Nye pickupkontakter - sette på selv eller overlate det til proffene?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jeg tenker på sånne:

Har Naim ARO og har allerede slitt av en av originalkontaktene på ledningen til pickup. Lodda den på igjen, men nå er ikke jeg noen stjerne til å lodde - og de originale kontaktene er knøttsmå. Ledningene er også meget tynne. Har lyst til å bytte ut rubb og rake og få dette gjort ordentlig.
En mulighet er å sende arma til Naim og få det gjort der - men dette vil vel ta sommer og høst. Finnes det andre (gode) muligheter?

B

break_out

Gjest
toriamos skrev:
Jeg tenker på sånne:

Har Naim ARO og har allerede slitt av en av originalkontaktene på ledningen til pickup. Lodda den på igjen, men nå er ikke jeg noen stjerne til å lodde - og de originale kontaktene er knøttsmå. Ledningene er også meget tynne. Har lyst til å bytte ut rubb og rake og få dette gjort ordentlig.
En mulighet er å sende arma til Naim og få det gjort der - men dette vil vel ta sommer og høst. Finnes det andre (gode) muligheter?
Dersom du ikke liker å svinge loddebolten selv så hadde jeg tatt med armen til et elektro verksted.
Å sende armen til Naim blir drøyt, da det ikke er store jobben for en som kan lodde

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Vurder hvilke klips du skal sette på. Selv monterte jeg Cardas på min Mørch DP-6. Den del av disse klipsene er simple i utførelsen og hvis pinnene på pickup varierer i størrelse vil det etterhvert bli bøying og tøying. Kontaktene fra Cardas har en egen lås og er suverene i praktisk bruk (akkurat som høyttalerterminalene deres).

Jeg loddet selv, men det er greit å i hvert fall ha en liten loddebolt for hånden da det er tynne ledninger det dreier seg om.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Har vore nødd til a fikse denne jobben sjølv mange ganger, om eg ville ha lyd. Det er smått og mødeleg. Men nokre tips til å lette den har eg. Bruk runde tannpirkarar til å å sette i kontaktene mens du loddar. Slik ungår du å fylle kontakt med loddetinn og kan sette dei fast til eit såpestykke eller skrustikke/hjelpearm. Bruk loddebolten til avisolering.Huks å bruk eigna underlag.
Lykke til
MVH

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Fosse skrev:
Vurder hvilke klips du skal sette på. Selv monterte jeg Cardas på min Mørch DP-6. Den del av disse klipsene er simple i utførelsen og hvis pinnene på pickup varierer i størrelse vil det etterhvert bli bøying og tøying. Kontaktene fra Cardas har en egen lås og er suverene i praktisk bruk (akkurat som høyttalerterminalene deres).

Jeg loddet selv, men det er greit å i hvert fall ha en liten loddebolt for hånden da det er tynne ledninger det dreier seg om.
Aner du hvor man får kjøpt disse Cardas-kontaktene? (HVA heter det egentlig på engelsk?)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Takk samtlige. På bildet vises Rega sine utgaver. Nå kommer jeg til å forsøke Cardas sine, og vet ikke hvordan disse ser ut. Men lurer på hovrdan pickupkabelen skal "ligge" i kontakten. Dette hullet.. - skal kabelen gjennom der? En bruksanvisning hadde vært god å ha.

A

aair

Gjest
toriamos skrev:
Fosse skrev:

Aner du hvor man får kjøpt disse Cardas-kontaktene? (HVA heter det egentlig på engelsk?)
Cartridge clips: http://www.needledoctor.com/Online-Store?search=cartridge+clips

B

break_out

Gjest
Dersom en skal tenke på andre hånds verdien på armen din så hadde jeg nok fått tak i originale Naim klips og montert disse på armen. Men de cardas sakene så meget bra ut så dersom du ikke bryr deg med slikt så er det sikkert en god løsning.

Syntes det loddetrikset med såpen og tannpirkere var et genialt tips, og det med en loddebolt som har tynn spiss er også viktig. Er en uforsiktig med lodding av disse tynne kablene så brenner en raskt av isolasjonen på kablene, og det ønsker en ikke tro du meg.

Dersom du har litt tynn kabel samt en lignende dings å øve på så hadde jeg gjort det x antall ganger så ser du hva som skal til, og et lite søk på nettet så finner du nok litt info om grunnleggende loddeteknikk.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Det var de jeg tenkte på Tori. Fordelen med dem er at de er litt tykkere slik at de ikke bøyer seg for mye/ofte, så har man denne geniale fjæren som låser klipsen.

Men er sikkert ikke dumt med originale heller.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
break_out skrev:
Dersom en skal tenke på andre hånds verdien på armen din så hadde jeg nok fått tak i originale Naim klips og montert disse på armen. Men de cardas sakene så meget bra ut så dersom du ikke bryr deg med slikt så er det sikkert en god løsning.
Nja, vet ikke det. De originale klipsene er så spinkle og ekle at du vil ikke tro det. Tror nesten verdien øker med Cardas. Nei, det blir Cardas - ingen tvil.
Dessuten.. Annenhånds? - Kan ikke tenke meg at jeg noengang kommer til å selge AROen.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Fosse skrev:
Det var de jeg tenkte på Tori. Fordelen med dem er at de er litt tykkere slik at de ikke bøyer seg for mye/ofte, så har man denne geniale fjæren som låser klipsen.

Men er sikkert ikke dumt med originale heller.
Pickup-ledningene til Naim er enda tynnere og spinklere (litt sånn sytråd) enn hva som er vanlig - blir dette et problem med Cardasene?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Skulle ikke utgjøre noen forskjell. Hullet du stikker kabelen ned i fylles uansett med loddetinn når du setter de på. Vil nesten påstå at Cardasen en enklere sånn, for jeg kan ikke huske at tinnet renner ut på andre siden, altså der hvor pickupen skal kobles til.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Kjøpte "krympslang" fra Elfa. Skal ikke denne krympe når en varmer den opp? For eksempel, om man benytter en hårføner. Holdt på å svi av meg både fingre og tær, men ingen krymping...
(Tankern var jo å putte på en krympestrømpedings mellom leding og kontakt når jeg da monterer de nye kontaktene.)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Lighter må jeg ofte til med på sånne strømper, i forsiktig avstand.. :p

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Cundis skrev:
Jeg vil ikke anbefale lighter til dette formålet. Kjøp deg like godt en varmluftpistol. Du får en helt grei en på clas ohlsson eller biltema for et par hundrelapper.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Til å kryme strømpene på plass brukar du loddebolten på samme avstand som du ville ha brukt ein eletrisk sveiese-elektrode.Nesten bortil men ikkje heilt.
MVH

Z

Zomby_Woof

Gjest
SOA skrev:
Cundis skrev:
Jeg vil ikke anbefale lighter til dette formålet. Kjøp deg like godt en varmluftpistol. Du får en helt grei en på clas ohlsson eller biltema for et par hundrelapper.
Jeg tror ikke lighter blir så ille. Det blir lett å 'treffe' med varmen. Å regulere temperaturen er også greit med varierende avstand. Alt jeg har sett av varmluftspistoler blir alt for stort.

E

espenj2005

Gjest
VARMLUFTPISTOL!
varmt nok til å forsiktig krympe slangen. Lighter kan fort bli en katastrofe for fargen på strømpene samt isolasjonen til kablene som vanligvis ligger tett omslynget når det hele er koblet opp. Lighter kan kanskje fungere greit på større kabler med tykkere isolasjon
Tror det tok ca 10 forsøk med lodding av disse små djevlene før jeg var komfortabel med resultatet. Selv synes det er greit med litt lengre krympeslange på kontaktene slik at det fungerer som en "strain-relief"

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Varmluftspistol er innkjøpt. Ser ut til å krympe strømpene helt tifredsstillende. Cardaskontaktene kom også i dag, så det ligger an til litt lodding.
Kanskje Fosse kan si noe om framgangsmåten med disse Cardasene? Kan jeg først putte ned en lengde loddetinn, varme opp og så føre den (prevarmede) ledningen ned i? Har ikke testa enda, men ser nesten ikke ut til at det er plass til både tinn og ledning samtidig. Kanskje det går an å bruke en krympestrømpe, uten å lodde?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
toriamos skrev:
Kanskje det går an å bruke en krympestrømpe, uten å lodde?
Dårlig idé, toriamos, du kommer nok ikke utenom loddinga.....

E

espenj2005

Gjest
toriamos skrev:
FZ skrev:
toriamos skrev:
Ok, du har sikkert rett.
Hei!
Du kan også fortinne wirene i endene, stikke dem inn i kontaktene for så å varme kontakten der wirene ligger mot. Det er en fordel å arrangere wirene slik at de ikke spretter ut av kontakten når tinnet flyter. Det er lite tinn som skal til men hvis du er ukomfortabel med så lite tinn kan du tilsette litt slik at hullet fylles. Avhengig av clips du bruker kan det være en fordel å holde dem vannrett under loddingen slik at ikke tinnet flyter inn der pu skal monteres. Så på med strømpene :)
Mvh Espen

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
TannoyGrf skrev:
toriamos skrev:
FZ skrev:
toriamos skrev:
Ok, du har sikkert rett.
Hei!
Du kan også fortinne wirene i endene, stikke dem inn i kontaktene for så å varme kontakten der wirene ligger mot. Det er en fordel å arrangere wirene slik at de ikke spretter ut av kontakten når tinnet flyter. Det er lite tinn som skal til men hvis du er ukomfortabel med så lite tinn kan du tilsette litt slik at hullet fylles. Avhengig av clips du bruker kan det være en fordel å holde dem vannrett under loddingen slik at ikke tinnet flyter inn der pu skal monteres. Så på med strømpene :)
Mvh Espen
Hei tilbake!
Fortinne? Okei - hvordan gjør man det da? Antageligvis dyppe ledingsendene i flytende tinn?
Ellers - har to pickuper, en ATOC9MKII og en Linn Troika. Disse har fargekodene på pinsene plassert på forskjellige steder. Hos Troika harmonerer dette med kodene på armleads (flying leads) fra ARO-armen, men når jeg bruker AT (som jeg skal nå, fordi Troika skal på retipping) så får jeg et lite problem. Hos Troika går fargene, fra øverst venstre, til nederst høyre: Rød-hvit-grønn-blå, men hos AT er det Hvit-rød-blå-grønn - helt speilvendt med andre ord.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Bruk samme farve på PU-pinner som på armleads (på godt norsk)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Noen erfaringer:
Cardas-kontaktene passer rett og slett ikke alle pickuper. I min ATOC9MKII står pinnene så tett at Cardasene kommer i kontakt med hverandre. Cardasene er ekspanderende og pinsene til AT er temmelig tykke. No fun. Designet er derimot hyggelig og de kan brukes når jeg får tilbake Troikaen fra Expert Stylus.
Teknikken med å benytte loddebolten til å fjerne isolasjonen fra pickup-ledningene fungerer ikke hos meg. Antar at man kanskje svir av en ring og så drar av overskytende? Vel, det tenkte ikke jeg på i kampens hete og forsøkte rett og slett å svi av så mye som jeg behøvde. Loddebolten ble grisete og smeltet plast rant inn i fibrene i ledningen. Vil heller ha meg en veldig liten avisoleringstang - sånt må da finnes?
Krympestrømper fungererer helt utmerket. Genial oppfinnelse. Eneste problemet var å fjerne de gamle strømpene som allerede var montert. Greide å flikke de av med et barberblad uten å skade isolasjonen, men synes ikke denne metoden er spesielt sikker.

En nesten ny ATOC9MKII spiller noe bedre enn en totalt nedslitt Linn Troika, men mangler Troikaens sjel og musikalitet synes jeg.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Standarden på "pinnene" på PU'en er normalt 1.2mm, men dessverre følger ikke alle fabrikanter denne standarden. Hvis Cardas-kontaktene kortslutter ved bruk av OC-9 er jo den kombinasjonen "no good" uansett.

E

espenj2005

Gjest
toriamos skrev:
Noen erfaringer:
Cardas-kontaktene passer rett og slett ikke alle pickuper. I min ATOC9MKII står pinnene så tett at Cardasene kommer i kontakt med hverandre. Cardasene er ekspanderende og pinsene til AT er temmelig tykke. No fun. Designet er derimot hyggelig og de kan brukes når jeg får tilbake Troikaen fra Expert Stylus.
Teknikken med å benytte loddebolten til å fjerne isolasjonen fra pickup-ledningene fungerer ikke hos meg. Antar at man kanskje svir av en ring og så drar av overskytende? Vel, det tenkte ikke jeg på i kampens hete og forsøkte rett og slett å svi av så mye som jeg behøvde. Loddebolten ble grisete og smeltet plast rant inn i fibrene i ledningen. Vil heller ha meg en veldig liten avisoleringstang - sånt må da finnes?
Krympestrømper fungererer helt utmerket. Genial oppfinnelse. Eneste problemet var å fjerne de gamle strømpene som allerede var montert. Greide å flikke de av med et barberblad uten å skade isolasjonen, men synes ikke denne metoden er spesielt sikker.

En nesten ny ATOC9MKII spiller noe bedre enn en totalt nedslitt Linn Troika, men mangler Troikaens sjel og musikalitet synes jeg.
Hei Tori!
Kjenner meg igjen når du beskriver griseriet ved avsviing av isolasjonen..... Ikke en metode jeg liker. Forsiktig "klemme" skalpell rundt kabelen og så sette neglene i og dra av islolasjonen.
Mvh Espen

Topp Bunn