Høyttalere Nye høyttalere.....men hva ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Audiovector QR 5. har ikke slitsom topp, men er luftig og superoppløst. Har bånddiskant og er tunet på en veldig behagelig måte. Tegner opp stort nok lydbilde og er en ordentlig allrounder. Skal du ha mer trøkk i bassen, så er sikkert JBL HDI 3800 bankers.
    Jeg kjøpte Audiovector M3 Signatur i 2002. Det var greit nok men ikke noe "å se lyset" med. Det kan ha vært disse Nordostkablene som er nevnt her. Opplevde ikke noe trøkk i bassen akkurat. JBL HDI 3800 er utenfor budsjett.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    At PMC er VERDENS beste høyttalere, DET vet alle. Lurer på om ikke det var konstruktørene som faktisk fant opp fysikkens lover. DET skulle i alle fall ikke forundre meg. Så steng du bare øra, rull ned for øya, og løp og kjøp. Ferdig snakka.
    Beklager att jeg ikke har fått med meg det.
    Jeg trodde det fortsatt var Tandberg TL 5020 som var verdens beste:)
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Det et ligger et par PMC 5 23 på brukten til under 30 k. Demobrukte.
    Takk, jeg så de men jeg leste et eller annet sted at man skulle unngå de og heller gå for 5.23i. Hvorfor husker jeg ikke menn sånn var det bare :) Takk for tips:)
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Facebook: Nettopp..jeg skjønte vel du likte det Mike gjør. Derfor bør du faktisk teste de PMCene...Og gjør du det, beholder du dem. De er imo verd hver eneste krone!
    Tviler ikke men må prøves først. Har sans for Bladelius. Skulle aldri solgt den S.A.T`en.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Focal Aria 948 bør med i vurderingen. Duet Audio ligger rett ved NAT som har PMC. Utrolig bra bass om det er viktig. Synes de ser bra ut også, min smak.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Er System Audio uaktuelt for deg, de har det meste du etterspør, veldig bra lydkvalitet, går dypt i bassen, veldig fine å se på, brukervennlig, du kan jo da selge forsterkeren din og delfinansiere høyttaleren. Jeg har hørt de og likte det jeg hørte på demo.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når det kommer til høyttalere er det et par ting som er verdt å tenke litt på for å finne passende kandidater.

    - Rommet de skal stå i. Stort, lite, bredt, smalt, veldig mye reflektive flater eller tungt møblert med tepper og gardiner osv.
    - Krav til volumnivå.
    - Sitter man stort sett i sweet spot når man lytter eller liker man å vandre rundt, sitte andre steder eller lytte på musikk med mange andre?

    Jeg mener at samspillet mellom rom og høyttaler er viktigste faktor i ethvert anlegg. Derfor mener jeg at man bør begynne planleggingen med å definere kriterier for hva man ønsker og hvordan høyttalerne skal brukes før man kan begynne å sile ut kandidater. Ellers er det stor fare for at man ender opp et tilfeldig sted og begynner å bruke masse tid, energi og penger på å rette opp problemer i etterkant via andre ting som forsterkere, dac, kabler og magiske steiner.

    PMC er rakleverk btw.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Er System Audio uaktuelt for deg, de har det meste du etterspør, veldig bra lydkvalitet, går dypt i bassen, veldig fine å se på, brukervennlig, du kan jo da selge forsterkeren din og delfinansiere høyttaleren. Jeg har hørt de og likte det jeg hørte på demo.
    Alt er aktuelt egentlig. Alt skal sjekkes ut. Takk for bra innspill 👍
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Alt er aktuelt egentlig. Alt skal sjekkes ut. Takk for bra innspill 👍
    Hvis du går for den aktive utgaven pluss hub-en, så kan du streame fra hub-en til høyttalerne og slippe kabler. SA har også et eget gratis romkorreksjonsprogram.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er grunnen til det ?
    De som lager høyttalerne må være døv, dum, blind eller ignorant - eller alt sammen.

    PMC


    PMC Twenty.21 stand mount bookshelf speaker Spinorama CEA-2034 frequency response measurements.png



    Genelec;

    Genelec 8341A SAM™ Studio Monitor Powered Speaker CEA-2034 Spinorama Audio Measurements.png



    Jeg tøyser selvsagt. Litt. PMC er alt annet enn nøytrale høyttalere i motsetning til hva noen forsøker å få alle til å tro.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    De som lager høyttalerne må være døv, dum, blind eller ignorant - eller alt sammen.
    Jeg tøyser selvsagt. Litt. PMC er alt annet enn nøytrale høyttalere i motsetning til hva noen forsøker å få alle til å tro.
    Det var synd. Tenkte at er det sånn så trenger jeg ikke sjekke de ut :D Men da må jeg kanskje det ?? :usikker:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    PMC Innebygd loudnessfunksjon? :D
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken musikk du hører på burde styre litt hvilke høyttalere du går for. Ikke alle høyttalere spiller bra på alle sjangre..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men det gjør dem jo egentlig velegnet til lytting på normale/moderate lydnivåer. Hvor mange er det ikke som egentlig savner loudnessknappen?
    6-7 dB stigning fra 1500- 10 000 hz er ingen ørevennlig spøk. At de i tillegg har 4 dB for lite energi mellom 150-250 er ikke akkurat en drøm for mine ører.
    Men man trenger jo ikke å trives med lyden, bare man har betalt altfor mye for den :)
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken musikk du hører på burde styre litt hvilke høyttalere du går for. Ikke alle høyttalere spiller bra på alle sjangre..
    Da har jeg en utfordring for her hører vi på alle genre musikk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    6-7 dB stigning fra 1500- 10 000 hz er ingen ørevennlig spøk. At de i tillegg har 4 dB for lite energi mellom 150-250 er ikke akkurat en drøm for mine ører.
    Men man trenger jo ikke å trives med lyden, bare man har betalt altfor mye for den :)
    Mitt største ankepunkt de gangene jeg har testet PMC er att jeg har
    blitt fort lyttetrøtt av de. Og har opplevd flere modeller som slitsomme å
    høre på, og da skjønner jeg hvorfor hvis de har hatt opptil 7 db økning i den frekvensen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt største ankepunkt de gangene jeg har testet PMC er att jeg har
    blitt fort lyttetrøtt av de. Og har opplevd flere modeller som slitsomme å
    høre på, og da skjønner jeg hvorfor hvis de har hatt opptil 7 db økning i den frekvensen.
    Ja, det er ikke overraskende. B&W har også mye samme tendenser med tanke på tuning. Hvis det er slik at de er laget for å tilpasses britiske hjem med tunge gulvtepper og veldig møblerte hjem er det jo forståelig, men det egner seg ikke for sparsommelige nordiske hjem.
    Men jeg heller mer til å tro at den tuningen er laget for å låte imponerende ved korte lytteøkter, spesielt målt direkte mot andre høyttalere.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er ikke overraskende. B&W har også mye samme tendenser med tanke på tuning. Hvis det er slik at de er laget for å tilpasses britiske hjem med tunge gulvtepper og veldig møblerte hjem er det jo forståelig, men det egner seg ikke for sparsommelige nordiske hjem.
    Jeg har vegg til vegg teppe og det egner seg ikke her heller. Hadde B&W 803D3 i stua men de gikk i retur. Diskanten spillte helt for seg selv og selv de dunkleste innspillinger ble brighte. Mine eldre 805 låter ikke slik så noe har skjedd med B&W. Mine gamle Matrix 801 SIII var utmerkede. Hvorfor solgte jeg dem?

    Forøvrig ser jeg at det er svært mange høytalere derute med løft i toppen. Særlig blant de dyre som får god kritikk i hi-fi pressa....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg en utfordring for her hører vi på alle genre musikk.
    Da støtter jeg nesten Klipsch i den prisklassen du tenker. Vanskelig prisklasse, og man får ikke i pose og sekk. Noen prioriteringer må nok tas lydmessig. Klipsch har relativt høy følsomhet og høy morrofaktor. :) Noen kan oppleve de hornene som slitsomme ved feil match har jeg hørt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vegg til vegg teppe og det egner seg ikke her heller. Hadde B&W 803D3 i stua men de gikk i retur. Diskanten spillte helt for seg selv og selv de dunkleste innspillinger ble brighte. Mine eldre 805 låter ikke slik så noe har skjedd med B&W. Mine gamle Matrix 801 SIII var utmerkede. Hvorfor solgte jeg dem?
    Takk for at du bekrefter mine mistanker. Jeg har ikke erfaring med høyttalere i teppebelagte rom, men jeg ser at det er en forklaring som ofte går igjen på diverse forum. Da er tuningen utelukkende for å trekke til seg oppmerksomheten i butikklokalet.

    Litt som de hysteriske atom-fargede bildemodusene på Samsung-tv'er utstilt på Elkjøp.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Ligger Dynaudio contour 60 på Finn til 42 000kr. Går kanskje å prute noen tusen på de.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke du finner noe bedre til den prisen
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det beviser jo dette med kapasiteten av ht er noe av det viktigste. Men det er i minste laget for å få riktig smekk i mellombassen. Jobber med saken.
    Joda, men for mange er ikke kompromissløse løsninger en realitet :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Facebook: Ingen fare...Mike har uhyre spennende ting på gang, han...med en lyd som langt overgår SAT. Så dra innom NAT, du..Både PMC og Bladelius er verd å vente på- og setter du dem sammen er det liten tvil om ar den kombinasjonen er atomsikker :) Fordelen er også at du har noe av den samme karakteren i Densen, og at den pakka funker brillefint som en"start" tilbake på et lydspor du øyensynlig har skjønt verdien av... Jeg har forresten en Bladelius Idun Mk1 stående tilovers...samt Bladeliusforsterkning både her og hos dama. Hu bruker de minste PMCene også..med et kjemperesultat, må vite ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Facebook: Ingen fare...Mike har uhyre spennende ting på gang, han...med en lyd som langt overgår SAT. Så dra innom NAT, du..Både PMC og Bladelius er verd å vente på- og setter du dem sammen er det liten tvil om ar den kombinasjonen er atomsikker :) Fordelen er også at du har noe av den samme karakteren i Densen, og at den pakka funker brillefint som en"start" tilbake på et lydspor du øyensynlig har skjønt verdien av... Jeg har forresten en Bladelius Idun Mk1 stående tilovers...samt Bladeliusforsterkning både her og hos dama. Hu bruker de minste PMCene også..med et kjemperesultat, må vite ;)
    På vegne av Morten @nat, om driver Norsk Audioteknikk, selger av PMC og en grepa fyr, må jeg innrømme at denne ensidige misjoneringen blir rett og slett klein @Auditor . For oss andre blir det ikke velmente råd, men pent innpakket besserwisser-holdninger, samt en dose nedlatenhet. Sånn jeg ser det taper @nat på å ha en slik ambassadør som deg, fordi det hele virker unyansert og uten hold i virkeligheten.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    On-axis responsen på PMCene er ikke spesielt interessant. De er optimalisert for ingen eller lite toe-in og trenger derfor mye mer nivå oppover on-axis. Man burde heller se på 30 grader off axis for å få et inntrykk av klangbalansen fra grafene. Den har fremdeles den tydelige v-dipen i mellomtonen, men ikke den voldsomme økningen oppover i praksis. Dersom man kjører dem med tradisjonell toe-in blir man fort lyttetrett. Ellers er opplevelsen i virkeligheten også av en slags innebygget mini-loudness. De PMC Twenty5.24 jeg hadde låt utrolig bra på lavt til middels lyttevolum med både definisjon og luft. De er nok de nest beste høyttalerne jeg noensinne har hatt innom i forhold til hvor bra de integrerte med rommet mitt og det meget WAF-vennlige utseendet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ligger Dynaudio contour 60 på Finn til 42 000kr. Går kanskje å prute noen tusen på de.
    Et av de beste forslagene til nå av det jeg har et forhold til her i tråden. Ruller pent av oppover med herlig raffinement, god off axis respons (om enn ikke helt perfekt), har utrolig bra mellomtone og en bassautoritet som får mine tidligere Klipsch RF7-II til å fremstå lette. Dog er de høyere enn trådstartes maksimale høyde. I tillegg har de så mye output nedover i dypet at jeg ville sørget for å ha godt med volum å fylle.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    På vegne av Morten @nat, om driver Norsk Audioteknikk, selger av PMC og en grepa fyr, må jeg innrømme at denne ensidige misjoneringen blir rett og slett klein @Auditor . For oss andre blir det ikke velmente råd, men pent innpakket besserwisser-holdninger, samt en dose nedlatenhet. Sånn jeg ser det taper @nat på å ha en slik ambassadør som deg, fordi det hele virker unyansert og uten hold i virkeligheten.
    Absolutt ikke god reklame, nei. Greit å være fanboy, men når det blir brukt pågående selgerspråk som attpåtil suppleres med «kontakt Morten på NAT, du», så kan ting fort oppfattes veldig feil.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    On-axis responsen på PMCene er ikke spesielt interessant. De er optimalisert for ingen eller lite toe-in og trenger derfor mye mer nivå oppover on-axis. Man burde heller se på 30 grader off axis for å få et inntrykk av klangbalansen fra grafene. Den har fremdeles den tydelige v-dipen i mellomtonen, men ikke den voldsomme økningen oppover i praksis. Dersom man kjører dem med tradisjonell toe-in blir man fort lyttetrett. Ellers er opplevelsen i virkeligheten også av en slags innebygget mini-loudness. De PMC Twenty5.24 jeg hadde låt utrolig bra på lavt til middels lyttevolum med både definisjon og luft. De er nok de nest beste høyttalerne jeg noensinne har hatt innom i forhold til hvor bra de integrerte med rommet mitt og det meget WAF-vennlige utseendet.
    Man hører dette argumentet veldig ofte, høyttalerne er ment for toe-in eller off-axis lytting og derfor er ikke responsen utenfor designaksen så viktig.

    Men det blir ikke mer sant av den grunn. Det er viktig at lyden som reflekteres og returnerer til lytter er mest mulig lik den lyden som går direkte fra høyttaler til lytter, så uansett valgt designakse vil responsen alle andre steder bety veldig mye.
    Man skal ha bra lang avstand til sidevegger før refleksjonene går fra å påvirke opplevelse av tonalitet til å bli bare en forstørrende spatial effekt på lydbildet.

    Likevel, min største innsigelse på en slik høyttaler er at egensignaturen er så sterk at det vil skinne igjennom på absolutt alt man hører, og selv om det kan fungere veldig bra på en del musikk, I en del rom og en del ører, så tror jeg at markante egensignaturer er noe vi går lei over tid.
    For mye diskantenergi er for meg en versting, tett etterfulgt av manglende dypbass.

    Bred spredning virker likevel å være såpass viktig for noen at tonale avvik ikke alltid er førsteprioritering, så slike høyttalere bør lyttes på over litt tid for å se om det er noe å satse på. Mangelen på dypbass er også en positiv ting i mange rom.

    Bare for å være klar, jeg har ikke hørt PMC såvidt jeg kan huske og er ikke ute etter annet enn å nyansere den evige misjoneringen om at det er de mest nøytrale og ærlige sakene som finnes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn