Nye re-utgivelser av Jokke på Vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    4
    Først ut er Alt kan repareres og Et Hundeliv:

Big Dipper og JEPS (Jokkes eget plateselskap) er stolte over å atter kunne tilgjengeliggjøre Jokke & Valentinernes 5 studioalbum Alt kan repareres, Et Hundeliv, III, Frelst og Alt kan repeteres. De to førstnevnte slippes fredag 20. januar via Big Dipper Distribusjon og blir tilgjengelige i alle landets vinylførende butikker. III, Frelst og Alt Kan Repareres kommer så kronologisk ut med et par måneders mellomrom og vil bli nærmere annonsert.

Disse albumene har ikke vært tilgjengelige på Vinyl siden de opprinnelig kom ut i sterkt begrensede opplag og originalplatene er i dag samlerobjekter i høy prisklasse.

Vi har lenge ønsket å gjøre noe med dette og har de siste årene jobbet med å finne det optimale utgangspunkt både lydmessig og visuelt for å gi disse platene den behandling de fortjener.

På Alt Kan Repareres og Et Hundeliv har vi børstet støvet av de originale mastertapene som deretter har gjennomgått en mastering optimalisert for vinyl der idealet har vært å være tro mot originale pressingene men tilføre noen av den moderne vinyleraens idealer om maksimal dynamikk og høy oppløsning. De originale Valentinerne May-Irene Aasen og Håkon Torgersen så vel som Christopher Nielsen har vært involvert i arbeidet og satt et uforbeholdent godkjentstempel. Båndene ble funnet trygt bevart hos nasjonalbiblioteket og er deretter behandlet med kjærlig hånd av Thor Legvold hos Sonovo Mastering i Stavanger.

I tillegg det lydmessige er også den originale coverarten godt ivaretatt og har fått en oppussing av Christopher Nielsen.

Nielsen, som må kunne regnes som konseptet Jokke & Valentinernes far forklarer:
    «26 år etter at Jokke & Valentinerne debuterte med Alt kan repareres, kommer den og Et Hundeliv ut på 180 gram vinyl med cover og tegneserier restaurert i all sin fordums prakt, etter å ha vansmektet på tvilsomme CD utgivelser i mellomtiden.
    At Jokke & Valentinerne var et gjennomarbeidet konseptualistisk bandprosjekt har gått de fleste hus forbi… Mange fikk ikke med seg at "Jokke" var ment å være en konstruert skikkelse i tråd med Bowies' Ziggy Stardust. At ideen med å ha omslagsdesign i samme strek på alle albumene, var beslektet med Roxy Music' konsept med halvnakne kvinner på coveret, gikk enda flere hus forbi. Det å utstyre alle albumene med et tegneseriehefte, skulle banke inn ideen om "Jokke" som en konstruert tegneseriefigur med hans to Valentinere på nye eventyr, flust med bransjekommentarer, ironisering over superstjerne drømmen og kynismen i plateindustrien. Det ble ikke banka godt nok inn. At disse kommentarene skulle vise seg å bli en Life Imitates Art oppfylt profeti, kan man med blandende følelser se tilbake på i dag, 11 år etter at Joachim døde.

Med den store ulykken - CD'ens introduksjon på platemarkedet - falt hele konseptet fra hverandre . Kort tid etter at Jokke & Valentinerne ble allemannseie ble katalogen utgitt med amputerte tegneserier, forringelse av omslagskunsten på puslete CD bookletter og dårlig gjengivelse av tegningene (III for eksempel har vært solgt med en reproduksjon av coveret som er ute av fokus). Nye Jokke fans gikk glipp av hele det konseptuelle budskapet i pakka og hele ideen drukna i ølkasting og fyll (publikum IKKE frontmannen). Jeg tør spekulere i at dette frafallet av kontekst er årsaken til den evige sammenblanding av myten Jokke med personen Joachim Nielsen (CD'en har skylda)!…

Etterhvert som CD'en took over ble det ikke noe gøy å skape platecover konsepter (selv om vi gjorde et ærlig forsøk med Alt kan repeteres). Når Jokke & Valentinerne ble oppløst, ble også konseptet avsluttet.

Christopher Nielsen
    Konseptualist»

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Oj, goody :)

Her er det bare å handle inn guttær.

/jan

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    At platene nå slippes på nytt er ikke annet enn FANTASTISK!
    på grunn av de høyt prisede og sjeldne originalene har jeg ingen eksemplarer.

Da jeg ikke spiller av digitalisert musikk lengre, gleder jeg meg til å endelig kunne nyte Jokke og Valentinerne igjen.

Takk.

Guybrush

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Den beste nyheten på så lenge jeg kan huske :)

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    572
    Må nok absolutt innom Ivar Skei en tur når jeg kommer på land ser det ut som...

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.359
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Håper alle platene blir utgitt på nytt inkludert plata utgitt under navnet Joachim nielsen.

Rockefot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Antall liker
    84
    Ja dette har jeg håpet på! Et foregangseksempel på all snaddermusikk som bør gies ut på kvalitetspressinger igjen! Keep em coming!

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    sirant skrev:
    Håper alle platene blir utgitt på nytt inkludert plata utgitt under navnet Joachim nielsen.
    Ble ikke Tourettes-platene re-utgitt på vinyl for 3-4 år siden? Ganske sikker på det.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    17.963
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    De to første Jokke platene kjøpte jeg en gang på åttitallet, og de er fin fin stand. Men jeg aner ikke om det er førstepressinger eller ei. Noen som vet hvordan en kan se det ?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Da har "Alt kan repareres" fått en runde på VPIen. Neste ut er "Et Hundeliv".

Roy

Authon

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.02.2009
    Antall liker
    0
    Wergeland skrev:
    sirant skrev:
    Ble ikke Tourettes-platene re-utgitt på vinyl for 3-4 år siden? Ganske sikker på det.
    de første platene du kjøpte er nok originale ja pga de er ikke trykket i flere opplag..

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    R.E.S. skrev:
    Da har "Alt kan repareres" fått en runde på VPIen. Neste ut er "Et Hundeliv".

Roy
    Hvordan låter det? Masteren er vel ikke high-end i utgangspunktet.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    17.963
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Authon skrev:
    Wergeland skrev:
    sirant skrev:
    de første platene du kjøpte er nok originale ja pga de er ikke trykket i flere opplag..

Konge. Jeg så ikke for meg at akkurat de platene skulle bli ettertraktet i 2012 når jeg kjøpte dem.

Noen som vet om nypressingene låter bedre ?

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Authon skrev:
    Wergeland skrev:
    sirant skrev:
    De første to er utgitt først på VEPS og siden på JEPS.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.359
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Wergeland skrev:
    sirant skrev:
    Jo, har sett de på qxl av og til på farget vinyl. Men prisen på de ligger høyere enn nye plater.

Har forøvrig ett hundeliv fra før, usikker på om det er jeps eller veps.

Authon

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.02.2009
    Antall liker
    0
    beklager...gikk litt fort i svingen her..stemmer det ja...utgitt først på VEPS (Vårt Eget Plateselskap) og så på JEPS (Jokkes Eget Plateselskap)..

Ser det på labelen om hva som er hva da,,,men begge er egentlig originale utgivelser på en måte,og har bra verdi begge to..Fort 1000 kr for et bra eksemplar viss vedlegg er med.

På JEPS plata står det skrevet JEPLP2,,,mens på VEPS plata står det 009-87.Står på labelen i midten.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    17.963
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Mine Jokkeplater

Alt Kan Repareres: VEPS 007-86 (tegneserien Legenden ligger løst inni coveret)

Et Hundeliv: VEPS 009-87 (tegneserien Avsløringen er stiftet i ryggen inni Gatefold coveret)

Når det gjelder lyden så er det rått og direkte. Dette er ikke akkurat audiofile klassikere, men det låter allikevel riktig. Og langt fra dårlig. Pressingen er riktig bra. Jeg har kjøpt nye plater det siste året som har mer peiskos.

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Postbudet kom med hentelappen til Jokkeplatene rett etter at postkontoret stengte. :mad: Får veeeente helt til Mandag då ;D

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.558
    Sted
    Hus
    Får klage på at posten er sen. Posten bør komme før det stenger slik at plater kan hentes for å berike helgen :mad:

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Da er platene hentet ;D og førsteinntrykket lydmessig er meget bra.Vinylen er speilblank og helt fri for knitter.
    Cover og tegneserie er gjort meget bra så her er det bare å glede seg. Min konklusjon er Løp og kjøp 8)
    Legger ved noen bilder..

Vedlegg

D

Danke

Gjest
    Hvorfor i Helvete ble jeg lurt til å bytte ut lp spiller fra technics og uvurderlige Lp skiver inkludert et hundeliv og andre skiver mot noen Dvd skiver. Glad jeg er kvitt de "vennene" dårlig miljø

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn