Nybegynner....................

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Trenger litt ekspert hjelp fra dere og håper på oppklarende svar ifølge de mange spørsmål som dukker opp.
De siste 2 ukene har jeg lagt mye tid i å finne ut av de forskjellige filtyper og programmer og begynner vel å skjønne litt mere nå.Etterhvert som nye spørsmål dukker opp vil jeg legge dem inn i denne tråden og håper dere som har erfaringer vil være med på å hjelpe til.

Her er det som står sentralt for meg nå: ;D

Er det forskjell på kvaliteten på de enkelte programmene når det gjelder å brenne ut flac filer til cd.? Hvilke programmer bruker dere??

Bruker ett program kalt buuurning? dette brenner flac filer rett ut på cd.....det virker dog litt hjemmesnekra men virker i praksis bra.Noen som har erfaringer?

Jeg bruker EAC for å rippe cder til flac,prøvde også å brenne ut med Eac men den ville ikke ta flac filer virka det som?Må en gjøre filene om til Wav først??

Når jeg ripper en cd med Eac prøver jeg å fjerne noen sanger fra listen da jeg ikke vil rippe sanger jeg aldri hører på men får ikke fjernet sanger fra listen på Eac før ripping?

Er det forskjell på "billige" opptaksplater kontra de som er dyre? For meg betyr lyden mest ....?

Hvis en laster ned en flac fil fra nettet...Vil denne være i samme kvalitet som hvis en har samme fila rippet fra cd og lagt inn som på hardisken som flac fil?

Takk for alle oppklarende svar tidligere i diverse tråder...

MVH Johnny

G

Gjestemedlem

Gjest
johnnygrandis skrev:
Er det forskjell på kvaliteten på de enkelte programmene når det gjelder å brenne ut flac filer til cd.? Hvilke programmer bruker dere??

Bruker ett program kalt buuurning? dette brenner flac filer rett ut på cd.....det virker dog litt hjemmesnekra men virker i praksis bra.Noen som har erfaringer?
Jeg tror ikke det skal bety så mye hvilket brenneprogram du bruker. Men det kan være lurt å vurdere skrivehastigheten på CDen når du brenner. Jeg har pleid å bruke Nero, men det er ikke mye CDer som blir brent nå om dagen. Filene blir gjerne spilt rett fra HD så evt. CDer blir bare til bilbruk og der er ikke kvaliteten et tema.

Her er forresten en diskusjon om flac instillinger i eac: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=30959

Er det forskjell på "billige" opptaksplater kontra de som er dyre? For meg betyr lyden mest ....?
Ja det er forkjell på plater. Noen av bulk platene har tradisjonelt vært mer utsatt for feil, en annen ting er CDens levetid. Her er det litt forkjell på hvordan de er laget. Det kan jo hende at dette har forbedret seg de siste årene. Jeg vil tippe det. Men jeg har ingen oversikt over hva som regnes som de beste. Kjøper du CDer fra de store produsentene er du vel litt sikrere enn dem som ikke er merket og kommer i spindler på 100+.

Hvis en laster ned en flac fil fra nettet...Vil denne være i samme kvalitet som hvis en har samme fila rippet fra cd og lagt inn som på hardisken som flac fil?
Ja, så sant den som har rippet den ikke har gjort en dårlig jobb.

Topp Bunn