Bil, båt og motorsykkel Nye piggdekk, hakkapiliitta 8 eller 9 ?

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Etter noen riktig så skumle opplevelser med piggfrie vinterdekk nylig, så skal eg nå bytte til piggdekk. Valget ser ut til å stå mellom hakkapiliitta 8 SUV og hakkapiliitta 9 SUV, og lurer på om det er noen som har erfaring med de ?
Eller kanskje continental icecontact2 ?
på forhånd takk
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Det er, så vidt jeg har registrert, stort sett Conti som er "best i test" både med og uten pigg. Jeg har Conti, men mine er piggfrie. La om fra Hakka for en måned siden så kan ikke si jeg har fått testet de særlig så langt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Hakkapeliita har ord på seg for å ære noe myk i gummien slik at de slites fortere... og Continental påståes å holder dårli på piggene.. det siste kan jeg gjerne skrive under på, da jeg nettopp har skiftet et sett som hadde greit med mønster, men stort sett fritt for pigg..
I fjor var det nå Hakka 9 som var best i test...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Eller du kan spørre en seriøs dekkforhandler hva som passer best til din bil.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
du glemmer å fortelle hvilket underlag du kjører på. Er det for det meste bar asfalt? snø?

At et dekk er best i test, betyr ikke at det er best for ditt forbruk.

Alt jeg har å si er følgende: hvis i tvil mellom 2 modeller som ser ut til å dekke behovet, velg det som støyer minst.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Kjører på vekslende underlag, snø, våt/slaps asfalt som over natten kan bli til glatt/ujevn is (ref skumle opplevelser) og ønsker dekk som fungerer best på snø og is.
Foretrekker lyden fra piggdekk fremfor lyden av vridd metall ;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Å ha piggdekk er ikke det samme som å kjøre på bar asfalt. Det er ikke så stor forskjell på pigg/piggfritt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Du vil neppe oppleve enorme forskjeller om du bruker Hakka 8 eller 9. Jeg har de senere år kjørt på Nokian Hakkapeliitta piggdekk, og disse fungerer bra på skiftende føreforhold, våt is osv. Men å kjøre bil på vinterveier innebærer at man må ha forståelse for hva veigrep er, og hvordan føreforhold kan skifte og at man bruker hodet til å vurdere føreforholdene og ikke minst hvordan andre kjører.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Kjører på vekslende underlag, snø, våt/slaps asfalt som over natten kan bli til glatt/ujevn is (ref skumle opplevelser) og ønsker dekk som fungerer best på snø og is.
Foretrekker lyden fra piggdekk fremfor lyden av vridd metall ;)
Dekkstøy er noe forbanna drit som forpester vårt land. Så hvis det er minimal forskjell, velg det som støyer minst, for andres skyld.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Å ha piggdekk er ikke det samme som å kjøre på bar asfalt. Det er ikke så stor forskjell på pigg/piggfritt.
Ang forskjell på pigg og piggfri så min erfaring at det er relativt stor forskjell når det kommer til is, og spesielt på glatt is.
Selvfølgelig er det ikke som å kjøre på bar asfalt
 
Sist redigert:

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Jeg kjøpte nettopp IceContact3 med flexistud - den nye løsningen til Conti hvor piggen ligger i en form for gummisete. Mye lavere støy, bedre grep både på asfalt og is.
Har rukket å kjøre på både is, snø og selvfølgelig våt/tørr asfalt. De var årets "best i test", noe jeg virkelig har forståelse for. Gikk over fra piggfrie michelin, herregud for en forskjell. Hakka er også gode, men jeg tror Icecontact3 tar kaka her...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Fruen fikk ny bil i juli og da fugte det med Conti SUV dekk m/pigg, De har så langt fungert greit siden begynnelsen av oktober. Hun hadde også Conti pigg på den forrige bilen og de var greie de også, de holdt faktisk i 3 år og det var så mye mønster igjen at vi ikke måtte kjøpe nye vinterdekk da vil leverte inn bilen. Men det manglet en og annen pigg, ikke mange men noen. Nå kjører hun mye roligere enn undertegnede så jeg tror nok at hvis det hadde vært min bil ville nok dekkene vært slutt etter tre år på grunn av manglende pigg.

Jeg har benyttet Hakka 8 og 9 de siste årene, begge er utrolig gode dekk, men Hakka 9 holder bedre på piggene enn Hakka 8.

Det som sliter mine pigger er nok kombinasjonen forhjulstrekk og tung høyrefot.

Det jeg er ekstremt nøye med er at dekkene "kjøres inn" lenge nok. Minimum 500km "frøkenkjøring", dvs ingen hard aksellerasjon eller nedbremsing og aldri over 80kmt. Da får piggene en mulighet til å "sette seg". Og etter at jeg fikk Superben som har varsling av "vinterfart", dvs den piper og gir beskjed i displayet hvis jeg passerer 100kmt har vinterdekkene holdt mye bedre enn da jeg kjørte SAAB. Nå var det også billigere dekk til SAABen og mye mer morro om vinteren!
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
«Conti SUv» og «Hakka SUV» tyder på at det er en større bil med 4WD som det er snakk om. Disse bilene er oftere utsatt for uhell og ulykker på vinterføre - hvilket skyldes en ting: 4WD gir en vesentlig forskjell på grep på holka, men ingen forskjell i egenskaper ift sving eller stopp - mao en kjører gjerne litt hardere, fordi en kommer seg lett avgårde, men når en skal bremse eller svinge, så går det ufortrøden rett fram (eller rett ut).

Alle bilene jeg har hatt har vært store SUV - Mercedes 300GD, Mercedes ML og og VW Amarok. Jeg er glad for at den første bilen jeg hadde var en gammel G-klasse - ingen ABS, ingen ESP og deltids 4WD ga vesentlig mere respekt for dårlig føre etter et par «oops»...

Jeg hadde bruk for et sett nye felger til M-klassen, og sjekket hva som var tilgjengelig på NBF bildeler, som lister deler fra alle huggerne. Samtlige brukte dekk/felg for ML som var tilgjengelig fra hugde biler var piggfrie vinterdekk. Det tror jeg ikke var en tilfeldighet...

Jeg kjører kun vinterdekk med pigg - stor bil krever mere for å stoppe. Jeg fant ut hva byens avisbud bruker - Hankook iPike. Når jeg vet hvordan de kjører, så vet jeg at de dekkene er bra nok for meg...

Johan-Kr
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Kjører også Hankook pigg. Det eldste settet er 5 år og har ikke mistet en eneste pigg. Kjørte dem inn 50km maks 70kmt når de var nye.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det finnes 2 rimelige og kjempebra pigg vinterdekk som er så rimelige og bra at ingen forhandlere vil selge deg de. Det ene er Nokian Nordman::



Det andre husker jeg ikke navnet på men produseres under Bridgestoneparaplyen. Skal prøve å finne det. Disse er så rimelige at du kan bytte hvert år og sitte igjen med fortjeneste samtidig. Når det gjelder pigger ble det anbefalt å kjøre de inn i gamledager. 100 mil i normakhastigheter, så et rush i 130-+ en stund så "setter" piggene seg - drat seg ut mot "mothakene" så "sitter" de...

For ordens skyld. Bruker begge typer. Har en 4 WD er nok Brigstonevarianet enda mer optimal, og, drit i hva evt dekkforhandlere prøver å snakeoil-lube deg...
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Bridgestone Noranza har også vært tilgjengelig til svært gunstige priser men dekkforhandlere er ofte uvillige til å erkjenne at de finnes i sortiment, utsolgt, ikke på lager etc...


997_1894195980.gif

 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Rent personlig kjøper jeg aldri billige dekk, med tanke på hvor verdifull jeg anser lasten i bilen til å være er det omtrent det siste stedet jeg er villig til å spare penger.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Siste året jeg hadde Range Roveren på veien gadd jeg ikke sette på piggdekkene. Den hadde M+S merkede dekk den gikk på om sommeren så det var helt lovlig. Grovmønstrede terrengdekk.
Ikke noe problem å ta seg fram uansett føre, MEN man måtte bruke hodet i svinger og inn mot kryss. Stor og tung bil som skulle stoppes. Men så lenge farten var avpasset var det null problem. Var heller ingen sinke i trafikken.

Det som er min helt personlige konklusjon er at det ikke finnes et eneste dekk som kan erstatte bruk av sunn fornuft!
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Et billig vinterdekk vil uansett være bedre enn et gammelt dekk som har vært brukt i 4-5 sesonger, men en kan unngå de aller billigste kindaekkene typen "linglong", "sailwind" og lignende - de er ikke mye verdt.

Forskjellen mellom budsjett-dekkene til de store dekkprodusentene og premiumversjonene er ikke så store som du skal ha det til, og forskjelln mellom premiummerkene er heller ikke stor.

Dekktestene til NAF er en god start.

Spirre: Sommerdekkene jeg kjørte med i mange år på 300GD var Yokohama Geolandar AT. Dette er M+S-merkede dekk, men det var fint lite seiping i blokkene. Funka forsåvidt på snøslaps, men var det is på veien, så var de ikke mere tess...

Johan-Kr
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
I 2015 gjorde jeg en liten innsats iforhold til NAF test og sommerdekk. Continental osv ble selvsagt utkåret til vinnere. Men sjekka litt rundt vurderingene av kinesiske Landsail.

Bemerk at de 4 siste kolonnene er 100% subjektive vurderinger; ikke engang støy måles. Ser man på de første 4 kolonnene, hvor man faktisk bruker måleutstyr, ser man derimot at kineserdekket scorer bra med noe trekk for vannplaning.

Så hva vil man ha på familiefrakteren; dekket som bremser best på asfalt eller hva en eller annen trafikklærer/racerkjører subjektivt mener om dekket på lukket bane?

Det ble Landsail ja, og et personlig inntrykk at NAF test tenderer til useriøst.

3457B18B-AB35-4721-BEB4-87F5C9BB7A3F.jpeg
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
I 2015 gjorde jeg en liten innsats iforhold til NAF test og sommerdekk. Continental osv ble selvsagt utkåret til vinnere. Men sjekka litt rundt vurderingene av kinesiske Landsail.

Bemerk at de 4 siste kolonnene er 100% subjektive vurderinger; ikke engang støy måles. Ser man på de første 4 kolonnene, hvor man faktisk bruker måleutstyr, ser man derimot at kineserdekket scorer bra med noe trekk for vannplaning.

Så hva vil man ha på familiefrakteren; dekket som bremser best på asfalt eller hva en eller annen trafikklærer/racerkjører subjektivt mener om dekket på lukket bane?

Det ble Landsail ja, og et personlig inntrykk at NAF test tenderer til useriøst.

Vis vedlegget 560309
Har bare lest positive ting om Landsail sommerdekk men jeg ser på vinterdekk som mer kritisk og der er det gjerne større forskjeller.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Valg av dekk avhenger av en rekke faktorer og ett dekk som passer for noen kan være feil dekk for andre. Hvor man bor, kjøremønster, biltype osv. Jeg har selv aldri blitt fortrolig med Nokian og jeg vil til og med gå så langt som å hevde at deres piggfrie variant i enkelte tilfeller er livsfarlig.

-BB-
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Det er i alle fall ikke mye kjørefølelse i piggfri Nokian dekk på en SUV.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Beste piggfrie dekket jeg har kjørt med er Vredestein WINTRAC 4 XTREME. 2 biler, begge med 4wd. Den ene er 2000kg og den andre var 3500kg. Oslo med turer til høyfjellet omtrent en helg hver mnd. De føles stabile og trygge. Ekstremt gode kjøregenskaper og bremseegenskaper.

-BB-
 
Topp Bunn