Nytt DIY-rack, men med 10 tommeltotter

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Ja, jeg sier det igjen, i fare for å gjenta meg selv. Tommeltotter er det nok av her i blokka, så jeg vet ikke helt om dette blir som jeg kunne ha tenkt meg...
Vel, det eneste jeg ryker på er bøk fra ikea, resten får jeg vel levert tilbake til forhandlere, OM dette blir jø med pølse ille.

Blir det ille kommer det forøvrig en ønskes kjøpt på et rack her, snarest.   :-/

Here goes nothing.

Stakk på biltema, handlet gjengestenger samt muttere.
På bademiljø for innkjøp av pakninger.
Ikea, innkjøp av benkeplate i massiv bøk, kjøpte 2 ganger 120cm. Måtte så vente noen dager på adgang til klyvsag.
Ble sagd opp i går, og i dag var jeg klar for litt prøveborring, vi snakker snorre A.

Benken i vaktmesterboden klar for banehogg

Klemmer eller skrutvinger fra clas ohlson er en gladsak

Litt verktøy må man ha, dog var batteridrill litt i minste laget

Måtte så ha noen mindre hull før storborren ble funnet frem

Ey, gjengestaget passet faktisk...

En god del spon blir det

Batteridrill ble som nevnt the weakest link, så jeg jeg fikk lånt en kraftigere sak, i koffert

Skal få tak i litt treolje i morgen, så får jeg se om det blir sammenskruing (om alt passer) på tirsdagen. Flere bilder kommer.
Er litt spent på om det passer faktisk, i tillegg til tommeltottene vet jeg at kjappe avgjørelser kan være litt dumt, av og til.
Vel, vi får se

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.699
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Looking good :) Venter spent på oppdatering ;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Som sagt, dette har gått litt fort og dagen i dag er lik gårsdagen.
Først ikea da instinktet mitt sa at der har de nok treolje. Det hadde de. Her greide jeg selvsagt å miste bildøra i stormen, slik at denne la igjen lakk på bilen ved siden av. Fikk tak i eiern over ikeas intercom, han tok det heldigvis fint.

Kom hjem, olja platene 2 ganger (tørker fort denne oljen, heldigvis).
Så var det bæring av plater opp i 5etg for sammenmontering.

Her er jeg rimelig klar for montering

Her har jeg kommet i gang med den første platen, men jeg må si at det å snurre muttere ned 4 meter gjengestag går under kjedelig.

To hyller på plass

Jeg er etter forholdene fornøyd så langt, men det er et stort men.
Dette er at jeg ikke får på den siste plata. Da jeg tok hullene (de store) hadde borren litt slingringsmonn før den skulle ta tak, dette har gitt seg utslag i litt småjustering med stengene oppetter. Jeg burde selvsagt ha hatt en borr på 30mm som hadde vært lang nok til alle platene samtidig! Dette irriterer meg noe grenseløst, men jeg håper og tror jeg skal få en skikk på sjiten vha stikksag eller en større borr. Er jo masser av metall på mutterne så det skal nok gå fint.

HÅPER jeg i alle fall....

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
Ser bra ut :) kjør på med borr du, blir nok bedre enn å prøv med stikksag

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
tnx :)

Men, hvor i verden finner man så store bor, da?
Rundt 35mm altså, kanskje også noe større enn det.
Jeg kan vel bruke et stillbart et, men da må det jo bli fryktelig vanskelig å starte i senter av det eksisterende hullet..

Forslag?

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
de fleste byggevarebutikker burde vel ha det. er da ikke så skjeldent. men hvis det ikke er veldig mye du har bomma så kan du jo sette på ett lite borr og på en måte file bort tre til du får det riktig.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
byggevarebutikker burde ha slikt bor. Hvis ikke så ta turen til en maskinvareforetning, der har de iallefall.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.104
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Her har jeg kommet i gang med den første platen, men jeg må si at det å snurre muttere ned 4 meter gjengestag går under kjedelig.
Hvorfor må du snurre ned 4 m, er det ikke bare å sette på mutterne først, og så platen ;) ;D ;D ;D ;D

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
0
Hvorfor må du snurre ned 4 m, er det ikke bare å sette på mutterne først, og så platen ;) ;D ;D ;D ;D
Det tenkte jeg på også.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
joda, satte på mutterne nederst, men så skal man jo ha muttere oppå plata igjen osv osv. Så til neste plate osv.
+ pakninger.

Derfor, mye snurring, fikk taket på det, kanskje bor det en dj i meg. Dj_howtoscrew evt.. :p

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jøss, syns du sa du ikke hadde noe særlig snekkerplass til dette prosjektet, men den vaktmesterboden er jo luksus hvis du bor i blokk. Selv om det går litt fort i svingene, så ser det jo ut som dette blir bra:) Fin bildetråd, vi venter på fortsettelsen:)

mvh

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
joda, satte på mutterne nederst, men så skal man jo ha muttere oppå plata igjen osv osv. Så til neste plate osv.
+ pakninger.

Derfor, mye snurring, fikk taket på det, kanskje bor det en dj i meg. Dj_howtoscrew evt.. :p
Om du hadde hatt en skikkelig borremaskin (no offence) så kunne du festet stanga i den å fått noen til å holde mutteren, det hadde nok gått "litt" fortere. Long live Hilti :)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Om du hadde hatt en skikkelig borremaskin (no offence) så kunne du festet stanga i den å fått noen til å holde mutteren, det hadde nok gått "litt" fortere. Long live Hilti :)
Ja å når første plate er festet, må du være litt forsiktig når hele racket flyr rundt i stua di. ;D ;D ;D

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.699
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Tror jeg skjønner problemet ditt.... og kommer med en løsning, dog i seneste laget. Det du kunne ha gjort er å borret en hylle med 30mm borren, deretter bruk denne hyllen til å STYRE borren under borringen i de andre hyllene... da hadde alle hullene blitt like. Selv var jeg heldig og slapp unna denne problematikken da jeg fikk mine plater frest med CNC fres.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.104
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
+ pakninger.

Skjønner at det blir litt masing dette her, men er det vanskelig å ta på muttere som skal være OVER platen, så plate og til slutt mutterne som skal være UNDER platen ::)

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg synes du greier deg helt supert med dine 10 tommeltotter jeg..... ;D ;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
ja, peter. Det blir masing!

zemtex: en bekjent av madamen kom med samme forslaget da jeg etterlyste en brainstorm i går kveld. Vedkommende brukte selvsagt ikke de samme ordene, men jeg tolka det i alle fall slik. Sent men godt :)

Fikk kjøpt meg en hullsagborr i dag, og det KAN hende jeg greier å utvide hullene slik at jeg får tvunget platene på plass.
Litt ekstraarbeid, men dette får være mitt prøveprosjekt. Takker forresten for all positiv omtale.
Men, da er det visst fødselskurs... Kvinner har avlet i årtusener, nå trenger de plutselig kurs :p

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Brennsvidde hutheite. Jeg må som japan i 45, nemlig kapitulere. Ikke sjans på lopphavet om jeg får utvidet hullene slik at jeg får de ned på gjengestagene.
argh *mumle donald-ord*.

Vel, da er den videre plan å få tatt nye hull litt lengre inn på hyllene (har mest sannsynlig plass for dette), men må da finne meg noen gjengestag med litt mindre diameter.

Jeg vil tro det kommer en oppdatering når jeg igjen får gjort noe, men det kan nok ta en liten stund.

Har jeg lært noe? JADA jeg har det!

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Brennsvidde hutheite. Jeg må som japan i 45, nemlig kapitulere. Ikke sjans på lopphavet om jeg får utvidet hullene slik at jeg får de ned på gjengestagene.
argh *mumle donald-ord*.

Vel, da er den videre plan å få tatt nye hull litt lengre inn på hyllene (har mest sannsynlig plass for dette), men må da finne meg noen gjengestag med litt mindre  diameter.

Jeg vil tro det kommer en oppdatering når jeg igjen får gjort noe, men det kan nok ta en liten stund.

Har jeg lært noe? JADA jeg har det!
Hvorfor bruker du ikke bare et freseborr i hullet? Da kan du utvide alt du orker?
Blir hullet for stort, er det bare å kjøpe inn noen skiver som dekker mer en mutteren.......

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
fresing? jaggu tror jeg du tente et lys i det sorte hullet mitt, PAR.
Da er det nissene på låven, og etterpå skal jeg ringe svigers. Her skal det freses

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
fresing? jaggu tror jeg du tente et lys i det sorte hullet mitt, PAR.
Da er det nissene på låven, og etterpå skal jeg ringe svigers. Her skal det freses
Lar du den djevelbesatte TV'n gå foran dette prosjektet ;D Fresing er nok tingen!Pass bare på at du ikke slår ut trefibre rundt hullet!

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Hva har du lært da? :p
Ikke stress!
Mål to ganger, før boring!
Mål tre ganger, før boring!
Plasser boret eksakt etter merking!
Bruk riktig bor!
Ikke bor gjennom flere plater samtidig dersom du ikke har anlegg!

;)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.699
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Ikke stress!
Mål to ganger, før boring!
Mål tre ganger, før boring!
Plasser boret eksakt etter merking!
Bruk riktig bor!
Ikke bor gjennom flere plater samtidig dersom du ikke har anlegg!

;)
Kan trekke paralleller til mitt eget DIY bygg...
- planlegge i 3mnd
- ta mål flere ganger i mnd'n
- lage mange utkast av arbeidstegningen + kontrollmåle
- sende arbeidstegninger (firkanter med noen sirkler) til snekker.
- hente firkantente plater med hyll i
- finère, osv osv osv, og montere

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
jeg ser ekstremt lite tv til tider, men nissene på låven er jo genialt denne gangen også :)
zemtex: at mine kjappe avgjørelser av og til straffer seg. Så, jeg skal fortsette som normalt, nemlig å tenke ting ihjel (ref madamen)

PAR: ja, skal passe på når jeg får fresen hit. Tenker jeg lar svigers kjøre den, han har håndlaget for sånt.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Jeg kom på en sak, fikk ikke sove så grublingen tok overhånd..

Hva om jeg reduserer antallet gjengestenger til 3, har jo sett flotte løsninger med dette og tviler sterkt på at racket blir ustabilt av den grunn.
Fordeler: slipper unna med én pakke soundcare spikes.
Mindre/nesten ingen tilpassing av hull.

Kanskje jeg også ender opp med noe enda mer stilrent.

MEN og det er et stort M E N.
Har noen et designmessig stalltips på hva jeg gjør med de to tiloversblivende hullene i to av hjørnene?
Skjærer hjørnet på skrå, skjærer hele plata bort til der midtstaget blir stående, slik at det rundt hullet utgjør en "tapp"?
Skjærer inn som et hjørne, jeg vet da f.

Her trenger jeg forslag, altså!!

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Har noen et designmessig stalltips på hva jeg gjør med de to tiloversblivende hullene i to av hjørnene?
Skjærer hjørnet på skrå, skjærer hele plata bort til der midtstaget blir stående, slik at det rundt hullet utgjør en "tapp"?

Lag hullet stort nok til at du kan føre nettledningene gjennom det så har du orden på de.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Jeg kom på en sak, fikk ikke sove så grublingen tok overhånd..

Hva om jeg reduserer antallet gjengestenger til 3, har jo sett flotte løsninger med dette og tviler sterkt på at racket blir ustabilt av den grunn.
Fordeler: slipper unna med én pakke soundcare spikes.
Mindre/nesten ingen tilpassing av hull.

Kanskje jeg også ender opp med noe enda mer stilrent.

Fordelen med tre punkter (gjengestenger) er at det er allt som skal til for å definere et plan (hylla) i tre dimensjoner (høde, dybde, dredde). Fire punkter gir som kjent mulighet for at planet ikke lengre er et plan. Dvs. at hele konstruksjonen blir mindre følsom for små avvik i høyde mellom hyllene på de respektive gjengestengene med tre gjengestenger. Hullene i hjørnene som blir til overs kan du evt bruke til  organisere kabler (særlig nettkabler),  du kan la de være som de er, eller som du er innepå kutte dem vekk. Avkapping avhenger selvølgelig av geometrien til beina på apparaturet som skal stå oppå. I den grad vibrasjoner/resonanser er relevant, så kan det hende du er best tjent med å kappe mest mulig. Mye avkapp kan imidlertid få hele konstruksjonen til å se litt vinglete ut (men også mindre dominerende), og dersom apparaturet ikke står støtt, så kan det muligens også være en risiko for at det ramler ned.

mvh
KJ

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hvis avstanden (blå) er stor nok.
Enten som bredde, eller dybde.
Så ville jeg laget et snitt (rødt) og nytt hull (grått).

R

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
roda: godt forslag, men da ryker jeg i bredden.

kj: komponentføttene mine blir nok stående stødig, og jeg er veldig enig i det at racket blir noe mindre dominerende om man kapper vekk litt.

sverd: jeg kan føre nettkabler gjennom det ene hullet, men enda er det igjen 1 (om man ser hver plate for seg).

Lage ett buet hjørne på alle platene samt utvide det siste hullet slik at furutechpluggene går gjennom?

Flere forslag, vær om mulig enda mer kreative enn tidligere i denne tråden. Dette er suverent.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
bruk ett hull til strøm og ett til signal, så har du skilt det også

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
edit:

Jeg får ingenting ut av platene på måten jeg har tatt hullene, de stemmer overhodet ikke overens med hverandre. Får selvsagt ned gjennom ett gjengestag, men der sier det også stopp.

OM jeg får levert inn gjengestagene kan jeg bytte de i noen med mindre diameter, slik at jeg kan gjøre platene noe mindre og ta helt nye hull.

Racket blir mindre dominerende, det er kanskje en fordel, men hvilken diameter bør man legge seg på?
Får gå gjennom ymse rack og se hva folk har brukt

edit2: jeg fikk levert tilbake gjengestagene, men jeg får rett og slett ikke plass til nye hull med gjengestag og muttere. Da kræsjer det med chassiset til både kilde og forsterker. Evt kan jeg kaste ut forsterkern, bytte kilden i ipoden min, men først må jeg kjøpe dock til den.

Platene mine, med hull, kan jeg vel kalle julegaven fra meg til meg...

Skal jeg kjøpe meg et rack?
Hvilket? Jeg bør kunne regulere høyden på hyllene og jeg må ha 4 hyller. Er veldig interessert i et brukt et, altså!

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
kan du ikke bare kjøpe noen nye plater og prøve på nytt?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
enda 1300,- på tommeltottracket mitt?

jø og pølse som jeg har lyst til det.....

huff

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Forstår ikke helt hvorfor du "ryker" i bredden?

Var det ikke 60cm plater?
Og komponenter er normalt max 43,5cm..... ::)

Dette må du forklare :)

R

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
cdspillern min (emc1) er 48,5 cm bred (frontplata), chassiset er vel 46,9 elns.
Mine 3cm hull er tatt ca 1 cm inn på plata, derfor ryker jeg.
Om jeg ikke tar hull som er 1cm og bruker muttere tilsvarende, da.
Veltepetter tror jeg navnet på racket kan bli, om den løsningen hadde blitt aktuell. Eller?

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Men EMC`n setter du vel på toppen ?
Der er det vel ingen ting i veien hvis du setter den på plate,puter eller spikes ?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
eci3'n er ikke mye smalere den.
Om mutttere på topp skal ha et fornuftig antall gjenger må jeg ha rimelig høye spikes...
Jeg er på utkikk etter nye plater, så kjøper jeg nye gjengestenger og muttere.
Pakningene får jeg nok bytta i noen som er hakket mindre i diameter. Kan aldri tenke meg annet

Topp Bunn