Nytt nettbrett - hva er "godt nok"?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ser at jeg kunne trengt meg et nytt nettbrett, da mitt gamle ikke er kompatibelt med Lumin-appen.....

Da lurer jeg på hva som er "godt nok"?
Ipad er seff bankers på alle måter.
Samsung er jeg generelt litt skeptisk til....
Men hva med Lenovo?
"Skal"/bør man holde seg unna Huawei?
Andre alternativer?

mvh
Proffen
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte et passelig dyrt Lenovo brett (tab4 10 plus) for noen år siden. Det mottok ikke en eneste Android hovedoppdatering. Altså fra Android 7 til 8 f eks. Det kom med Android 7 og fikk aldri 8. Det synes jeg er så utrolig rævva at jeg skal aldri kjøpe noe sånt fra de igjen.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Ja dette er et problem med mange av de billige og mellompris-brettene. Trolig ansees dem som bruk og kast hvor nye modeler tar over etter 18 mnd.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
i motsetning til apple som saboterer eldre enheter, både iphone or ipad ble gjort helt ubrukelige av automatiske oppdateringer her. nylig nektet jeg å oppdatere android one over lengre tid, så snart de tvang på os oppdatering ble også den treg og elendig.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Hva skal man med nettbrett med mindre man har fasttelefon?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Spørsmålet er hva det skal brukes til.
Jeg kjøpte en Huawai Android pad for noen år siden, brukes av og til bare til lett surfing i sofaen eller å velge musikk å streame samt styre lys om mobilen ikke ligger nært nok. Fungerer fortsatt fint den til mine formål, tror jeg betalte 1000-1500,- for den. Kjøper man en Android pad så er det bare å sørge for at det er nyeste versjon, ikke alltid at oppgraderinger støttes på de senere (kommer an på produsent og hvor kjip den er etter noen år) og support på de. Ellers så er det helst test før kjøp, så man kjenner litt på responsen på brettet (det samme gjelder vel også mobiler).
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Bruken er lett nettsurfing, samt mulighet til å få installert Lumin-appen, samt streamingtjenester som Qobus, Tidal og sikkert etterhvert også Spotify sin hifiversjon....
Ikke de store hi-tech-kravene, men bør være mer kompatible enn mitt nåværende Huawei M3 Lite, som fikser alt unntatt Lumin-appen....

mvh
Proffen
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hvis du leser rundt omkring vil du se at folk har bedre erfaringer med Ios enn Android ved bruk av Lumin streamer.
Jeg har en ipad som er ca 5år gammel.
Den fungerer fint med Lumin D2.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Jeg har et Samsung Galaxy S5e surfbrett som jeg har brukt i noen år (wifi). Det fungerer bra, passe størelse, holder fin kvalitet og har en bra skjerm (10" amoled). Det eneste jeg har å utsette på det er Samsung bloatware. Det er ikke vanskelig å ignorere og omgå det men det er ekstra bryderi i starten.

Mvh
KJ
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Alternativ? IPad. Så kraftig som budsjettet tillater.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.020
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Spørs litt hvor mange år du vil ha den? Selv ville jeg gått for en iPad, nyeste modell men lavest spekket.

Årsak: Oppdateringer. Da er du sikret i minst fem år. Noe som ikke får oppdateringer kontinuerlig, fungerer ganske halvveis på nettlesing etter fem år. For ikke å snakke om sikkerhetshull - skal barna surfe nettet, er det veldig greit med noe som ikke ligger som et åpent matfat for all verdens virus og passordtyver.

Dessverre går det ikke så fryktelig lenge mellom hver gang slike hull oppdages. Av den grunn hadde jeg selv ikke turt å kjøpe noe uten forsikring om regelmessige oppdateringer spesielt hvis den skulle bli brukt av barna.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er sikkert mye som er bra og tilfredsstiller ulike bruksbehov, men hvis jeg forstår deg rett så er noe av hensikten å få Lumin D2 til fungere best mulig.
Da er det IOS som gjelder.
Som @mvno_subscriber foreslår :
Nyeste modell I pad, lavest specet for å spare penger.
Da slipper du ergrelse og irritasjon ved bruk av Lumin.
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
555
Antall liker
1.101
Torget vurderinger
11
Støtter Blues helt på dette, hvis det er Lumin som er hovedformålet meg og bytte så ville jeg kjøpt Ipad, da er du sikret best bruker opplevelse fra Lumin og får først oppdatert programvare. Men du trenger ikke kjøpe verken ny eller dyrest.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, tror jeg ville gått for iPad og ikke kjøpt de med minst minne. Jeg har flere nettbrett i hus og de med minst minne fylles raskt hos meg. Jeg har Auralic mini og Auralic har kun app til iPad. De eldste nettbrettene og de med minst minne ble raskt vanskelig å bruke med Auralic appen. Vet ikke hvordan dette er med Lumin. Tror jeg ville gått for iPad med 128 GB, den får du til ca 5k (Kun wifi). Da har du også greit med minne….
 
Sist redigert:

raw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2015
Innlegg
434
Antall liker
617
Sted
Kristiansand
Anbefaler iPad Air 2020. Aberet er vel at den ikke har en fysisk hjemknapp. Noen liker det. Unngå for all del å kjøpe fra Apple Norge (nettkjøp). Lykke til. Mvh Jarl
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mine tre siste har vært og er fra Xiaomi (MI Pad). Særdeles fornøyd på alle måter. Svært solid byggekvalitet, ser bra ut og gjør alt jeg ber dem gjøre uten problemer.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Burde ikke egentlig produsenter som krever apper for å få brukt ting legge ved det man trenger når man kjøper produktet?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Selv bruker jeg pc. Har en gammel Surface pro 2 og en nyere (pro versjon 6). Den eldste må nærme seg 10 år og er ikke stort større enn et nettbrett, begge brukes daglig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Jeg har brukt min Ipad daglig i rundt 8 år. Prøv det samme med noe fra Samsung..
Vi har et par temmelig gamle iPader i huset som fortsatt fungerer fint rent hardwaremessig. Litt avhengig av bruksområdet så blir imidlertidt problemet over tid at enheten ikke støtter nye nok versjoner av iOS til å få installert enkelte apper. Så lenge man ikke skal bruke disse så er det forsåvidt greit nok, men på ett eller annet tidspunkt så blir softwaren utdatert.

Dette er for øvrig en grunn til at man skal være litt skeptisk til alt mulig av IoT-dingser man kan få kjøpt nå og fremover. Om man går til innkjøp av f.eks en ringeklokke, kanskje endatil med kamera eller noe avansert av gammel type så holder den kanskje 20-30 år. Om man kjøper noe med masse software og fancy funksjoner som skal være på nett så vil den etter hvert gå out-of-support og slutte og kanskje slutte å virke og så må man kjøpe en ny.

Jo mer avansert noe blir jo kortere blir livssyklusen til det, det er noe nær en naturlov.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Veldig fornøyd med mitt Lenovo ! Forstår ikke hvorfor man skal oppdater noe som fungerer - det blir bare sirup av å dra rundt en haug med nye funksjonen man ikke bruker - som en PC..
 
X

X186841

Gjest
Anbefaler iPad Air 2020. Aberet er vel at den ikke har en fysisk hjemknapp. Noen liker det. Unngå for all del å kjøpe fra Apple Norge (nettkjøp). Lykke til. Mvh Jarl
Hvorfor skal man unngå nettkjøp fra Apple ?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Dere som er fornøyd, med andre ting enn Ipad, bruker dere nettbrettet/pc på Lumin?
Det er nemlig et poeng her.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan absolutt anbefale iPad som "fjernkontroll"!
Jeg selv er stor tilhenger av Android på telefonsiden, men jeg kjøpte meg iPad pga stabile apper og oppdateringer i mange år.
Bruker den som fjernkontroll på Apple TV 4K, og kan også bruke AirPlay på prosessor, TV og selvfølgelig på Apple TV.

Kjøpte en iPad 32GB i 2017, og har aldri klart å fylle den opp, så 64GB bør absolutt holde om den ikke brukes til spilling!(noe jeg tolker at den ikke skal gjøre)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Spørs litt hvor mange år du vil ha den? Selv ville jeg gått for en iPad, nyeste modell men lavest spekket.

Årsak: Oppdateringer. Da er du sikret i minst fem år. Noe som ikke får oppdateringer kontinuerlig, fungerer ganske halvveis på nettlesing etter fem år. For ikke å snakke om sikkerhetshull - skal barna surfe nettet, er det veldig greit med noe som ikke ligger som et åpent matfat for all verdens virus og passordtyver.

Dessverre går det ikke så fryktelig lenge mellom hver gang slike hull oppdages. Av den grunn hadde jeg selv ikke turt å kjøpe noe uten forsikring om regelmessige oppdateringer spesielt hvis den skulle bli brukt av barna.
Det er også min strategi, @mvno_subscriber
Ser ingen grunn til åbetale en formue for iPad Pro.
Er du en tung bruker, ja, men jeg skal bruke den til å kontrollere streamer og diverse nettaktiviteter.
Da trenger jeg ikke all verden.
Heller ikke lagring.
 

raw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2015
Innlegg
434
Antall liker
617
Sted
Kristiansand
Hvorfor skal man unngå nettkjøp fra Apple ?
Heller dårlige opplevelser der etter å ha levert inn en ny iPad (en måned gammel) for reklamasjon etter at skjermen låste seg. Etter tre og en halv måned fikk jeg heldigvis et nytt brett etter at UPS ikke kunne gjøre rede for hvor min innsendte iPad hadde blitt av. Service utføres kun i Nederland, nemlig. Massevis av telefonsamtaler, ingen erstatningspad i mellomtiden. En blir og belastet serviceoppringing til/fra Irland. Oppsummert: Fem ulike saksbehandlere, språkutfordringer, sytten eposter, tjuesju telefonsamtaler og ikke minst inngående kjennskap til UPS. Nei, frister ikke meg, for å si det sånn. Mhv Jarl
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.027
Sted
Oslo
Heller dårlige opplevelser der etter å ha levert inn en ny iPad (en måned gammel) for reklamasjon etter at skjermen låste seg. Etter tre og en halv måned fikk jeg heldigvis et nytt brett etter at UPS ikke kunne gjøre rede for hvor min innsendte iPad hadde blitt av. Service utføres kun i Nederland, nemlig. Massevis av telefonsamtaler, ingen erstatningspad i mellomtiden. En blir og belastet serviceoppringing til/fra Irland. Oppsummert: Fem ulike saksbehandlere, språkutfordringer, sytten eposter, tjuesju telefonsamtaler og ikke minst inngående kjennskap til UPS. Nei, frister ikke meg, for å si det sånn. Mhv Jarl
Snodig. Jeg har handlet masse i Apples nettbutikk, men levert det til service hos Eplehuset når noe har gått galt. Det har gått helt strålende.
 

raw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2015
Innlegg
434
Antall liker
617
Sted
Kristiansand
Snodig. Jeg har handlet masse i Apples nettbutikk, men levert det til service hos Eplehuset når noe har gått galt. Det har gått helt strålende.
Tja... vet ikke om snodig er ordet... Jeg foreslo både muntlig og skriftlig i kommunikasjonen med helpdesk å levere inn på Eplehuset, men det var det ikke snakk om. Her skulle det gå via UPS til Nederland. Min oppfatning er at det var mange kokker involvert, en svært dårlig organisering i linja, et utdatert system for reklamasjon - tungrodd og Amerikanisert. Men sannelig godt å høre at du har andre opplevelser. Da jeg skrev i min siste epost til min siste saksbehandler at jeg kom til å trekke inn Forbrukerråd mm, ble det noe mer fart i sakene. Så dessverre ingen god erfaring for meg, og Apple hadde plenty med tid til å rydde opp. Mvh Jarl
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.027
Sted
Oslo
Tja... vet ikke om snodig er ordet... Jeg foreslo både muntlig og skriftlig i kommunikasjonen med helpdesk å levere inn på Eplehuset, men det var det ikke snakk om. Her skulle det gå via UPS til Nederland. Min oppfatning er at det var mange kokker involvert, en svært dårlig organisering i linja, et utdatert system for reklamasjon - tungrodd og Amerikanisert. Men sannelig godt å høre at du har andre opplevelser. Da jeg skrev i min siste epost til min siste saksbehandler at jeg kom til å trekke inn Forbrukerråd mm, ble det noe mer fart i sakene. Så dessverre ingen god erfaring for meg, og Apple hadde plenty med tid til å rydde opp. Mvh Jarl
Prøv eventuelt eplehuset neste gang. Jeg er riktignok heldig og kan levere direkte, men det har fungert fint hver gang og jeg har aldri betalt et øre. For noen måneder siden leverte jeg inn en 4,5 år gammel MacBook Pro (kjøpt hos Apple) fordi den sluttet å lade. Den kom tilbake etter 3-4 uker (de unskyldte seg med korona) med mesteparten av innmaten byttet ut (deriblant tastatur og batteri) og jeg fikk jevnlige oppdateringer om status på prosessen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Dere som er fornøyd, med andre ting enn Ipad, bruker dere nettbrettet/pc på Lumin?
Det er nemlig et poeng her.
Som sagt, så er ikke kravene all verdens.
Det skal være greit å surfe litt på, samt være kompatibelt med apper fra bl a Lumin, Sonos, Spotify osb.
Lagringsplass er ikke så viktig, og brettet vil ikke bli brukt til spilling.....
Batterikapasiteten kan gjerne være ok.....

mvh
Proffen
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Snodig. Jeg har handlet masse i Apples nettbutikk, men levert det til service hos Eplehuset når noe har gått galt. Det har gått helt strålende.
Å være fornøyd med ting som trenger service og reparasjon virker litt rart….
Når det er sagt kjøpte jeg en brukt iPad fra 2016 til halv pris. Fungerer utmerker til å skrive dette, surfe og styre Hifi streamer og alt det dærre. den gamle IPad 2 jeg arvet ble komplett ubrukelig etterhvert
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Kjøpte meg ipad air 2020 i høst. sitat fra tek.no er dekkende: Det viktigste fra iPad Pro til lavere pris.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.027
Sted
Oslo
Å være fornøyd med ting som trenger service og reparasjon virker litt rart….
Når det er sagt kjøpte jeg en brukt iPad fra 2016 til halv pris. Fungerer utmerker til å skrive dette, surfe og styre Hifi streamer og alt det dærre. den gamle IPad 2 jeg arvet ble komplett ubrukelig etterhvert
Når familien har hatt epledingser siden 2002 har man hatt nok dingser hender det at ting ryker, og da er jeg interessert i hva som skjer da. Vi har en iPad 2 koblet til anlegget på hytta med iTunes og rippet musikk. Det tar tid å fyre den opp, men den virker fint til sitt bruk.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hmmmm, blir ikke helt klok på meg selv.
Går jeg for en ipad, regner jeg med at kvaliteten på produktet skal være ok, og kompatibiliten på topp.
Aberet ifht andre nettbrett blir da prisen.
Både Lenovo og Huawei har nettbrett til ca halve prisen av en ipad.
Så blir spørsmålet hvor mye betydningen av disse oppgraderingene betyr for mitt bruk.....
Det er jo tross alt bare snakk om "lett" bruk, og overhodet ikke noe jobbrelatert bruk.....
Var innom på elkjøp her om dagen, og da var det null problem å installere Luminappen på et Huaweibrett av nyere dato enn mitt........

Det kjipe er jo at mitt M3 Lite funker glimrende til alt jeg trenger det til, bortsett fra Luminappen...........

mvh
Proffen
mvh
Proffen
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hmmmm, blir ikke helt klok på meg selv.
Går jeg for en ipad, regner jeg med at kvaliteten på produktet skal være ok, og kompatibiliten på topp.
Aberet ifht andre nettbrett blir da prisen.
Både Lenovo og Huawei har nettbrett til ca halve prisen av en ipad.
Så blir spørsmålet hvor mye betydningen av disse oppgraderingene betyr for mitt bruk.....
Det er jo tross alt bare snakk om "lett" bruk, og overhodet ikke noe jobbrelatert bruk.....
Var innom på elkjøp her om dagen, og da var det null problem å installere Luminappen på et Huaweibrett av nyere dato enn mitt........

Det kjipe er jo at mitt M3 Lite funker glimrende til alt jeg trenger det til, bortsett fra Luminappen...........

mvh
Proffen
mvh
Proffen
Vet ikke om det er uklart formulert, men grunnen til at man evt skal velge Ipad er rett og slett at Lumin fungerer bedre med IOS enn Android.
Dette er det mange som har erfart og skriver på ulike audiofora.
Jeg har Android mobil, men bruker altså Ipad på Lumin D2.
Hvis poenget med å kjøpe nytt nettbrett er å få din D2 til å fungere best mulig, er Ipad veien å gå. Dette tror jeg også importør Endpoint vil bekrefte, utfra hvilke brukererfaringer som eksisterer.
En av fordelene med Lumin er nettopp brukervennlighet. Da er det etter mitt syn fornuftig å utnytte/optimalisere dette.
Mvh.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mulig jeg knuser til på en brukt ipad.
Iflg selger 1 år gammel - men på skjermbilde står det at "limited warranty" utløper oktober 21.....
Kan da ipaden faktisk være mer enn et år gammel.....? Eller har Apple egne garantibegreper?

Hvilken "generasjon" ipad er det som er good sjait?

mvh
Proffen
 
Topp Bunn