Nytt hus - økonomisk mareritt.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.470
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei dere.

Vi er i avslutningsfasen av en lang byggeprosess, bygger ny, arkitekttegnet bolig. Et gammelt hus fra 1952 skulle rives og det skulle bygges nytt.

Prosjektet var ute på anbud, vi fikk inn tre komplette anbud og valgte det rimeligste selvsagt. Forskjellen mellom rimeligste og dyreste anbud var på utrolige 60%, det dyreste hadde rett nok mer innhold og var basert på en annen type konstruksjon,så helt sammenliknbart er ikke dette.

Anbudet ble gitt som en totalsum, uten synlige priser fra underleverandører.

Fra starten gikk dette veldig greit. Firmaet som fikk jobben (totalentreprise) var ryddige, vi hadde møter hvor vi ble enige om visse tillegg som skulle inn i anbudet (feks Ecophon Master Alpha takplater)

Etterhvert skled det ut, det ble foretatt betydelig tilleggsarbeid uten vårt samtykke, dette gjelder en del utendørsarbeid som murer, asfalt, takvann (flatt tak) osv.

I tillegg ble det av ulike grunner søkt om en garasjeutvidelse. Vi ønsket denne, men selvsagt ikke for enhver pris. I det kommunen godkjente utvidelsen ble arbeidet i gangsatt uten samtykke og uten at kostnaden med dette overhodet ble diskutert.

Selve anbudet viser seg i tillegg å være helt urealistisk. Uten å gå i detalj er det hevet over enhver tvil at man ikke hadde noen mulighet for¨å bygge huset til noe i nærheten av den prisen som lå i anbudet. Veldig raskt etter byggestart kommer det frem at man må ta store kostnader man overhodet ikke nevner i anbudsprosessen. Eksempler på dette er at huset sies å måtte ha nytt VA, ny strøm. Man raserer naboens tomt, men tar ikke høyde for dette i anbudet og det tilkommer store tilleggsregninger som ikke blir kommunisert før de bare ramler inn i mailboksen.

Huset er på 280 kvm, har tre bad og kjøkken. I anbudet viser det seg at rørlegger har inkludert 15 timer totalt for alt arbeid med sanitær. Verdien av alt som er inkludert fra rørlegger på bad og kjøkken er bergenet til 15000 kroner. Når vi ber rørlegger om å montere utstyret vi har valgt, skal han ha 105000 i arbeid og materiell (det som finnes av pakninger og rør i vegg)

Flere ganger i prosessen har jeg forlangt økonomisk oversikt uten at man har klart å fremskaffe dette, jeg opplever at dette har blitt trenert kraftig.

Flere tilleggsfakturer fra underleverandører er juks, for eksempel blir jeg fakturert for 500kvm asfalt, jeg grovmåler selv at ca 120 kvm er lagt. Jeg kunne kommet med langt flere eksempler.

Jeg tok høyde for 30% i tillegg til anbudssummmen. Da inkludert at jeg skulle står for innredninger til kjøkken og bad, samt fliser selv. Jeg holder tilbake en del penger nå og har en advokat til å se på saken. Vi er nå oppe i vel 50% i tillegg til anbudet og jeg begynner å bli smånervøs.

Hva slags rettigheter har jeg i en sak som privatperson mot et byggefirma? De må da ha en opplysningsplikt før de setter i gang en garasjeutvidelse som viser seg å koste 370000 for 35kvm. Kostnaden blir presentert 8-9 mnd etter at den er utført og er som sagt aldri gitt klarsignal til å utføre. Hva slags regelverk har byggefirmaet å forholde seg til?

Jeg føler meg helt maktesløs og fullstendig overkjørt i denne saken.

Noen som har tips til hvordan forholde seg og hvorvidt jeg har noen mulighet til å nå frem med mine argumenter?

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Huseiernes Landsforbund ( HL ) Meld deg inn, eller skaff et rivjern av en advokat.
Dette høres helt absurd ut.
Sørg for å ha mest mulig skriftlig dokumentasjon, papirer er kjekt å ha når det kommer til rettten..

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Vi hadde skriftlig pristilbud på grunnarbeid på tomten vår på kr 300 000 inkl. moms. Fikk tre regninger, som totalt havnet på akkurat 300k som avtalt, når de var ferdig med arbeidet.

Det gikk 2mnd, og da kom f.... meg en regning til i posten på kr 62 000! Eneste som stod på den
var "sluttregning". ::) :mad:

Dette er nå 6mnd siden, og jeg har ikke betalt den. Den havnet i papirbosset! De får ikke en eneste krone av meg, da jeg vet om mange festligere ting og bruke 62k på......ny stereo blandt annet!

Uten at jeg vet regelverket 100%, så mener jeg bestemt at jeg skulle hatt skriftlig varsel om det var noe tilleggsarb. utenom det som opprinnelig var beskrevet. Dette skulle jeg ha godkjent før de startet dette arbeidet.

Vil tro at det er akkurat dette du også har "krav" på!?

Edit: Uansett, meld deg inn i HL og snakk med en advokat gratis. Det har jeg gjort ang. en annen sak, og det fungerte ypperlig.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
X-hilarate skrev:
Vi hadde skriftlig pristilbud på grunnarbeid på tomten vår på kr 300 000 inkl. moms. Fikk tre regninger, som totalt havnet på akkurat 300k som avtalt, når de var ferdig med arbeidet.

Det gikk 2mnd, og da kom f.... meg en regning til i posten på kr 62 000! Eneste som stod på den
var "sluttregning". ::) :mad:

Dette er nå 6mnd siden, og jeg har ikke betalt den. Den havnet i papirbosset! De får ikke en eneste krone av meg, da jeg vet om mange festligere ting og bruke 62k på......ny stereo blandt annet!

Uten at jeg vet regelverket 100%, så mener jeg bestemt at jeg skulle hatt skriftlig varsel om det var noe tilleggsarb. utenom det som opprinnelig var beskrevet. Dette skulle jeg ha godkjent før de startet dette arbeidet.

Vil tro at det er akkurat dette du også har "krav" på!?

Edit: Uansett, meld deg inn i HL og snakk med en advokat gratis. Det har jeg gjort ang. en annen sak, og det fungerte ypperlig.
For ordens skyld bør du passe på at du gir skriftlig beskjed om at du bestrider regningen, slik at du unngår inkassokrav.
Forøvrig støttes forslagene om å melde seg inn i HL.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Tro det eller ei, men ent. bruker ikke data/mail. Jeg har heller ikke adressen hans. Ringte han noen ganger rett etter jeg fikk regningen, men han svarte aldri. Da ga jeg blaffen....

EDIT: I ettertid har faktisk denne personen blitt dømt til fengsel for blandt annet korrupsjon. Det viser seg at denne karen er litt av en "luring", og har flere "svin på skogen".

Beklager larkrla, ikke meningen og kuppe tråden din!

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.470
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har nå meldt meg inn i HL.

Jeg har heldigvis tatt vare på store mengder, dvs all skriftelig korrespondanse som har foregått helt siden anbudsinvitasjonen i mai 2009 og har presentert dem for en del av det jeg er uenig i. De svarene jeg til nå har fått, viser at de er på tynn is i mye av det jeg til nå har tatt dem for.

Jeg har hele tiden hatt med meg en arkitekt pluss en uavhengig "byggeleder" i prosessen.

LK

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.510
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bustadsoppføringslova er vel det stedet hvor du selv kan lese deg opp på rettigheter og plikter. En kortversjon finner du her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023902725.51
Selve lovteksten er her: http://www.lovdata.no/all/hl-19970613-043.html
Det finnes også en klagenemd for håndverkertjenester: http://www.handverkerklagenemnda.no/

Ta høyde for at en useriøs entreprenør kan finne på å slå seg selv konkurs når det begynner å brenne under bena, pluss at en useriøs advokat kan dra opp ganske store sakskostnader ganske fort. HL og gratis advokatbistand derfra høres ut som en veldig god idé. Og, som andre har sagt, ta vare på alle dokumenter. Jeg ville også tatt masse bilder (og lagret både dokumenter og bilder på et sikkert sted med backup på et annet sikkert sted).

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette er veldig kjedelig!

Hva er status pr i dag....altså med byggingen..?
Har du betalt mange av ekstraregningene...og har du bestridt kravet eller akseptert tilleggsregningen.

Slik jeg ser det bør du gjøre flere ting nå:
1) Sjekk opp innboforsikring, medlemskap i HL, fagforening og adnre steder om du har mulighet for fri advokatbistand
2) Varsle entreprenør om de kravene du bestrider - skriftlig.
3) Hvis det er pågående arbeid som er i grenseland for hva anbudet innebærer - så må dette avkalres med entreprenøren straks.

I tillegg må du begynne å samle sammen alt du har av skriftlig kommunikasjon, og også notere ned datoer og muntlige avtaler.

Jeg tror (Og her lønner det seg nok å skaffe eksperthjelp - altså advokat) at tilleggsregninger du har betalt ikke lar seg reveresere, og det som er litt kjedelig med det - er at det på en måte blir en aksept for at entreprenøren kan gjøre ekstraarbeid etter eget skjønn. På den annen side - så skal de ikke gjøre arbeid som ikke er bestilt. Jeg tror også at entreprenøren står sterkt dersom du har gitt aksept uten å diskutere pris - det blir på mange måter en blankosjekk hvor entreprenøren kun trenger å sannsynliggjøre egne kostander og det grieer de alltid.

Så - det viktigste nå er å få avklart status og få en slutt på videre utskeielser!

Mvh
OMF

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ikke mitt felt, men det første jeg ville skaffet meg var en advokat.
Jeg ville så stoppet opp ALT av arbeide og kommet til bunns i hva som egentlig foregikk og hvorfor anbudet ikke blir overholdt.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.470
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Huset er så godt som ferdig, det gjenstår ubetydelig arbeid.

Huset er kraftig forsinket, årsakene er ulike, men en miks av uungåelige faktorer som tele og flom,men også en del sommel.

Jeg har heldigvis ikke betalt så mye av ekstraarbeidene, og har allerede lagt frem skriftelig hvorfor jeg bestrider dem. Jeg har også spart noen med hensikt, dette gjelder der jeg tar dem i regelrett juks.

Ingen av fakturaene fra underleverandører virker å være gjennomgått eller kvalitetssikret før de plusses på 10% og sendes meg. Mange av dem inneholder regnefeil i flere 10-talls- tusen- kroners- klassen.

Utbygger har utrolig nok ikke sikret seg min underskrift, verken på hovedanbudet eller på noen av tilleggsarbeidene. Hvorvidt dette medfører størst ulempe for meg eller for utbygger, er jeg usikker på.

Jeg etterlyste økonomisk status/oversikt fra mars 2010 og flere ganger utover våren og sommeren. Utbygger klarte ikke å fremskaffe noe som helst før i juli.

Jeg har kontaktet advokat.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
440
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Om jeg nå forstår dette rett; har du fått rivd det gamle og bygd opp nytt med 280 m2 og dette havner på 3-400 000 og arbeidene er fagmessig utført, da høres det iallefall normalt ut kostnadsmessig.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.864
Torget vurderinger
27
Jeg pleier, når jeg setter opp tilbudsforespørsler, å opplyse at leveransen gjelder nøkkelferdig bygning. På mindre prosjekter (hus og hytter) betyr dette at om jeg ikke har beskrevet noe så skal det likevel medtas, men da er det opp til leverandøren å bestemme utførelse. Trikset ligger i å bruke tid på gjennomgang av tilbudet før kontrahering. Men, dette kommer vel litt sent. Håper det ordner seg for deg.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.593
larkrla skrev:
Selve anbudet viser seg i tillegg å være helt urealistisk. Uten å gå i detalj er det hevet over enhver tvil at man ikke hadde noen mulighet for¨å bygge huset til noe i nærheten av den prisen som lå i anbudet.
Reagerer litt på denne.

Syns du prisen fra tilbyder var unaturlig lavt da du aksepterte tilbudet? (burde ikke en klokke ringe?)

Tror du tilbyder hadde forregnet seg? Eller at de driver som Ryanair, tar lav innstegspris, men lever av alle tilleggene?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.332
Sted
Nadadouro, Portugal
Skal ikke kommentere, bare nevne at jeg hadde en rørlegger inne da jeg lagde ny benkeplate, satte i ny vask og kjøpte ny kran til kjøkkenet. Han skulle bare koble kranen til varmtvannsberederen der sto under vasken og vaskemaskinen fikk en stoppekran som sikkerhet.
Regningen blev kr. 9500,-, jeg holdt på å gå i bakken, men, ja, husker ikke, han brukte vel 20 foringer der kostet 240,- per stk pluss diverse. Så jeg vet hvertflad at å ha rørlegger i hus koster flesk.
Her siste måned hadde jeg elektriker, han brukte bl.a. 5 meter PR kabel som han fakturerte med 95,- per meter for (koster vel 9,- per meter på Clas Ohlsson), en dimmer kostet 850,-.
Jeg klaget ikke på pris, bare betalte, men neste gang skal jeg kjøpe utstyret de skal bruke selv.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.981
Torget vurderinger
1
niels skrev:
Jeg klaget ikke på pris, bare betalte, men neste gang skal jeg kjøpe utstyret de skal bruke selv.
Ja, hadde det vært så enkelt...
Elektrikere (og rørleggere) er gift med respektive grossister som holder dem med katalog, engroslager, fakturaprogram og annet bindemiddel. Håndverkeren er ikke tjent med billigere innkjøp fordi hans avanse regnes i prosent av varekost. Jo dårligere innkjøp han har, jo mer penger tjener han! Han bruker samme standardledning og stikkontakter dag etter dag. Men tror du han er interessert i å kjøpe disse inn i kvantum til lavpris? Nei da. Han tar ut kun det lille antall han trenger for hver kunde, med dertil høyere utpris. Dette er på grensen til svindel. Det har vært mange kritiske presseoppslag rundt dette.

-Normalt vil en elektriker/rørlegger takke nei til oppdraget hvis de ikke også får varefortjenesten. Nå skal det i sannhetens navn sies at Stortinget ikke gjør det lett for dem. Stadig skjerpede krav til Ansvarlig Utfører har utvidet håndverkerens økonomiske ansvar. Dels så "stoler" de ikke på fremmed materiell fra slike som CO, og dels så er de nye forskriftene fordyrende, og et sted må jo pengene komme fra (Kunden).

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Problemet er vel at så og si alle nekter å installere noe de ikke har med seg selv. Vi trenger jo dem for å godkjent de elektriske anleggene våre, så i praksis er vi fucked når det gjelder elektrikere og rørleggere.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Nå skal det i sannhetens navn sies at Stortinget ikke gjør det lett for dem. Stadig skjerpede krav til Ansvarlig Utfører har utvidet håndverkerens økonomiske ansvar.
Jeg mistenker at dette ikke kommer av Stortingets vrangvilje, men som følge av langvarig lobbyvirksomhet fra rørleggere og elektrikere! De har fått et rått monopol, det er det som er saken. Ansvarsbiten er bare bløff. Den dagen problemer oppstår legger firmaet seg på rygg og går konkurs. Eier og "utførende håndverker" starter nytt firma i annet navn og fortseter videre mens huseieren må ta regninga samma pokker !!

N

nb

Gjest
pedal skrev:
Håndverkeren er ikke tjent med billigere innkjøp fordi hans avanse regnes i prosent av varekost. Jo dårligere innkjøp han har, jo mer penger tjener han! Han bruker samme standardledning og stikkontakter dag etter dag. Men tror du han er interessert i å kjøpe disse inn i kvantum til lavpris? Nei da. Han tar ut kun det lille antall han trenger for hver kunde, med dertil høyere utpris. Dette er på grensen til svindel. Det har vært mange kritiske presseoppslag rundt dette.
En merkelig påstand, de burde jo fortsatt være interesserte i å kjøpe ting inn billigst mulig og selge den dyrest mulig til sine kunder om målet er å maksimere egen fortjeneste. Om du derimot menerat rørleggere og elektrikere er så dumme og såpass lite bevandret i avanseregningens irrganger at de er ute av stand til å foreta en annen kalkyle enn å legge på et fast antall prosent til innkjøpspris så er jo det en annan sak.

Sikkert ikke umulig å holde materiell selv forresten, men forvent en annen timepris da.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.981
Torget vurderinger
1
nb skrev:
En merkelig påstand, de burde jo fortsatt være interesserte i å kjøpe ting inn billigst mulig og selge den dyrest mulig til sine kunder om målet er å maksimere egen fortjeneste. Om du derimot menerat rørleggere og elektrikere er så dumme og såpass lite bevandret i avanseregningens irrganger at de er ute av stand til å foreta en annen kalkyle enn å legge på et fast antall prosent til innkjøpspris så er jo det en annan sak.
Det er ikke en påstand men et faktum. Jeg har engasjert mange rørleggere/elektrikere til små og store jobber og sett hvordan dette henger sammen. Hele materialkostnaden er grossiststyrt.

Eksempel: Selvstendig elektriker (enmanns bedrift) skal gjøre en liten jobb hos Fru Hansen. Legge opp noen ekstra punkter og strekke litt ledning. Han kommer først på befaring og ser at han vil ha behov for ca 36m ledning og 6 stikk. I bilen har han kun verktøy. Kanskje han har en eske med "festemateriell" (skruer, spiker, plugger, etc). Så kjører han til nærmeste grossistutsalg som han har som samarbeidspartner. Der henter han litt ekstra kabel (40m) og 6 stikk. Han ligger inne i systemet fra før med kontokreditt, årsbonus, julekort og smøreturinvitasjon. Såkalt kundepleie/lojalitetsprogram grossist/håndverker imellom. Når jobben er gjort blir kunden fakturert for samme mengde som ble innkjøpt. Elektrikeren bruker et ferdig oppsatt ordre/faktureringsprogram fra samme leverandør/leverandørsammenslutning hvor alle varer ligger inne med spesifikasjoner, listepris, etc. Programmet plusser også på summarisk for "festmateriell", kjøring, fakturagebyr, etc, etc. Overskuddsmateriell (4m kabel) kastes. Bilen er tom til neste oppdrag. Til neste jobb kjører han tilbake til samme grossist og kjøper en ny ledningsbunt/ekse med kontakter. Hele materialkost biten er altså styrt av grossisten. En gang spurte jeg vår faste elektriker hvorfor han ikke kjøpte en palle med billige hvite doble stikkontakter, det var jo akkurat samme type han brukte på jobb etter jobb, dag etter dag. Så kunne vi dele besparelsen. Han så bare rart på meg, og sa noe à la "det var ikke sånn han jobbet".

Det er først på større jobber, med proffe oppdragsgivere, at lupen blir satt på materialkost og at marginene skvises.

Sikkert ikke umulig å holde materiell selv forresten, men forvent en annen timepris da.
Et sted må de tjene pengene sine, og skal håndverkere opprettholde samme høye levestandard som nordmenn flest, så blir det "dyrt" for kunden. Sånn er det jo med det meste i Norge, enten man skal ta taxi, gå på restaurant, gå til frisør, kirorpraktor, etc. Som forbruker føler du at du bli "flådd". Det er selvsagt for enkelt å skylde på håndverkerne alene. Dette prisnivået er jo bare et speilbilde av den høye norske levestandarden og velstands(for)delingen vi nyter her på berget. Og håndverkerne figurerer jevnlig i konkursspalten, så de kan ikke ha det SÅ fett. Jeg skal ihvertfall avstå fra å klage. Så lenge vi har en velstandskaka å dele, så skal alle få være med og smake.

Sikkert mange elektrikere/rørleggere her inne på HFS som kan belyse dette bedre enn meg.

N

nb

Gjest
Joda, jeg vet sånn ca hvordan dette funker selv.

Poenget mitt var imidlertid kun at uansett vil folkene i utgangspunktet ha interesse av størst mulig differanse mellom inn- og utpris. Du sa omtrent at de ønsker å kjøpe inn så dyrt som mulig for å kunne legge på sin faste prosentsats, det var det jeg fant merkelig - de burde jo ønske å kjøpe inn så billig som mulig og legge på så mye som mulig. At de muligens ikke skjønner dette selv og det i praksis funker som du sier er en annen sak.

Grossistene stikker sikkert av med mye av totalfortjenesten, var vel slik det var i dagligvarebransjen før Rimi/Rema/osv kom og snudde opp-ned på sakene der. De håndtverkere jeg har vært borti har til salt i såret og vel så det, men har absolutt ikke noe inntrykk av at de vasser i penger selv om alle kunder mener de blir flådd.

Rørleggeren jeg brukte ifm med en rehabilitering ble ikke spesielt glad da jeg skulle ha badreomsinnredning fra noen han ikke hadde en deal med og prisen jeg kunne kjøpe den for i Strømstad ferdig levert i Oslo var sånn ca samme pris som min rørlegger kunne ha skaffet den til fra leverandøren. Han forklarte meg da en del rundt hvordan tingene funket og ha sa at slik bransjen er i Norge er det svært vanskelig å hoppe over grossistleddet, man var avhengig av å ha et godt forhold til de for å få varer raskt osv og som du selv påpeker kommer bindemiddelet i mange former og fasonger.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
pedal skrev:
nb skrev:
Det er ikke en påstand men et faktum. Jeg har engasjert mange rørleggere/elektrikere til små og store jobber og sett hvordan dette henger sammen. Hele materialkostnaden er grossiststyrt.

Eksempel: Selvstendig elektriker (enmanns bedrift) skal gjøre en liten jobb hos Fru Hansen. Legge opp noen ekstra punkter og strekke litt ledning. Han kommer først på befaring og ser at han vil ha behov for ca 36m ledning og 6 stikk. I bilen har han kun verktøy. Kanskje han har en eske med "festemateriell" (skruer, spiker, plugger, etc). Så kjører han til nærmeste grossistutsalg som han har som samarbeidspartner. Der henter han litt ekstra kabel (40m) og 6 stikk. Han ligger inne i systemet fra før med kontokreditt, årsbonus, julekort og smøreturinvitasjon. Såkalt kundepleie/lojalitetsprogram grossist/håndverker imellom. Når jobben er gjort blir kunden fakturert for samme mengde som ble innkjøpt. Elektrikeren bruker et ferdig oppsatt ordre/faktureringsprogram fra samme leverandør/leverandørsammenslutning hvor alle varer ligger inne med spesifikasjoner, listepris, etc. Programmet plusser også på summarisk for "festmateriell", kjøring, fakturagebyr, etc, etc. Overskuddsmateriell (4m kabel) kastes. Bilen er tom til neste oppdrag. Til neste jobb kjører han tilbake til samme grossist og kjøper en ny ledningsbunt/ekse med kontakter. Hele materialkost biten er altså styrt av grossisten. En gang spurte jeg vår faste elektriker hvorfor han ikke kjøpte en palle med billige hvite doble stikkontakter, det var jo akkurat samme type han brukte på jobb etter jobb, dag etter dag. Så kunne vi dele besparelsen. Han så bare rart på meg, og sa noe à la "det var ikke sånn han jobbet".

Det er først på større jobber, med proffe oppdragsgivere, at lupen blir satt på materialkost og at marginene skvises.

Et sted må de tjene pengene sine, og skal håndverkere opprettholde samme høye levestandard som nordmenn flest, så blir det "dyrt" for kunden. Sånn er det jo med det meste i Norge, enten man skal ta taxi, gå på restaurant, gå til frisør, kirorpraktor, etc. Som forbruker føler du at du bli "flådd". Det er selvsagt for enkelt å skylde på håndverkerne alene. Dette prisnivået er jo bare et speilbilde av den høye norske levestandarden og velstands(for)delingen vi nyter her på berget. Og håndverkerne figurerer jevnlig i konkursspalten, så de kan ikke ha det SÅ fett. Jeg skal ihvertfall avstå fra å klage. Så lenge vi har en velstandskaka å dele, så skal alle få være med og smake.

Sikkert mange elektrikere/rørleggere her inne på HFS som kan belyse dette bedre enn meg.
Nå er det ca 7-8 år siden jeg sluttet som elektriker, jobbet i ett lite firma, vi hadde masse utstyr i bilen (type kabel stikk), målet var at man skulle ta småjobber direkte, større ting kunne vi hente hos grossist ved begynnelsen dagen etter.Ser at i ett annet innlegg at noen er fakturert for 95 pr meter pr, sist jeg kjøpte så betalte jeg 10 + moms hos grossist

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
En ting jeg har lite til overs for er den kjøringa. Først skal de komme for befaring: den er OK. Så skal de ha utstyret de normalt trenger med seg når de skal starte jobben: det er OK. SÅ skal de kunne ferdigstille ting uten å måtte kjøre i mellom, bruke tid i telefonen utover det som er nødvendig: det er OK.

Den der kjøringa i mellom spiser mye tid.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Julenissen skrev:
pedal skrev:
nb skrev:

Nå er det ca 7-8 år siden jeg sluttet som elektriker, jobbet i ett lite firma, vi hadde masse utstyr i bilen (type kabel stikk), målet var at man skulle ta småjobber direkte, større ting kunne vi hente hos grossist ved begynnelsen dagen etter.Ser at i ett annet innlegg at noen er fakturert for 95 pr meter pr, sist jeg kjøpte så betalte jeg 10 + moms hos grossist
Jeg er i elektrobransjen selv og det med 95 kroner ut for kabelen er ikke nødvendigvis så feil.
Et firma har som regel 70-90% rabatt på kabel i forhold til villedende grossistpris og vanlig kalkyle er katalogpris * 1.7 ut til kunde.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.470
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
mrx skrev:
Om jeg nå forstår dette rett; har du fått rivd det gamle og bygd opp nytt med 280 m2 og dette havner på 3-400 000 og arbeidene er fagmessig utført, da høres det iallefall normalt ut kostnadsmessig.
Nei, det som koster 370000 kroner en en utvidelse av garasjen med 35kvm. Dette priser garasjebygget alene til 1,5 mill, noe som er helt hinsides. Hovedanbudet er på 5,2 mill. Jeg hadde ingen grunn til å tro at dette var for lavt, i alle fall når jeg ikke får vite prisene fra noen av underleverandørene i prosjektet.

Det har nå gått 3 uker siden jeg klaget og det har kommet visse innrømmelser, i alle fall der det er snakk om åpenbart rot. Det som er veldig uprofft er at hovedentreprenøren viser seg å ikke ha kontrollert noen av fakturaene vedr tilleggsarbeider utført av underleverandørene. Man har bare tatt frem kalkulatoren, ganget med 1,1, og sendt fakturaen videre til meg uten noen form for kvalitetssikring.

N

Nifelheim

Gjest
hei, ikke kupp tråden med rødlegger-/elektrikerkostnader. Lag egen tråd hvis dere vil diskutere.

Takk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Nifelheim skrev:
hei, ikke kupp tråden med rødlegger-/elektrikerkostnader. Lag egen tråd hvis dere vil diskutere.

Takk.
Hadde du sett etter ville du sett at den tråden allerede er opprettet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.367
Sted
Østfold
Husk å være klokkeklar på hva som er din påstand i saken, hvilket utfall i kroner og øre du mener er riktig og på hvilket grunnlag rent juridisk.

Det er ingen tvil om at et skriftlig anbud er et viktig dokument. Ting som ikke står spesifisert i anbudet er ikke nødvendigvis utenfor. Dersom det ikke er tvil om at du har forespurt på et nøkkelferdig hus, og de har levert et anbud uten å spesifisere ting som står utenfor skal også anbudet gjelde et nøkkelferdig hus.

Tilleggsarbeider skal selvsagt klareres med kunde. Dersom en leverandør har gitt et prisoverslag har de rett til å avvike inntil 15%. Dersom en leversandør har gitt et pristilbud har han ikke lov til å avvike uten avtale med kunde.

Topp Bunn