Nybegynner spm. om høytaler bygging

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Siden dette blir mitt første prosjekt, så har jeg noen spm.
Byygverket blir så billig som mulig og bygd av de materialer jeg har. Elementene er tangband 3 " fulltoner, disse skal i en kasse egentlig ment for Jordan fulltone element, men er en trans. linje med bred baffel (økt virkningsgrad), kassen ble valgt fordi den var litt stilig, så ut til å være enkel å bygge og det passet med de materialene jeg hadde liggende i garasjen. Jeg har vært på biltema å handlet høytaler kontakter for å sette inn enkeltvis (dvs. ikke på plate).så til spørsmålet:Kontaktene består av selve pluggen, skrufeste for spade kontakt, to hvite plast skiver, en koblings tupp/tapp of mutter til å feste det hele sammen:i hvilken rekkefølge skal den monteres? sikkert dumt spm. men er man amatør så er man amatør.
Spm. 2: Feste av innvendig ledning, kjøpte noen flatstift hylser som passer tappen på høytaler kontakten, skal disse loddes på ledning eller kan man klemme de på?
Spm. 3: Er det bedre måter å gjøre dette på? planen var å få litt trening for siden å prøve andre kasse løsninger osv. så er derfor greit å kunne bruke elementene i flere prosjekter, for evt. å bytte ut ledning, elemter osv. når man blir fornøyd....
Er mest ut etter løsninger som ikke innebærer lodding....men om det blir behov er da en loddebolt fra biltema god nok?
Alle svar mottas med takk
Vennlig hilsen Svein

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Rekkefølge: Mutter,tilkoblingtapp,plastskive,kabinettvegg,plastskive,polskrue.
Lodding anbefales, men hvis får riktig trykk på, skal klem gi godt nok resultat
Loddebolt fra Biltema er sikkert bra nok. Det er som regel den som holder bolten det skorter på.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Siden jeg aldri har vært i nærheten av en loddebolt så vil det nok skorte litt der ja. Tusen takk for svar.
Vennlig hilsen Svein

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.858
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Vi kan trøste hverandre, er like proff jeg ogås, skal lage meg høyttalere nå.. ???

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har begynt å kappe plater nå, men med lite og dårlig utstyr så er det jammen ikke så lett å få alle delene helt rett (blir stort sett gjort på frihand), har bestemt at neste prosjekt vil bli med ferdig kappede plater. Så har vel allerede innsett at det blir en del jobbing under sammensettingen for å få alt nøyaktig. Uansett så er dette prosjektet mest for moro og trening. Planer om litt større prosjekt mot sommeren.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Plater er ferdig kappet, da gjenstår pussing og liming. Men et spm. til:
Fikk ikke helt til de der flathylsene, kan ikke lodde osv. men de biltemapluggene passer til bananplugger dvs. inne i kabinettet og jeg har bananplugger som passet liggende, kan jeg bruke disse eller er det noen som har andre knalltips?
Vennlig hilsen Svein, som aldri har bygd noe annet enn flatpakker fra Ikea før....

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Ser fram til inntrykkene dine av denne høyttaleren. Jeg bygde for mange år siden en variant av de kassene du beskriver her, men brukte en SEAS 5".

Tangband 871 er et godt element, tror nok du kan få ok lyd, om enn med ganske begrenset trykk.

Ta noen bilder etterhvert da?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.664
Plater er ferdig kappet, da gjenstår pussing og liming.
Polyurethanbasert trelim er et godt alternativ om du ikke har perfekte skjøter å lime sammen. Dette limet skummer opp og fyller eventuelle ujevnheter, og er et veldig godt alternativ når man ikke har en førsteklasse sirkelsag tilgjengelig.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Jeg regner med at det er Jordan VTL kabinetter vi snakker om.

Tror det kan være lurt å fylle litt dempemateriale i linja før du limer sammen siden den midterste delen er lit vanskelig å komme til etterpå.

Et godt tips er å feste bakplata med skruer i første omgang, så kan du komme til og endre stuffingen. Antar at du bør ha minst 100g dempevatt lett fordelt gjennom linja.

Med W3-871s element vil du ikke få så mye bass boost i dette kabinettet, men med tilstrekkelig demping bør den gi en tørr og fin lyd, - og en veldig jevn impedanskurve :)

Svein.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei, tusen hjertelig takk for alle innspill. Må si at jeg er veldig spent på hvordan dette blir, har i flere år nå gått å hatt lyst til å bygge noe selv, så det blir mest for moro og for trening dette prosjektet, for å få noen erfaringer. Har planer om å gå til anskaffelse av ca.8 rørwatt til sommeren så det blir greit å få prøvd ut litt forskjellige løsninger. Lytterommet er bare på en 12 kvm. så får se hvordan det funker.
Må jo legge til at etter å ha påbegynt dette prosjektet så har jeg jo blitt litt bitt av basillen for å si det sånn....Man gjør seg noen tanker og får noen drømmer. Har gått å tenkt litt i kveld (vært på arbeid) om muligheter for et kombinert basshorn og "hifi bord" for å sette komponentene på. Siden jeg har et eget rom og en 3-4 m tilgjengelig i bredden til fri disposisjon. Tanken var at om man bygger det stødig nok så man unngår vibrasjoner om noe slikt ville vært mulig. Hadde vært kult med sub fosterkeren mitt på vendt mot lytteposisjon for enkel justering og med hornmunning mot hver sidevegg, slik at både gulv og vegg fungerer som forlengelse av hornet. Er det noen som har sett noe sånt på web....?
Angående bilder så er jeg litt usikker på om mitt første byggverk "egner seg på trykk" (er heller ikke noen stor ekspert på de digitale muligheter vi har fått), men kanskje et senere prosjekt, vi får se.
Det er vtl kabinett ja.
Igjen, Tusen hjertelig takk for all hjelp og gode innspill,
Vennlig hilsen Svein.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tja, noe med den grunn tanken, men ikke fullt så avansert som jbl paragon. Tanken går vel mer i retning av ei stor avlang firkantet kasse med et slags horn innvendig. Har sett litt på nettet og noen av planene ser ikke helt håpløse ut, men det er et prosjekt for fremtiden.....
Vennlig hilsen Svein

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Jeg antydet litt lenger oppe at VTL transmisjonslinje trolig ikke er en  ideell løsning for Tangband W3-871s. Jeg har imidlertid noen ideer som med noen enkle justeringer kan ha potensiale til å kunne bli en av verdens beste høyttalere med dette populære 3" Tangband elementet.  ;D

Først et forsøk på simulering av W3-871s i en transmisjonslinje som tilsv. VTL:

Som man ser så må man ha en del demping for å ikke få alt for ujevn frekvenskurve, men da får man liten hjelp i bassen og resultatet ligner en veldig stor lukket kasse. Impedanskurven blir imidlertid veldig flat.

En vellykket og populær løsning for W3-871s er Cyburgs Needle .
Simulert respons for Cyburgs needle:

Nålen låter erfaringsmessig meget bra i mindre rom. Den litt fallende responsen fra 100 til 50 Hz passer bra i forhold til den room-gain man får nær vegg i mindre rom. Litt bredere baffel ville trolig kunne gi litt mere "trøkk" i nedre mellomtone.

Så til mitt forslag:
Bruk de ytre dimensjonene til Jordan VTL, og den indre geometrien til Cyburgs Nedle
(som en needle snudd 90 grader og litt flatklemt)

Dette kan ha mulighet til meget godt resultat.  ;D

Svein B.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Da er vel the vtl-needle neste prosjekt.....ser jo byggbar ut den.
vennlig hilsen Svein

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Bakladet horn ser spennende ut på disse. Hvor får man lettest tak i Tangband?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Da er vel the vtl-needle neste prosjekt.....ser jo byggbar ut den.
vennlig hilsen Svein
Beklager dersom jeg kom med forslag til design justeringer etter at limet er herdet. Dårlig timing :-[
La oss få høre hvordan det går.

Bakladet horn ser spennende ut på disse. Hvor får man lettest tak i Tangband?
Tangband har ikke (meg bekjent) elementer som passer særlig godt til bakladet horn.

Siden vi diskuterte virkningen av en litt bred baffel, har jeg laget en simulering av dette også, med gratisprogrammet The Edge

Grønn kurve er 3" element i en 13 cm bred baffel. Rød er samme element i en 30 cm baffel montert litt skjevt som vist ovenfor. Det interessante er å observere forskjellene. (simuleringen tar ikke hensyn til selve elementets karakteristikker).

SveinB.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.664
Jeg må si jeg er litt overrasket over den kurven der. 1 dB forsterkning over en oktav grunnet bafflesteget? Jeg snakker da om området 1k - 2k. Jeg er ikke ekspert på difraksjonseffekter, men jeg dette er jo annerledes enn det som framgår av målinger i et par velkjente høyttalerbygge-bøker.

Er dette kun frekvensresponsen til baffle-steget eller er det andre mekanismer inne i modellen? (høyttalerens frekvensrespons eler tilsvarende)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tror jeg bygger standard versjon nå, men vil prøve ut "vtl-needle" litt senere, noe må man jo ha å gjøre. Har ikke hatt tid til å lime enda da jeg har hatt arbeidshelg (jobber i helsesektoren og med sykmeldinger osv. vet jeg snart ikke hva frihelg er). Har fri noen dager nå, så blir vel litt liming i morgen.
Vennlig hilsen Svein.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Siden jeg fortsatt går og venter på elementene er det vel like greit å bli ferdig med kabinettene, noen som vet hvor stort hullet til elementet (Tangband 3" fulltone) skal være?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.426
Torget vurderinger
2
Siden jeg fortsatt går og venter på elementene er det vel like greit å bli ferdig med kabinettene, noen som vet hvor stort hullet til elementet (Tangband 3" fulltone) skal være?

gå til kilden, så får du svar

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
gå til kilden, så får du svar
Enig, last ned og print ut datablad på det elementet som du skal bruke.

Dersom det er W3-871s så sier tegningen 71,5mm.
En hullsag på 73mm passer fint.

SveinB.

Topp Bunn