nye høyttalere

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
har kommet fram til at det er høyttalerene som er flaskehalsen nå, :-[ derfor ønsker jeg noe tips.
Har hørt på Dali eufonia m Nad M3+ M5, BW 805 m Lyngdorf m cdspilleren, det jeg savner hos BW var bass (kan hende det var lyngdorfen som var vel lys) hos Dalien var det diskant mellomtonen som føltes litt farget.
Finnes det andre alternativer der ute uten at det koster skjorta, helst billigere ;D


Steinm
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Det er vel ikke noe å tvile på at du må ha Avantgarde Duo i denne prisklassen. ;)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.221
Antall liker
3.331
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Romstørrelse?
Nytt eller brukt?
Krav til design?
Hvor langt har du til bakvegg?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Husk på at rominnredingen og passeringen har mest å bety for sluttresultatet ;)
To 18" i bunn er også å foretrekke!
 
R

Rojoh

Gjest
Og for å fortsette:
-Størelse på høyttalere
-Prisklasse
-Preferanser, smak og behag
-Spille høyt
-Dypbas
-Tilgivende/analytisk
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Prøver igjen, ser at jeg har svart felles på alle. Noe som kan være vanskelig å forstå.
Først er det forhandlere i hordaland for avantene, og hvaslags prisklasse ligger disse i.

Rommet er 40 kvm og brukt er ikke å forakte. Prisklasse opp til 40 - 45000
Når det gjelder musikk så er det fra Katie Meluha til Rammstein

mvh

Steinm
 
A

Afterglow

Gjest
steinm skrev:
har kommet fram til at det er høyttalerene som er flaskehalsen nå, :-[ derfor ønsker jeg noe tips.
Det er nok feil å si at det bare er høyttalerne som er flaskehalsen, alle komponenter består av "flaskehalser" som farger og degraderer godlyden i en eller annen retning. Kunsten blir dermed å komponere et oppsett som gjør musikk tiltalende for akkurat deg å høre på. Og her er både din smak og rommet viktige element.

Forresten: Var det Dali Euphonia du sa du lurte på å kjøpe? MS4 eller MS5!? Tror i tilfelle du skal stile etter noe i en litt lavere prisklasse og heller bruke evt midler du har til overs på bedre elektronikk også... Dali Helicon 400 gjør f.eks en bedre jobb enn MS4 i ditt oppsett vil jeg tro.... Du burde også høre på de billigere Dali modellene hvis du liker lydsignaturen.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
FMG skrev:
steinm skrev:
har kommet fram til at det er høyttalerene som er flaskehalsen nå, :-[ derfor ønsker jeg noe tips.
Det er nok feil å si at det bare er høyttalerne som er flaskehalsen, alle komponenter består av "flaskehalser" som farger og degraderer godlyden i en eller annen retning. Kunsten blir dermed å komponere et oppsett som gjør musikk tiltalende for deg å høre på.

Forresten: Var det Dali Euphonia du sa du lurte på å kjøpe? MS4 eller MS5!? Tror i tilfelle du skal stile etter noe i en litt lavere prisklasse og heller bruke evt midler du har til overs på besre elektronikk også...
Takker for all tilbakemelding, når det gjelder elektronikken så burde jeg ha en forforsterker. Kommer sikkert senere.
Føler at jeg ikke kan ta helt av heller, skal jeg opp i bedre høyttaler så må vel elektronikke byttes. Noe som blir uaktuellt, Pr. dags dato.
Desverre så er det den jævla følelsen å ikke være fornøyd :-[
Når det gjald eufonia så var det MS4

Steinm
 
A

Afterglow

Gjest
steinm skrev:
Takker for all tilbakemelding, når det gjelder elektronikken så burde jeg ha en forforsterker. Kommer sikkert senere.
Føler at jeg ikke kan ta helt av heller, skal jeg opp i bedre høyttaler så må vel elektronikke byttes. Noe som blir uaktuellt, Pr. dags dato.
Desverre så er det den jævla følelsen å ikke være fornøyd :-[
Når det gjald eufonia så var det MS4

Steinm
Hvis du synes Diskant/mellomtone var farget på Dali Euphonia MS4 så er grunnen at det faktisk er veldig viktig hva slags elektronikk du kobler en høyttaler opp på. Det er en typisk nybegynnerfeil å koble dyre høyttalere opp på for dårlig elektronikk! Da er det faktisk bedre å gjøre motsatt, ingenting låter så dårlig som dårlig elektronikk koblet opp på dyre høyttalere. Dyre høyttalere er nemlig enten mer avslørende eller mer tungdrevne, eller begge deler!

Jeg har nå MS4 selv, hadde Helicon 400 før. Sistnevnte er et mye bedre valg for deg men selv den er kanskje "overkill"....
Som en start kan du lese mine bitre erfaringer med div utstyr her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16048.0.html
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
FMG skrev:
steinm skrev:
Takker for all tilbakemelding, når det gjelder elektronikken så burde jeg ha en forforsterker. Kommer sikkert senere.
Føler at jeg ikke kan ta helt av heller, skal jeg opp i bedre høyttaler så må vel elektronikke byttes. Noe som blir uaktuellt, Pr. dags dato.
Desverre så er det den jævla følelsen å ikke være fornøyd :-[
Når det gjald eufonia så var det MS4

Steinm
Hvis du synes Diskant/mellomtone var farget på Dali Euphonia MS4 så er grunnen at det faktisk er veldig viktig hva slags elektronikk du kobler en høyttaler opp på. Det er en typisk nybegynnerfeil å koble dyre høyttalere opp på for dårlig elektronikk! Da er det faktisk bedre å gjøre motsatt, ingenting låter så dårlig som dårlig elektronikk koblet opp på dyre høyttalere. Dyre høyttalere er nemlig enten mer avslørende eller mer tungdrevne, eller begge deler!

Jeg har nå MS4 selv, hadde Helicon 400 før. Sistnevnte er et mye bedre valg for deg men selv den er kanskje "overkill"....
Som en start kan du lese mine bitre erfaringer med div utstyr her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16048.0.html
Når det gjaldt elektronikk så hørte jeg på classe combo til ca. 150. 000.
Men jeg skal prøve meg på helicon 400 eller 800.
Når jeg ser veien du har gått så blir jeg stum :eek:, håper jeg slipper det.
Er gift, he he ;D

steinm
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.221
Antall liker
3.331
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Ser du har en hjemmekinodings. Prioriterer du hjemmekino, altså at høyttaleren må inngå i en serie som har dedikert senterkanal?
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
C._Alshus skrev:
Ser du har en hjemmekinodings. Prioriterer du hjemmekino, altså at høyttaleren må inngå i en serie som har dedikert senterkanal?
Nei, har gått mer og mer over til stereo. Blir en film i ny og ne, med tiden som sagt så kommer en forforsterker
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Anbefaler deg å stikke innom Hordaland Hifi og lytte til Usher. De har flere modeller enn de som er oppgitt på nettsiden.
http://www.hordalandhifi.no/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=23&Itemid=77

En annen spennende høyttaler er Martin Logan Vantage, men det er en helt annen type høyttaler (elektrostat). Herlig og luftig mellomtone. Selges hos MusikkMagazinet i Bergen.
Takker for alle tilbakemeldinger, har faktisk planlagt en tur til hordaland hifi :)
 
O

omholt

Gjest
De har også noen Elac høyttalere til 39k. De har jeg ikke fått hørt enda. Bare vær klar over at rommet de har ikke er godt dempet. Usherne låter ganske lyst der. Jeg tror Usherne sprer mye, og det er høyttalere hvor det er viktig å dempe førsterefleksjonene med akustikk plater.
 
A

Afterglow

Gjest
steinm skrev:
Når det gjaldt elektronikk så hørte jeg på classe combo til ca. 150. 000.
Men jeg skal prøve meg på helicon 400 eller 800.
Når jeg ser veien du har gått så blir jeg stum :eek:, håper jeg slipper det.
Er gift, he he ;D

steinm
Classe er ikke akkurat det jeg hadde ville hatt i stua da, men det er sikkert de som liker det også..... Uansett så kan du ikke vurdere lyd ved å høre det i butikken, du må låne med deg hjem og prøve i din egen stue!
Beklager hvis jeg hører negativ ut, men: Hvis du har planer om å få god musikk i stua ved å koble en Helicon 400 opp på en Parasound hjemmekinodings pluss Yamaha forsterker så.... glem det! Bruk pengene dine på noe annet, blomster til dama f.eks. Ved å dra et par dyre høyttalere inn i stua kommer du nemlig ingen vei, heller motsatt!
Et absolutt minimum for Dali Helicon 400 er en integrert forsterker i prisklassen 25-30 tusen dersom den skal kunne spille bra, helst bør du bruke enda mer.
Siden du ikke har råd til det vil jeg heller anbefale at du bruker først en 20-30 tusen på en god forsterker (f.eks på bruktbørsen) og etterpå låner med deg hjem diverse høyttalere i prisklassen 10-15 tusen så blir lyden en helt annen enn den du har i dag.

Ps: Tror du ikke jeg er gift, eller? ::) :)
 

ballex

Medlem
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
42
Antall liker
0
FMG skrev:
steinm skrev:
Når det gjaldt elektronikk så hørte jeg på classe combo til ca. 150. 000.
Men jeg skal prøve meg på helicon 400 eller 800.
Når jeg ser veien du har gått så blir jeg stum :eek:, håper jeg slipper det.
Er gift, he he ;D

steinm
Classe er ikke akkurat det jeg hadde ville hatt i stua da, men det er sikkert de som liker det også..... Uansett så kan du ikke vurdere lyd ved å høre det i butikken, du må låne med deg hjem og prøve i din egen stue!
Beklager hvis jeg hører negativ ut, men: Hvis du har planer om å få god musikk i stua ved å koble en Helicon 400 opp på en Parasound hjemmekinodings pluss Yamaha forsterker så.... glem det! Bruk pengene dine på noe annet, blomster til dama f.eks. Ved å dra et par dyre høyttalere inn i stua kommer du nemlig ingen vei, heller motsatt!
Et absolutt minimum for Dali Helicon 400 er en integrert forsterker i prisklassen 25-30 tusen dersom den skal kunne spille bra, helst bør du bruke enda mer.
Siden du ikke har råd til det vil jeg heller anbefale at du bruker først en 20-30 tusen på en god forsterker (f.eks på bruktbørsen) og etterpå låner med deg hjem diverse høyttalere i prisklassen 10-15 tusen så blir lyden en helt annen enn den du har i dag.

Ps: Tror du ikke jeg er gift, eller? ::) :)
Parasound halo A21 er en 2 kanals effektforsterker til 25.000,- så tror nok den vil gjøre nytten godt nok:)
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
FMG skrev:
steinm skrev:
Når det gjaldt elektronikk så hørte jeg på classe combo til ca. 150. 000.
Men jeg skal prøve meg på helicon 400 eller 800.
Når jeg ser veien du har gått så blir jeg stum :eek:, håper jeg slipper det.
Er gift, he he ;D

steinm
Classe er ikke akkurat det jeg hadde ville hatt i stua da, men det er sikkert de som liker det også..... Uansett så kan du ikke vurdere lyd ved å høre det i butikken, du må låne med deg hjem og prøve i din egen stue!
Beklager hvis jeg hører negativ ut, men: Hvis du har planer om å få god musikk i stua ved å koble en Helicon 400 opp på en Parasound hjemmekinodings pluss Yamaha forsterker så.... glem det! Bruk pengene dine på noe annet, blomster til dama f.eks. Ved å dra et par dyre høyttalere inn i stua kommer du nemlig ingen vei, heller motsatt!
Et absolutt minimum for Dali Helicon 400 er en integrert forsterker i prisklassen 25-30 tusen dersom den skal kunne spille bra, helst bør du bruke enda mer.
Siden du ikke har råd til det vil jeg heller anbefale at du bruker først en 20-30 tusen på en god forsterker (f.eks på bruktbørsen) og etterpå låner med deg hjem diverse høyttalere i prisklassen 10-15 tusen så blir lyden en helt annen enn den du har i dag.

Ps: Tror du ikke jeg er gift, eller? ::) :)
du er iallefall ikke gift med dama mi :-[ ;D he he.
over til parasounden, blir denne for kjip til helicon 400 eller ???
steinm
 
A

Afterglow

Gjest
ballex skrev:
Parasound halo A21 er en 2 kanals effektforsterker til 25.000,- så tror nok den vil gjøre nytten godt nok:)
Okei... er ingen ekspert på Parasound.... ::) Da kan det hende den er god nok, men anbefaler deg å prøve ut hjemme. Men en god forforsterker er også viktig, husk det!
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
FMG skrev:
ballex skrev:
Parasound halo A21 er en 2 kanals effektforsterker til 25.000,- så tror nok den vil gjøre nytten godt nok:)
Okei... er ingen ekspert på Parasound.... ::) Da kan det hende den er god nok, men anbefaler deg å prøve ut hjemme. Men en god forforsterker er også viktig, husk det!
det var jo godt å høre, trodde det var en tommelfinger regel når det gjaldt hifi at forsterker og høyttalere burde ligge i ca. samme prisklasse. ::)
 
A

Afterglow

Gjest
steinm skrev:
det var jo godt å høre, trodde det var en tommelfinger regel når det gjaldt hifi at forsterker og høyttalere burde ligge i ca. samme prisklasse. ::)
Når det gjelder Helicon 400 så vil jeg heller si at prisen på forforsterker, effekttrinn og høyttalere må omtrent være det samme. Pluss en del til kabler også.... Forforsterkeren er nemlig like viktig for godlyden som høyttalerne. Men det samme kan man vel si om effekttrinnet også. Her er forresten en forforsterker som ville gjøre susen sammen med Helicon 400: http://www.hoium.no/cgi/brukthifi.pl?record=21
Kanskje du skulle høre på de litt billigere Dali Ikon og heller bruke de pengene du har til overs på en god forforsterker?
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
FMG skrev:
steinm skrev:
det var jo godt å høre, trodde det var en tommelfinger regel når det gjaldt hifi at forsterker og høyttalere burde ligge i ca. samme prisklasse. ::)
Når det gjelder Helicon 400 så vil jeg heller si at prisen på forforsterker, effekttrinn og høyttalere må omtrent være det samme. Pluss en del til kabler også.... Forforsterkeren er nemlig like viktig for godlyden som høyttalerne. Men det samme kan man vel si om effekttrinnet også. Her er forresten en forforsterker som ville gjøre susen sammen med Helicon 400: http://www.hoium.no/cgi/brukthifi.pl?record=21
Kanskje du skulle høre på de litt billigere Dali Ikon og heller bruke de pengene du har til overs på en god forforsterker?
Takker for tilbakemeldingen, har forresten hørt Dali ikon uten at jeg ble overbevist. :-\
Hørte at det kommer en dali ikon 8 tror jeg venter til den kommer ::)
Så for jeg se hva jeg går for eller finner på
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
B&W 805s låter svært tynt før den er innspillt. Nye eksemplarer mangler definitivt bass! Den er forøvrig svært ufarget i bassen slik at enkelte kan savne kasselyd mistolket som "bra" bass.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Synes gjenomgående folk har overdreven tillit til pris=kvalitet. Dette fører til disse stadige vurderingene av hva ting skal koste i forhold til hverandre og dette skal ha avgjørende betydning for det lydmessige resultatet.
Jeg kan henge med på at kvalitet til en hvis grad henger sammen med pris men på et tidspunkt skjærer dette seg helt imo og helt andre ting en delekvalitet og konstruksjonenens fortreffelighet begynner å bestemmer prisen.
At de forskjellige komponenten i kjeden bør matches kvalitetesmessig er det som teller tenker jeg. Høytaler til vanvittige summer kan spille som en drøm på relativt rimelige (men rør basertesef. ;D) forsterkere, konstruert av entusiaster med mere fokus på lydkvalitet enn profitt.
Det gjelder altså med dette som mye annet å opparbeide seg erfaring til selv å kunne bedømme hva som lyder bra og ikke. Slettes ikke stole blindt på at astronomiske priser er synonymt med lydnirvana.

mvh.
Lykke til.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Du burde heller tatt en lytt til Patos Symphonic AMT i stedet for Helicon, de spiller en klasse over etter mine lydprefearanser da. Men det er ikke sikkert du liker de best for det da ! bare en anbefaling jeg har hatt begge to, 400 og Symphonic II AMT.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Du burde heller tatt en lytt til Patos Symphonic AMT i stedet for Helicon, de spiller en klasse over etter mine lydprefearanser da. Men det er ikke sikkert du liker de best for det da ! bare en anbefaling jeg har hatt begge to, 400 og Symphonic II AMT.
Litt det samme forholdet som mellom Helicon 800 og Symphonic IV... men bare 1/2 klasse over da ;D ;D

Når det er sagt, tror jeg nok Patos`ene er de som i størst grad vil profitere på bedre elektronikk forann i kjeden av disse to. Jeg syns i alle fall att DK`n til 25k, har meget god kontroll på Helicon 800... god match ;)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Men når det er sakt da så blir jo elektrostater enda et steg in riktig retning for min del. De har en helt spesiel måte å levere lyden på som jeg liker veldig godt. Jeg mener du må høre en elektrostat før du handler deg høyttalere, så du ikke hører det etterpå og angrer på at du ikke kjøpte det ::)
Acoustat Z-1100 som jeg har får du kjøpt hos en meget hyggelig mann på Acoustic Tuning, som heter Frode.
Ta en telefon til han og han kan sikkert ordne så du får hørt de.

http://www.acoustictuning.com/E2x2VLXC9g,H7z,AhlFK64-KFLV68f3TP9D6CJ1I3v.ips
 
U

utgatt60135

Gjest
omholt skrev:
De har også noen Elac høyttalere til 39k. De har jeg ikke fått hørt enda. Bare vær klar over at rommet de har ikke er godt dempet. Usherne låter ganske lyst der. Jeg tror Usherne sprer mye, og det er høyttalere hvor det er viktig å dempe førsterefleksjonene med akustikk plater.
Jeg synes det virket som Usher har lett for å låte litt lyse men det kan matches.
 
O

omholt

Gjest
Lyngen skrev:
omholt skrev:
De har også noen Elac høyttalere til 39k. De har jeg ikke fått hørt enda. Bare vær klar over at rommet de har ikke er godt dempet. Usherne låter ganske lyst der. Jeg tror Usherne sprer mye, og det er høyttalere hvor det er viktig å dempe førsterefleksjonene med akustikk plater.
Jeg synes det virket som Usher har lett for å låte litt lyse men det kan matches.
Det er etter min mening feil ende å starte i. Årsaken til de kan låte lyst skyldes spredningsmønsteret og at man hører på mye reflektert lyd. Akustikk plater!
 
U

utgatt60135

Gjest
omholt skrev:
Lyngen skrev:
omholt skrev:
De har også noen Elac høyttalere til 39k. De har jeg ikke fått hørt enda. Bare vær klar over at rommet de har ikke er godt dempet. Usherne låter ganske lyst der. Jeg tror Usherne sprer mye, og det er høyttalere hvor det er viktig å dempe førsterefleksjonene med akustikk plater.
Jeg synes det virket som Usher har lett for å låte litt lyse men det kan matches.
Det er etter min mening feil ende å starte i. Årsaken til de kan låte lyst skyldes spredningsmønsteret og at man hører på mye reflektert lyd. Akustikk plater!
Ja takk, begge deler :).
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
I denne tråden synes jeg det har kommet en del påstander som man ikke umiddelbart bør ta for god fisk. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil, men det at påstandene tilsynelatende fremlegges som fakta, mener jeg at blir helt feil. Jeg nevner i fleng:

- "Forforsterkeren er nemlig like viktig for godlyden som høyttalerne. Men det samme kan man vel si om effekttrinnet også."
* Forsterkeren(e) er absolutt ikke nødvendigvis like viktige for lyden som høyttalerene.

- "trodde det var en tommelfinger regel når det gjaldt hifi at forsterker og høyttalere burde ligge i ca. samme prisklasse."
* Det finnes absolutt ingen tommelfingerregler innen hifi.

- "Det er en typisk nybegynnerfeil å koble dyre høyttalere opp på for dårlig elektronikk! Da er det faktisk bedre å gjøre motsatt, ingenting låter så dårlig som dårlig elektronikk koblet opp på dyre høyttalere. Dyre høyttalere er nemlig enten mer avslørende eller mer tungdrevne, eller begge deler!"
* Jeg vil påstå at dette sitatet rett og slett vitner om mangel på kunnskap om høyttalere.
 
Topp Bunn