Nytt delefilter.

Bakmann

Medlem
Ble medlem
11.09.2023
Antall liker
2
Sted
telemark
Vet ikke hvordan dette blir sett på men jeg har opprettet en konto utelukkende for å snylte på kunnskapen her. Så de som vil svare, takk for det. De som mener jeg kan pelle meg ut , kom med det :)

Jeg har arvet et par gamle høytalere hvor den ene låter fint og den andre har et ødelagt delefilter. Det er i alle fall hva jeg tror er problemet.
Noen som kan hjelpe meg å skaffe nye slike?

Takk for alle svar!

Vedlegg

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
681
Hvis du har to i utgangspunktet like eksemplarer bør det være veldig lett å måle for å verifisere eventuell ulikhet. Ut fra bildene har disse bare tre komponenter. Ville startet med kondensatoren.

Bakmann

Medlem
Ble medlem
11.09.2023
Antall liker
2
Sted
telemark
Takk for svar.
Jeg har to, men den andre fungerer og er godt forseglet i den andre høytalerkassen.For meg ser det ut som den minste hvite komponenten er brent opp? Men jeg tenkte egentlig å erstatte hele sulamitten.

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.482
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Ja den motstanden ser brent ut .Skift den ut med en på 10 w 10 ohm.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.630
Torget vurderinger
1
Denne ser verre ut enn min, dessuten er det 4 komponenter her.
Enkleste og billigste er bare å bytte ut komponenter, spolen kan du måle verdien på (den kan være like fin som ny), men bytt ut resten. Bare pass på at kvaliteten er den samme eller bedre, gjør det samme på begge filtrene (så får du likt på begge sider og vet det vil fungere en stund til der også).

Monacor og Dayton har rimelige filtre, de fungerer de også.

Bakmann

Medlem
Ble medlem
11.09.2023
Antall liker
2
Sted
telemark
Kjøp den hos Monacor.
Takk for tipset!

Enkleste og billigste er bare å bytte ut komponenter, spolen kan du måle verdien på (den kan være like fin som ny), men bytt ut resten. Bare pass på at kvaliteten er den samme eller bedre, gjør det samme på begge filtrene (så får du likt på begge sider og vet det vil fungere en stund til der også).

Monacor og Dayton har rimelige filtre, de fungerer de også.
Enklest sa du.. Har riktignok et multimeter, men det mest av dette er gresk for meg, om spolen måles til 1000 eller 1 sier det meg ingenting. Hva og hvordan?

Disse komponentene virker nokså rimelige uansett hvorfor ikke bytte hele greia?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.963
Det brune på bildet er vel lim? Det ser for meg ut som det er samm som er på ditt filter.

1698837356979.png

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.065
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg ville forsøkt å gått over alle loddingene med en god varm loddebolt.
Ville i samme slengen sjekket alle kablene og hvor godt de sitter i koblingene både på terminalen og elementene

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.963
Enklest sa du.. Har riktignok et multimeter, men det mest av dette er gresk for meg, om spolen måles til 1000 eller 1 sier det meg ingenting. Hva og hvordan?

Disse komponentene virker nokså rimelige uansett hvorfor ikke bytte hele greia?
Det er svært skjelden delefilter går i stykker. Og da vanligvis kondensatoren som tørker ut (den gule dingsen).

Jeg vill først brukt voltmeteret og målt motstand (Ω) på høytalerelementene. Alt mellom 3 og 10 ohm burde indikere at det ikke er brudd i høytalerspolene. Gamle høytalere er ofte "sprengt". Altså brudd i spolen da de som regel tåler svært lav effekt sammenlignet mot moderne konstruksjoner.

Bakmann

Medlem
Ble medlem
11.09.2023
Antall liker
2
Sted
telemark
Jeg ville forsøkt å gått over alle loddingene med en god varm loddebolt.
Ville i samme slengen sjekket alle kablene og hvor godt de sitter i koblingene både på terminalen og elementene
Det er svært skjelden delefilter går i stykker. Og da vanligvis kondensatoren som tørker ut (den gule dingsen).

Jeg vill først brukt voltmeteret og målt motstand (Ω) på høytalerelementene. Alt mellom 3 og 10 ohm burde indikere at det ikke er brudd i høytalerspolene. Gamle høytalere er ofte "sprengt". Altså brudd i spolen da de som regel tåler svært lav effekt sammenlignet mot moderne konstruksjoner.
Jepp, dere har helt rett. Det var lim ved nærmere ettersyn og det var diskanten (tweeter) som var ødelagt, sjekket med multimeter 😋 Samme som denne:

Takk for all hjelp, neste gnåletråd kommer snart.

Topp Bunn