Nyt hetskampanje mot Israel

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
"Gazas tårer," Vibekke Løkkebergs første film på 20 år er nylig lansert. Filmen består av klipp hun ikke har laget selv, men samlet inn. Hun ønsker å vise folk at krig er noe alle må se for å engasjere seg i anti krig. Og hun fordømmer folk som ikke er enig med henne.
Når man skal vise krig, hvorfor lager hun ikke film om USA`s vold mot Afghanistan og Irak. Krigføringen der, er enda verre og bedre eksempel til bruk i antikrigs propaganda. Neida, hun angriper Israel.

I Bibelen bok står det at man skal be for fred i Israel og man skal velsigne Israel. Bare for å nevne det om du syns det er sludder eller ikke. Og at boken er ugyldig fordi den har blitt forandret på hele tiden og er ikke inspirert av annet en mennesker. Hvorfor ble den skrevet da? For å undertrykke folk?

Israelittene gruer seg hver gang det nermer seg "hjul". Da hagler kritikken mot dem, også fra kristne Guruer i Norge og resten av verden.

C

Cyber

Gjest
Helt riktig, man skal be for dem og men ikke støtte dem i alt.

Folk i Norge i dag har flere meninger om Bibelen enn det hadde krevd å fylle den med tekst, men svært få har sett i den utifra hva jeg kan lese (spesielt her).

Løkkeberg er vel en klassisk SVer, ikke tenkt så mye men mye meninger på lager allikevel.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.356
Torget vurderinger
4
Nå synes jeg ikke særlig om Løkkeberg i det hele tatt...makan til selvopptatt, sytende divabitch da gitt !

Men, bortsett fra det, - er det mulig å ikke hetse apartheidstaten Israel ?
En film om faenskapet Israel steller istand på Gaza blir vel ikke noe mindre gyldig fordi hun ikke lager film om resten av verdens faenskap ?

Hva som står i bibelen...eller koranen...eller noen som helst religiøs bok...er fullstendig revnende likegyldig.
En drittsekk er en drittsekk uansett religion eller hudfarge....og du må være kanske drittsekk for å behandle folk slik Israel behandler palestinerne.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
0
Hei Kjendis,

Nå ber du om juling fra flere her inne som skyr Israel som pesten!!

Jo Israel har gjort, gjør og vil nok sikkert også i framtiden gjøre mye som vi opplever som dumt! Men når man ønsker å kritisere staten Israel er det ikke dumt å i allefall prøve å sette seg litt inn i deres situasjon. Personlig liker jeg ikke Hamas og et dusin eller så av andre tilsvarende grupperinger som driver der nede, men jeg prøver faktisk å se saken fra deres side også før jeg feller dom! Min konklusjon på situasjonen der nede er at det er tilstrekkelig med hatfulle gærninger, uten vilje til å komme den annen part en eneste liten millimeter i møte, på begge sider av konflikten til at fred i Midt Østen kun kommer til å forbli et fromt ønske, i allefall i min levetid!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Israel er og blir en okkupasjons-stat, om de så aldri så mye hadde vestens støtte og backing i land-tilraninga si på '40-tallet. Det faktum kan ingen bortforklare. Jeg undres på hva Max Manus & co ville gjort hvis Norge fortsatt var hærtatt av tyske styrker....noen ville sjølsagt hevda nå som da at hr. Manus var terrorist....om han hadde levd,da.

Fremferda til okkupasjonsmakta Israel de siste årene, har heller ikke vist mange tegn på at man ønsker forsoning. Guds utvalgte folk? Kjøss meg en viss plass....

mvh. VilhelmW

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Lurer på om Kjendis egentlig er Oddgeir med annen identitet på sentralen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Med et utgangspunkt som trådstarter er det liten vits å diskutere saken. Går man rundt med forestillinger i hodet om guders vilje og virke så duger neppe noen ord eller argumentasjon. Debatt blir meningsløs. Hvordan kan man argumentere mot Gud? (definert som den til enhver tid rådende projiseringen av mentale glansbilder i den religiøses sinn). :-\

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Trådtittelen er "Nyt hetskampanje mot Israel". Er dette bevisst, eller skal det være "Ny hetskampanje mot Israel"? Det så litt rart ut med "Nyt", men det er jo mulig.

S

Supertramp

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Med et utgangspunkt som trådstarter er det liten vits å diskutere saken. Går man rundt med forestillinger i hodet om guders vilje og virke så duger neppe noen ord eller argumentasjon. Debatt blir meningsløs. Hvordan kan man argumentere mot Gud? (definert som den til enhver tid rådende projiseringen av mentale glansbilder i den religiøses sinn). :-\
Sånn sett er agnostikere de det er lettest å ha med å gjøre - de tviler uansett :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
Gjest skrev:
Lurer på om Kjendis egentlig er Oddgeir med annen identitet på sentralen.
Mener du at Oddgeir er en kjendis? ;D
Både Spiralis og jeg er kjendiser. Når man anerkjenner Israels rett til eksistens, blir man det. Det er ikke så mange av oss. ;)

S

Supertramp

Gjest
oddgeir skrev:
Når man anerkjenner Israels rett til eksistens blir man det.
Jeg anerkjenner også den retten (FNs sikkerhetsråds resolusjon 181 fra 1947).

Men jeg fordømmer ulovlig bosetting, massakrene i Sabra & Shatila, Hamas' terror, Mossads terror osv osv osv

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Eg har ei veninne som hadde ein interessant strategi då ho var lita, og ville ha viljen sin. Ho sa berre "Jesus sa det til meg". Så spurte foreldre (religiøse, sjølvsagt) "Sa Jesus det?" Svar: "Ja, det gjorde han". Og då var saken avgjort.
Veldig greitt, eigentleg. Det gjekk ikkje i min bardomsheim.....

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
781
Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
Eg har ei veninne som hadde ein interessant strategi då ho var lita, og ville ha viljen sin. Ho sa berre "Jesus sa det til meg". Så spurte foreldre (religiøse, sjølvsagt) "Sa Jesus det?" Svar: "Ja, det gjorde han". Og då var saken avgjort.
Veldig greitt, eigentleg. Det gjekk ikkje i min bardomsheim.....
Sjefen er litt religiøs, jeg skal prøve den taktikken der ved lønnsoppgjøret. ;D

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Kjendis skrev:
I Bibelen bok står det at man skal be for fred i Israel og man skal velsigne Israel. Bare for å nevne det om du syns det er sludder eller ikke. Og at boken er ugyldig fordi den har blitt forandret på hele tiden og er ikke inspirert av annet en mennesker. Hvorfor ble den skrevet da? For å undertrykke folk?
Det kan man faktisk ikke se helt bort fra. I alle fall ble denne boken stadig forandret av maktmennesker, for å få den til å passe bedre med hva de ønsket å få frem. F.eks. for å undertrykke kvinnene i samfunnet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Supertramp skrev:
oddgeir skrev:
Når man anerkjenner Israels rett til eksistens blir man det.
Jeg anerkjenner også den retten (FNs sikkerhetsråds resolusjon 181 fra 1947).

Men jeg fordømmer ulovlig bosetting, massakrene i Sabra & Shatila, Hamas' terror, Mossads terror osv osv osv
Jeg er så enig, så enig - bortsett fra FN's res. 181. Hvorfor? Kortversjonen: I 1947, i FN's spede begynnelse og like etter 2. verdenskrig, var krigens seierherrer totaldominerende globalt sett. Storbrittania og Frankrike var store kolonistater, som undertrykte andre nasjoner med hård hånd, og U.S.A. var en gryende stormakt. Disse nasjonene fant det altså for godt å tildele palestinsk land til en ny stat, Israel. Veldig enkelt fremstilt.

Dette skjedde i en tidsepoke hvor nazistenes myrderier av bl.a. jøder, var heilt ferskt. De nevnte nasjoner hadde sikkert preg av råtten samvittighet p.g.a. at man hadde "oversett" myrderiene i utryddingsleirene. Og et sted måtte man jo finne for jødene, et folk uten land...Virkeligheten er jo at jødene var mange folk, med omtrent samme religiøse tro. Hvorfor ble ikke samme mulighet gitt Rom-folket? Selvfølgelig på grunn av at det allerede var mange innflydelsesrike personer av jødisk herkomst i Storbrittania og U.S.A.

Jeg klarer ikke å se noen berettigelse for å ta land fra et fattig, uttynt folk og bare sånn uten videre vedta det tildelt til andre. Det er dypt krenkende, foraktelig og æreløst. For begge parter. Jeg har ingenting i mot jøder, eller israelere generelt. Jeg er bare av den overbevisning at måten staten Israel ble til på, er folkerettslig forkastelig. Jeg er fristet til å si at det var nå godt at de ikke valgte seg en del av Norge. Sørvest-Norge, f.eks. Sarons dal med omland...og gjerda oss andre ute.

Jeg synes også det er fullstendig forkastelig å henvise til bibelsitater for å legitimere staten Israel. Samtidig tar jeg fullstendig avstand fra Fatha's og Hamas' voldsmetoder som rammer sivile, og ikke militære. Men igjen; hva gjorde Max Manus & co. her heime? Okkupasjonsmakta her kalte jo "gutta på skauen" for terrorister. I mine øyne er terroristbetegnelsen svært ofte prisgitt "makthaverne" eller den sterkeste part. Det finnes massevis av eksempler på det. Under VietNam-krigen ble den vietnamesiske folkehæren betegnet som terrorister...av USA. Che Guevara var også en erklært terrorist - av amerikanerne og de kontra-revolusjonære. Så det å være terrorist, kommer altså an på øynene som ser.

Jeg vil helt klart kalle israelske styresmakter og militære, for terrorister, voldsmenn og mordere. Når man foretar massedrap i FN-beskyttede flyktningeleire og oppfører seg slik israelerne gjorde på Gaza, uøver man ekstrem terror, og ergo er man terrorist.

Jeg har ingen problemer med å ta klar avstand fra røverstaten Israel. Men jeg synes oppriktig synd i den israelske menige mann og kvinne. Og jeg har et sterkt håp om at forsoning og fornuft vil seire, til slutt. Men da må det israelske folket sjøl ta et oppgjør med sionistene. Og det er jeg overbevist om kommer.

mvh. VilhelmW

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Idiot argument nr 1 så langt er å sammenlikne Israel med Hitler. Den missbrukte blir missbruker legger jeg til for å vise det absurde ved argumentet.

Følgende feil ser jeg i denne tråden. De viktigste er her:
Fei nr 1. Partene står steilt urokkelig på sine stanpunkter. Men vi vet her på berget intet om de uttallige initiativ fra Israel om en løsning. Eventuelt en tostatsløsning. Palestinerne har avvist alle disse initiativene blankt. De aksepterer kunn utslettelse av Israel.

Feil nr 2. Israel okupere landet til Palestinerne. Feil! Hele områdene som Israelere og "Palestinere oppholder seg i dag var ørken og malaria sump etter 2 VK. Lite aktualt sted for araberne. Jøder og arabere bodde side om side der det gikk ann å bo. INGEN ville eller kunne bo der før jødene flyttet inn. Bråket startet i det øyeblikk Israel fikk sin egen stat.

Palestinere er et begrep som dukket opp etter 6 dagers krigen. Det var flykninger som ble jagd hit og dit. Disse er i dag Palestinere støttet av Iran for å kreve sin egen stat og at de er et eget folk som altid har bodd der. Denne løgnen om at Israel okuperer palestinsk område blir slukt av mange inkludert Vibeke Løkeberg.

Vibeke Løkkeberg sier at man er skyldig i å ikke engasjere seg i slikt. Jeg mener at man er skyldig å ikke sette seg ordentlig inn i konflikten.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Kjendis skrev:
Idiot argument nr 1 så langt er å sammenlikne Israel med Hitler. Den missbrukte blir missbruker legger jeg til for å vise det absurde ved argumentet.
Det er jo et kjent fenomen at den som blir misbrukt, ofte selv blir misbruker senere?

Var det forresten ingen som eide dette landet, før jødene fikk det tildelt?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.224
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Israels krigspolitikk er forkastelig og de bør kritiseres/nedkjempes om de fortsetter i samme spor!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
0
Til en forandring er jeg ikke bare enig med Deph i sak, men også i den smule logikk som ligger i hans innlegg. Dette blir en diskusjon om tro/ideologi/religion og det er vanligvis ikke noe fruktbart grunnlag for diskusjon om man ønsker en felles forståelse/konklusjon på debatten.

For å finne fred, varig fred i dette området MÅ partene finne en felles forståelse ut over at de hater hverandre. Det finnes miljøer og krefter i Israel som oppriktig ønsker en varig og rettferdig fred. Det finnes sikkert slike miljøer også på den andre siden, selv om nok disse har adskillig magrere kår enn de på den israelske siden. Freden kommer ikke før disse miljøene får makt. At venstresiden i Norge og ellers i Vesten legger Israel for hat og ønsker død og fordervelse over alle jøder hjelper faktisk ikke saken det minste.

Litt interessant forøvrig å se hvordan allianser skifter i politikkens verden. Israel ble skapt med Sovjetisk støtte i FN til motstand fra det som den gangen ble benevnt "vestmaktene", særlig UK og USA, som mildt sagt var reserverte mot denne statsdannelsen. Et Norge styrt av AP var hele veien Israel vennlig. Israel er vel det eneste landet i verden som har en erklært "fan klubb" i et annet lands parlament, og Norge er selvsagt det "andre landet", hvem ellers kan være så tåpelige?? På sent 50 og gjennom hele 60 og langt ut på 70 tallet var det ansett som helt "kosher" for ungdom med sosialistiske sympatier å reise til Israel for å jobbe i Kibbutz, som en solidaritetshandling på linje med å delta i arbeidsbrigader i Cuba, selv om det siste var for mer "hardcore" sosialister. Synet på Israel var vel det eneste Unge Høire og AUF og folk til venstre for AUF hadde felles. Israel var "good guys" og palestinerne som knapt ble kalt palestinere var "bare" "skitne arabere/hedninger"! Verden har i det minste gått framover siden den gangen!

Endringen i synet på Israel og hele konflikten kom med Fatah og i Norge på venstresiden ved at det på ytterste venstre ble dannet "solidaritesgrupper". Disse vokste ettervert. På høyresiden kom skiftet med de norske FN soldatene som dro til Libanon, dette var borgerlig ungdom, ( de venstreradikale ville ikke delta i "borgerskapets voldsmakt", et syn som ikke ble endret før AKP forsto at for å kunne gjennomføre "Væpna revolusjon" måtte man ha militær trening, og parolene ble at AKP'ere skulle "ombestemme seg" og be om å få gjøre militærtjeneste selv om de alt hadde avtjent siviltjeneste som militærnektere og pasifister.) og de fikk vel de fleste av dem en smule "bakoversveis" ved å møte IDF. De kom hjem med et mye mer nyansert syn på konflikten. Og i dag er det altså venstresiden som avskyr Israel/jøder mens den borgerlige siden har et noe mer balansert syn. ( Her utelater vi USA som ikke har gangsyn uavhengig hvem som er president )

Men som Deph mer enn antyder er det dessverre nytteløst å diskutere denne konflikten når det for en eller flere deltakere er et spørsmål om religion. Og i "min bok" virker det som om det er omtrent like mye religion i sørsmålet fra Wilhelms side som fra Kjendis sin side. Selvsagt kan en slik krangel ha en viss underholdningsverdi, men fruktbart? Nei tror ikke det.

Den Gordiske knuten her er at om man synes palestinerne har rett til et verdig liv så har faktisk jøder/irsraelere rett til det samme!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg kan faktisk si meg enig i det meste av det du uttrykker. Særlig siste avsnitt.

Og jeg understreker på nytt at jeg ikke har noe som helst mot jøder eller den vanlige israeler. Heldigvis er det en betydelig og voksende opinion mot den undertrykkende og ødeleggende politikken som staten Israel utøver.

Jeg ser også at det er fullstendig bortkasta å forsøke og debattere temaet. Punkt slut for min del.

mvh. VilhelmW

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Kjendis skrev:
Feil nr 2. Israel okupere landet til Palestinerne. Feil! Hele områdene som Israelere og "Palestinere oppholder seg i dag var ørken og malaria sump etter 2 VK. Lite aktualt sted for araberne. Jøder og arabere bodde side om side der det gikk ann å bo. INGEN ville eller kunne bo der før jødene flyttet inn. Bråket startet i det øyeblikk Israel fikk sin egen stat.

Palestinere er et begrep som dukket opp etter 6 dagers krigen. Det var flykninger som ble jagd hit og dit. Disse er i dag Palestinere støttet av Iran for å kreve sin egen stat og at de er et eget folk som altid har bodd der.
Her er et dristig forslag til deg: les en historiebok som faktisk er skrevet av en historiker og ikke helfinansiert av en kristenkonservativ gruppe. Ta evt. en telefon, eller send en e-mail til det humanistiske fakultetet ved ditt nærmeste universitet og spør om de kan anbefale en bok for deg.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Tror hele prosessen gikk til ******** med drapet på Rabin i 1996....
Siden da er det ingen som har turt å gå helhjerta inn for det.
Nei, la dem holde på til de blir skikkelig lei, og innser at gud VIRKELIG ikke er på deres side :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
0
ansepe74 skrev:
Tror hele prosessen gikk til ******** med drapet på Rabin i 1996....
Siden da er det ingen som har turt å gå helhjerta inn for det.
Nei, la dem holde på til de blir skikkelig lei, og innser at gud VIRKELIG ikke er på deres side :)

Uansett hvor mye det går til H..te, hvilket forøvrig vel ikke eksisterer for en jøde, vil nok det ses på som en "prøve" fra Gud, så der er jeg redd du er inne på et blindspor.

Og forøvrig, hvis det er DU som tar feil, hvis nå Gud til Dephs store forbauselse virkelig finnes, OG han i tillegg er på deres side - Hva da ? ;D

C

Cyber

Gjest
Etter å ha sett Løkkeberg på God Morgen Norge nå over frokostskåla så skjønner jeg jo hvorfor ting i verden går som de går. For noen holdninger og når man ikke engang kan føre en diskusjon...

C

Cyber

Gjest
Kabeldragern skrev:
Israels krigspolitikk er forkastelig og de bør kritiseres/nedkjempes om de fortsetter i samme spor!
Ja, men hva skjer om man presser en løve opp i et hjørne?

Ingen i konflikten har noe å skryte av, men det er Hamas som er verst etter min mening - Israels handlinger er bare langt mer tydelige å oppdage.

S

Supertramp

Gjest
cybervision_ skrev:
Etter å ha sett Løkkeberg på God Morgen Norge nå over frokostskåla så skjønner jeg jo hvorfor ting i verden går som de går. For noen holdninger og når man ikke engang kan føre en diskusjon...
Vi tar Ole Paus' sin Vibeke låt:

Vibeke selv har vært fotomodell
så hun skjønner hva som gjør seg
Flesk, skal det være, og vorter og sår
Og pissing og puling og liktær og lår
Og mannfolk som klør seg (voff voff)

spotify:track:7D9PhnTEJmOdK42HkuUBKC

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.895
cybervision_ skrev:
Kabeldragern skrev:
Ja, men hva skjer om man presser en løve opp i et hjørne?
Pussig bruk av metafor gitt den tilsynelatende manglende forståelse for hva man må forvente når man presser halvannen million inn i Gaza, et hjørne på størrelse med Sørreisa Kommune.

Topp Bunn