg er heilt enig i det Ottone skriver. Lytt hos venner og kjente, og merk deg høyttalere, forsterkere, RIAA OG kabler som du liker lyden av. Hvis du er opptatt av design / utseende, bør du nesten finne noe som du liker sånn sett, også.

    Personlig er jeg tilhenger av integrerte forsterkere, fordi du får alt i ett, med noen små kompromisser. Rørentusiastene må gjerne si hva de vil ( og det gjør de jo..), men rør er meire å passe på, og meir mikk. Rørene blir i enkelte tilfeller veldig varme, og bør ha beskyttelsesgitter mot små klåfingre... Hos f.eks. Soundgarden kan du lytte til og se på integrerte fra Primare, Hegel og Electrocompaniet. Alle disse er vellydende og gode produkter. Noen av disse har, eller kan utstyres med RIAA-kort, slik at du slipper en egen RIAA-boks med tilhørende kabler til og fra. Hos forhandler kan du få høre forsterker og høyttalere sammen, og det kan være mulighet for heimlån før du bestemmer deg.

    Jeg har lyttet til og prøvd temmelig mange integrerte i prisklasse under kr. 50.000,- og jeg foretrekker danske Densen, bare så det er sagt. Det hevdes at Densen kan virke likk "analytisk", "kald" eller hva man nå velger å betegne de som. Det er ikke min erfaring. Min B-150+ ligger ikke langt unna Electrocompaniet's ECI-5 Mk.II i lydkarakter, men i mine ører, er B-150+ en meir vellydende forsterker. Det hevdes gjerne at rørbaserte forsterkere kan fremstå som "varmere", eller "mørkere". Personlig foretrekker jeg et detaljert, åpent og luftig lydbilde, med masse dynamikk og "trøkk".


    Hvis jeg har forstått innlegget ditt rett, har du allerede anskaffet Clearaudio vinylspiller? Uansett, er det en svært god og grei spiller, kanskje bortsett fra at den er følsom for vibrasjon ( i likhet med veldig mange andre vinylspillere, for øvrig.. ), og bør plasseres på ei veggfesta hylle. Valg av pickup er kanskje like viktig, men Clearaudio leveres ofte med ferdig påmontert p.u., og da med en p.u. som leverandør veit eller bør vite, er en passende allround p.u. til spilleren. Hvis du ikke har skaffet deg vinylspiller enda, kan du jo sjekke ut både Rega, ProJect og Vpi Traveller. Jeg har Vpi Scout, og er veldig godt fornøyd med den.

    Hva angår høytalere, vil jeg rå deg til å bruke tid, og lytte deg fram til hva du foretrekker. Jeg kjenner ikke til de du nevnte, men de ser noe spinkle ut, spør du meg. Høyttalere må i de fleste tilfeller, ha en viss fysisk størrelse for å gjengi lyd / musikk på en tilnærma realistisk måte. Elektrostater er etter mitt syn sære ( og gjerne også svære ) greier. kommer du lengst, til minst kronasje. Det er flust med gode høyttalere ute på bruktmarkedet, og her kan du gjøre gode kjøp! Glem for all del ikke kablene som skal formidle signalene mellom kilde og forsterker, og fra forsterker til høyttalere. Her er det mye å velge mellom, og noen hevder at kabler ikke betyr særlig for lydbildet, mens andre ( meg inkludert! ) mener at vi hører tildels store forskjeller på ulike kabler. Enkelte sverger til og med til svindyre strømkabler...

    Så, som du kanskje forstår; hifi er ikke bare-bare...:rolleyes: Det er mange veier som fører til det lydmessige himmelriket, men i de fleste tilfeller er det sånn, at skal du ha det beste og verste, så koster det! Bruk tid, finn ut hva du liker og sjekk gjerne bruktmarkedet før du går til anskaffelse. Kanskje har du noen hifi-folk i bekjentskapskretsen, som kan hjelpe deg? Lykke til, og trøst deg med at dette blir spennende - og hvis du vil, også lærerikt!
     
    Sist redigert:

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Mange råd og vanskeligheter med å orientere seg i jungelen er velkjent i denne hobbyen.
    Selv har jeg hatt litt forskjellig, men er endt opp med et oppsett av både rør, vinyl og lettdrevne høytalere jeg er veldig fornøyd med.
    Og hva er vel da mer naturlig enn å anbefale det en liker godt selv?

    Verity Audio lager elegante, lettdrevne høytalere som spiller åpent og samtidig forsvinner i lydbildet.
    Ser at det nå ligger et par Verity Audio Finn på børsen til drøye 20 lapper. Dette er lillebroren til mine Leonora.
    Denne prisen kan ikke være annet enn meget rimelig for slike høytalere (forutsatt god tilstand).
    De trives utmerket med rør og om du ikke har behov for ekstremt mye bass, spiller de dypt nok,
    og de har en fantastisk finish som (i mine øyne), øker eiergleden.
    Just my 5 cents:)

    Mvh
    Gjert
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn