Nye høyttalerkabler

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Trenger kabelråd til Devialet og Audiophysics tempo 25.

Dette er en kombo som jeg synes gir en høy grad av gjennomsiktighet og rikelig med fart og morro. Med SAM er det nedre registret også meget bra, men mellombassen kunne kanskje vært litt mer framtredende.

Devialet har lav utgangsimpedanse, og tempo 25 dipper vel ikke mer enn rett under 4ohm?

Finnes det høyttalerkabler som ivaretar/har høy oppløsning, som heller litt mot det varme og som "gir" litt ekstra i mellombassen, uten å være volumiøs, eller pløsete i bunn?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Det du søker er ikke noe som en HT-ledning gjør. Prøv likevel med lange og tynne ledninger (relativt høy seriemotstand). Sammenliknet med korte og tykke ledninger (relativt lav seriemotstand) framhever det signalet ved toppene i impedanskurven til HT. Jeg vet ikke hvordan impedanskurven til Audiophysics tempo 25 ser ut så det blir litt hit and miss. De fleste HT har en eller to impedanstopp(-er) rundt tuningen av bassystemet, en impedanstopp rundt delefrekvensen(e) emellom HT-elementene og en økende impedans i diskanten. En annen måte å gjøre omtrent det samme er å sette inn en liten (i ohm) motstand i serie med ht-ledningen. Blir seriemotstanden for stor så går det utover dempingen og forvrengingen, så alt med måte.

Mht mellombassen, så bør du først gjøre deg «helt» ferdig med plasseringen av HT og lytteposisjon i rommet.

mvh
KJ
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.862
Antall liker
13.708
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Edit: det kan da ikke være en umulighet å finne en kabel som har disse egenskapene i noen grad?
Snart er det fredag, og det ser ut som dette kan være en god kandidat til helgens kabeltråd.
Tips i forhold til trådstarten: Kjøp inn en rekke veldig forskjellige kabler og test disse for forskjell i mellombass. Ut fra resultatet kan du vurdere hvilken kabeltype - om noen - du ønsker å gå videre med for å oppnå ønsket resultat.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Trenger kabelråd til Devialet og Audiophysics tempo 25.

Dette er en kombo som jeg synes gir en høy grad av gjennomsiktighet og rikelig med fart og morro. Med SAM er det nedre registret også meget bra, men mellombassen kunne kanskje vært litt mer framtredende.

Devialet har lav utgangsimpedanse, og tempo 25 dipper vel ikke mer enn rett under 4ohm?

Finnes det høyttalerkabler som ivaretar/har høy oppløsning, som heller litt mot det varme og som "gir" litt ekstra i mellombassen, uten å være volumiøs, eller pløsete i bunn?
Hvilken kabler bruker du i dag?
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Det beste?, og/i framtiden? er kanskje uten en tråd? :)

men,

selv mine uskyldsrene ører hører at eks Transparent Audio Ultra MM2 og Nordost Tyr tilfører et anlegg ulike lydmessige egenskaper.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Trenger kabelråd til Devialet og Audiophysics tempo 25.

Dette er en kombo som jeg synes gir en høy grad av gjennomsiktighet og rikelig med fart og morro. Med SAM er det nedre registret også meget bra, men mellombassen kunne kanskje vært litt mer framtredende.

Devialet har lav utgangsimpedanse, og tempo 25 dipper vel ikke mer enn rett under 4ohm?

Finnes det høyttalerkabler som ivaretar/har høy oppløsning, som heller litt mot det varme og som "gir" litt ekstra i mellombassen, uten å være volumiøs, eller pløsete i bunn?
Hvilken kabler bruker du i dag?
Swissonor høyttalerkabler.

Tenker kanskje Soundstring kan være noe? Går ikke de for å være litt "varme" i lyden?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Cardas... Forsåvidt billig og ofte referert til som varme..
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Da jeg drev og tullet med kabler i gamle dager kunne jeg finne på å bruke forskjellige kabler i bi-wiring, f.eks. Audioquest Clear/Dragon.
Den ene var bedre i bassen og ble brukt der, osv.

Som andre har nevnt, deponér (eller kjøp på nett med angrefrist) og prøv hjemme.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Cardas er absolutt et alternativ.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Jeg liker godt Chord sine epic og signature og Transparent super og ultra.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Jeg kan absolutt anbefale Shunyata Anaconda. Både varme og transparens, men det er kanskje litt over tilmålt budsjett.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Chord empire har jeg testet ut selv og di var alt for frampå i det øvre registrert hos psb, nå er psb ganske oppløst og detaljert fra før av og med chord ble det miss matsh. Monster heller litt mot det varme og er fet i bassen men kontrollert. Qed sine høyttaler kabler kan du prøve ut, samme med van del hul.

Mvh Imagine
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.914
Antall liker
19.768
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ser flere her foreslår Cardas og Chord. Begge disse gir det du etterlyser.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Hva med å prøv å få tak i et par brukte Kimber Monocle XL kabler? De låter i hvert fall ikke skarpt og pågående i de øvre frekvensene samt at de har noe fylde i de nedre frekvensene (basert på mine egne erfaringer i eget anlegg)....
 
Sist redigert av en moderator:

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
brukte i en periode naim sine ht kabler på devialet,såpass rimelige att du ikke taper stort på og prøve,de erstattet i sin tid chord signature som er en bra men mer kostbar kabel.
Prøv naim sin ??????
 

bimmernorge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.09.2012
Innlegg
70
Antall liker
11
Sted
Hedmark
Torget vurderinger
2
Trenger kabelråd til Devialet og Audiophysics tempo 25.

Dette er en kombo som jeg synes gir en høy grad av gjennomsiktighet og rikelig med fart og morro. Med SAM er det nedre registret også meget bra, men mellombassen kunne kanskje vært litt mer framtredende.

Devialet har lav utgangsimpedanse, og tempo 25 dipper vel ikke mer enn rett under 4ohm?

Finnes det høyttalerkabler som ivaretar/har høy oppløsning, som heller litt mot det varme og som "gir" litt ekstra i mellombassen, uten å være volumiøs, eller pløsete i bunn?
Har du et budsjett for kjøpet ditt? Og hvor lange kabler trenger du?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg anbefaler å ta kontakt med Intrepid AV og spørre om han har et demosett av typen Clarus Crimson, evt Clarus Aqua du kan få teste.

I tillegg tror jeg du kan komme i mål med Black Magic fra PM Audio som for øvrig har fri frakt, 30 dagers returrett og han betaler i tillegg returportoen mot kvittering hvis kablene ikke faller i smak.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tror det ligger et sett med Soundstring på børsen her nå, til en svært god pris (nei, det er ikke jeg som selger). De har de kvalitetene du etterspør. Tror de passer inn i oppsettet ditt.

Men har du mulighet, så posisjonere dine HT skikkelig først. Ofte mer å hente der. Og det skal ikke store justeringer til før effekten er mer hørbar enn ved bytting av kabler.
 
Sist redigert:

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Takk for mange gode tips.

Jeg har vel et typisk mellomklasse/toppklasse-anlegg, og tenker at det kan være mulig å tune lyden litt med høyttalerkabler. Høyttalerne, som står på audiophysics demperføtter finjusteres selvsagt på millimeteren innenfor rammene gitt av "sjefen" :)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Dette med kabler trenger ikke og koste skjorta før det skal låte bra , jeg har selv lyttet til høyttaler kabler over en lengre periode. Man må ha tolmodighet når det kommer til hifien , få lånt deg noen kabler og teste ut på anlegget ditt så finner du fort ut hva som passer deg.

Mvh Imagine
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har et par med Tempo 25+ og en T+A Powerplant Balanced. Kabelen jeg bruker er en Van den Huul 3T the Air. Ikke den billigste kabelen, men heller ikke av de dyreste. Jeg er fornøyd med lyden på denne kombinasjonen. Bassen er stram og kontrollert og mellomtonen er åpen og detaljert.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ville seriøst prøvd f.eks. 6mm2 høyttalerkablene fra Clas Ohlson først, bare for å høre hvordan det låter med rent kobber og brukbart tverrsnitt, og brukt det som referanse før jeg dro dyrere og mer eksotiske konstruksjoner i hus. Så ville jeg spurt meg selv møysommelig om forskjellene var store nok til å rettferdiggjøre merprisen på det som det ble sammenlignet med.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei!
Jeg bruker Soundstring på mine Avanti III og jeg mener bestemt at dette er bra.Det er rimelige kabler som passet like godt til mine tidligere
Dali Helicon også.Jeg tror ikke du tråkker feil med Soundstring.
Mvh Kenneth
 
U

Utgatt24668

Gjest
Håper det er OK at jeg henger meg på denne tråden. Jeg vurderer selv nye kabler til mitt anlegg: elektrostater martin logan montis og Mcintosh MA7900 forsterker. Noen mener at Mcintosh trenger korte kabler ettersom autoformerne bak i praksis er lange kobberbabler som allerede fra før er lange og påvirker lyden for mye (varm "rørlyd"). Noen mener at man bør gå for et skikkelig tverrsnitt på kablene mens andre anbefaler flate kabler som nordost. Jeg kan og skal prøve ut flere men fint med noen innspill og råd.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Trenger kabelråd til Devialet og Audiophysics tempo 25.

Dette er en kombo som jeg synes gir en høy grad av gjennomsiktighet og rikelig med fart og morro. Med SAM er det nedre registret også meget bra, men mellombassen kunne kanskje vært litt mer framtredende.

Devialet har lav utgangsimpedanse, og tempo 25 dipper vel ikke mer enn rett under 4ohm?

Finnes det høyttalerkabler som ivaretar/har høy oppløsning, som heller litt mot det varme og som "gir" litt ekstra i mellombassen, uten å være volumiøs, eller pløsete i bunn?
Devialet gir jo rike muligheter til å heve "bassfrekvensen"- helt opp til 500 hz så vidt jeg husker. Da får du med mellombassen også i bassjusteringen. Har du forsøkt slike muligheter? Default-innstillingen gir kun anledning til å innstille dypbassen.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
367
Hei, nei det har jeg ikke sjekket ut. Kjører SAM på 70 prosent foreløpig, prøver meg litt fram :)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.480
Antall liker
15.081
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Har brukt Audience AU24 i flere år med bl.a. 3 typer AP høyttalere. Har ikke tenkt på høyttalerkabler de årene:)

OU812
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Mitt beste tips må være å kjøpe en gammel Monster M1 eller MIT 750, de som er så gammle att de er uten de boksene !
 

registrert

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2011
Innlegg
64
Antall liker
12
Mitt beste tips må være å kjøpe en gammel Monster M1 eller MIT 750, de som er så gammle att de er uten de boksene !
Endelig en fornuftig mann, men jeg har et bedre forslag:
Skaff to sett M1 eller både M1 og M750, og kjør dem i parallell.

 
Topp Bunn