Nytt lytterom gir null bass i lytteposisjon

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Joda - flat er idealet, men merk at denne stanser ved 250Hz og viser bassområdet. Du skal ha litt av et anlegg (og ganske solid feste til grunnmur) om du måler flat respons med tyngde fra 250Hz-20Hz.

Her har du en realistisk, optimum fordeling - og da ser vi at trådstarter må jobbe med dippen i midten:



http://www.sonicdesign.se/optimum.html
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.167
Antall liker
10.692
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kan noen fortelle meg hvordan en ideell frekvenskurve bør se ut???
Den skal være slik du føler høres best ut. Om den da er flat eller ikke spiller egentlig ikke noen rolle. Det er dine ører og dine inntrykk som er det viktigste. Uansett interessante målinger.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
bambadoo skrev:
Kan noen fortelle meg hvordan en ideell frekvenskurve bør se ut???
Den skal være slik du føler høres best ut. Om den da er flat eller ikke spiller egentlig ikke noen rolle. Det er dine ører og dine inntrykk som er det viktigste. Uansett interessante målinger.
Ja og nei. Om anlegget ditt følger en idealfordeling, og du i tillegg liker hvordan det spiller, så har du det beste av to verdener. Alternativet er at du faktisk går glipp av ting som ligger i kilden (eller også at det legges for stor vekt på, i forhold til andre elementer i lydbildet.)

Hele denne tråden handler vel nettopp om at det ikke spiller riktig, i forhold til hva trådstarter har opplevd i musikken tidligere, og at han ganske systematisk forsøker å gjøre noe med det.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.167
Antall liker
10.692
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda forsåvidt enig i det, men skal man ta dette helt ut må man også tenke på ørets (ditt eget er forskjellig fra andres) frekvensgang opp i det hele. Og tenke på hvilke frekvenser man er mest følsom. Dette er interessante tema og et vepsebol her på sentralen.

Kanskje også grunnen til at en har veldig forskjellig lydpreferanser. Gjør seg utslag f.eks. når man er på en messe.

Ikke ofte jeg synes tråder fra avforum er av betydning, men denne kan kanskje belyse noe. Ihvertfall kan en gjøre seg noen tanker om tema.
http://avforum.no/forum/generelt-au...-ikke-ha-rett-frekvenskurve-print.html?pp=150

Tar med en liten en fra hifi4all også.
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=1246&zoneid=2
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Da tolker jeg det dit hen at jeg er på god vei og at jeg må jobbe med området runt 90hz. Mine ører sier så i hvertfall. Som det nevnes her er målingene kun gjort i området 16 - 250Hz i og med at det er der problemet har ligget (i følge mine ører). Men det sies her at kurven skal være så strak og jevn som mulig. Kan ikke skjønne annet enn at det må være en avrulling på de laveste frekvensene. Skulle frekvenskurven vært rett helt ned til 16hz tror jeg jeg hadde forlatt rommet :)

Jeg har tidligere aldri hatt romakustikk problemer (tror jeg ;D), men dette nye rommet har gitt meg mye ny erfaring. Og jeg hadde ALDRI trodd at plassering av utstyr og romakustikk kunne gi så vanvittig stor forskjell i lyden.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
janly skrev:
Skulle frekvenskurven vært rett helt ned til 16hz tror jeg jeg hadde forlatt rommet :)
Du ville ALDRI forlatt et slikt rom ;D

Musikken............er ikke det samme uten.

Her er et eksempel på en kurve som audiofile.......må ha - bare må ha det ;)

 
O

omholt

Gjest
Du er morsom Flageborg. Pedalen har vel en flat kurve ned til 10hz nå. Tror theStig sine basstårn har skylden.
Beklager off-topic.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
omholt skrev:
Pedalen har vel en flat kurve ned til 10hz nå. Tror theStig sine basstårn har skylden.
Heldiggrisen ;D

Hvor finner jeg dokumentasjon på dette ?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Flageborg skrev:
janly skrev:
Skulle frekvenskurven vært rett helt ned til 16hz tror jeg jeg hadde forlatt rommet :)
Du ville ALDRI forlatt et slikt rom ;D

Musikken............er ikke det samme uten.

Her er et eksempel på en kurve som audiofile.......må ha - bare må ha det ;)

he, he, joda, jeg er glad i bass jeg også men jeg trenger ikke få løsnet flere fyllinger i tenna ;D
Og mine 8 stk 10"-ere blir jo ingen ting i forhold til membraene dine :mad:
Synd jeg har solgt mine to BagEnd Infra 18.......
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
janly skrev:
he, he, joda, jeg er glad i bass jeg også men jeg trenger ikke få løsnet flere fyllinger i tenna ;D
Og mine 8 stk 10"-ere blir jo ingen ting i forhold til membraene dine :mad:
Synd jeg har solgt mine to BagEnd Infra 18.......
Du klarer ikke å vurdere kurven for bare dB ?

Jeg ser interessante likheter på de kurvene her:







Hvordan tolker du likheten?

Poenget er ikke å løsne fyllinger i tenna, men å ha en frekvensrespons som leverer musikken i sin helhet på et lavt til normalt volum.

De 10"-erne dine fungerer helt utrolig bra - så i det selskapet har ingen BagEnd Infra 18 noe å stille opp med.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
janly skrev:
pks skrev:
Da har du mer å jobbe med..
;D

PK
Mener du med hensyn til frekvenskurven jeg har målt? Følte at jeg var på rett vei nå jeg :)
Det jeg mente var selvsagt at du har et bedre utgangspunkt!

PK
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Flageborg skrev:
janly skrev:
he, he, joda, jeg er glad i bass jeg også men jeg trenger ikke få løsnet flere fyllinger i tenna ;D
Og mine 8 stk 10"-ere blir jo ingen ting i forhold til membraene dine :mad:
Synd jeg har solgt mine to BagEnd Infra 18.......
Du klarer ikke å vurdere kurven for bare dB ?

Jeg ser interessante likheter på de kurvene her:

Hvordan tolker du likheten?

Poenget er ikke å løsne fyllinger i tenna, men å ha en frekvensrespons som leverer musikken i sin helhet på et lavt til normalt volum.

De 10"-erne dine fungerer helt utrolig bra - så i det selskapet har ingen BagEnd Infra 18 noe å stille opp med.
Som sagt, dette er ikke min sterke side. Jeg ser klare likheter i kurvene dine og tipper det låter meget bra. Dette med tannfyllinger var mer ment som en spøk, da jeg tror din frekvenskurve er noe mer preget i bassområdet en de aller fleste anlegg her på sentralen. At det låter fantastisk er jeg ikke i tvil om. Og at BagEnd'ene ikke passer vet jeg, da jeg har testet. Ble også nevnt med en smule humor - nevner det for ikke å forårsake misforståelser.
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Merkelig at du ikke har bass i det rommet. Jeg har samme høyttalere og rommet er 6,5x4,85,2,55. Slik det er justert nå har jeg en jevn fin stigning fra ca 500Hz og nedover. Ca +6 db ved 20Hz. Midten av fronten på basskassene står 2,14m fra bakvegg og 80cm fra sidevegg (på kortveggen). Jeg sitter 1,28 ut fra veggen. Har du prøvd med bare en bass per side for å utelukke utfasing mellom bassene?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
stianG skrev:
Merkelig at du ikke har bass i det rommet. Jeg har samme høyttalere og rommet er 6,5x4,85,2,55. Slik det er justert nå har jeg en jevn fin stigning fra ca 500Hz og nedover. Ca +6 db ved 20Hz. Midten av fronten på basskassene står 2,14m fra bakvegg og 80cm fra sidevegg (på kortveggen). Jeg sitter 1,28 ut fra veggen. Har du prøvd med bare en bass per side for å utelukke utfasing mellom bassene?
Som nevnt har jeg fått bass nå som jeg har flyttet alt på langveggen. På kortvegg var det ikke mulig. Har prøvd noe lignende dine plasseringer også. Har også prøvd med en bass pr side, ja også med kun en bass totalt for å teste utfasing.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
omholt skrev:
Noen tenner på kvinner, mens Flageborg tenner på bass. ;D
Det er mange som lager barn, men det er ingen garanti for at de kan noe om karmas utra.............

Det er mange som bruker ordet bass, men det er ingen garanti for at de har opplevd dypere enn 30Hz.....
 
T

theStig

Gjest
Flageborg skrev:
omholt skrev:
Pedalen har vel en flat kurve ned til 10hz nå. Tror theStig sine basstårn har skylden.
Heldiggrisen ;D

Hvor finner jeg dokumentasjon på dette ?
Følg med i neste kapittel om Petter Dale sitt anlegg i Fidelity.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.617
Antall liker
35.553
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kontrollspørsmål: Hvilken vektingskurve er det på dB-målingene dine? dB(A) har en innebygd korreksjon for ørets lavere følsomhet på lave frekvenser, mens dB(C) er mer brukbar for sånne formål som dette.

Anbefaling: Cara. Det er ganske enkelt å sette opp en brukbar akustisk modell av lytterommet og beregne akustikken derfra. Kan teste alternativ plassering og akustiske absorbenter på PCen først, før man setter i gang med store inngrep. Hvis du ikke lager en altfor detaljert modell, er det også mulig å la Cara beregne optimal plassering av høyttalere og lytteposisjon. Hvis modellen blir for detaljert går beregningstiden rett i taket, så litt måtehold er bra. Jeg bruker Cara selv for grovmodellering av lytterommet og "konsept-testing" av akustiske tilpasninger, og anbefaler den varmt.

Finpussen har jeg jo en DEQX til å ta seg av...
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
asbjbo skrev:
Kontrollspørsmål: Hvilken vektingskurve er det på dB-målingene dine? dB(A) har en innebygd korreksjon for ørets lavere følsomhet på lave frekvenser, mens dB(C) er mer brukbar for sånne formål som dette.
Jeg kjørte med dB(A). Skjønte rett og slett ikke forskjellen så jeg lot den stå på A. Skal prøve C jeg, takk for tipset. ;)
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
asbjbo skrev:
Kontrollspørsmål: Hvilken vektingskurve er det på dB-målingene dine? dB(A) har en innebygd korreksjon for ørets lavere følsomhet på lave frekvenser, mens dB(C) er mer brukbar for sånne formål som dette.
Da har jeg foretatt en måling med vektingskurve db(C) over et litt bredere frekvensområde, og bassområdet ble litt annerledes enn med db(A):
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.617
Antall liker
35.553
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men det ser da ikke så verst ut. Eventuell "blodfattighet" skyldes bølgedalen ved 100 Hz, hvor mye av rytmen og kroppen i musikken ligger. Dypbass har du jo i bøtter og spann.

dB(A) tar hensyn til Fletcher-Munson-kurven for ørets følsomhet ved ulike frekvenser, dvs lavere følsomhet for bass og diskant enn for mellomtone. Dette er nyttig for å forstå hvor forstyrrende forskjellige former for støy i arbeidsmiljøet vil være, men også for å forstå hvordan et hifi-anlegg vil låte ved lave lyttevolumer. Loudness-kontrollen på gamle boombokser var i prinsippet det omvendte av denne vektingskurven.

dB(C) vekter inn høye og lave frekvenser nesten helt flatt. Ved f eks 31 Hz er dB(A) ned 39 dB mens dB(C) er ned 3 dB. Samme lyd (100 uvektede dB ved 31 Hz) kan da måle f eks 61 dB(A) og 97 dB(C). Denne skalaen brukes f eks til å beregne risiko for hørselsskade ved smell og dundring, som f eks artilleri og rockekonserter, og gir en bedre tilnærming til opplevd lyd ved høye volumer.

Se f eks http://www.cdc.gov/niosh/docs/98-126/chap4.html og http://www.webervst.com/fm.htm
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
janly skrev:
Jeg er i ferd med å ferdigstille mitt nye lytterom, og fikk båret inn hifi utstyret igår. Stor var gleden med å bære det inn og koble det opp. Men STOR var sorgen da jeg fikk satt meg ned og lyttet. Det meste av bassen er borte i lytteposisjon!

Rommet er 6,7m lagt/dypt, 4,5m bredt og en takhøyde på 2,25m. Høyttalere er plassert på kortveggen.

Jeg har kjøpt full akustikkpakke fra Acoustic Tuning bestående av bassfeller til front, plater til tak, sidevegger og bakvegg.
Men før jeg limer opp dette, må jeg finne rett posisjon for høyttalerne.

Er det noen som har noen tips til tiltak for å få bass i lytteposisjon? Kan det være utfasing eller stående bølger som er problemet?
Høyttalerne står ca 1,5 meter utfra vegg (til baffel). Fra baffel til lytteposisjon er det nå ca 2,6 meter.

Her er et dårlig bilde tatt med mobil:

Med den plasseringen har du antagelig utfasing et sted mellom 80 og 100. Mulig du har en utfasing rundt 60Hz også. Mesteparten av bassen i musikken ligger mellom 50 - 80Hz, så du mister mye når bassen blir borte rundt 60Hz.

Målene på rommet er jo bra. Alle forhold mellom bredde, dybde og høyde ligger i området rundt "the golden ratio", som er et forhold på ca 1,62. Så summen av de stående bølgene og de utfasede bølgene i rommet er nok på et minimum, men samtidig ligger ikke summen av alle disse der du sitter å lytter, eller der høyttalerne er plassert.

Vidar
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
janly skrev:
asbjbo skrev:
Kontrollspørsmål: Hvilken vektingskurve er det på dB-målingene dine? dB(A) har en innebygd korreksjon for ørets lavere følsomhet på lave frekvenser, mens dB(C) er mer brukbar for sånne formål som dette.
Jeg kjørte med dB(A). Skjønte rett og slett ikke forskjellen så jeg lot den stå på A. Skal prøve C jeg, takk for tipset. ;)
Manualen som følger med RadioShack dB-måler, digital modell - oppgir følgende(sitat):

"Setting The Weighting
Weighting lets you set the meter's weighting caracteristics, which determine the meter's frequency response curve. You can select A-weighting or C-weighting.

A-weighting has A-curve frequency characteristics. This setting causes the meter to respond mainly to frequencies in the 500 Hz to 10.000 Hz range, which is the human ear's most sensitive range.

C-weighting has C-curve(flat) frequency characteristics. This setting causes the meter to respond mainly to frequencies in the 32 Hz to 10.000 Hz range. Select C-weighting to measure sound levels of musical material."


Håper denne forklaringen er til litt hjelp(forståelse) ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.617
Antall liker
35.553
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjentar rådet fra litt lengre oppe i tråden: Skaff deg Cara og sett opp en enkel modell av rommet. Beregn "acoustic ambience" og "sound field calculation". Da har du stenkoll på alt som har med rommet å gjøre. Hvis du ikke gjør modellen for komplisert, kan du la Cara regne ut "optimal" plassering av høyttalere og lytteposisjon. Deretter kan du prøve deg frem fra det utgangspunktet, heller enn helt fra scratch.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
asbjbo skrev:
Gjentar rådet fra litt lengre oppe i tråden: Skaff deg Cara og sett opp en enkel modell av rommet. Beregn "acoustic ambience" og "sound field calculation". Da har du stenkoll på alt som har med rommet å gjøre. Hvis du ikke gjør modellen for komplisert, kan du la Cara regne ut "optimal" plassering av høyttalere og lytteposisjon. Deretter kan du prøve deg frem fra det utgangspunktet, heller enn helt fra scratch.
Skal få kjøpt meg Cara ja. Plassering av anlegget på langvegg har i hvertfall gitt positive resultater. De siste målingene jeg la ut gir meg bekreftelse på at jeg er på rett vei. Det stemmer som du nevner i tråden at jeg nå har godt med dypbass, så jeg får jobbe med å prøve å få opp området rundt 100Hz.

En ting er sikkert: fra å være blank på dette med romakustikk har jeg nå litt forståelse - mye takket være hjelpen her på sentralen :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.617
Antall liker
35.553
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
janly skrev:
Det stemmer som du nevner i tråden at jeg nå har godt med dypbass, så jeg får jobbe med å prøve å få opp området rundt 100Hz.
Og/eller prøve å dempe toppene ved 200 og 400 Hz, sånn at klangbalansen blir jevnere. Helt flat frekvensgang høres unaturlig og "flatt" ut. Øret vil gjerne ha en viss stigning nedover mot den dypeste bassen. Jeg har satt opp husalteret flatest mulig fra 200 - 6000 Hz, med en stigning på noen dB nedover mot bunnen, og en kontrollert avrunding oppover i diskanten. Det funker ganske bra.
 
Topp Bunn