Nytt analogtrinn til RCD-971

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.061
Sted
Sortland
Etter noen runder med klokkediskusjon er det avgjort at Rotelen skal ombygges i løpet av høsten.
DIY_dude mener at ommbygging av analogtrinnet vil heve lyden til langt over det jeg ville få med en ny spiller til 10-12 Kkr.

Så da er spørsmålet lett: fremgangsmåte?
Jeg er helt blank, men er lettlært og har normalt 2 tommeltotter. ;D

Andre forslag? Hva med kabinettet? Strømforsyningen?

hmmm.... kan bli et langt prosjekt dette. ;)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hvad med nogle billeder så vi kan se hvor meget plads der er og hvordan den er lavet? Hvilke opamps er der  i forvejen. Hvilke Dac benyttes?

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
0
Se lampizator.eu for informasjon om ombygging av cd spillere....

Jeg har akkurat bygget en usb dac med tda1543 chip og et slikt rørtrinn. Men jeg har ikke fått til å teste det i et ordentlig stereoanlegg ennå.

Se inni cd spilleren din hva slags dac som sitter der.

Jørgen

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
PCM63 er en knallbra chip!
Hadde en RCD-971 spiller for noen år siden som jeg hadde tenkt å "hardmodde" med klokke, nytt utgangstrinn med Lundahl-trafoer etc. Rakk å kjøpe inn noen PCM63[K] chiper før prosjektet "strandet".

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.061
Sted
Sortland
Innholdsfortegnelse:
DAC PCM63. HDCD dekoder: PMD100. Opamper OPA2604 og kondensatorer fra Black Gate.

Bilde kommer senere.

mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Det lyder da meget godt med komponentvalget. Hvad kunne du ønske dig af lyden? 2604 er sådan lidt glat og fløøødeagtig. Hvad med at skifte til Zapfilter? På bruktbørsen HIFI4all for 500 og han vil gerne sælge for 450kr.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det lyder da meget godt med komponentvalget. Hvad kunne du ønske dig af lyden? 2604 er sådan lidt glat og fløøødeagtig. Hvad med at skifte til Zapfilter? På bruktbørsen HIFI4all for 500 og han vil gerne sælge for 450kr.
Ja, det vil være et bra alternativ sånn i begynnelsen. Det er et ferdig diskret transistorbasert modul som kan tilpasses PCM63. Har ikke hørt det selv, men regner med at det vil være bedre enn de fleste opamp-baserte analogtrinn.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Den opampen sitter i min Rotel RCD 1072, og den skal ut. Denne har en bratt støykurve over 4 khz.
Ny opamp blir (someday) Burson eller Browndog med AD. Nå sitter det mye annet rart i utgangen der også, b.la en kondis for mye og en motstand som genererer støy. Etter kyndige råd fra Medisinmann Ronny og Embla/Helgesen blir det litt ekstra lodding rundt utgangen.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Zapfilteret er bedre end enhver opamp. Jeg har indbygget det i 3 forskellige Cd;er. MIn næste Dac bliver med rør hvor kammerat udvikler kredsløbet. Ved ikke helt hvilken opamp wilbur-x hentyder til herover.

Topp Bunn