Nye Tax-Free regler

G

Gjestemedlem

Gjest
I sin ivrige kamp mot den farlige rusgiften alkohol har noen tenkt ut at det er passende å stemple ditt legeme som en slakteskrott for at du skal gis adgang til denne helvetes forgård, tax-free butikken på flyplassen. :(

Hva med å heller gi de reisende en kupong eller maskinlesbart engangskort som må fremvises ved kjøp av de nøye tilmålte doseringer?

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2944086.ece
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Imho så er det like greit å avskaffe hele tax-free-tullet.

mvh
KJ
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.161
Antall liker
12.382
Sted
Hus
Nåde den som kunne klare å få med seg en dråpe ekstra......Norge den siste Sovjetstat som Bjørn Rosengren sa da det stormnet rundt Telenor-Telia :mad:
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Jøgga skrev:
KJ skrev:
Imho så er det like greit å avskaffe helle tax-free-tullet.

mvh
KJ
Jeg er bare helt enig !
Jeg har bare sånn passelig god råd, reiser bare sånn passelig på ferie utenlands, hvert 4.de år kanksje en uke eller 14 dager. Men jeg liker whisky og annet, både sterkt og svakt, men allikevel har jeg problemer med å ta med full kvote inn til landet, er det meg det er noe feil med, eller? Om denne ordningen skulle forsvinne, hvorfor ikke? Det er allikvel de mest bemidlede som griner mest!!, og jeg er ikke en av dem!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tax-free ordningen er tullete i den forstand at de tollfrie kvotene er av slik mikroskopisk størrelse. Mer liberale land (resten av Europa) har en greiere ordning der du kan ta med må mye du har behov for så lenge det er til eget bruk og ikke til videresalg. Det er regler av mennesker og for mennesker og ikke av formyderpolitikere for lydige underståtter.

Men skal man først ha en slikt ordning så er nedverdigelsen komplett når man skal stemples som en edelgris for å få gå i butikken.
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Forstår ikke problemet ??? Da jeg landet i Gardermoen, har jeg allerede kofferten full av flasker kjøpt der flyet kommer fra ;D ;D som vanligvis er 30-40% billigere enn " Tax-fre" avdelingen på Gardermoen. Jeg gir bort min "norskekvote" ;D ( for en mafia alle sammen).
Dette landet har en stor "alkohol-politikk-problem" og politikere gjor det enda verre ???. Så trist!!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Tax-free ordningen er tullete i den forstand at de tollfrie kvotene er av slik mikroskopisk størrelse. Mer liberale land (resten av Europa) har en greiere ordning der du kan ta med må mye du har behov for så lenge det er til eget bruk og ikke til videresalg. Det er regler av mennesker og for mennesker og ikke av formyderpolitikere for lydige underståtter.

Men skal man først ha en slikt ordning så er nedverdigelsen komplett når man skal stemples som en edelgris for å få gå i butikken.
t.o.
EU har fjernet ordningen med tax-free-salg for reiser innen EU; man betaler med andre ord ordinære avgifter i det landet man handler og har liberale kvoter for egenimport av de samme varene (1 kasse vin, x kasser øl osv.). Skal man ut av EU kan man fortsatt handle varer uten lokale avgifter på dertil egnede steder.

mvh
KJ
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
MusikkGal skrev:
har jeg allerede kofferten full av flasker kjøpt der flyet kommer fra ;D ;D som vanligvis er 30-40% billigere enn " Tax-fre" avdelingen på Gardermoen.
Det er avhengig av hvor du har vært du. Og så er det vistnok forskjell på 0,7 og 1 liter.

Prisene på taxfree Norge er konkurransedyktige sammenlignet med andre steder. Utvalget derimot................

Til de som vil avskaffe taxfree-ordninga, hva er alternativet? Polet?
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
MusikkGal skrev:
har jeg allerede kofferten full av flasker kjøpt der flyet kommer fra ;D ;D som vanligvis er 30-40% billigere enn " Tax-fre" avdelingen på Gardermoen.
Det er avhengig av hvor du har vært du. Og så er det vistnok forskjell på 0,7 og 1 liter.

Prisene på taxfree Norge er konkurransedyktige sammenlignet med andre steder. Utvalget derimot................

Til de som vil avskaffe taxfree-ordninga, hva er alternativet? Polet?

I Spania, Tyskland, Portugal, Hellas etc.etc. Tax - fre i Gardermoen? en liter ekte ukrains vodka 8 euros ( kr 70), luksus utgave med 4 glass, i byen ( Bremen, Hamburgo, Malaga, Las Palmas de Gran Canaria bl. a.) dritt russisk vodka Jeltsin eller enda verre dritt akvitt kr 260 Tax-fre??? på Gardermoen, jajajaja og folk forsetter å kjøpe der, patetisk. For meg de nye regler spiller ingen roll, aldri skal kjøpe der.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
...
Til de som vil avskaffe taxfree-ordninga, hva er alternativet? Polet?
Behøver vi et alternativ?

Tax-free/duty-free salg på flyplasser er en dusteordning ... imho.

mvh
KJ
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
å lære alkohol-kultur som i de fleste vestligkulturene og ikke drikke som dritt russiske/ øst europeiske folket. Alkohol som mange andre ting ( musikk, sport, mat, osv) er for å nytte, ikke misbruke.
Hvorfor skal jeg ikke drikke et eller to glass vin da jeg spiser for eks,( foran barna) eller kose meg med musikk? betyr det at jeg etterpå skal slå kona, naboen eller hvem som helst? kommer jeg ikke å være en god far? dobbel moral kaller jeg dette. Jeg har drikk hele mitt liv og kjenner mange som gjør det uten problemer. Er det bedre ( kulere) å gå på fest eller til byen en lørdag kveld ( uten barna denne gangen) og bli drittfull? da er det greit ikke sant? så lenge du betaler de kr 70/80 per halvliteren. Dette fører til patetiske ( norske) ungdomer i Portugal/ Spania / Hellas eller hvor som helst som KAN IKKE/VET IKKE hva er det å ta en øl eller 4 uten å skape problemer. Sånn er det blir alltid og sånn skal det være om folk asepterer at politikere bestemmer hva, når, og hvor mye du kan / ikke kan, drikke ??? ???
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.509
Antall liker
3.055
Tax-free ordninga er langt på overtid. Det er bare å avvikle. Mange av varene på tax-free selges billigere med tax andre steder.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
MusikkGal skrev:
å lære alkohol-kultur som i de fleste vestligkulturene og ikke drikke som dritt russiske/ øst europeiske folket. Alkohol som mange andre ting ( musikk, sport, mat, osv) er for å nytte, ikke misbruke.
Hvorfor skal jeg ikke drikke et eller to glass vin da jeg spiser for eks,( foran barna) eller kose meg med musikk? betyr det at jeg etterpå skal slå kona, naboen eller hvem som helst? kommer jeg ikke å være en god far? dobbel moral kaller jeg dette. Jeg har drikk hele mitt liv og kjenner mange som gjør det uten problemer. Er det bedre ( kulere) å gå på fest eller til byen en lørdag kveld ( uten barna denne gangen) og bli drittfull? da er det greit ikke sant? så lenge du betaler de kr 70/80 per halvliteren. Dette fører til patetiske ( norske) ungdomer i Portugal/ Spania / Hellas eller hvor som helst som KAN IKKE/VET IKKE hva er det å ta en øl eller 4 uten å skape problemer. Sånn er det blir alltid og sånn skal det være om folk asepterer at politikere bestemmer hva, når, og hvor mye du kan / ikke kan, drikke ??? ???
Hvordan skal vi lære det bort? Ha "Lær å omgås rusmidler fornuftig"-timer i grunnskolen? Det blir uansett feil å argumentere ut fra personlige egenskaper og preferanser i slike debatter. Du, jeg og de fleste andre klarer omgås rusmidler med rimelig brukbart resultat mesteparten av tiden. Min oppfatning er at dersom vi velger å kvitte oss med alle bremser på alkoholomsetning, bør vi samtidig ta konsekvensen av den holdningen, og tillate ALLE rusmidler. Du, jeg og de fleste andre vil uansett ikke bli hektet på heroin, vi vil ikke en gang begynne å røyke cannabis!
STATISTISK SETT, skjønner du, foreligger et utall svært godt dokumenterte undersøkelser som kan fortelle at:
noen fler slår hverandre når de har drukket alkohol
noen fler blir dårlige(re) foreldre når de har drukket alkohol
noen fler blir skadet når de har ........
noen fler voldtar når...........
noen fler skader seg ....
noen fler kjører i fylla
noen fler drikker mer når prisene går ned og tigjengeligheten øker
og når noen fler drikker mer, da vil noen fler bli alkoholikere, samt at noen fler vil gjøre noe av det jeg har listet opp ovenfor.
Med dette svært godt dokumenterte bakteppe (og dette gjelder også de såkalt fornuftige, kontinentale drikkevaner, det skaper fler ofre for alkoholens sideeffekter) må altså politikerne gjøre sine valg. Det ville vel være et understatment å si at det er enkelt å løse. Husk også at dersom alkoholen dukket opp i dag, ville den ikke under noen omstendighet bli tillatt noe sted i EU; den er uendelig mye giftigere enn noe som helst som er tillatt i henhold til matvarelogivningen i unionen. Ergo har man omgått problemet ved å lage en helt egen lovgivning for akkurat denne giften. For i motsetning til alle mulige giftstoffer som er forbudt benyttet selv i bitte små mengder i mat, er denne klart mer giftige tillatt brukt i store mengder.
Synes du dette er enkelt og greit, bare fordi DU, JEG og de FLESTE andre kan omgås rusmidler på fornuftig vis?

Honkey
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Hei Honkey, veldig fint skrevet og mye sant i det du sier men, jeg bare prøver å si at mange av oss har fått nok med at regler alltid lages med hensin til de svakere, idiotere etc. "Vanlig" folk, særlig i voksen alder, må bestemme selv hvor mye man drikker, hvor mye man kjøper ( i tax-fre, monopol eller hvor som helst) uten å tenke på de stakkars narkomane, alkolikere eller pedofiler. Det er ikke mitt ( vår) problem. Og når det gjelder å lære bort drikkkultur, mener jeg ikke timer i grunnskole men at for eks. å drikke vin foran barna må ikke stigmatisere mens de fleste aseptere at det er normal at de fleste nordmenn blir drittfulle 17 mai ( latterlig, dobbelmoral og mange andre ting); det blir en lang prosess der folk litt etter hvert skal forstå og, ja, enig med deg, kannabis og andre "rusmidler" som du kaller dem, må asepteres ( som tobakk). Folket må bestemmer selv hva man vil gjøre med kroppen sin. Og jeg tror ikke at lavere priser følger til at flere drikker mer, bare idioter og folk uten drikkkultur gjør det. ( jeg kjører ikke mer kilometer med bilen hver dag fordi bensin er billige, jeg kjører det jeg må). Eksempel? I Spania kan man kjøpe alkohol 24 timer/dag, jeg kan ikke tenke meg å stå opp fra senga kl. 4 midt i nata for å kjøpe meg en flaske whiskie bare fordi jeg har den muligheten, igjen, bare idioter og alkoholikere gjør det, igjen, det er ikke mitt problem.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
MusikkGal skrev:
Hei Honkey, veldig fint skrevet og mye sant i det du sier men, jeg bare prøver å si at mange av oss har fått nok med at alltid reglenes lages med hensin til de svakere, idiotere etc.
;D
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
MusikkGal skrev:
Hei Honkey, veldig fint skrevet og mye sant i det du sier men, jeg bare prøver å si at mange av oss har fått nok med at regler alltid lages med hensin til de svakere, idiotere etc. "Vanlig" folk, særlig i voksen alder, må bestemme selv hvor mye man drikker, hvor mye man kjøper ( i tax-fre, monopol eller hvor som helst) uten å tenke på de stakkars narkomane, alkolikere eller pedofiler. Det er ikke mitt ( vår) problem. Og når det gjelder å lære bort drikkkultur, mener jeg ikke timer i grunnskole men at for eks. å drikke vin foran barna må ikke stigmatisere mens de fleste aseptere at det er normal at de fleste nordmenn blir drittfulle 17 mai ( latterlig, dobbelmoral og mange andre ting); det blir en lang prosess der folk litt etter hvert skal forstå og, ja, enig med deg, kannabis og andre "rusmidler" som du kaller dem, må asepteres ( som tobakk). Folket må bestemmer selv hva man vil gjøre med kroppen sin. Og jeg tror ikke at lavere priser følger til at flere drikker mer, bare idioter og folk uten drikkkultur gjør det. ( jeg kjører ikke mer kilometer med bilen hver dag fordi bensin er billige, jeg kjører det jeg må). Eksempel? I Spania kan man kjøpe alkohol 24 timer/dag, jeg kan ikke tenke meg å stå opp fra senga kl. 4 midt i nata for å kjøpe meg en flaske whiskie bare fordi jeg har den muligheten, igjen, bare idioter og alkoholikere gjør det, igjen, det er ikke mitt problem.
Det er selvsagt legitme argumenter du her framfører, men sett fra en politkers synspunkt, er det forståelig at de for eksempel ønsker at også "idiotenes" barn skal ha rett til en hverdag uten rus og faenskap. Det er politikernes fordømte plikt å lage regler som også hensyntar "idiotene" og deres barn. Dessuten kjenner jeg folk som har fastnet i alkoholens grep uten å være i nærheten av noe jeg kan karakterisere som idioter. "Vanlige folk", som du beskriver det, kan faktisk drikke så mye de vil, når de vil. Muligens må det planlegges noen timer i forveien, det får være så, men som en "vanlig mann", vil jeg si at jeg har vært full så ofte jeg har villet, uten at det har kostet annet enn litt mer i innkjøp enn det gjør i Spania (der de også har betydelig lavere lønn), samt en påfølgende fyllesjuke jeg virkelig ikke ba om.

Det du sier om at "folk" ikke drikker mer når alkoholen er tilgjengelig til rimelig pris 24/7 er dog dessverre feil, uansett hva du måtte tro om det. Her finnes et hav av statistikk, se f.eks. Finland, der de har testet virkningen av prisnedslag hele 2 ganger med til dels katastrofale resultater. Det er fint at du og jeg ikke har problemer med rusmidler. Men derimot har jeg litt problemer med at du idiotforklarer et menneske som faktisk vil kjøpe whisky klokka 03:30. Det får være hans egen sak i så fall. På akkurat det punktet er jo du hakket verre enn politikerne, de skiller tross alt ikke kvalitativt mellom enkeltpersonene ut fra handlingsmønster slik du så tydelig gjør. Politikernes agenda er klar: Holde samfunnskostnadene nede av rent pragmatiske årsaker. Og med "samfunnskostnader" regner jeg selvsagt ikke bare monetære verdier, men i aller høyeste grad også de sosiale, og da spesielt barnas. Vær glad du har sluppet å være dine egne foreldres "pappa", du. Det er nok av dem som har måttet leve på den måten.

Honkey (som snart tar en kald Lundetangen ut av kjøleskapet med god samvittighet)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Er av og til en smule uenig med Honken, men her må jeg bare si at gutten har helt rett. ;)

Husker jeg feil eller jobber du innenfor rusomsorg Honkey? Selv drev jeg med AKAN i en av landets større bedrifter og må dessverre, selv om jeg setter pris på både cognac og malt, si at alkohol både, burde og ville, blitt totalforbudt om noen hadde prøvd å introdusere det i dag.

De sosiale problemene alkohol forårsaker er så alt for store til at de kan oversees. Det er faktisk noe svineri når det brukes av de som ikke burde ha brukt det.

Løsningen? Nei det er en annen debatt. Men fakta er at pris og tilgjengelighet henger klart sammen med forbruk, og forbruk igjen henger klart sammen med sosiale skadevirkninger.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.856
Antall liker
10.331
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Er av og til en smule uenig med Honken, men her må jeg bare si at gutten har helt rett. ;)
Bortsett fra det med Lundetangen da....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
All frihet kommer med en pris og innebærer per definisjon en overføring av ansvar for sin egen situasjon fra myndigheter til mennesker.

Der er ikke noen tvil om at det er en sammenheng mellom tilgjengelighet og totalforbruk i statistikken. Men er dette egentlig galt? Er det ikke bare et hyggelig tegn at folk er frie ikke bare på papiret men i virkeligheten?

Er det virkelig ønskelig med et samfunn uten rus og alkohol? Jeg mener ikke det i allefall.

Når politikere er villlig til å innskrenke borgernes frihet utelukkende for å pynte på statistikkene så er vi på ville veier.

At noen overdriver og ikke eier selvbegrensing er også et svært dårlig argument for å skjære alle under en kam.
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Det var bra Honkey men desverre, statistikken forteller ikke hele sanhet. Selvklart at med de norske priser på alkohol, folk løper for å kjøpe en gang de er billige men om det var naturlige priset alltid, og folket kunne "lære seg" å drikke når de egentlig har lyst ( og har med folket mener jeg de fleste iallefall i kontinenten, vet ikke helt her i Norge eller Finland men det viser seg at tallene er patetiske, uansett om kjøpere er idioter eller ikke) og, for de mennesker med alkohol problemer finnes - iallefall skulle være sånn- sykehus, eller andre sted der de kunne få behandle sine problemer men jeg VIL IKKE HA sånne regler fordi jeg IKKE har sånne problemer og tror det eller ikke men hele Norden har mer problemer til tross så mange regler enn andre land uten så mye kontroll. Visste du at i Spania cannabis brukt er ca 30% mindre nå som er ikke strafferbar ( egenbrukt selvklart) enn før? eller at alkohol misbrukt har blitt en stor problem blant unge marrokanere (et land som er helt forbudt å drikke alkohol).
Før i går leste jeg en artikkel der flere internasjonale narkotica eksperter bekreffter noe politikere aldri skal aseptere: narkotica politikk over hele verden er en FIASKO. Det skulle ta mye tid å fortelle hva som stå i artikkelen men bare en eksempel, i USA koster en narkotikamisbrukere til Staten ca 3500 dollar per år -mange av dem er i fengsel- mens en god behandling skulle koste bare 3-400 dollar i samme tid. 70% av kriger i Afrika er narkotica relatert. I LatinAmerika problemet er enda storre...etc etc
Jeg kan sende deg linken til artikkelen men den er skrevet på spansk.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
MusikkGal skrev:
Det var bra Honkey men desverre, statistikken forteller ikke hele sanhet. Selvklart at med de norske priser på alkohol, folk løper for å kjøpe en gang de er billige men om det var naturlige priset alltid, og folket kunne "lære seg" å drikke når de egentlig har lyst ( og har med folket mener jeg de fleste iallefall i kontinenten, vet ikke helt her i Norge eller Finland men det viser seg at tallene er patetiske, uansett om kjøpere er idioter eller ikke) og, for de mennesker med alkohol problemer finnes - iallefall skulle være sånn- sykehus, eller andre sted der de kunne få behandle sine problemer men jeg VIL IKKE HA sånne regler fordi jeg IKKE har sånne problemer og tror det eller ikke men hele Norden har mer problemer til tross så mange regler enn andre land uten så mye kontroll. Visste du at i Spania cannabis brukt er ca 30% mindre nå som er ikke strafferbar ( egenbrukt selvklart) enn før? eller at alkohol misbrukt har blitt en stor problem blant unge marrokanere (et land som er helt forbudt å drikke alkohol).
Før i går leste jeg en artikkel der flere internasjonale narkotica eksperter bekreffter noe politikere aldri skal aseptere: narkotica politikk over hele verden er en FIASKO. Det skulle ta mye tid å fortelle hva som stå i artikkelen men bare en eksempel, i USA koster en narkotikamisbrukere til Staten ca 3500 dollar per år -mange av dem er i fengsel- mens en god behandling skulle koste bare 3-400 dollar i samme tid. 70% av kriger i Afrika er narkotica relatert. I LatinAmerika problemet er enda storre...etc etc
Jeg kan sende deg linken til artikkelen men den er skrevet på spansk.
Det finnes selvsagt ingen opplest og vedtatt sannhet om disse temaer, men en god del forskning på disse emnene har gitt oss en god del svar. Det du tydeligvis anser for å være et tillært og fornuftig forbruk av alkohol på kontinentet skiller seg fra det norske / nordiske forbruket på flere måter, skadeomfanget av det samme forbruket likeså. I Norge er alkohorelaterte skader oftere av akutt art (folk drikker sjeldnere men bli fullere), mens på kontinentet er skadene mange fler og av mer kronisk art. Tilsvarende er antallet alkoholavhengige betydelig større ved det kontinentale drikkemønster. I f.eks. Spania er alkoholforbruket om lag dobbelt av det norske pr capita, men er jevnere fordelt over uka.
Ellers er jeg enig i at narkopolitikken i verden ikke har vært noen suksess, men ser selvsagt ingen enkle svar på disse problemene heller. Men det forkommer meg temmelig korttenkt å argumentere med at siden jeg ikke har problemer med verken alkohol, narkotika eller høy fart, så skal vi ikke ha lover på området. Verden kan dessverre ikke styres etter bare de som er såkalt "vellykkede", tross alt er samfunnet noe mer komplisert.

Honkey
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Verden kan dessverre ikke styres etter bare de som er såkalt "vellykkede", tross alt er samfunnet noe mer komplisert.
Jo det er et viktig prisipp å behandle voksne myndige mennesker som noen som selv er ansvarlig for sine valg. Man kan ikke lage regler for friske mennesker som om de var alkoholikere, eller voksne mennesker som om de var barn, frie mennesker som de var fanger, eller myndige mennesker som om de var umyngige.

Det skal være hjelp og sikkerhetsnett for dem som går på trynet. Men man skal ikke tvinge alle til å leve sine liv med sykkelhjelm, knebeskyttere og løpestreng.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Gjestemedlem skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Verden kan dessverre ikke styres etter bare de som er såkalt "vellykkede", tross alt er samfunnet noe mer komplisert.
Jo det er et viktig prisipp å behandle voksne myndige mennesker som noen som selv er ansvarlig for sine valg. Man kan ikke lage regler for friske mennesker som om de var alkoholikere, eller voksne mennesker som om de var barn, frie mennesker som de var fanger, eller myndige mennesker som om de var umyngige.

Det skal være hjelp og sikkerhetsnett for dem som går på trynet. Men man skal ikke tvinge alle til å leve sine liv med sykkelhjelm, knebeskyttere og løpestreng.
Høres ut som at du er klar for date med Siv...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Verden kan dessverre ikke styres etter bare de som er såkalt "vellykkede", tross alt er samfunnet noe mer komplisert.
Jo det er et viktig prisipp å behandle voksne myndige mennesker som noen som selv er ansvarlig for sine valg. Man kan ikke lage regler for friske mennesker som om de var alkoholikere, eller voksne mennesker som om de var barn, frie mennesker som de var fanger, eller myndige mennesker som om de var umyngige.

Det skal være hjelp og sikkerhetsnett for dem som går på trynet. Men man skal ikke tvinge alle til å leve sine liv med sykkelhjelm, knebeskyttere og løpestreng.
Slik taler en som helt klart er født på solsiden og aldri har opplevd en mor eller far (eller begge) som har alkoholproblemer!

Men selvsagt, drit i barns oppvekst om bare jeg får kjøpe billig brennevin hos COOP ! :p
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Slik taler en som helt klart er født på solsiden og aldri har opplevd en mor eller far (eller begge) som har alkoholproblemer!
Jeg er vokst opp med en stefar som var alkoholiker. Men jeg skylder hverken på politikere eller handelsmenn for det. :-\


Men selvsagt, drit i barns oppvekst om bare jeg får kjøpe billig brennevin hos COOP ! :p
Hvis du tror at alkoholisme handler om hvorvidt du må på polet eller på Coop for å kjøpe alkohol så har du ennå mye å lære om dette fenomenet.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Slik taler en som helt klart er født på solsiden og aldri har opplevd en mor eller far (eller begge) som har alkoholproblemer!
Jeg er vokst opp med en stefar som var alkoholiker. Men jeg skylder hverken på politikere eller handelsmenn for det. :-\


Men selvsagt, drit i barns oppvekst om bare jeg får kjøpe billig brennevin hos COOP ! :p
Hvis du tror at alkoholisme handler om hvorvidt du må på polet eller på Coop for å kjøpe alkohol så har du ennå mye å lære om dette fenomenet.
Hvis du tror alkoholisme IKKE har noe å gjøre med om du får kjøpt sprit bare på polet eller overalt, så har du enda mye å lære om dette fenomenet.

Honkey
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.161
Antall liker
12.382
Sted
Hus
I Spania eller andre sydlige land så får en jo tak i sprit hele døgnet, men jeg løper ikke ned butikken for det. Her hjemme er en nødt til det i tilfelle en fikk lyst på noe å drikke i helgen. Hvem andre enn nordmenn står tårevåte i hyllemeter på hyllemeter med billig originalsprit? Kanskje en eller annen danske eller svenske :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Hvis du tror alkoholisme IKKE har noe å gjøre med om du får kjøpt sprit bare på polet eller overalt, så har du enda mye å lære om dette fenomenet.
Jeg betviler ikke at det er mindre alkoholisme i Saudi Arabia enn i Danmark.

Jeg er bare lite begreistret for et samfunn der premissene for alkoholsalg skal tilpasses alkoholikere.
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Honkey-Chateau skrev:
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Slik taler en som helt klart er født på solsiden og aldri har opplevd en mor eller far (eller begge) som har alkoholproblemer!
Jeg er vokst opp med en stefar som var alkoholiker. Men jeg skylder hverken på politikere eller handelsmenn for det. :-\


Men selvsagt, drit i barns oppvekst om bare jeg får kjøpe billig brennevin hos COOP ! :p
Hvis du tror at alkoholisme handler om hvorvidt du må på polet eller på Coop for å kjøpe alkohol så har du ennå mye å lære om dette fenomenet.
Hvis du tror alkoholisme IKKE har noe å gjøre med om du får kjøpt sprit bare på polet eller overalt, så har du enda mye å lære om dette fenomenet.

Honkey
Hei Honkey, det er trist at det finnes alkoholikere men fy faen... hver dag dør tusenvis av mennesker i bilulykker, skal vi forby brukt av biler? om noen kan ikke kontrolleres med alkohol, bil eller noe annen, skal resten være ansvarlige? har kjent mange junkies og vet du hva? ingen av dem forstjener iallefall min respekt punktum, vil du ta heroin? GREIT men ikke kom etterpå å si at du trenger hjelp fy faen, iallefall ikke til meg. Kjører du med mye alkohol i kroppen? fuck you man. vI som respekterer reglene må ikke betale for sånne som ikke gjør det. Jeg blåse om det er noe eller mye å gjøre at alkohol er billige så blir mer fylla her i landet. Bartesam sier det veldig klart: at nordmen, danske eller svenske har dårlig vane med alkohol, ok, deres problem men la meg/ oss vi som ikke har så dårlige vaner med alkohol drikke så mye vi vil så lenge vi fostyrre ikke andre. For meg er det tristere at mange barn dør hver dag pga manglende mat men junkies? faen. for min del det kan dø alle sammen. Nå kan du komme med alle statistisk du vil. Ha det god!!
PD. Jeg elsket øl. en god whiskie og hvorfor ikke en god joint av god marihuana eller haschis
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
MusikkGal skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Slik taler en som helt klart er født på solsiden og aldri har opplevd en mor eller far (eller begge) som har alkoholproblemer!
Jeg er vokst opp med en stefar som var alkoholiker. Men jeg skylder hverken på politikere eller handelsmenn for det. :-\


Men selvsagt, drit i barns oppvekst om bare jeg får kjøpe billig brennevin hos COOP ! :p
Hvis du tror at alkoholisme handler om hvorvidt du må på polet eller på Coop for å kjøpe alkohol så har du ennå mye å lære om dette fenomenet.
Hvis du tror alkoholisme IKKE har noe å gjøre med om du får kjøpt sprit bare på polet eller overalt, så har du enda mye å lære om dette fenomenet.

Honkey
Hei Honkey, det er trist at det finnes alkoholikere men fy faen... hver dag dør tusenvis av mennesker i bilulykker, skal vi forby brukt av biler? om noen kan ikke kontrolleres med alkohol, bil eller noe annen, skal resten være ansvarlige? har kjent mange junkies og vet du hva? ingen av dem forstjener iallefall min respekt punktum, vil du ta heroin? GREIT men ikke kom etterpå å si at du trenger hjelp fy faen, iallefall ikke til meg. Kjører du med mye alkohol i kroppen? fuck you man. vI som respekterer reglene må ikke betale for sånne som ikke gjør det. Jeg blåse om det er noe eller mye å gjøre at alkohol er billige så blir mer fylla her i landet. Bartesam sier det veldig klart: at nordmen, danske eller svenske har dårlig vane med alkohol, ok, deres problem men la meg/ oss vi som ikke har så dårlige vaner med alkohol drikke så mye vi vil så lenge vi fostyrre ikke andre. For meg er det tristere at mange barn dør hver dag pga manglende mat men junkies? faen. for min del det kan dø alle sammen. Nå kan du komme med alle statistisk du vil. Ha det god!!
PD. Jeg elsket øl. en god whiskie og hvorfor ikke en god joint av god marihuana eller haschis
Det typiske skyttergravsargumentet kommer opp her altså: Skal vi forby alt vi ikke liker? Du ser det selv. Er biler forbudt? Er alkohol forbudt? Har vi fartsgrenser, høyreregel, forbud mot U-sving på motorvei, regler for avstand til forankjørende, etc, etc...? Du og jeg kan drikke hvor mye vi vil, når vi vil! Det dreier seg KUN om at politikerne i et land må ta visse pragmatiske hensyn. Det er derfor vi i det hele tatt regulerer potensielt problematiske samfunnsforhold. Det vil alltid være diskusjoner om HVOR disse grensene skal settes, naturlig nok. Men den ultimate egoisme går vel ved den holdning at "så lenge jeg klarer meg, så drit nå tynt i alle de andre, de er idioter og fortjener ikke min respekt". Det er svært mange årsaker til at folk blir avhengig av det ene eller andre stoffet, idioti er nok relativt sjeldent i så henseende. Å vokse opp i et hjem med alkoholiserte foreldre, derimot.... Du kan få lov å flykte fra statistikk så mye du vil, bare du klare å huske at det faktisk er en beskrivelse av deler av virkeligheten.

Honkey
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
"Hei Honkey, det er trist at det finnes alkoholikere men fy faen... hver dag dør tusenvis av mennesker i bilulykker, skal vi forby brukt av biler?"

Trafikkregler/alkoholregler, vanskelig å begripe?

Idag gidder jeg ikke å kjøre på høyre side av veien ;). Siden jeg bor i et fritt land og vil bestemme alt selv, så har jeg bestemt meg for å kjøre på venstre side idag.....
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Jeg er bare lite begreistret for et samfunn der premissene for alkoholsalg skal tilpasses alkoholikere.
Personlig er jeg lite begeistret for å bo i et samfunn der premissene for bilkjøring skal tilpasses de dårligste sjåførene. De som tror det er farlig å kjøre fortere enn 80kmt. Jeg derimot er en dyktig sjåfør med en veldig god bil, så jeg burde jo få lov til å kjøre i 220kmt, minst! At andre kanskje dreper seg selv og andre om de driter i trafikkreglene på samme måte som jeg ønsker å gjøre er ikke mitt problem, de er jo bare dumme!!

Vet ikke jeg jeg, men jeg mistenker at flere enn meg ville mistrives i et "regelløst samfunn"! Anarki kan virke som en god idé, men når det kommer til stykket blir det nok ikke så gøy likevel!
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg er bare lite begreistret for et samfunn der premissene for alkoholsalg skal tilpasses alkoholikere.
Personlig er jeg lite begeistret for å bo i et samfunn der premissene for bilkjøring skal tilpasses de dårligste sjåførene. De som tror det er farlig å kjøre fortere enn 80kmt. Jeg derimot er en dyktig sjåfør med en veldig god bil, så jeg burde jo få lov til å kjøre i 220kmt, minst! At andre kanskje dreper seg selv og andre om de driter i trafikkreglene på samme måte som jeg ønsker å gjøre er ikke mitt problem, de er jo bare dumme!!

Vet ikke jeg jeg, men jeg mistenker at flere enn meg ville mistrives i et "regelløst samfunn"! Anarki kan virke som en god idé, men når det kommer til stykket blir det nok ikke så gøy likevel!
Hva f... har anarki å gjøre med å kunne kjøpe hvor mye alkohol man vil? det å kjøre 220 km/time eller på venstre side har noe med respekt for andre å gjøre. ( også at veiene er for dårlig her i Norge eller folket er ikke så flinke å kjøre)
 
Topp Bunn