Ønsker anbefaling Nye høyttalere i lite lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Trenger noen tips til valg av nye høyttalere.

    For ett par år siden gikk jeg fra å ha anlegget i en stue på ca 40m2, til et lite lytterom på ca 13m2. Har ikke forsøkt så mye forskjellig i dette rommet, men siste oppsett var Harbeth SHL5 plus med LM 845 Premium, som begge er solgt.

    Tilbake til rommet. Som sagt er det kun ca 13m2 med sine ca 4.3 x 3. Pga vindu og 2 dører, er det kun mulig å ha høyttalerne på ene langsiden. Så litt avhengig av størrelse på høyttalere og avstand til bakvegg, vil lytteavstand være ca 2m. Rommet er normalt møblert med liten sofa og hyller med plater.

    En av de tingene jeg er usikker på, er om jeg burde se meg om etter noen høyttalere som ikke spiller for dypt, da det kan skape problemer i et lite rom som dette (vil det?). Mao burde jeg gå for mindre stativhøyttalere eventuelt kompakte gulvhøyttalere? Eller kan det fungere med noe større? Jeg har blant annet tenkt litt på Doxa 8.2. Hvis jeg velger mindre høyttalere som må ha sub i tillegg, får jeg i så fall ikke de samme problemene da?

    Jeg har mulighet for behandle rommet med akustiske remedier, men i et så lite rom sier det seg selv at det er begrensninger på hvor store disse kan være.

    Jeg spiller mye forskjellig typer musikk alt fra jazz og akustisk til pop og rock.

    De merkene/modellene jeg har sett litt på er Audio Note AN-J og AN-E, Kudos C20, Spenor A, Proac, Living Voice (Ingen forhandler i norge lenger) og Doxa 8.2. Har hørt noen av disse tidligere, men det er lenge siden. Nå har det heller ikke vært anledning til å høre så mye forskjellig på en stund heller.

    Angående forsterker som skal drive dette, så foretrekker jeg ofte rør, men er ikke noe absolutt krav. Har ikke noe ønske om aktive høyttaler. Budsjett er opptil 100k nytt eller brukt.

    Fant et par bilder av forrige oppsett:

    1619989933623.png


    1619990041058.png


    -Stein Ivar
     

    Vedlegg

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje du kan gjøre et forsøk på å forklare hva slags type lyd du foretrekker, evt hva du likte ved forrige oppsett, hva du kan tenke deg forbedre/mer/mindre av osv (antagelig mer bass?).

    Et par stativht med aktive sub(s) er ingen dum ide, siden du da kan tune inn bassen langt lettere enn med feks gulvstående, feks Tannoy Eaton + potente sub(s). Ellers er det jo mange gode (og forskjellige) kandidater du har listet opp. Kanskje legge til PMC på lista også? Hvilket par som passer best for deg, er det seff kun du som kan sjekke ut, men det er jo alltid gøy å drodle litt :) (Selv holder jeg jeg knapp på AN ut fra konteksten)

    (Noen vil foreslå at du får målt rommets akustiske egenskaper, og det er ingen dum ide).
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Jeg syns det er vanskelig å sette ord på hva slags lyd jeg foretrekker. Men i mitt hode er en god mellomtone det viktigste, mye mer en dyb bass. Jeg ønsker også en litt snill diskant. Jeg har sett noen mene at SHL5 Plus har en veldig skarp diskant, men for meg var den veldig god. Når det er sagt så var tanken, når jeg solgte Harbeth, å gå for noe større med mer bass, og også mer lettdrevne.

    Men som sagt, er jeg usikker på om det er riktig vei å gå. Kanskje er det et sikrere valg å gå for stativ høyttalere med f.eks et par REL subber?

    Har ikke sett på PMC på stativ, men de krever vel en del effekt?

    Jeg har faktisk en Umik-1 mic liggende ett sted, så målinger kan det jo bli etter hvert :)


    Kanskje du kan gjøre et forsøk på å forklare hva slags type lyd du foretrekker, evt hva du likte ved forrige oppsett, hva du kan tenke deg forbedre/mer/mindre av osv (antagelig mer bass?).

    Et par stativht med aktive sub(s) er ingen dum ide, siden du da kan tune inn bassen langt lettere enn med feks gulvstående, feks Tannoy Eaton + potente sub(s). Ellers er det jo mange gode (og forskjellige) kandidater du har listet opp. Kanskje legge til PMC på lista også? Hvilket par som passer best for deg, er det seff kun du som kan sjekke ut, men det er jo alltid gøy å drodle litt :) (Selv holder jeg jeg knapp på AN ut fra konteksten)

    (Noen vil foreslå at du får målt rommets akustiske egenskaper, og det er ingen dum ide).
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Har 2 x 18" på omtrent samme størrelse. Ikke noe problem.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Det er nevnt PMC og AN her, det er spesielle høyttalere med en karakter man enten liker eller ikke. Vil du ha en snill diskant er neppe PMC og AN tingen.
    Det er alltid viktig å høre høyttaler hjemme,og med disse er det spesielt viktig.
    Jeg har ofte likt Blumenhofer presentert på Hortensmessen sammen med rør,
    Blumenhofer Acoustics | NordicSoundDesign, disse skal være lettdrevne, men har ikke sett objektive data på det. Lettdreven høytteler ala Living voice må nødvendigvis bli store og gulvstående

    Hva var galt med de Harbethene du hadde.? Ble de for store for rommet?
    Personlig likte jeg meget godt Graham Audio LS5/9f - Graham Audio - British manufacturers of high quality loudspeaker systems spilt et lite rom hos Stereofil men de er kanskje litt tungdrevne. Lyd i klassisk engelsh stil litt som Harbeth kanskje?


    Vil du prøve stativhøyttaler rommer du ikke utenom målefaforittene Kef R3 og Revel M16. I tillegg til Graham Ls5/9( kan justere diskanten etter smak) for en klassisk engelsk monitor, men små høyttaler passer ikke med små rørforsterkere, de trenger godt med watt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har 2 x 18" på omtrent samme størrelse. Ikke noe problem.
    Det viktige punktet med bass i små rom, er jo kontroll, dvs. DSP i en eller annen form i de lavere oktaver. Gjør man ikke dette, vil det fort bli vanskelig. Med store membranflater og dype frekvenser, må man ta full styring på det som foregår, en god stativhøyttaler og hurtig sub, aktivt delt og DSP vil garantert gi svært gode resultater.

    Jeg har litt problemer med å se for meg f.eks. Doxa 8.2 fungere bra i et sånt rom, skal man kjøre rent passivt uten DSP, ville jeg heller sett på Audio Note J eller Spendor A4, noe trådstarter også har nevnt, da disse høyttalerne ikke behøver så mye plass omkring seg for å yte sitt beste.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Med svært begrenset plass og liten mulighet for eksperimentel plassering så ville jeg ha luktet litt på Sigberg Audio produkter. Små høyttalere, med suber fra samme produsent.

    Men siden du utelukker aktive oppsett....

    Jeg ville gått løs på utfordringen med åpent sinn og ikke utelukket det ene fremfor det andre.


    Man kan ikke bare plukke fra hylla det man har lyst på når kun 13 m2 er tilgjengelig.
    Jeg har ikke hørt Sigberg produktene, men jeg tror at de vil være et overkommelig kompromiss med den plassen du har tilgjengelig.

    Jeg har også 2 meter lytteavstand, men hele 5 m2 mere plass og boltre meg på.
    Det går fint å få god lyd i nærfelt på liten plass, men jeg løser problemet på min egen sære måte. ;)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Problemet her er vel heller TS sin forkjærlighet for rør. Og dette prinsippets begrensninger i effektavdelingen. Dog, bruk en ordentlig dimensjonert rørpre på aktiv PMC i studioklasse eller for eksempel en svært kraftig integrert ARC på Sonus monitor toppklasse, så bør det være mer enn i boks, det...selv i et så lite rom. Det gjelder å minimere kompromisser. Og fordele budsjettet på riktig vis. La oss bare si at MIN løsning for så små rom ikke involverer hverken DSP eller et eneste rør, men spiller i toppklasse for det..Skru størrelsen ned og kvaliteten opp på oversetterne, mens krefter, musikalitet og kvalitet på amp og kilder går like mye opp. Så skal du se...
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Rør kan da fint spille glimrende i små rom?
    Med et par to-veis høyeffektive høyttalere kan man da få god lyd på 13 m2.

    Når det gjelder DSP, så kan det i vanskelige små rom i noen tilfeller være den ultimate redningen.

    PMC har enkelte vellydende høyttalere, men jeg ville ikke valgt PMC bare fordi det er PMC.
    Det er ikke gitt at PMC er den rette løsningen i hans rom.
    Det finner man bare ut ved å låne seg et par.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bergfinn: Det som er begrensningen her er nettopp at så små, så effektive høyttalere knapt finnes. Rør er kult nok det, men oftest må man opp i kjøleskapsstore Klipscher for å få effektivitet nok til feks 300B monos. Hvis man da ikke skeivfordeler noe grassat og setter lit til et ekstremt kryssmatchpotensial, da. Poenget er iallefall å gjøre som over. Ellers er jeg enig i at rør kan låte magisk, de...Små rom er bare mer morsomt, det. Da viser bare resultatet enda klarere hvorfor 80% av alle høyttalere i norske hjem og stuer egentlig er for store for sitt tiltenkte rom og sin tiltenkte forsterker.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Bergfinn: Det som er begrensningen her er nettopp at så små, så effektive høyttalere knapt finnes. Rør er kult nok det, men oftest må man opp i kjøleskapsstore Klipscher for å få effektivitet nok til feks 300B monos. Hvis man da ikke skeivfordeler noe grassat og setter lit til et ekstremt kryssmatchpotensial, da. Poenget er iallefall å gjøre som over. Ellers er jeg enig i at rør kan låte magisk, de...Små rom er bare mer morsomt, det. Da viser bare resultatet enda klarere hvorfor 80% av alle høyttalere i norske hjem og stuer egentlig er for store for sitt tiltenkte rom og sin tiltenkte forsterker.
    Deler ikke helt den oppfatningen. Bruker selv 8 Watt på Doxa 8.2, og har plenty med guffe til et mye større rom enn det vi prater om her. Men klart, på rå, brutal rock, kunne jeg gjerne hatt 40 Watt til...

    Et par Klipsch Heresy vil ha krutt nok for et helt hornorkester med 8 Watt 300B i hekken i trådstarters rom! :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis det er den forsterkeren , som er avbildet som TS fortsatt besitter, har den plenty med krefter.... Av små gode høyttalere vil jeg si at Kudos har mest å gi. Lykke til!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hvis trådstarter likte godt Harbeth'ene han hadde før så ville jeg prøvd siste generasjon Spendor Classic eller A serie. Etter min mening så har de ihvertfall 90% av mellomtonemagien til Harbeth, men mye enklere delefilter gir litt mer spretten og morsom lyd.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bergfinn: Det som er begrensningen her er nettopp at så små, så effektive høyttalere knapt finnes.
    ....80% av alle høyttalere i norske hjem og stuer egentlig er for store for sitt tiltenkte rom og sin tiltenkte forsterker.

    Jeg skrev ikke små og effektive høyttalere, det var det du som gjorde.
    Jeg skrev to-veis effektive høyttalere, og da må de nødvendigvis ha litt størrelse for å spille med pondus.
    80 % av høyttalere er for store i vanlige norske hjem???
    Hva har du spist eller drukket i dag?

    Hvem sier at små rom skal ha små høyttalere?
    Ikke jeg iallefall.
    Riggen jeg bygger nå vil havne på ca. 4-500 kg
    ...og den skal stå på 18 m2, med to meter lytteavstand. 😜 :devilish: 😜


    (har gjort lignende før, og det låter tusen ganger bedre enn to små usle to-veis)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel 8.2 litt av et unntak, Håkon. STOR OG FØLSOM. Så selvfølgelig vil den funke. Men det spørs litt på hvorvidt man ønsker PLASS og. Samt frihet fra akustiske problemer relatert til størrelsen, eller et halvt tonn dødvekt på hver side. Er lik gulvskade. . Enkelte av oss ønsker å unngå det OGSÅ😊 Selvfølgelig helt uten kompromisser. Noen vei. Til det er nemlig livet alt for kort. Det har vi ikke tid til.

    Bergfinn: Ikke noe uvanlig, hvis det var det du trodde😊 Jeg passer godt på hva jeg tar inn av energi...
     
    Sist redigert:

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Det er nevnt PMC og AN her, det er spesielle høyttalere med en karakter man enten liker eller ikke. Vil du ha en snill diskant er neppe PMC og AN tingen.
    Det er alltid viktig å høre høyttaler hjemme,og med disse er det spesielt viktig.
    Jeg har ofte likt Blumenhofer presentert på Hortensmessen sammen med rør,
    Blumenhofer Acoustics | NordicSoundDesign, disse skal være lettdrevne, men har ikke sett objektive data på det. Lettdreven høytteler ala Living voice må nødvendigvis bli store og gulvstående

    Hva var galt med de Harbethene du hadde.? Ble de for store for rommet?
    Personlig likte jeg meget godt Graham Audio LS5/9f - Graham Audio - British manufacturers of high quality loudspeaker systems spilt et lite rom hos Stereofil men de er kanskje litt tungdrevne. Lyd i klassisk engelsh stil litt som Harbeth kanskje?


    Vil du prøve stativhøyttaler rommer du ikke utenom målefaforittene Kef R3 og Revel M16. I tillegg til Graham Ls5/9( kan justere diskanten etter smak) for en klassisk engelsk monitor, men små høyttaler passer ikke med små rørforsterkere, de trenger godt med watt.
    Har hørt PMC og AN ved ett par anledninger på messe. Det var vel ikke av de minste modellene til PMC, men syns de imponerte med god tyngde i bassen og reagerte ikke på diskanten da. Sist gang jeg hørte AN var også på messe og fikk ikke så mye inntrykk da rommet var fullt hver gang jeg var innom. Men det blir selvfølgelig ikke det samme som å høre i eget rom.

    Var egentlig ikke noe galt med Harbethene jeg hadde. Var godt fornøyd, men som sagt var tanken når jeg solge de, å prøve noe større og lettdrevent med mer bass. Graham Audio har jeg ikke hørt, men det blir vel i samme gate som Harbeth?

    -Stein Ivar
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Med svært begrenset plass og liten mulighet for eksperimentel plassering så ville jeg ha luktet litt på Sigberg Audio produkter. Små høyttalere, med suber fra samme produsent.

    Men siden du utelukker aktive oppsett....

    Jeg ville gått løs på utfordringen med åpent sinn og ikke utelukket det ene fremfor det andre.


    Man kan ikke bare plukke fra hylla det man har lyst på når kun 13 m2 er tilgjengelig.
    Jeg har ikke hørt Sigberg produktene, men jeg tror at de vil være et overkommelig kompromiss med den plassen du har tilgjengelig.

    Jeg har også 2 meter lytteavstand, men hele 5 m2 mere plass og boltre meg på.
    Det går fint å få god lyd i nærfelt på liten plass, men jeg løser problemet på min egen sære måte. ;)
    Regnet med det kom til å komme forslag om å se på Sigberg Audio ;). Det er bare det at jeg har ikke lyst på et aktrivt system med DSP hele veien. Kanskje en annen gang :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå er vel 8.2 litt av et unntak, Håkon. STOR OG FØLSOM. Så selvfølgelig vil den funke. Men det spørs litt på hvorvidt man ønsker PLASS og. Samt frihet fra akustiske problemer relatert til størrelsen. Enkelte av oss ønsker det OGSÅ😊
    Hvorfor er STOR OG FØLSOM et unntak for 8.2? Hvorfor er det en selvfølge at 8.2 vil fungere i det lille rommet, når HR er skeptisk? Han eier slike og burde kjenne de godt? Hva er din erfaring med de?
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Hvis det er den forsterkeren , som er avbildet som TS fortsatt besitter, har den plenty med krefter.... Av små gode høyttalere vil jeg si at Kudos har mest å gi. Lykke til!
    Forsterkeren er også solgt. Ikke noe galt å si om den annet enn varmen på en god norsk sommerdag og 13m2 ;).
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    var egentlig ikke noe galt med Harbethene jeg hadde. Var godt fornøyd, men som sagt var tanken når jeg solge de, å prøve noe større og lettdrevent med mer bass. Graham Audio har jeg ikke hørt, men det blir vel i samme gate som Harbeth?

    Har hørt Hartbeth Super HLS5+, de låt fint. Har ikke sammenlignet med Graham. Begge har engelsk BBC designfilosofi, (demping fremfor stive tykke kabinet osv?) så jeg kan tenke meg de er i samme gate, uten at jeg vet sikkert.
    Graham satt bare som et skudd da jeg hørte LS5/9f hos Stereofil- . Slik skal det låte!!! tenke jeg .-De er naturlig nok mer lettdrevne og har dypere bass enn stativvarianter.
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Hvis trådstarter likte godt Harbeth'ene han hadde før så ville jeg prøvd siste generasjon Spendor Classic eller A serie. Etter min mening så har de ihvertfall 90% av mellomtonemagien til Harbeth, men mye enklere delefilter gir litt mer spretten og morsom lyd.
    Ved forrige korsvei, når valget falt på Harbeth, hørte jeg også på Spendor A. Foretrakk helt klart Harbeth da, men Spendor Classic har jeg ikke hørt. Takk for tips :)
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    var egentlig ikke noe galt med Harbethene jeg hadde. Var godt fornøyd, men som sagt var tanken når jeg solge de, å prøve noe større og lettdrevent med mer bass. Graham Audio har jeg ikke hørt, men det blir vel i samme gate som Harbeth?

    Har hørt Hartbeth Super HLS5+, de låt fint. Har ikke sammenlignet med Graham. Begge har engelsk BBC designfilosofi, (demping fremfor stive tykke kabinet osv?) så jeg kan tenke meg de er i samme gate, uten at jeg vet sikkert.
    Graham satt bare som et skudd da jeg hørte LS5/9f hos Stereofil- . Slik skal det låte!!! tenke jeg .-De er naturlig nok mer lettdrevne og har dypere bass enn stativvarianter.
    Takk for tips, setter de opp på listen over kandidater jeg prøver å få en lytt til.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    På så begrenset plass vil du få store utfordringer med veldig ujevn frekvensgang i bassen. Å velge mindre høyttalere for å bøte på dette gjør alt bare verre; du mister dynamikk og overskudd i forhold til større høyttalere, og får de samme problemene i bassen bare at de er litt mindre hørbare. Men du mister dypbass også. Om du ikke vil ha dsp eller noen form for eq i bassen, er den nest beste løsningen et par subwoofere som kanskje kan glatte ut noe av bassen. Men det er helt definitivt klart at den beste løsningen i små rom er en eller annen form for korreksjon i bassen. Det løfter resten av lyden også, fordi peaker på mange dB kan sløre til den dyrebare mellomtonen din betraktelig.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I et så lite rom blir det vel også begrenset for hvor høyt du kan / trenger å spille, så et kriterium bør vel være å velge noe som spiller bra på tilsvarende lydnivå. Eventuelt kjøpe forsterker med loudness-knapp :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Siden rommer er lite og vanskelig og du skal ha både forsterker og høyttaler kan kanskje Lyngdorf forsterker med DSP og høyttaler være noe.?
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Så lenge jeg ønsker å kjøre passive høyttalere, vil det beste kompromisset være å kjøre mindre høyttalere som ruller av si rundt 40Hz og bruke 2 aktive subber med DSP? Skjønner at små høyttalere gir mindre dynamikk, men hva er beste løsningen gitt at jeg som sagt ikke vil ha aktive høyttalere.

    Har f.eks vurdert ett par REL subber. Kan jeg da f.eks bruke miniDSP sammen med disse? Vil jeg da få et delay-problem siden jeg kun korrigerer subbene? Dette er helt nytt for meg :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvis du bor noenlunde sentralt, burde du kanskje få lånt med deg noe hjem?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det finnes ikke mange suber med god innebygd DSP.
    Da er det bedre (og billigere) å kjøpe et par suber uten DSP.

    Kjøp heller en miniDSP 2x4HD. Det er en enkel liten sak med 4 ut kanaler.
    2 til suber, og 2 til høyttalere.
    Da kan du kjøre EQ/korreksjon på suber...og ingen EQ på høyttalere om du vil.
    Men da har du samtidig mulighet for å rette opp skavanker på romrelaterte problemer på høyttalere også.

    Er du uheldig, så kan det være problematisk å få jevn frekvensrespons på nesten alle høyttalere siden du har så store begrensninger med rom og plassering. Da er det kjekt å ha mulighet for EQ på høyttalere.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Lekte meg litt med Minidsp for noen år siden. Hadde ett par utfordringer med det, selv om det var veldig praktisk. Jeg fikk for høy latency til å bruke det til tv/film titting. Jeg bruker stereoen til det også.

    Og så var det ikke helt transparent. Selv uten noen form for korrigeringer så var det stor forskjell på å kjøre signalet rett fra forforsterker inn i effektforsterker kontra å koble en Minidsp i mellom. Jeg brukte Musical Innovation pre og effekt på den tiden og de var ekstremt oppløste. Ikke sikkert forskjellen er like stor på alle forsterker kombinasjoner.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Lekte meg litt med Minidsp for noen år siden. Hadde ett par utfordringer med det, selv om det var veldig praktisk. Jeg fikk for høy latency til å bruke det til tv/film titting. Jeg bruker stereoen til det også.

    Og så var det ikke helt transparent. Selv uten noen form for korrigeringer så var det stor forskjell på å kjøre signalet rett fra forforsterker inn i effektforsterker kontra å koble en Minidsp i mellom. Jeg brukte Musical Innovation pre og effekt på den tiden og de var ekstremt oppløste. Ikke sikkert forskjellen er like stor på alle forsterker kombinasjoner.
    Det er vel bedre med denne versjonen, der du kjører digitalt inn i miniDSP og digitalt ut til egen DAC? https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/nanodigi-2x8-b
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville sjekket ut 700-serien til Fyne mens du først tar turen til Stereofil for å høre på Graham. Fyne er lettdrevne, bassrefleksporten er på undersiden og det kan jo være en fordel i rommet ditt. Meget pene å se på er de også. Bra trøkk med få watt.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Hvis du er villig til å bruke dsp i bassen, kjøre en eller to subwoofere og har 100k til rådighet så hadde jeg kjøpt en miniDSP SHD. Den er transparent og du trenger ikke korrigere annet enn sub(ene). Eneste kamelen å svelge for de som sverger til helt analog signalvei er at signalet deles digitalt mellom sub og høyttalere.
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du er villig til å bruke dsp i bassen, kjøre en eller to subwoofere og har 100k til rådighet så hadde jeg kjøpt en miniDSP SHD. Den er transparent og du trenger ikke korrigere annet enn sub(ene). Eneste kamelen å svelge for de som sverger til helt analog signalvei er at signalet deles digitalt mellom sub og høyttalere.
    Betyr det da at miniDSP SHD brukes som preamp og både signal til høyttalere og sub går gjennom denne? :eek:

    -Stein Ivar
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Betyr det da at miniDSP SHD brukes som preamp og både signal til høyttalere og sub går gjennom denne? :eek:

    -Stein Ivar
    Korrekt. Hvis du kjøper aktive høyttalere så behøver du kun en streamer i tillegg, miniDSP SHD har en nær "state of the art" dac. Den tar også analog input, men denne vil da ad-konverteres før x-over.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Stein Ivar: Prøvd Sugden, Rega eller Exposure? På Harbeth/Spendor? Exposure og Spendor er en liten gullmatch🎶 Spesielt hvis du kjører de største forsterkerne deres sammen med de egne kilder og DAC..Eieren bak Spendor idag er Philip Swift. Som i 1983 grunnla Audiolab med Derek Scotland. Needless to say, så spiller også disse mer enn godt nok sammen..
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Korrekt. Hvis du kjøper aktive høyttalere så behøver du kun en streamer i tillegg, miniDSP SHD har en nær "state of the art" dac. Den tar også analog input, men denne vil da ad-konverteres før x-over.
    Du får Volumio innebygget så man trenger ikke ekstra streamer. Den målte ganske bra hos Amir også så dette er ett kolombiegg. Men minuset igjen er latency, man kan ikke bruke den om du skal bruke anlegget til TV/Film. Hadde den ikke hatt denne ulempen så hadde jeg hatt en slik selv.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    cbarth1, om man bruker standard EQ ( den som lastes ned gratis med kodekort som medfølger ved handel) og kobler med optisk kabel fra tv til miniDSP, så er det ingen tidsforsinkelse på bildet hos meg.

    Om man bruker Dirac tipper jeg det vil stille seg litt annerledes.

    Og om jeg ser film/tv med lyd via USB/PC på miniDSP får jeg for mye delay.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Du får Volumio innebygget så man trenger ikke ekstra streamer. Den målte ganske bra hos Amir også så dette er ett kolombiegg. Men minuset igjen er latency, man kan ikke bruke den om du skal bruke anlegget til TV/Film. Hadde den ikke hatt denne ulempen så hadde jeg hatt en slik selv.
    Ja det er sant, jeg hadde glemt at den kom med Volumio. Når det gjelder latency, har ikke moderne tv'er justerbar delay av bilde slik at de kan synkroniseres med lyden?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn