Nytt norsk høyttalermerke under etablering

Lydcompagniet AS
presenterer

HFS bilde nyheter.jpg

Det etableres i disse dager et nytt selskap som skal utvikle høyttalere og annet relatert til bransjen. Selskapets navn blir Norse Audio AS og merkevaren Norse Acoustics ble registrert for flere måneder siden. Det vil være noe felles eierskap og samarbeid mellom Lydcompagniet og Norse Audio. Bl.a gjelder dette OEM løsninger fra merkevarer som representeres av Lydcompagniet. Norse Audio vil driftes som selvstendig selskap.

Norse Audio har under merkevaren Norse Acoustics allerede et veikart på plass og det vil markedsføres produkter under navnene Exclusive, Innovation og Classic.

Exclusive er rettet mot den kresne som verdsetter håndverk og unikt design i tillegg til førsteklasses lydkvalitet. Høyttalerne blir modulære slik at systemene både kan utvides, oppgraderes og endres fra passivt til delaktivt og så fullaktivt (eller motsatt). Hovedsaklig benyttes høyttalerelementer med AlNiCo motor designet i samarbeid med SEAS. De første produktene som lanseres iløpet av 2019 blir under Exclusive.

Innovation er aktive høyttalere i ulike størrelser som benytter DSP og spredningskontroll i et moderne design. Her er planen å ha de første prototyper klare innen utgangen av 2019.

Classic er klassiske passive høyttalere, men med en egen vri. Her er allerede 2-3 produkter klare, men noen lansering skjer ikke før ultimo 2020.

Dersom noen er interesserte i ytterligere info, har lyst til å være en del av vårt interne produktråd, eller kanskje lyst til å bli med å bygge en ny norsk merkevare. Ta kontakt med oss på gs@norseacoustics.no

Følg gjerne utviklingen på https://www.facebook.com/norseacoustics Her deler vi tanker og ideer. Ikke alt blir realisert og mye endres på veien, men det er moro å dele store deler av reisen med entusiaster.

Under vil dere se designet på modellen Girnd og en av LFEM ekspansjonsmodulene (LFEM - Low Frequency Enhancement Module)

Monitor + LFEM1 hvit.jpg
Monitor + LFEM1 sort.jpg
20cm_Litt_justert_2019-Apr-03_08-23-03PM-000_CustomizedView11231251884.jpg
 

Kommentarer

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.692
Antall liker
9.999
Sted
London
Ser fantastisk ut!
Regner med de låter like bra
Lykke til!
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Spennende design:) Tror ikke det er så lurt å ta til seg alle forslag her på sentralen, men det er noen gode forslag. Det er jo produkter som skal selges til allmenn enheten og ikke for oss ''særinger'' og forståsegpåere her på sentralen?. Gå for det dere selv har foreslått/ bestemmt:rolleyes:
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Spennende design:) Tror ikke det er så lurt å ta til seg alle forslag her på sentralen, men det er noen gode forslag. Det er jo produkter som skal selges til allmenn enheten og ikke for oss ''særinger'' og forståsegpåere her på sentralen?. Gå for det dere selv har foreslått/ bestemmt:rolleyes:
Som tidligere skrevet kan man ikke tilfredsstille alle, men noterer ned forslag da de kan være nyttige å ta med seg ved en senere anledning. Vi er i utgangspunktet meget godt fornøyd med designet, og majoriteten av tilbakemeldingene tyder på at vi har truffet svært godt.

Produkter under Exclusive paraplyen blir i aller høyeste grad rettet mot de du kaller "særinger". Komponentkvalitet og kabinettdesign samt utførelse blir av kostbar art.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Suben ser bra ut. Den fremstår som proporsjonert. Et par ting jeg vil bemerke er for det første så virker det unødvendig plasskrevende med side om side installasjon da monitoren uansett har et lite volum. Det andre er at jeg ikke blir fortrolig med fronten som virker påklistret og gir et uttrykk med lavt tyngdepunkt. Det er litt "mye front" nederst. Særlig med den hvite fronten. Fargemessig bør den matches mot lysere farger enn vist på bilder. Personlig er den svarte mye bedre, men det får gå på kontoen for smak og behag. Disse forholdene gjør at hvertfall jeg ikke vil være aktuell kandidat for eierskap.
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Ser fantastisk ut!
Regner med de låter like bra
Lykke til!
Takker for hyggelig tilbakemelding!

Lyden må bli opp til den enkelte å bedømme, men det er lagt mye tid i en svært homogen gjengivelse.
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Suben ser bra ut. Den fremstår som proporsjonert. Et par ting jeg vil bemerke er for det første så virker det unødvendig plasskrevende med side om side installasjon da monitoren uansett har et lite volum. Det andre er at jeg ikke blir fortrolig med fronten som virker påklistret og gir et uttrykk med lavt tyngdepunkt. Det er litt "mye front" nederst. Særlig med den hvite fronten. Fargemessig bør den matches mot lysere farger enn vist på bilder. Personlig er den svarte mye bedre, men det får gå på kontoen for smak og behag. Disse forholdene gjør at hvertfall jeg ikke vil være aktuell kandidat for eierskap.
Som sagt mange ganger, kan ikke tilfredsstille alle, dessverre. :cool:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Suben ser bra ut. Den fremstår som proporsjonert. Et par ting jeg vil bemerke er for det første så virker det unødvendig plasskrevende med side om side installasjon da monitoren uansett har et lite volum. Det andre er at jeg ikke blir fortrolig med fronten som virker påklistret og gir et uttrykk med lavt tyngdepunkt. Det er litt "mye front" nederst. Særlig med den hvite fronten. Fargemessig bør den matches mot lysere farger enn vist på bilder. Personlig er den svarte mye bedre, men det får gå på kontoen for smak og behag. Disse forholdene gjør at hvertfall jeg ikke vil være aktuell kandidat for eierskap.
Som sagt mange ganger, kan ikke tilfredsstille alle, dessverre. :cool:
Det forstår jeg, når det er sagt så skal dere ha lykke til med et spennende prosjekt. Håper absolutt det lykkes.
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Som sagt mange ganger, kan ikke tilfredsstille alle, dessverre. :cool:
Det forstår jeg, når det er sagt så skal dere ha lykke til med et spennende prosjekt. Håper absolutt det lykkes.
Takker så mye. Vi har utrolig mye spennende på tegnebrettet, men alt koster penger, så vi må tjene litt før vi kan slippe alt hehe.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Spennende design:) Tror ikke det er så lurt å ta til seg alle forslag her på sentralen, men det er noen gode forslag. Det er jo produkter som skal selges til allmenn enheten og ikke for oss ''særinger'' og forståsegpåere her på sentralen?. Gå for det dere selv har foreslått/ bestemmt:rolleyes:
Som tidligere skrevet kan man ikke tilfredsstille alle, men noterer ned forslag da de kan være nyttige å ta med seg ved en senere anledning. Vi er i utgangspunktet meget godt fornøyd med designet, og majoriteten av tilbakemeldingene tyder på at vi har truffet svært godt.

Produkter under Exclusive paraplyen blir i aller høyeste grad rettet mot de du kaller "særinger". Komponentkvalitet og kabinettdesign samt utførelse blir av kostbar art.
Kabinett produksjonen kan sikkert settes bort. Det blir dyrt og produsere allt hjemme.Men aller best er det å gjøre allt hær. Da får man full kontroll over produkt kvaliteten. Vi kjenner jo norsk kvalitet, vi som bruker norske produkter:) Det er også viktig å føre tradisjonen videre.
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Kabinett produksjonen kan sikkert settes bort. Det blir dyrt og produsere allt hjemme.Men aller best er det å gjøre allt hær. Da får man full kontroll over produkt kvaliteten. Vi kjenner jo norsk kvalitet, vi som bruker norske produkter:) Det er også viktig å føre tradisjonen videre.
Faktisk er det beste av kabinettproduksjon i Kina og Øst-Europa av en kvalitet du vil slite med å få til i Norge i nærheten av prisen. Særlig på litt volum og relativt enkelt design.

Fordelen med lokal produksjon er muligheten for custom/spesialtilpassing om kunden ønsker noe litt utenom standard.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Syns dette var veldig kult design!
For min del høres Innovation-serien mest spennende ut, ønsker meg en aktiv gulvstående med DSP og oppnåelig pris.
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Syns dette var veldig kult design!
For min del høres Innovation-serien mest spennende ut, ønsker meg en aktiv gulvstående med DSP og oppnåelig pris.
Takker så mye!

Innovation vil ta litt tid før de kommer. Rett og slett fordi det må gjøres ekstremt kostnadseffektivt for å være konkurransedyktig på pris og kvalitet. Men vi gleder oss her også...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Har dere noen omtrentlige estimater på hvor noe av dette vil bli liggende i pris?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Har dere noen omtrentlige estimater på hvor noe av dette vil bli liggende i pris?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Huff, måtte du dra frem det ubehagelige spørsmålet nå som vi hadde det så trivelig.......hehe

Fra spøk til revolver...........Vi har flere kalkuleringer, men vi må ta et par grunnleggende avgjørelser før vi slipper prisen. Men det er ingen hemmelighet at dette koster penger å bygge.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Det koster penger ja, ingen tvil om det. Med en gang du nevnte Seas og alnico begynte det å lukte 6-sifret. Når vi i tillegg snakker aktivt med DSP tror jeg det er uungåelig også uten sub.

Men du skrev noe om spredningskontroll, hvordan ser du for deg å få til det uten horn, waveguide eller kardioode?

Er du forresten sikker på bassrefleks og faseplugg er veien å gå?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Det som er kostnadsdriveren her er kabinettet, men for all del det er mye dyre biter her.

Spredningskontroll kommer i produkter under Innovation. Coax og Kardioid er stikkord, men her har vi en vei å gå.

Helt sikker blir man aldri, men høyttalerdesign er, som du vet minst like godt som noen, en avveining av kompromisser. Som du kanskje ser av bildet som viser baksiden av høyttaleren, så er bakplaten tegnet som utskiftbar. Tanken er at den skal kunne leveres også med slave, eller andre muligheter.
 
M

MusicBear

Gjest
men her har vi en vei å gå.
Jeg griper tak i ditt eget ord, på den måten at du selv har presentert et prosjekt svært så mange syntes ser bra ut! Mens "øvelsen" god lyd innenfor faget høyttalerkonstruksjoner, tilhører et lydanleggs vanskeligste del, i det elektriske impulser skal omsettes til "fysiske" lydbølger.

Var jeg deg ville jeg spørre "kompetansesenteret" Snickers-is (et par innlegg lenger opp her) om gode råd, uten at jeg aner om han har tid eller lyst til å bidra. Få mennesker har imponert meg mer enn denne karen, jeg tør innrømme det :)
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Stilig design; disse skiller seg noe ut fra de ordinære kassene, noe som kan være en fordel for å bygge en merkevare.

Men, et lite spørsmål, eller tips, alt etter som: Om det er noen praktiske fordeler med designet bør disse fremheves tydelig i markedsføringen. - Slik jeg ser det nå ser det ut som en stativhøyttaler med gulvhøyttaler-innpakning. - Om det ikke er noen praktiske funksjoner av designet utover utseende, vil dette kunne være utfordrende: Du får de fysiske begrensningene (mindre kasse) til en stativhøyttaler i formatet til en gulvhøyttaler (med tilhørende plasserings(u)vennlighet).

Når det er sagt ser dette veldig spennende ut! Regner med man kan justere vinkel på høyttalernes helning via den bakerste spiken? - I så fall veldig spennende mtp. justeringer i vanskelige rom etc. :)
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
men her har vi en vei å gå.
Jeg griper tak i ditt eget ord, på den måten at du selv har presentert et prosjekt svært så mange syntes ser bra ut! Mens "øvelsen" god lyd innenfor faget høyttalerkonstruksjoner, tilhører et lydanleggs vanskeligste del, i det elektriske impulser skal omsettes til "fysiske" lydbølger.

Var jeg deg ville jeg spørre "kompetansesenteret" Snickers-is (et par innlegg lenger opp her) om gode råd, uten at jeg aner om han har tid eller lyst til å bidra. Få mennesker har imponert meg mer enn denne karen, jeg tør innrømme det :)
Med en "vei å gå mente" jeg at en liten aktør har visse utfordringer ift produksjon, volum etc for å være konkurransedyktige.

Snickers sin kunnskap har jeg stor respekt for!
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Stilig design; disse skiller seg noe ut fra de ordinære kassene, noe som kan være en fordel for å bygge en merkevare.

Men, et lite spørsmål, eller tips, alt etter som: Om det er noen praktiske fordeler med designet bør disse fremheves tydelig i markedsføringen. - Slik jeg ser det nå ser det ut som en stativhøyttaler med gulvhøyttaler-innpakning. - Om det ikke er noen praktiske funksjoner av designet utover utseende, vil dette kunne være utfordrende: Du får de fysiske begrensningene (mindre kasse) til en stativhøyttaler i formatet til en gulvhøyttaler (med tilhørende plasserings(u)vennlighet).

Når det er sagt ser dette veldig spennende ut! Regner med man kan justere vinkel på høyttalernes helning via den bakerste spiken? - I så fall veldig spennende mtp. justeringer i vanskelige rom etc. :)
Takker for hyggelig tilbakemelding.

Det er både estetiske, praktiske og mekaniske tanker bak designet. Dette vil også komme frem tydeligere når endelig produkt lanseres. Det er flere grunne til at vi ikke har gått for et større kabinett, men alle grunnene har "lyd" som utgangspunkt.

Dempeføttene vil selvsagt kunne justeres.
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.600
Antall liker
6.837
Kjekt at noen prøver å etablere et nytt norsk høyttalermerke. Sikkert veldig spennende å utvikle denne typen produkter.

Når det gjelder designet på høttalerne er jeg litt usikker. Må innrømme det ikke traff meg umiddelbart. Er det FOR "nytt og moderne"? En ting er å lage noe som ingen har sett før og med det forsøke å skape seg en merkevare. Men er dette et varig og tidløst design? Hmmm..., jeg er som sagt usikker.

Ønsker dere uansett all mulig lykke på den videre ferden :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
En ting er å lage noe som ingen har sett før og med det forsøke å skape seg en merkevare.
Dieter Rams uttalte blant annet at "God design er så lite design som mulig", samt en del andre interessante betraktninger i sine "10 commandments of good design". Det er utrolig vanskelig å tilfredsstille ønsket om særpreg og "så lite design som mulig". Det er også ekstremt vanskelig å designe et produkt som oppfyller alle de 10 kriteriene, og samtidig ser dyrt og eksklusivt ut. Men i lengden er det det som gir en tidløs og varig design.
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Kjekt at noen prøver å etablere et nytt norsk høyttalermerke. Sikkert veldig spennende å utvikle denne typen produkter.

Når det gjelder designet på høttalerne er jeg litt usikker. Må innrømme det ikke traff meg umiddelbart. Er det FOR "nytt og moderne"? En ting er å lage noe som ingen har sett før og med det forsøke å skape seg en merkevare. Men er dette et varig og tidløst design? Hmmm..., jeg er som sagt usikker.

Ønsker dere uansett all mulig lykke på den videre ferden :)
Takker så mye for lykkeønskninger!

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, men som tidligere sagt, så kan vi ikke tilfredsstille alle. Selv er vi svært godt fornøyd med designet, og majoriteten av tilbakemeldinger fra inn og utland er svært oppløftende. Men klart, det er ikke et A4 design, noe som også var tanken bak dette. Jeg hadde ikke lyst til å designe noe "alle" har sett før. Enten det er snakk om firkantede bokser, eller avrundede. Da er det også en fare for at designet ikke vil falle i smak hos enkelte.
 
M

MusicBear

Gjest
Kjekt at noen prøver å etablere et nytt norsk høyttalermerke. Sikkert veldig spennende å utvikle denne typen produkter.

Når det gjelder designet på høttalerne er jeg litt usikker. Må innrømme det ikke traff meg umiddelbart. Er det FOR "nytt og moderne"? En ting er å lage noe som ingen har sett før og med det forsøke å skape seg en merkevare. Men er dette et varig og tidløst design? Hmmm..., jeg er som sagt usikker.

Ønsker dere uansett all mulig lykke på den videre ferden :)
Takker så mye for lykkeønskninger!

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, men som tidligere sagt, så kan vi ikke tilfredsstille alle. Selv er vi svært godt fornøyd med designet, og majoriteten av tilbakemeldinger fra inn og utland er svært oppløftende. Men klart, det er ikke et A4 design, noe som også var tanken bak dette. Jeg hadde ikke lyst til å designe noe "alle" har sett før. Enten det er snakk om firkantede bokser, eller avrundede. Da er det også en fare for at designet ikke vil falle i smak hos enkelte.
Husk, at design kommer ned som tredje kriterie for valg av høyttalere, med øvelsene musikalsk ytelse & pris godt (!) foran der.

Med andre ord; speller'e & erre betalbart så kan man svelge noen doser feilvalg i hva øyet ser ;)
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Husk, at design kommer ned som tredje kriterie for valg av høyttalere, med øvelsene musikalsk ytelse & pris godt (!) foran der.

Med andre ord; speller'e & erre betalbart så kan man svelge noen doser feilvalg i hva øyet ser ;)
Det er godt mulig det gjelder for DEG, men etter mange år i bransjen sier all erfaring at det ikke er noen universal sannhet.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Ble dette høyttalerprosjektet en realitet eller stoppet det opp?
 

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Innlegg
422
Antall liker
98
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Ble dette høyttalerprosjektet en realitet eller stoppet det opp?
Det går sakte, men sikkert fremover, men noen helsemessige utfordringer har forsinket prosjektet flere måneder. Er dog igang igjen nå.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Ble dette høyttalerprosjektet en realitet eller stoppet det opp?
Det går sakte, men sikkert fremover, men noen helsemessige utfordringer har forsinket prosjektet flere måneder. Er dog igang igjen nå.
Sånn det har utartet seg altså, kjedelig sak. Håper de helsemessige forholdene har rettet seg til.
Spennende prosjekt i hvert fall, håper og satser på det lykkes :)
 

Informasjon om bruker

GSolie
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
98
Link til alle artikler
97
GSolie sine annonser
Bransjenyheter
AudioSolutions med ny høyttalerserie

AudioSolutions med ny høyttalerserie

  • 0
Lydcompagniet AS presenterer AudioSolutions Virtuoso M AudioSolutions blir ofte omtalt som et av de mest spennende høyttalerprodusenten akkurat nå. Både Overture, Figaro og Vantage får...
Fortsett
Bransjenyheter
Sommerkupp fra Lydcompagniet

Sommerkupp fra Lydcompagniet

  • 0
Vi roer ned før sommeren med knallpriser på knallprodukter Av helsemessige årsaker har det skjedd store endringer hos Lydcompagniet de siste mnd. Av nevnte årsak måtte det gjøres nøye...
Fortsett
Bransjenyheter
Bli kjent med Cocktail Audio

Bli kjent med Cocktail Audio

  • 0
Cocktail Audio Det prisgunstige High End alternativ Cocktail Audio er kanskje ikke det mest kjente merket blant streamere, men du må gjerne betale endel mer for de mer kjente merkene, skal du...
Fortsett
Bransjenyheter
Kampanje på IsoAcoustics

Kampanje på IsoAcoustics

  • 7
Vårkampanje på IsoAcoustics hos Lydcompagniet AS Det er ikke mye tilbehør som har fått så mye ros og utmerkelser som IsoAcoustics. Produktene er ikke bare populære i HiFi miljøet, men brukes...
Fortsett
Bransjenyheter
Dutch & Dutch 8c Kampanje

Dutch & Dutch 8c Kampanje

  • 0
Lydcompagniet presenterer D&D og Cocktail Audio Super-bundles Som flere kunder har fått oppleve i det siste, er det lang ventetid på Dutch & Dutch 8c. Etterspørselen er større enn...
Fortsett
Bransjenyheter
Tilgjengelig i Norge - Opera Callas

Tilgjengelig i Norge - Opera Callas

  • 2
Lydcompagniet presenterer Opera Callas serien Design og produkter fra Italia får gjerne hjertet til å banke litt fortere. Opera er et litt glemt høyttalermerke i Norge, men har i mange år laget...
Fortsett
Topp Bunn