Nytt rom - hjelp!

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg hadde meget bra lyd i huset jeg flyttet fra. Nå har jeg nytt rom, og jeg sliter litt. Klarer å få fin kurve i det nye rommet, men likevel mangler det noe. Nye rommet med litt tiltak ser slik ut.

IMG_3434 (2).JPG


Saken er at scenen blir liten. Den forblir mellom høyttalerne. Oppleves veldig presis, men også litt kjedelig. Hvis jeg snur retningen slik at høyttalerne står på langveggen blir det en dramatisk forvandling. Her går lyden langt ut over høyttalerne. Som vist her er det ikke en seriøs test. Ene høyttaleren har masse demping, og den andre har diffusjon. Hører klar forskjell mellom h. og v. kanal, men likevel. Det låter mye større i denne retningen. Kan jeg få denne lyden i lengderetning med riktige tiltak?

162413633_262995498658181_237831430708523927_n.jpg
 

Vedlegg

M

MarkusH

Gjest
Har nærmest null peiling på demping, men jeg har forstått det slik at langvegg vanligvis er å foretrekke i et rom? Hvorfor er ikke slik du har satt høyttalerne på det siste bilde et brukbart alternativ? ser jo ut som nærfelt da ....
Jeg synes uansett at siderefleksjonspunkter på siden av høyttalerne gjør at lyden brer seg litt mer rundt høyttalerne på utsiden. Jeg ville også tro at spredningsmønsteret fra høyttalerne er lettest å håndtere med "like" avstander til tak/vegg, derav siste konfigurasjon trolig vil fungere best som utgangspunkt.
Hvordan er motsatt ende av rommet da?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ett så usymmetrisk og smalt rom blir veldig vanskelig for ikke å si umulig å få bra mht stereoperspektiv og slikt. Du har jo mange tiltak allerede, så det sier jo sitt. Kanskje hvis du klarer og overbevise sjefen i huset med masse oppmerksomhet og rødvin så får du godkjent skriftelig en ombygging/omrokkering av rom fordelingen? Selv om vi mannfolk alltid har siste ordet i huset så hjelper dette ikke så mye siden det gjerne bare er "Ja kjære" ! ! !
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvordan låter det med høyttalerne på motsatt side?
Altså der det er skråtak.. Blir ikke det bedre da?
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Tar jeg ned den langveggen høyttalerne står på blir rommet dobbelt så bredt. Jeg tror det er det som må bli løsningen. Men veggen er ganske sikkert bærende.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Tar jeg ned den langveggen høyttalerne står på blir rommet dobbelt så bredt. Jeg tror det er det som må bli løsningen. Men veggen er ganske sikkert bærende.
Flott løsning, så blir det symmetrisk da, rommet? Bærende vegg fikser du med en drager, limtre eller stål. 😄
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Eh vegger under hanebjelke/undergurt er vel ikke bærende, det skulle forundre meg om den var det. Takstoler er vel stort sett beregnet på å være selvbærende, med mindre huset er mer enn en 8-10m bredt?!?!?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.364
Antall liker
102.294
Torget vurderinger
23
Saken er at scenen blir liten. Den forblir mellom høyttalerne. Oppleves veldig presis, men også litt kjedelig. Hvis jeg snur retningen slik at høyttalerne står på langveggen blir det en dramatisk forvandling. Her går lyden langt ut over høyttalerne. Som vist her er det ikke en seriøs test. Ene høyttaleren har masse demping, og den andre har diffusjon. Hører klar forskjell mellom h. og v. kanal, men likevel. Det låter mye større i denne retningen. Kan jeg få denne lyden i lengderetning med riktige tiltak?

Det blir vanskelig - du sliter med både liten innbyrdes avstand på ht pluss skråtak/assymetri og kort avstand til sideveggene.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.226
Tror jeg også har advaret om at det stort set er umuligt det rum.
 
  • Liker
Reaksjoner: SRM

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Eh vegger under hanebjelke/undergurt er vel ikke bærende, det skulle forundre meg om den var det. Takstoler er vel stort sett beregnet på å være selvbærende, med mindre huset er mer enn en 8-10m bredt?!?!?
Rommet blir symmetrisk da ja. Bredden på rommet blir vel ca 7m hvis veggen tas ned. Mulig veggen ikke er bærende? Har ikke så mye greie på dette. I etasjen under er veggen fjernet, og der er det montert kraftig ståldrager.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Rommet blir symmetrisk da ja. Bredden på rommet blir vel ca 7m hvis veggen tas ned. Mulig veggen ikke er bærende? Har ikke så mye greie på dette. I etasjen under er veggen fjernet, og der er det montert kraftig ståldrager.
Den veggen er nok helt sikkert ikke bærende, takstolene sammen med den bjelken som går mellom takstolene som da danner grunnlaget for taket i dette rommet, er normalt konstruert for å være selvbæreende. Selvfølgelig er ikke jeg arkitekt eller byggmester så dette gjelder ikke som empirisk bevis for forsikringsselskapet, men vil du være helt sikker så snakker du med de som bygde huset eller får en tømrer med en viss sans for konstruksjoner til å vurdere så kan du trygt ta ned den ned og få ett veldig mye bedre rom.... I min bok er alle takstoler under 8 meter selv bærende, eg bygde mine egne takstoler til en garasje på 8,4 meter bredde som en byggmester bare instruerte meg på størrelsen på sperrene, og det var helt planke kjøring. 7 meter og de er 99,37% selvbærende. Noe annet ville være svært spesielt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.309
Antall liker
8.345
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Helt enig, ståldrageren nede er jo for å holde gulvet på plass oppe i 2 etg.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.219
Antall liker
9.446
Torget vurderinger
2
Første oppstillinge med høyttaler på kortveggen kan aldri bli bra. Har hatt noe lignende selv , helt håpløst å lytte på , . Du har jo prøvd langveggen , var ikke det bedre? Jeg ville jobbet videre med det og vurdert mindre høyttalere og rom korreksjon, Dirac eller Roon

Prøv også langvegg motsatt vei men høyttalerne er muligens for svære
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.309
Antall liker
8.345
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Riv veggen.
Sett foten i bakken ovenfor fruen/dragen.
Mulig lite diplomatisk måte. Men mann kan jo prøve.😄
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Vis plassen bak veggen kan brukes og ikke er mye i bruk av andre i husstanden, så er det ikke noe og lure på. Rev selv en vegg som delte tv stua i 2 og fikk med det grepet 25 kvadrat. Ikke noe problem med taket etter det grepet, huset her er fra 1896.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Det er to soverom + dette rommet i denne delen av huset. Skulle gjerne beholdt to soverom her, men de kan godt bli mindre. Da blir det å kikke litt på løsning for å få det til samtidig som det blir best mulig rom for musikk. Bytte høyttalere er ikke aktuelt.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Tok en kjapp oppmåling nå, og etasjen måler ca. 10x8m, så da bør det være muligheter for to små soverom + musikkrom.
Rommet jeg bruker nå måler 7,4x3,3m.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja bygg om og få full bredde, åpne kneveggen og bygg den ut til tykke bassfeller, flytt gjerne gjerne kneveggene en halv meter inn i rommet, med en meter glava bak der og bruk tekstil på fronten, det blir en kanon bredbåndet bassfelle. Knevegger er noe herk, men guds gave til audiofil mannen som vil ha plass til bassfeller....Til sist etter at bassfeller og slikt er klart, spe på med de der geniale kneveggs diffusorene bruker RAS lagde i tråden "To diffuse or not to diffuse" f.eks. Har du 30-40 kvm rom er det helt toppers...
 
  • Liker
Reaksjoner: SRM

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ja bygg om og få full bredde, åpne kneveggen og bygg den ut til tykke bassfeller, flytt gjerne gjerne kneveggene en halv meter inn i rommet, med en meter glava bak der og bruk tekstil på fronten, det blir en kanon bredbåndet bassfelle. Knevegger er noe herk, men guds gave til audiofil mannen som vil ha plass til bassfeller....Til sist etter at bassfeller og slikt er klart, spe på med de der geniale kneveggs diffusorene bruker RAS lagde i tråden "To diffuse or not to diffuse" f.eks. Har du 30-40 kvm rom er det helt toppers...
Har tatt det opp med kona, og hun sier det er ok, men poengterer at hennes walk-in garderobe står først i køen. Det er forsåvidt helt greit. Da har jeg litt tid til å planlegge. :) Skal etter hvert lage en skisse og legge den ut her for råd.
 
M

MarkusH

Gjest
De høyttalerne der sku jeg likt og hørt på ;) et L-formet musikkrom på loftet må vel være innenfor og da fortsatt beholde to soverom. :)
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
De høyttalerne der sku jeg likt og hørt på ;) et L-formet musikkrom på loftet må vel være innenfor og da fortsatt beholde to soverom. :)
Du kan godt komme å høre på disse. Låter meget bra, men med festkul i bassen. Fint for TV. :) L formet rom blir det ikke. Her skal det lages noe som fungerer fint både estetisk og lydmessig. Håper på et trivelig rom med fin lyd.
 
M

MarkusH

Gjest
[M, post: 3283570, member: 12661"]
Du kan godt komme å høre på disse. Låter meget bra, men med festkul i bassen. Fint for TV. :) L formet rom blir det ikke. Her skal det lages noe som fungerer fint både estetisk og lydmessig. Håper på et trivelig rom med fin lyd.
[/QUOTE]

Gjerne det, har fri neste helg. ;)
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Dempingen i taken så i grunn ganske så fint ut. Har du noen detaljer om hvordan det ble utført? Har selv en bærebjelke som stikker ca 10 cm ned tvers over rommet i forhold til hvordan jeg må ha lytteposisjon.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Topp Bunn