Nyfrelst og kan dette oppgraderes??

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.858
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei vinylvenner!

Nå har jeg skjønt det, tror jeg.

Satt noen timer hos Destiny i går og lyttet først på noen CD-plater. Det spilte nydelig! Den karen har det beste transistoroppsettet jeg har hørt og svært nærme rør i klang synes nå jeg. Så forsvant han og kom tilbake med noen gamle vinylplater.

Han har satt opp en gammel Luxman-rigg med en Rega 300 arm. Pickup og RIAA husker jeg ikke.

Jeg må bare si at fra første øyeblikk låt dette fantastisk. Mye bedre enn CD, til tross for litt knitter og litt mere støy generelt. Spesielt piano klang usedvanlig riktig. Synes alltid piano klinger feil i CD-mediet. Stemmer, gitar, atmosfære, dybde, gjennomsiktighet. Alt klarte denne spilleren bedre enn Meridian CD-spilleren til 25K. Vi spilte gammel jazz, rock og blues. Mitt gjennomgående inntrykk var at alt ble gjengitt på en usedvanlig realistisk og musikalsk måte.

Mitt spørsmål til dere er mitt gamle utstyr kan brukes?

Fra skuffer og skap har jeg funnet frem:

Thorens TD318 med orginal arm
Nesten ubrukt Audio Technika ATOC9, sikkert 10-15 år gammel
Vincent RIAA (denne kjøpte jeg for 3-4 år siden, men nesten ikke brukt)

Kan dette oppgraderes?

Tror jeg vil satse litt, men håpet å kunne bruke Thorens-riggen og pickup som utgangspunkt..

mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Thorens TD318 er ikke spilleren jeg ville lagt ut noen penger på.
Hvis det stemmer som du sier at du vil satse litt så kjøp deg en av disse nye spillerne i sub 10000 kr's markedet, de vil gi det langt mere enn hva noen gang din aldrende TD318 vil kunne gi deg.......

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1
Hei Lasse, og takk for i går, det ble mye deilig musikk ja....

Nå har du kommet deg inn på godtråden vet du, og her kan du garantert få hjelp og gode råd fra mange kyndige vinylentusiaster.

Thorens 318 er fortsatt et bra verk tror jeg, men det sitter vel på en tp 50 arm, og den var det mange som bytta ut til rega rb 300 i "gamle dager" vet jeg.

AT OC 9 er en meget god pu, den ville jeg absolutt beholdt, riiaen din er jeg ikke helt sikker på hvor god den er.

Kom med tips til Lasse dere... Impulse, Vidar P. , Fosse, Trond Kjetil, K.H. , Audiophil Arve, Parelius, og alle dere andre kyndige...

Destiny.. :)

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
Thorens TD318 er ikke spilleren jeg ville lagt ut noen penger på.
Hvis det stemmer som du sier at du vil satse litt så kjøp deg en av disse nye spillerne i sub 10000 kr's markedet, de vil gi det langt mere enn hva noen gang din aldrende TD318 vil kunne gi deg.......
Har du noen gode anbefalinger til Lasse da Rudi?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1

Det var jo forresten dette oppsettet du hørte Lasse...

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.858
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja, helt supert anlegg. Men gi oss et bilde av høytalerne også. Litt av noen smykker det også..

Vedrørende platespiller har jeg snakket med en kamerat som tilfeldig har en Thorens TD321 mkII stående med RB 300 arm. Mulig han vil selge.

Er det noe å satse på?

Hva er denne eventuelt verdt?

mvh

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.858
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
lassemann skrev:
Ja, helt supert anlegg. Men gi oss et bilde av høytalerne også. Litt av noen smykker det også..

Vedrørende platespiller har jeg snakket med en kamerat som tilfeldig har en Thorens TD321 mkII stående med RB 300 arm. Mulig han vil selge.

Er det noe å satse på?

mvh

Må korrigere, spilleren er en Thorens TD 126 MK III med RB 300 arm, fikk feil informasjon fra eier.

Kunne godt tenke meg bilder av Oracle, send gjerne på mail

mvh

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
lassemann skrev:
lassemann skrev:

Er det noe å satse på?

mvh

Må korrigere, spilleren er en Thorens TD 126 MK III med RB 300 arm, fikk feil informasjon fra eier.

Kunne godt tenke meg bilder av Oracle, send gjerne på mail

mvh
Hadde en 126 MK III her for ett par år siden,noe modifisert.
Var ikke helt borte den til prisen :)
Tror faktisk jeg har manualen liggende her ennå.

/jan

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Ser akurat at det er lagt ut en Oracle Paris på bruktbørsen....... er den i topp stand med en god pickup er det en koselig og vel-lydende spiller om man ikke vil legge altfor mange penger ut med engang, kanskje kan man til og med prute litt på prisen.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Den Paris'en er overpriset! Jeg har en Oracle Alexandria liggende på loftet som har nytt maintanance kit montert (alle slitasjedeler i opphenget) og nytt subchassis som er laget av samme legering som Oracle Delphi mkV. Det var modellen over Paris i sin tid. Det kan du få kjøpe for 2500 hvis du vil. Da må du investere i arm og nye fjærer tilpasset armen (fjærer får du ved å henvende deg til Oracle). Armbordet som er montert, er til en FR64fx arm. Finner du en sånn, har du en fantastisk god spiller og armkombo, og du kan montere den uten noe mer dikkedarier. Send meg en pm hvis du er interessert Lassemann. Bilder kan sendes pr. mail..

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hmmmmm, skulle vel ikke ha en Marantz 8 liggende og slenge i et skap eller stående i en krok også vel ?? ;)..... jeg vil gjerne ha en slik rirmelig.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Rudi skrev:
Hmmmmm, skulle vel ikke ha en Marantz 8 liggende og slenge i et skap eller stående i en krok også vel ?? ;)..... jeg vil gjerne ha en slik rirmelig.
He he, desverre Rudi. Kjenner ikke noen som har heller :)

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1
Hei vinylgutta...

Kom med litt mer råd og tips til lassemann da....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Lassemann,løp og kjøp Gut-mans Oracle, sett på en Rega RB 300, behold pickupelementet ditt og kjøp en ny og bedre riaa.Tube box er et godt alternativ, evt. en Graham Slee-modell. Da mener jeg du skulle være garantert vinyllyd av meget høy klasse!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det forstår jeg godt, Bambadoo. Du skulle jo vært der for lenge siden, mann. ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
bambadoo skrev:
Jeg vil også inn i vinylverdenen.......
Aldri for sent Bambadoo, som Impulse sier. ;)
Husk at Audio Note har platespillere også! ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
"But in all fairness"..du skal et stykke opp på skalaen før de begynner å bli like eksepsjonelle som en del av de andre AN-tingene...IMHO

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
impulse skrev:
"But in all fairness"..du skal et stykke opp på skalaen før de begynner å bli like eksepsjonelle som en del av de andre AN-tingene...IMHO
Ja, du har sikkert rett som vanlig, jeg har bare sett og hørt et eksemplar av sorten, det var en AN-TT one. :)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Continuo skrev:
impulse skrev:
Ja, du har sikkert rett som vanlig, jeg har bare sett og hørt et eksemplar av sorten, det var en AN-TT one. :)
Bare så det er sagt; det låt bra! ;)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.206
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Continuo skrev:
Continuo skrev:
impulse skrev:
Bare så det er sagt; det låt bra! ;)
Og den er bygget rundt en Systemdek spiller som i dag går på bruktbørser for 1500-2000 kroner.

Håvard

Topp Bunn