Nye PMC Twenty5-23i. Særdeles stor lyd i liten innpakning!

Som overskriften beskriver. Særdeles stor lyd i liten innpakning er en av beskrivelsen og tilbakemeldinger ifra tester og kundeerfaringer på den nye PMC Twenty5-23i.

Siden den offisielle lanseringen av den nye Twenty5i serien for ca. 8 mnd. Siden så har vi fått gode erfaringer med hele seien og ikke minst alle de gode testene hele serien har fått. Alt ifra enestående til referanse utmerkelser!

Erfaringene ifra den forrige Twenty5 serien, så er det 23 modellen som har vært bestselgeren.

Noe som skyldes ytelse, størrelse og pris.

Noe som kjennetegner PMC Twenty5i modellene er at dem er vesentlig mer lettplasserte i sammenligning med mer kommersielle bassrefleks løsninger. Noe som gjør at dem har vesentlig mindre rom-innvirkning grunnet kontrollert luftstrøm. Dette skyldes i hovedsak PMS sitt unike ATL system sammen med Laminair spoileren som sitter i utløpet av transmisjonslinjen.

Dette gir også en vesentlig dypere og strammer bass med veldig lav forvrengning uten stygge portresonanser. Resonansfrekvensen er tilnærmet et trykkammer system.

Nytt på i-serien er den nye diskanten som ga muligheten til å senke delefrekvensen ifra 1,8KHz til 1,7KHz som gir vesentlig bedre arbeidsbetingelser for mellomregistret og har forbedret alt ifra oppløsningen i diskantområde til definisjonen i lydbildet som 3D, høyde og bredde.

Dette skyldes også andre forbedringer som er gjort. Forbedret delefilter oppheng og layout. Plint og kabinettet er akustisk avkoblet som betydelig forbedrer kabinettresonansen mm.

Kom innom for en demo på PMC Twenty5-23i og hør hva 2 små gulvstående høyttalere kan formidle!

Det er 20 års garanti på alle PMC høyttalere!

The sound

“These Twenty5.23is prove as unfussy as their predecessors when it comes to positioning. If anything, they are even easier to place thanks to an impressively coherent presentation that stays consistent as we move away from our listening sweet spot.”
“There’s no doubt that these PMCs are significantly clearer and more transparent than their much-admired predecessors.
“There’s a good amount of punch and more bass weight than the small cabinet and mid/bass driver might lead you to expect.”

The verdict
“These 23is are clearly better than their predecessors, and if you are after high quality small floorstanders, they would still be high up on our list of recommendations.”




PMC forhandles av:
Norsk Audio Teknikk AS.
Gjallarhorn audio.
Intellibo AS.

Norsk AudioTeknikk AS
Ullevålsveien 13
0165 Oslo.
Tlf: 22200095
Mail: morten@norskaudioteknikk.no
Web: www.norskaudioteknikk.no
Facebook: https://www.facebook.com/NorskAudioTeknikk/
Facebook PMC: https://www.facebook.com/groups/384770248991790/

web-2523i-main.jpg
PMC-23i-rear-view.jpg PMC-23i-black-front-and-rea.jpg PMC-TWENTY5.23i-WNT_4_.jpg Twenty5-isolation-bars.jpg Twenty5-isolation-bars.jpg web-laminair.jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
218
Antall liker
620
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Er det den som er priset som 5-23 til kr 36.700 i nettbutikken eller er 5-23i en annen nyere modell?
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.546
Antall liker
3.442
Torget vurderinger
6
Er det den som er priset som 5-23 til kr 36.700 i nettbutikken eller er 5-23i en annen nyere modell?
Hei 007. Dessverre så har ikke den nye serien kommet inn på websiden av visse grunner. Twenty5-23i ligger på veil 43.000.- (fortsatt lavere enn GB prisene) Nå med litt bedre valuta så kan det diskuteres litt ;) Kom innom og få en demo når det måtte passe.
 
  • Liker
Reaksjoner: 007

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hver gang jeg har hørt PMC, har jeg kanskje sittet litt som et spørsmålstegn! Er det mulig?
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
NAT, Zero: Jeg må vel da bare si: JA, det ER mulig...Helt fra knøttet DB1 Gold og opp har de en kontinuitet og en "forutsigbarhet" i signatur som aldri levner den minste tvil om at PMC har stålkontroll på ALT av parametre ;) Fra musikalitet til teknikk. De veit hva - og hvorfor det de gjør skal være som det er- det elsker jeg ved dem. De har sine krav, og er kanskje ikke like lette for alle å takle, men den utrolige, umaskerte ÆRLIGHETEN....:love:
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.394
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
NAT, Zero: Jeg må vel da bare si: JA, det ER mulig...Helt fra knøttet DB1 Gold og opp har de en kontinuitet og en "forutsigbarhet" i signatur som aldri levner den minste tvil om at PMC har stålkontroll på ALT av parametre ;) Fra musikalitet til teknikk. De veit hva - og hvorfor det de gjør skal være som det er- det elsker jeg ved dem. De har sine krav, og er kanskje ikke like lette for alle å takle, men den utrolige, umaskerte ÆRLIGHETEN....:love:
Er det mulig🤔
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Kan bekrefte det meste som sies om disse. Har nå hatt dem i noen måneder og blir stadig overrasket og imponert over hva de har å by på. Vil trekke frem en egenskap som er viktig for meg; de spiller utrolig godt på lavt volum. Og bassen de presterer er så "ulogisk" i forhold til størrelsen at jeg av og til må trekke på smilebåndet.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.546
Antall liker
3.442
Torget vurderinger
6
Kan bekrefte det meste som sies om disse. Har nå hatt dem i noen måneder og blir stadig overrasket og imponert over hva de har å by på. Vil trekke frem en egenskap som er viktig for meg; de spiller utrolig godt på lavt volum. Og bassen de presterer er så "ulogisk" i forhold til størrelsen at jeg av og til må trekke på smilebåndet.
Jeg har jobbet litt med dem her i demorommet med tanke på respons i forhold til plassering. Der er det mye å hente og ikke minst på vinkling. Det er en av fordelene med kontrollert luftstrøm og gjør dem enkle å få til i rommet!
Var en kunde her i dag som måtte spørre meg om det var IB2SE jeg spilte på. (Dem står bak Twenty5-23i her i demorommet nå) Lydbildet er nå meget stort og presist med tanke på brede, høyde og dybde og en utrolig bassrespons med definisjon og lav forvrengning, uten at det går på bekostning av åpenheten/oppløsningen oppover! Dem spiller rett og slett bare musikk på en så overbevisende måte. Så jeg trekker også på smilebåndet :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Ser at det er transmissionline høytalere. Hadde IMF i gamle dager. På størrelse med en telefonkiosk (for de som husker disse). De spillte ned til 8Hz!
Interessante høytalere. Skulle gjerne hatt noe som går dypere i bassen enn de jeg har nå.....
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg har i hvertfall vært utrolig fornøyd med mine PMC Twenty5.24, spesielt med tanke på prisen disse har. Av alt jeg har hatt er dette de høyttalerne jeg har hatt som jeg har likt desidert best i forhold til pris. Veldig plasseringsvennlige og hjemme hos meg har det lått bra nærmest uansett plassering, men greit å være klar over at de er optimalisert for lite eller ingen toe-in før man kjører på med "kan så vidt se innsiden av høyttaleren" som standard. Dersom i-serien faktisk er enda bedre så er det jo utrolig bra. På mange måter har jeg ikke savnet noe som helst. Bassen i disse relativt små toveishøyttalerne er jeg helt enig i at fremstår som "overnaturlig" bra med tanke på elementbestykning og størrelse og det blir rett som det er kommentert av folk jeg har hatt på besøk.
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hvordan er de oppover i frekvens? Jeg liker åpen og luftig lyd med romlighet mer enn trøkk og rabalder ved høye lydtrykk.
Er det mye å hente ved å gå opp til 26i?
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Nå snakker vi! Endelig en hifijournalist her hjemme som vlogger om et produkt på en saklig og opplysende måte. Vi er i 2021 og dette er måten å kommunisere på skal man nå folket og ikke bare oss gubber her inne.

Takker!

Mvh
-BB-
 
Sist redigert:

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.546
Antall liker
3.442
Torget vurderinger
6
Ser at det er transmissionline høytalere. Hadde IMF i gamle dager. På størrelse med en telefonkiosk (for de som husker disse). De spillte ned til 8Hz!
Interessante høytalere. Skulle gjerne hatt noe som går dypere i bassen enn de jeg har nå.....
Hadde også både IMF og TDL på 80 tallet med en viss størrelse ja. Likte dem, selv om dem ikke var så lette å drive og til dels litt problematiskere på det med fase og tid...Det var IMF som sto modell for Peter Thomas (en av grunnleggeren bak PMC) hvor dem jobbet i mange år med å kvitte seg med TL problematikken og kom opp med ATL. Så her får man dyp stram bass med lav forvrenging og definisjon. Men man må jo høre selv.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.546
Antall liker
3.442
Torget vurderinger
6
Hvordan er de oppover i frekvens? Jeg liker åpen og luftig lyd med romlighet mer enn trøkk og rabalder ved høye lydtrykk.
Er det mye å hente ved å gå opp til 26i?
Noe av det som virkelig er forbedret på i serien er oppover i frekvens område. Vesentlig høyere oppløsning, mer åpenhet og evnen til å forsvinne i lydbildet. Ja 26i er det mye å hente på. Spesielt med tanke på den dedikerte mellomtonedomen!
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
Peter Thomas hadde også sine røtter i BBC hvor han kjente til disse høyttalerkonstruksjonene til studio bruk. Som han sa i et meget fint interjuv. var at de hadde sine begrensinger til størrelse og lydtrykk. Som gjorde at studios var overpresentert av JBL o.l. Det var vist en av årsakene til at han begynnte sammen en venn et mere proffesjonelt firma med studioutstyr.
Han var inne på analog/digital lyd, og hva han likte med det. Mye interessant å høre han på dette interjuet.
Får se om jeg kan finne en annlednig å lytte til disse PCM høyttalerne. Bor litt for langt nord ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Ok. Da havner de (26i) på ønskelista sammen med Bergmann Magne. Men først skal jeg ha nytt kjøkken! :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Nå snakker vi! Endelig en hifijournalist her hjemme som vlogger om et produkt på en saklig og opplysende måte. Vi er i 2021 og dette er måten å kommunisere på skal man nå folket og ikke bare oss gubber her inne.

Takker!

Mvh
-BB-
Link?
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.546
Antall liker
3.442
Torget vurderinger
6
Peter Thomas hadde også sine røtter i BBC hvor han kjente til disse høyttalerkonstruksjonene til studio bruk. Som han sa i et meget fint interjuv. var at de hadde sine begrensinger til størrelse og lydtrykk. Som gjorde at studios var overpresentert av JBL o.l. Det var vist en av årsakene til at han begynnte sammen en venn et mere proffesjonelt firma med studioutstyr.
Han var inne på analog/digital lyd, og hva han likte med det. Mye interessant å høre han på dette interjuet.
Får se om jeg kan finne en annlednig å lytte til disse PCM høyttalerne. Bor litt for langt nord ;)
Meget riktig og nøyaktig sitert (y)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Motorhome: Lytter du, beholder du...Det kan være farlig, men så mye bra som disse høyttalerne gjør skal du leite svært lenge etter noe mer musikalsk...og umaskert..

Swifty: Det er flere ting som- i begynnelsen- kan virke "ulogiske" her..men det funker!

NAT: Så er 23i ordentlige, da...hehe..IB2SE låter NOGET større, sist jeg sjekka... ;) Men komplimenter skader aldri der de er fortjent...
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.546
Antall liker
3.442
Torget vurderinger
6
For dem som ikke har sett intervjuet med Peter Thomas.

 

Informasjon om bruker

nat
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
3.442
Link til alle artikler
256
nat sine annonser
Bransjenyheter
Norsk Audio Teknikk flytter!

Norsk Audio Teknikk flytter!

  • 91
Sofiemyr blir Mekka for troende audiofile:cool: Trommevirvel! Etter nesten tre tiår med å utvikle en mild avhengighet til bylufta i Oslo, har vi bestemt oss for å pakke sammen sirkuset og...
Fortsett
Bransjenyheter
Norsk Audio Teknikk på Oslo HiFi Show.

Norsk Audio Teknikk på Oslo HiFi Show.

  • 0
I forbindelse med våres 30-års jubileum i år og at vi flytter butikken til større og finere lokaler på Sofiemyrveien 12. 1412 Sofiemyr rett over påsken. Så vil vi under messen kjøre noe virkelig...
Fortsett
Bransjenyheter
PMC lanserte en nyhet under helgens Bristol Hi-Fi Show. Twenty5-active.

PMC lanserte en nyhet under helgens Bristol Hi-Fi Show. Twenty5-active.

  • 15
Det var storlansering av PMC sin Twenty5- aktive modul under helgens Bristol Hi-Fi Show. Denne modulen kan etter monteres på alle 2-veis Twenty5 modeller. Både den gamle utgaven og på nåværende...
Fortsett
Bransjenyheter
PMC Prodigy. 16 + utmerkelser på 7 måneder. Ferdig snakka!😎

PMC Prodigy. 16 + utmerkelser på 7 måneder. Ferdig snakka!😎

  • 1
Bildet viser en del av utmerkelsene PMC Prodigy-serien mottok i 2023 etter lanseringen i Mai. Prodigy5 ble også årets høyttaler i Premium klassen i Lyd & Bilde. Vi har begge inne på demo...
Fortsett
Bransjenyheter
Jubileumsforsterker fra Bladelius!

Jubileumsforsterker fra Bladelius!

  • 82
Norsk Audio Teknikk fyller 30 år i år, og vi feirer med å utvikle et helt unikt produkt i samarbeid med Bladelius. Det vi vet er at det blir en spesiell Limited Edition analog integrert...
Fortsett
Bransjenyheter
PMC Twenty5-21i årets stativ høyttaler i Hi-Fi+ i klassen opp til Kr 65.000.-

PMC Twenty5-21i årets stativ høyttaler i Hi-Fi+ i klassen opp til Kr 65.000.-

  • 0
Godt nytt år til alle her på sentralen! Det er ikke bare PMC sin budsjett modell Prodigy som gjør reint bor i tester og utmerkelser. Det anerkjente britiske hifi magasinet Hi-Fi+ utnevnte PMC...
Fortsett
Topp Bunn