Nytt jordingsprodukt fra Crystal Cable.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.115
Antall liker
9.216
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
nb skrev:
Roysen skrev:
7N selges i kabler fra Acrolink. Kan du sjekke dine påstander før du setter de på trykk? Før CC har unnlatt å dokumentere deres renhet til 9N er det vel på sin plass å være litt mindre kjepphøy i sine påstander.

Mvh
Roysen
http://www.acrolink.jp/english/index.html
Nettsiden til Acrolink sier 6N, de sier også at de er de eneste i verden som bruker det. Dvs at enten de eller en drøss andre lyver. Pick your poison.

Edit: Så nå oppe i hjørnet på nettsiden at de har noen 8N-greier også. Jaja.
Du får sammenligne epler med epler da....

Akrolink og alle andre her snakker om kopperkabler - Crystal Cable er sølv/gull legering...


Mvh
OMF
 
R

Roysen

Gjest
Lille_Adam skrev:
Sendte mail i går jeg, sånn for morro skyld. Holder ikke pusten mens jeg venter på svar.
Mannen bak Acrolink - Be Yamamura er en ryddig og ordentlig fyr. Dersom han oppfatter deg som seriøs tror jeg nok du vil bli overrasket.

Mvh
Roysen
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Roysen skrev:
Lille_Adam skrev:
Sendte mail i går jeg, sånn for morro skyld. Holder ikke pusten mens jeg venter på svar.
Mannen bak Acrolink - Be Yamamura er en ryddig og ordentlig fyr. Dersom han oppfatter deg som seriøs tror jeg nok du vil bli overrasket.

Mvh
Roysen
Sikkert nok, stort sett er de jo svært høflige over der. Mailen var imidlertid til Crystal Cable.
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Hva med 8N? Er det mulig at du ikke vet alt om dette eller kanskje du kan vise meg din professor grad?

http://www.acrolink.jp/english/products/lwg-8n_2.html

Mvh
Roysen
Professor er en yrkestittel jeg ikke innehar. Det krever ofte en doktorgrad som jeg heller ikke er i besittelse av. Med den nye respekten for akademia er det kanskje på tid med en ukes tid selvransakelse og gjennomlesing av alt hva f.eks Løkken har skrevet om digitalteknikk her på forumet ;)

Jeg vet ikke hvor mange nines som finnes og hvor lenge den beholder den egenskapen etter å forlatt laboratoriumet. OG det er kobber det snakkes om, at det finnes så og så mange nines kobber, betyr ikke at det finnes like mange nines sølv/gull. Om det er noen matallurger her, hadde det jo vært artig om noen kunne si noe om det.

La oss si - for the sake of the argument - at disse greiene til Crystal Cable har den renheten de oppgir også når produktet har vært i bruk en stund hjemme i en normal stue og med normal bruktslitaske osv. Man står fortsatt igjen med det opprinnelige spørsmålet: Til hvilken nytte? Hvor mye mer mikrodynamikk får man med 8 nines kontra 4 nines? Om man kutter ut et par niere, hvor mye av forbedringen av "bass, diskant og mellomtone" mister man da? Et lite støvkorn eller litt fingerfett innimellom, og denne renheten er forsvunnet.

Jeg kan lett innrømme at jeg tar feil om disse fantastiske renhetene er vanlige/oppnåbare i konsumentprodukter - jeg er dog skeptisk, men lar mer korrigere om jeg tar feil. Produktets (nå snakker jeg om dingsen fra Crystal Cable) beskrivelse blir uansett ikke mye mer etterettelig av den grunn. Hvilket problem skal den løse? Hva som skjer i 20GHz-området er neppe veldig interessant åkke som.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.778
Antall liker
3.929
Torget vurderinger
1
Her er et forhold som er lite påaktet i mange av disse trådene hvor de "objektive" diskuterer mot de "subjektive":

Det ER [edit: KAN VÆRE] hørbare forskjeller på kabler, plugger, og alskens duppeditter og tweaks. Det store spørsmålet er imidlertid om forskjellen er SIGNIFIKANT?
-Jeg synes dere kunne være mer enig i at det ER forskjeller ute og går herom. Så kunne dere heller diskutere forskjellens BETYDNING.

Etter mange år og mye utstyr, kan jeg skrive under på at det vitterlig er hørbare forskjeller på "mye rart" innenfor Hi-Fi. Samtidig har jeg skjønt at disse forskjellene ofte bare er et skritt til siden, eller et tilbakeskritt. Ofte er forskjellene så små at de blir helt uvesentlig. Ofte spiller psykologien inn. Når man hører at det faktisk "skjer noe", så tolker man dette automatisk til å være en forbedring.

[Beklager avbrytelsen og den belærende vinklingen. Vær så god og fortsett kranglingen som før].

EDIT: Jeg har selvsagt opplevd tweaks som gir små endringer, og som har vist seg å være reelle forbedringer. Altså SIGNIFIKANTE. (Feks. skjerming og jording av nettkabler, bytte av OPamper, kondiser, etc).
 
R

Roysen

Gjest
nb skrev:
La oss si - for the sake of the argument - at disse greiene til Crystal Cable har den renheten de oppgir også når produktet har vært i bruk en stund hjemme i en normal stue og med normal bruktslitaske osv. Man står fortsatt igjen med det opprinnelige spørsmålet: Til hvilken nytte? Hvor mye mer mikrodynamikk får man med 8 nines kontra 4 nines? Om man kutter ut et par niere, hvor mye av forbedringen av "bass, diskant og mellomtone" mister man da? Et lite støvkorn eller litt fingerfett innimellom, og denne renheten er forsvunnet.
Her er vi mer på linje. Se hva jeg skrev om å overbygge produkter for å kunne maksimiere pris. Jeg tror heller ikke denne renheten er nødvendig for å oppnå ønsket effekt, men legg merke til at jeg skriver tror og ikke at jeg vet og at CC farer med løgn. For å kunne påstå noe slikt måtte jeg ha kunnet dokumentere det.

Mvh
Roysen
 
N

nb

Gjest
pedal skrev:
Det ER hørbare forskjeller på kabler, plugger, og alskens duppeditter og tweaks. Det store spørsmålet er imidlertid om forskjellen er SIGNIFIKANT?
Påstanden din viser seg ekstremt vanskelig å dokumentere i praksis, men det har jo vært diskutert en del ganger tidligere.

Det kan se ut som at enkelte (ikke myntet på deg) har som utgangspunkt at alt som skjer innenfor 100 meters radius av et stereoanlegg i utgangpunktet hørbart påvirker lydkvaliteten. Og at det ikke finnes noe som heter "godt nok". Jo mer overkill og meningsløst overspecet, jo bedre blir lyden.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.859
Antall liker
10.344
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Her er et forhold som er lite påaktet i mange av disse trådene hvor de "objektive" diskuterer mot de "subjektive":

Det ER hørbare forskjeller på kabler, plugger, og alskens duppeditter og tweaks. Det store spørsmålet er imidlertid om forskjellen er SIGNIFIKANT?
-Jeg synes dere kunne være mer enig i at det ER forskjeller ute og går herom. Så kunne dere heller diskutere forskjellens BETYDNING.

Etter mange år og mye utstyr, kan jeg skrive under på at det vitterlig er hørbare forskjeller på "mye rart" innenfor Hi-Fi. Samtidig har jeg skjønt at disse forskjellene ofte bare er et skritt til siden, eller et tilbakeskritt. Ofte er forskjellene så små at de blir helt uvesentlig. Ofte spiller psykologien inn. Når man hører at det faktisk "skjer noe", så tolker man dette automatisk til å være en forbedring.

[Beklager avbrytelsen og den belærende vinklingen. Vær så god og fortsett kranglingen som før].
Jeg kan skrive under på dette. Dette dekker vel mer eller mindre fullt ut min oppfatning også. Men dermed er vi på vei over i den gode, gamle blindtestdiskusjonen, dvs om du ikke blindt med statistisk signifikans kan plukke ut tweaket, så er det ikke signifikant. Og det er nå min mening. Ser ut som valentino kan får god bruk for popkornet sitt.
 
R

Roysen

Gjest
pedal skrev:
Her er et forhold som er lite påaktet i mange av disse trådene hvor de "objektive" diskuterer mot de "subjektive":

Det ER hørbare forskjeller på kabler, plugger, og alskens duppeditter og tweaks. Det store spørsmålet er imidlertid om forskjellen er SIGNIFIKANT?
-Jeg synes dere kunne være mer enig i at det ER forskjeller ute og går herom. Så kunne dere heller diskutere forskjellens BETYDNING.

Etter mange år og mye utstyr, kan jeg skrive under på at det vitterlig er hørbare forskjeller på "mye rart" innenfor Hi-Fi. Samtidig har jeg skjønt at disse forskjellene ofte bare er et skritt til siden, eller et tilbakeskritt. Ofte er forskjellene så små at de blir helt uvesentlig. Ofte spiller psykologien inn. Når man hører at det faktisk "skjer noe", så tolker man dette automatisk til å være en forbedring.

[Beklager avbrytelsen og den belærende vinklingen. Vær så god og fortsett kranglingen som før].

EDIT: Jeg har selvsagt opplevd tweaks som gir små endringer, og som har vist seg å være reelle forbedringer. Altså SIGNIFIKANTE. (Feks. skjerming og jording av nettkabler, bytte av OPamper, kondiser, etc).
Jeg er ikke uenig, men det er ikke løgn, bedrag og svindel å selge produkter som gjør noe med lyden som kanskje ikke er signifikant. Det jeg henger meg opp i er at tweaks/kabel bransjen blir uthengt som kjeltringer. Det er rett og slett for sterk kost for meg.

Mvh
Roysen
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Roysen skrev:
Som OMF skriver så blander du metaller. 9N var for en sølv/gull legering mens 8N og 7N var for kobber.

Mvh
Roysen
Joa, men det var nå legeringen jeg egentlig var ute etter siden 9N faktisk ikke finnes innen sølv og gull. Ikke for det, jeg tror ikke at de* bruker 7 eller 8 N kobber heller.

*= en hvilken som helst kabelprodusent.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.859
Antall liker
10.344
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
pedal skrev:
Det ER hørbare forskjeller på kabler, plugger, og alskens duppeditter og tweaks. Det store spørsmålet er imidlertid om forskjellen er SIGNIFIKANT?
Påstanden din viser seg ekstremt vanskelig å dokumentere i praksis, men det har jo vært diskutert en del ganger tidligere.

Det kan se ut som at enkelte (ikke myntet på deg) har som utgangspunkt at alt som skjer innenfor 100 meters radius av et stereoanlegg i utgangpunktet hørbart påvirker lydkvaliteten. Og at det ikke finnes noe som heter "godt nok". Jo mer overkill og meningsløst overspecet, jo bedre blir lyden.
En viktig del av pedal sitat som du unnlater, er:

pedal skrev:
Ofte spiller psykologien inn. Når man hører at det faktisk "skjer noe", så tolker man dette automatisk til å være en forbedring.
Dette må sees i sammenheng med resten av utsaget, og er årsaken til at jeg er enig i det, ref forrige post.
 
J

jb_rasmussen

Gjest
Hvor mange a JER deltagerne i denne tråd og debat, har nogensinde hørt på nogen af Crystal cables produkter. ?

Spørger bare a ? eller taler vi om sæbe bobler igen.

Mvh. jb_rasmussen
 
R

Roysen

Gjest
jb_rasmussen skrev:
Hvor mange a JER deltagerne i denne tråd og debat, har nogensinde hørt på nogen af Crystal cables produkter. ?

Spørger bare a ? eller taler vi om sæbe bobler igen.

Mvh. jb_rasmussen
Jeg har gjort det om ikke akkurat dette produktet.

Mvh
Roysen
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
jb_rasmussen skrev:
Hvor mange a JER deltagerne i denne tråd og debat, har nogensinde hørt på nogen af Crystal cables produkter. ?
Hvor mange av oss har kommentert lyden?
 
N

nb

Gjest
En ting jeg som oftest synest er fullstendig fraværende er litt basal systemtenkning: La oss ta hele signalveien fra musikerens intstrument og frem til lytterens ører i stuen. Vi har da vært gjennom mikrofoner, ledninger, miksepulter, litt effekter/EQ og slikt i studio, mastering, produksjon av CD, avspilling gjennom CD-spiller, forsterker, høyttalere og til slutt lytterommet.

Om man bytter fra 4 til 8 nines på noen skarve centimeter av dette. Who cares?
 
N

nb

Gjest
jb_rasmussen skrev:
Hvor mange a JER deltagerne i denne tråd og debat, har nogensinde hørt på nogen af Crystal cables produkter. ?

Spørger bare a ? eller taler vi om sæbe bobler igen.

Mvh. jb_rasmussen
Jeg har faktisk prøvd CC(!). Det er dog ikke den eventuelle egenlyden til dette produkt som er temaet her.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.778
Antall liker
3.929
Torget vurderinger
1
nb skrev:
En ting jeg som oftest synest er fullstendig fraværende er litt basal systemtenkning: La oss ta hele signalveien fra musikerens intstrument og frem til lytterens ører i stuen. Vi har da vært gjennom mikrofoner, ledninger, miksepulter, litt effekter/EQ og slikt i studio, mastering, produksjon av CD, avspilling gjennom CD-spiller, forsterker, høyttalere og til slutt lytterommet.

Om man bytter fra 4 til 8 nines på noen skarve centimeter av dette. Who cares?
Nettopp! Dette illustrerer hva jeg (prøvde) å si ovenfor:
Du KAN høre forskjell imellom 100cm signalkabler i et anlegg, uavhengig av om lydkvaliteten er forringet i x antall foregående ledd.
Neste spørsmålet er imidlertid: Er forskjellen SIGNIFIKANT?

Eksempel: Jeg har (så langt) avstått fra veldig kostbare kabler. Bruker rimelige kabler som Silspeak og SILK og synes ikke jeg går glipp av noe realisme. Jeg hører forskjeller på andre kabler, men synes ikke forskjellene er signifikant for totalopplevelsen. Eller i forhold til den betydelige merkostnaden. Jeg har i stedet prioritert pengene på nye høyttalere, DAC, etc.
 
R

Roysen

Gjest
pedal skrev:
nb skrev:
En ting jeg som oftest synest er fullstendig fraværende er litt basal systemtenkning: La oss ta hele signalveien fra musikerens intstrument og frem til lytterens ører i stuen. Vi har da vært gjennom mikrofoner, ledninger, miksepulter, litt effekter/EQ og slikt i studio, mastering, produksjon av CD, avspilling gjennom CD-spiller, forsterker, høyttalere og til slutt lytterommet.

Om man bytter fra 4 til 8 nines på noen skarve centimeter av dette. Who cares?
Nettopp! Dette illustrerer hva jeg (prøvde) å si ovenfor:
Du KAN høre forskjell imellom 100cm signalkabler i et anlegg, uavhengig av om lydkvaliteten er forringet i x antall foregående ledd.
Neste spørsmålet er imidlertid: Er forskjellen SIGNIFIKANT?

Eksempel: Jeg har (så langt) avstått fra veldig kostbare kabler. Bruker rimelige kabler som Silspeak og SILK og synes ikke jeg går glipp av noe realisme. Jeg hører forskjeller på andre kabler, men synes ikke forskjellene er signifikant for totalopplevelsen. Eller i forhold til den betydelige merkostnaden. Jeg har i stedet prioritert pengene på nye høyttalere, DAC, etc.
Det du snakker om her er vel hva du oppfatter som signifikant for deg personlig? Andre kan vel ha ulike oppfattninger om hva som er signifikant, hva som er forbedring etc. så lenge det faktisk forekommer en endring i lydbildet? En vurdering av hvor signifikant/viktig bedre/dårlig en endring i lydbildet blir av et nytt tweak/kabel/komponent/høytaler vil alltid være subjektiv og bør derfor ikke avskrives som tull og tøys fordi ens egen personlig mening ikke stemmer med andres vurdering av samme produkt.

Det kan f.eks. virke som om din kollega i Fidelity KV har en litt annen oppfattning av signifikansen av kabler. Jeg regner med at du allikevel ikke påstår at det han er opptatt av er et feilspor og uviktig for lydgjengivelsen hos ham eller at de produktene han kjøper er svindel laget av kjeltringer som ler hele veien til banken?

Mvh
Roysen
 
N

nb

Gjest
pedal skrev:
Nettopp! Dette illustrerer hva jeg (prøvde) å si ovenfor:
Du KAN høre forskjell imellom 100cm signalkabler i et anlegg, uavhengig av om lydkvaliteten er forringet i x antall foregående ledd.
Neste spørsmålet er imidlertid: Er forskjellen SIGNIFIKANT?
Jeg synes det ser ut som den jevne audiofile har en unik evne til å fokusere i stor grad på ting som betyr svært lite til absolutt ingen verdens ting. Dette produktet fra CC mener jeg føyer seg fint inn i et slikt system. Om man for et øyeblikk forsøker å stikke fingeren litt i jorden her:

- At dette er et produkt som er laget for å løse et ikke-problem er rimelig å tro.
- Beskrivelsen av det er jo fin og ullen i vanlig HiFi-assesoir-stil.
- Det koster 1500 Euro for den dyreste varianten, 500 for den andre.

Å kalle dette for T&T synes jeg er helt i orden. Beskrivelsen av hva dette skal gjøre burde i seg selv få en hel del bjeller til å ringe.

Jeg antar at dette, som ellers sorterer under kategorien "man trenger åpent sinn og fjongt nok (les:dårlig nok konstruert i utgangspunktet) anlegg for å høre dette". Hadde jeg hatt et anlegg hvor det prismessig stod i stil å bruke 1500 Euro på noe slikt, så hadde jeg følt meg rimelig snytt om ikke konstruktøren(e) av boksene mine ikke hadde klart å løse et såpass basalt problem i første omgang. Men det er kanskje bra meg?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.778
Antall liker
3.929
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Det du snakker om her er vel hva du oppfatter som signifikant for deg personlig? Andre kan vel ha ulike oppfattninger om hva som er signifikant, hva som er forbedring etc. så lenge det faktisk forekommer en endring i lydbildet?
Så absolutt! Jeg bestreber å snake ut fra mine egne erfaringer, og synes at hver og en får gjøre som man lyster og evner. Et av mine livsmotto er faktisk Lev og la leve. Eller som vi sier nordpå: "La hundan pule, dæm e ikkje mine".

En vurdering av hvor signifikant/viktig bedre/dårlig en endring i lydbildet blir av et nytt tweak/kabel/komponent/høytaler vil alltid være subjektiv og bør derfor ikke avskrives som tull og tøys fordi ens egen personlig mening ikke stemmer med andres vurdering av samme produkt.
Ditto. Og la meg føye til at jeg ikke er overbevist om at Hi-Fi verdens ytterpunkter lar seg definere med et hybelanlegg og banale målinger på PC-måleutstyr, i regi av selverklærte eksperter på ymse arenaer. He-he.

Det kan f.eks. virke som om din kollega i Fidelity KV har en litt annen oppfattning av signifikansen av kabler. Jeg regner med at du allikevel ikke påstår at det han er opptatt av er et feilspor og uviktig for lydgjengivelsen hos ham eller at de produktene han kjøper er svindel laget av kjeltringer som ler hele veien til banken?
Knut er en av Norges mest rutinerte og lidenskapelige Hi-Fi entusiaster, som jeg har meget stor respekt for. Staben i FIDELITY er ellers en salig blanding av personligheter og preferanser, med divergerende meninger og prioriteringer.
 
R

Roysen

Gjest
pedal skrev:
Et av mine livsmotto er faktisk Lev og la leve. Eller som vi sier nordpå: "La hundan pule, dæm e ikkje mine".
En god latter forlenger livet. Takk for den - kommer ikke til å bli glemt på en stund ;D ;D ;D

Mvh
Roysen
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Det kan f.eks. virke som om din kollega i Fidelity KV har en litt annen oppfattning av signifikansen av kabler. Jeg regner med at du allikevel ikke påstår at det han er opptatt av er et feilspor og uviktig for lydgjengivelsen hos ham eller at de produktene han kjøper er svindel laget av kjeltringer som ler hele veien til banken?
Hadde hr. Redaktør tatt en liten titt inni sine egne høyttalere, hadde han funnet metervis av kabel av samme kvalitet som han mener er døden for lydopplevelsen så lenge de befinner seg på utsiden. Av den grunn sliter jeg litt med å ta uttalelsene hans - og andre i samme situasjon - så veldig alvorlig.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.778
Antall liker
3.929
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
pedal skrev:
Et av mine livsmotto er faktisk Lev og la leve. Eller som vi sier nordpå: "La hundan pule, dæm e ikkje mine".
En god latter forlenger livet. Takk for den - kommer ikke til å bli glemt på en stund ;D ;D ;D

Mvh
Roysen
;D ;D ;D

Jeg har selv vært vitne til en slik situasjon, og det var et kostelig syn:
En fin frue i kåpe kom ruslende med sin rasehund i bånd. Ei tispe med løpetid. Så kommer det fykende en parringskåt hannhund av ukjent opphav. Stor oppstandelse i gata og en lettere fortvilet frue som prøver å holde igjen tispa som haler og drar i båndet. Men du verden hvor mye kraft det er i våre firebeinte venner når instinktene slår inn. Fruen ramla på ræv og hundene begynner å pule (moderator er fra Tromsø, så han ser forhåpentligvis humoren). Fruen kommer seg på beina, nå fullstendig hylende hysterisk, i det hun ser hennes søte lille bissevov blir voldtatt av en stor stygg bastard. Uten å gå helt i detalj, så er det svært vanskelig å skille hunder slik i akten, spesielt når hannhunden er betydelig større enn tispa. Så det ble et langt og kostelig skue til glede for alle, untatt fruen, som forgjeves prøvde å gripe inn. Hun var kjent i byen for å være litt fisefin, så vi tillater oss litt skadefryd. En moderne Romeo & Julie. Kjærlighet på tvers av de sosiale lag.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.859
Antall liker
10.344
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
mere Lady og Landstrykeren dette. Romeo og Julie var fra samme sosiale lag. Men takk for en god historie.
 
Topp Bunn