Nye HDMI 2.1 kompatible receivere fra Denon

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Optiske kabler for HDMI 2.1 er nok mest fornuftig både relatert ytelse og pris.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.328
Antall liker
948
Test fra Lyd&Bilde av Denon avr-X6700:
https://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/denon-avc-x6700h/

Konklusjonen var bl.a.

Denon AVC-X6700H er en meget kapabel hjemmekinoforsterker som støtter alt du trenger av nye lyd- og videoformater. Inkludert 8K video passthrough.

Lydmessig er forsterkeren svært bra, og spesielt med 3D-lydspor som Dolby Atmos viser den hva den er god for. Du får rett og slett ikke denne lyden fra forsterkere i lavere prisklasser.

Forsterkeren mangler den siste finpussen på tonestrukturene, og den kunne gjerne vært enda kraftigere. Da kan du godt se i retning den enda råere toppmodellen AVC-X8500H fra forrige serie, som fortsetter en generasjon til, og som vil kunne oppgraderes til HDMI 2.1 i nær fremtid.

Som musikkformidler i surround er AVC-X6700H overbevisende. I stereo vil jeg påstå at den får hard konkurranse fra forsterkere til ned mot 10 000 kroner, så vær klar over dine behov på forhånd.

Alt i alt en flott forsterker, men den må tåle hard konkurranse i sitt felt.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.562
Antall liker
7.512
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det var en feil i den testen ser jeg det står, så ny test ble publisert noen uker etterpå:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Skaffet meg en Denon X6700h nå, litt usikker enda på om jeg liker den ikke, opplever utrolig mye distortion på diskantområdet når jeg skrur opp endel men lyden er fortsatt godt under 100dB. Testet litt mer idag, og da med HDMI imot PC og lyden dropper 10dB sammenlignet med Spotify Connect men da forsvinner tilsynelatende forvrengningen på diskantene selv om jeg spiller like høyt.. Skal se om jeg får testet om det kanskje kan bli bedre med å bruke noen av de andre kanalene til å biampe med, vet Quad som jeg har kan være litt vanskelig last til enkelte forsterkere fra før da de nok dipper endel i Ohm.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955
Skjer dette også hvis du kjører "Pure Direct"? Altså med all romkorr og sub opplegg slått av? På hva slags musikk?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Skjer dette også hvis du kjører "Pure Direct"? Altså med all romkorr og sub opplegg slått av? På hva slags musikk?
Dette skjer tidligere når jeg aktiverer surround (bare to høyttalere koblet til enda + 2 subber):
Allede ved ca. -35-40 db når man kjører multikanal med subber og ca. -30 dB ved bare stereo/puredirect om man vil.
På -15db så er det irundt 90-95dB og peaker litt over 100dB, målt med mic så det er ikke ballehøyt akkurat.

Romkorrigering har jeg ikke kjørt/testet enda, og det skjer ved all slags musikk jeg har testet.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955
Virker nesten som signalet fra Spotify Connect kommer inn for høyt til receiver?

Det skal være bra futt i den receiveren:


Nærmere 200W per kanal i stereo, kjøre frontene som small med deling til sub på rundt 80Hz, burde gi muligheter til bra lydtrykk.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Virker nesten som signalet fra Spotify Connect kommer inn for høyt til receiver?
Ja, det er slik jeg kan oppfatte det. For mye gain ifra Spotify Connect og inn til pre-delen. Forsterkeren spiller fint på lavere volum og den er nøytral og fin i lyden så den matcher høyttalerne godt. Jeg får sette meg ned og teste litt mer i morgen, og måle litt mer. Lydogbilde testen så var det nevnt at den var kortpustet og hadde dårlig oppløsning på høyere volum, i mine ører så er dette "problemet mitt" forvrengning av signalet og ikke at det er effekt-delen som er på grensen til å maxe og starter å kutte. Høyttalerne har 90dB/w, så det er ikke mange watt som går på det nivået der jeg allerede sliter.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.562
Antall liker
7.512
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ja, det er slik jeg kan oppfatte det. For mye gain ifra Spotify Connect og inn til pre-delen. Forsterkeren spiller fint på lavere volum og den er nøytral og fin i lyden så den matcher høyttalerne godt. Jeg får sette meg ned og teste litt mer i morgen, og måle litt mer. Lydogbilde testen så var det nevnt at den var kortpustet og hadde dårlig oppløsning på høyere volum, i mine ører så er dette "problemet mitt" forvrengning av signalet og ikke at det er effekt-delen som er på grensen til å maxe og starter å kutte. Høyttalerne har 90dB/w, så det er ikke mange watt som går på det nivået der jeg allerede sliter.
What Hifi ga den full score:

Løser seg sikkert med en romkorreksjon, ellers hadde jeg tatt en tlf til HFK.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955
Det var noe opplegg med en batch med X6700 modeller med kondensatorproblemer:


Ikke sikkert relatert til disse problemene, men ville sjekket.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Løser seg sikkert med en romkorreksjon, ellers hadde jeg tatt en tlf til HFK.
Takk for tips, etter romkorreksjon så ble det enda verre. Nå ble det mest scope på denne irriterende frekvensen som virker som forvrengning på diskant og resten på sub, all kropp på musikk forsvant og uten sub så ble lyden bare gjennomsiktig og tynn. Den går nok mest sannsynlig tilbake til HFK ja..
Mistenker at det er forsterkeren som er dårlig match med bånddiskanter enkelt og greit, delefilteret til diskantene er på 3.5KHz og det er nok her og oppover jeg reagerer på lyden.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955
Virker som Spotify Connect signalet kommer inn for sterkt, antagelig med klipping - særlig på nyere musikk som er høyt innspilt. Når du så kjører romkorreksjon og deler med sub så stjeler du ytterligere noen dB fra headroom i det digitale signalet - men siden det allerede klipper - klipper det bare mer.

Det pleier å finnes flere level/nivå justeringer på receivere - både på inngangssignaler og inne i dsp for høytalere, mulig det kan hjelpe.
 
Topp Bunn