Nye 10A Rele til Dynamic precision DPA 6.4P

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Jeg har en 11 år gammel DP 6.4P som idag fungerer bra.
    Jeg har imidlertid blitt sterkt anbefalt å bytte sterkstromsrelene på denne da de kun skal ha en levetid på ca 8 år ved normal bruk.
    Denne forsterkeren er i daglig bruk på TV anlegget og blir slått av og på flere ganger til dagen. Nå har det seg slik at de opprinnelige relene av type ISKRA TRM 3013 ikke er mulig å få tak i lengre fra elfa. http://www.ateco.it/pdf/art070_trm30.pdf

    Jeg trenger derfor noen andre rele som er av typen change-over 24V med 10A strømgjennomgang. Når jeg søker etter erstattninger så finner jeg kun rele som går opp til 8A. F.eks dette fra panasonic: Polarized Power Relays: ADJ Dimensions | Panasonic

    Jeg har forstått det slik at den dagen releet er utslitt og sveiser seg fast så ryker hele forsterkeren..

    Håper noen Elektronikk kyndige kan hjelpe meg her... :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Oi! Jeg har også en sånn. Min står riktignok på stort sett på, så lenge jeg er hjemme. Håper virkelig ikke jeg plutselig trenger ny forsterker. Det koster noen kroner å erstatte en 6.4P med noe som er like bra. Får følge med på dette, skjønner jeg... Er det andre ting man bør tenke på i forhold til levetid, delebytte og service?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Bra du tar aksjon,

    min 6.12 holdt på å sette fyr på huset da releet tok kvelden. Jeg kjente heldigvis lukten av svidd elektronikk før jeg dro på jobb en morgen... Reparasjonen var ganske triviell til tross for at printet rundt sikringen var en sothaug. Du gjør lurt i å aksjonere nå.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Og hvilken modeller gjeller dette, eller er det generelt på alle gamle DP-forsterkere. Har selv en 14år gammel 6.4
     

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Takk for mange tilbakemeldinger. Jeg har vært i kontakt med Service kompaniet og det var en DP ekspert der som anbefalte meg å bytte rele, men samtidig fortalte at det var meget vanskelig å oppdrive slike 10A rele. De fikk ikke tak i dem selv lengre. Han tipset meg om ett erstattingsrele som han selv hadde tenkt på sist han var borti problemstillingen: http://www.carlogavazzisales.com/pdfs/switchingprod/Mz2p10ae.pdf Men etter å ha spurt Carlo Gavazzi om dette så viste det seg at akkurat denne relefabrikken som hadde produsert de rele'ene var lagt ned.

    Jeg har dermed kommet til den konklusjon at jeg må gjøre noe, og at jeg må tenke alternativt. Jeg er mest fristet til å få tak i ett 8A rele da det vil passe rett inn på printkortet. Det er oppgitt til å være 2000VA mot 2500VA på dagens rele.

    Hvor sikre er dere på at 8A vil være tilstrekkelig?
    Hva er ulempen med å underspekke?
    Vil releet lettere sveises med for høy gjennomgang av strøm på primærsiden?
    Finnes det alternativt enkel fase rele som kun bruker en side av DPDT sokkelen?
    Klarer forsterkeren å drive dobbelt så mange rele spoler dersom jeg går for enkel fase rele?
    Dersom jeg må begynne å lodde inn eksterne releer via kabler som ikke har samme formfaktor, ville da dette fungere: http://www.ebay.com/itm/4-SPDT-10A-...780?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ec41d3bb4


    De jeg har funnet bruker begge sider og skal jeg sette inn to slike så må jeg lodde kabler mellom rele og kretskort..

    To av releene kan skimtes på bildet under. Relene er at typen cross over men ikke latch/vippe.

    bilde.jpg
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Iskra releet har en elektrisk levetid på 30000 operasjoner; det vil vi at dersom du bruker forsterkeren 3 ganger (6 operasjoner) hver eneste dag vil releet vare i 13,7år. Trekker fra 10 uker for ferie osv hvor forsterkeren ikke er i bruk, varer releet 17 år. Dette er altså dersom releet lukker, bærer og bryter 10A. Releet gjør neppe dette, så kan vil levetiden utvides ytterligere da den mekaniske levetiden er 10 millioner operasjoner; dvs i scenarioet over 5650 år.

    Forøvrig vil jeg tro ABB, Siemens, Omron enkelt leverer slike releer.

    Releer | MY | Omron, Norge
     

    PowerQuality

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.11.2012
    Innlegg
    94
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Du kan lodde inn lasker fra eksisternde relekontakter og ut til nye sokler? Da kan du kjøpe releer fra Elfa til et par hundre for stykket...
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det Panasonic releet du linker til switcher da 10A slik jeg leser databladet, men har feil pinout med 10mm mellom pinnene på "kortsida". Se datablad her: http://pewa.panasonic.com/assets/pcsd/catalog/adj-catalog.pdf

    Men hva med dette?
    http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0f7d/0900766b80f7d19a.pdf

    Det ser ut som det har riktig pinout men er rated bare 8A. MEN er også UL rated til 10A. Nå er ikke jeg sikker hvor slumsete UL er med sine ratings i forhold til andre men jeg *tror* det burde holde. UL | About UL

    Du får det på http://no.rs-online.com for en hundrelapp.
     
    M

    MPT

    Gjest
    Tror det er lurt å ha på effekten hele dagen i stedenfor å ta den av og på flere ganger daglig, mindre slitasje og bedre lyd, slå heller av effekten om natten i stedenfor.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har sendt inn min gamle DP 6.4 til en overhaling hos Service kompaniet. Stoler 100% på dem da en av deres servicemenn har "skrudd" sammen mange Dp'er
    Holder til i samme bygg som Dynabel (1etg.)
     

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Da har jeg omsider fått i hus NTE rele'ene. Jeg begynte igår å fjerne de gamle ISKRA rele'ene og da jeg skulle til å montere på det første NTE releet så dobbelsjekket jeg datablad. Der står det at akkuratt 24V versjonen som jeg har bestillt kun støtter 8A. Alle de andre typene takler 10A og større. Ser også at min 24V 8A versjon er mindre i høyden i forhold til de andre og den er av AgNI kontakt material istedet for AgCdO som alle de andre har.

    Er det uforsvarlig å montere inn disse nye 8A rele'ene. Hva kan gå galt dersom strømmen er på 10A?
    Har forstått at dersom releet sveiser seg så blir forsterkeren ødelagt, det er derfor jeg startet denne utbyttingsjobben av 11 år gamle rele.
    Problemet mitt er etter det jeg kjenner til så finnes det ikke slike 10A rele noen sted :(

    Er inne på tanken med å lodde kabler fra sokkelen og til noen større rele av annen formfaktor.
    Noen som har noen tips til alternative rele uansett formfaktor?
     

    killi

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    12
    Da har jeg omsider loddet inn 3 nye Finder rele som jeg fikk kjøpt av RJEL. Alt fungerer og jeg kunne omsider begynne å bruke forsterkeren igjen etter 3 års lagring. Vil bare anbefale RJ-Elektronikk. Han har virkelig peiling på disse forsterkerene!
     

    Trond_L

    Medlem
    Ble medlem
    16.09.2005
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nekrobump!
    Har en DPA600 som fikk nye reléer i 2004, men trenger nå ett nytt sett (en eim av varm plastikk er ett klart tegn...).
    Noen som i 2020 har kilder til en ideélt sett pinnekompatibel erstatning?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har en 11 år gammel DP 6.4P som idag fungerer bra.
    Jeg har imidlertid blitt sterkt anbefalt å bytte sterkstromsrelene på denne da de kun skal ha en levetid på ca 8 år ved normal bruk.
    Denne forsterkeren er i daglig bruk på TV anlegget og blir slått av og på flere ganger til dagen. Nå har det seg slik at de opprinnelige relene av type ISKRA TRM 3013 ikke er mulig å få tak i lengre fra elfa. http://www.ateco.it/pdf/art070_trm30.pdf

    Jeg trenger derfor noen andre rele som er av typen change-over 24V med 10A strømgjennomgang. Når jeg søker etter erstattninger så finner jeg kun rele som går opp til 8A. F.eks dette fra panasonic: Polarized Power Relays: ADJ Dimensions | Panasonic

    Jeg har forstått det slik at den dagen releet er utslitt og sveiser seg fast så ryker hele forsterkeren..

    Håper noen Elektronikk kyndige kan hjelpe meg her... :)
    Og hvis du har uflaks så tar huset fyr. Jeg våknet en morgen med brent elektronikkluft i huset. Da var det releet som ikke hadde slått ut, motstanden i softstarten var glodvarm og printkortet var godt svidd allerede. Det burde ikke være så vanskelig å finne et rele som går utenpå orginalen spek-messig. Det gjorde i alle fall jeg (og det ble ikke husbrann, og forsterkeren lever fortsatt, men jeg måtte hardwire noen punkter for å få liv i den igjen).
     

    Trond_L

    Medlem
    Ble medlem
    16.09.2005
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og hvis du har uflaks så tar huset fyr. Jeg våknet en morgen med brent elektronikkluft i huset. Da var det releet som ikke hadde slått ut, motstanden i softstarten var glodvarm og printkortet var godt svidd allerede. Det burde ikke være så vanskelig å finne et rele som går utenpå orginalen spek-messig. Det gjorde i alle fall jeg (og det ble ikke husbrann, og forsterkeren lever fortsatt, men jeg måtte hardwire noen punkter for å få liv i den igjen).
    Har du produsent/delenummer på reléene du satte inn?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Har ikke det, men det er bare å Google noe som er på rette siden ift spec. Hvis du leter så finner du noe meditert fotavtrykk. Hvis ikke så er det bare å lodde på ledninger fra punkt til punkt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg tror jeg kjøpte noe hos Farnell. Billige på små kjøp, men omtrent klin umulig å finne fram i nettbutikken.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Langt de fleste releer lages av flere fabrikanter, slik at det er stort sett alltid mulig å finne erstatninger fra andre fabrikanter.... litt leting og lesing må dessverre påregnes.... :cool:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dette er imo hyllevare. Det står tom beskrevet hvor mange påslag de skal tåle...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    La forsterkeren stå på hele tiden, da slipper man problemet med softstart releet. Ene av mine har stått på siden 2005. Kun avslått i ferietiden og når det blir for varmt om sommeren. Ser bare at disse små reelene på billys automatikken, kan gå hvis de blir nok brukte.
    Det kan være tilfeldig at de går!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Tja, min sto på stort sett hele tiden...
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    No kjenner ikkje eg denne forsterkeren, men generelt skal det være lurt å sette eit RC ledd i paralell med releet for å redusere HF energi og dermed gnistdannelse. Det reduserer utstrålt støy ved av/på også.
    1603792635417.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er en resistor i parallell. Husker ikke om det er en kondis også. Det som skjer når releet svikter er at det blir varmgang i resistoren.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Tenkte meg ikkje godt nok om, dette RC ledded er poenglaust når motstanden alltid ligg i paralell med kontakt.

    Men eit tilsvarande nettverk kan være fornuftig også i paralell med primærvikling, du vil då redusere indusert spenning som vil komme når du bryter kretsen:
    1603800111635.png

    Men sidan dette heilt sikkert er ein velkonstruert forsterker, så rekner eg med dette er tatt hensyn til i ei eller annan form. Ofte er det bare kondensator(R1=0), då brukes vel eigentleg resistans i viklingene til å brenne av energien og kvele spenning.
     

    Uno_Jens

    Fersking
    Ble medlem
    01.11.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Göteborg
    Hej grannar :)
    Har ett dpa600 som funkar ca 10 min.
    Länk med bilder: Forumtråd svensk
    Letar främst nya reläer då det kan ge bränd resistor. Min resistor har gjort kretskortet lite svedd och man känner att den blir orimligt varm.

    Om någon har en länk till ett relä som kan passa så skulle jag bli jätteglad.

    Hoppas min svenska går att tolkas
    Mvh jens
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvis forsterkeren har stått hele tiden, så har sikker softstart releet ikke vært noe problem. Men det kan også være tilfeldig at det ryker. I DP menigheten har det vært diskutert flere ganger. Vår eminente reparatør på DP produktene har også vært med hær. Bedre å få litt faglig hjelp. Det er bedre å få vite enn å tro. Ikke noe nytt at mindre releer(drivere) for styre større belastninger har røket. Kan bære se på de små kortreleer på lysautomatikken for bilen. Jeg byttet til mere solid type (OMRON). I gamle dager gikk hovedstrømmen for hovedlys gjennom en hovedbryter(fjernlys) og ikke noe rele. Selve lysreleene er selvsagt kraftigere.
    Har også hatt DP4,5P som ikke har vært slått av. Har spart motstanden for større startstrømmer :) Men hvis man vil spare strøm, så blir saken en annen.
    NB! Ser at jeg har vært her inne tidligere, og gnålet om det samme;)
     
    Sist redigert:

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Rune Juul, RJ Elektronikk har sikkert best peil på DP av alle reparatører i hele landet. Det er rette mannen å ta kontakt med om en har en DP av ett eller annet slag som trenger en sjekk eller oppgradering. Ikke kommet til å benyttet noen andre om jeg har eiet noen DP produkter selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn