Nytt rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg flyttet og inntatt mitt nye lytterom.
    Rommet måler 3,9 meter i bredden...... 4,5 meter i lengden og er 2,44 meter høyt.
    I to av veggene er det mur (vinkel). På den ene langsiden,så er det ett vindu midt på som måler 1,6 meter x 1,8 meter.Temmelig firkantet rom slik jeg ser det.

    I dette rommet kan jeg gjøre som jeg vil,dette er tross alt musikkrommet ;D.

    Har snart ferdigmalt rammer til 6 stk. rockwoool akustikkplater (50 mm tykkelse)

    Hvor skal jeg begynne?
    Har nå bare satt opp anlegget på kortvegg (der to murvegger møtes) ,men det ble ikke bra. Lyden ble noe "gjallende" kan man si.
    Satte høytalerne rundt en meter ifra bakvegg og 80 cm ifra sidevegg.
    Hvordan regner man ut hvor de skal plasseres i henhold til rommets størrelse osv?

    Dette blir ett prosjekt som jeg skal bruke god tid på å få til ordentlig,når jeg først er igang.
    Tips og råd mottas med takk!

    mvh
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Dette kan sikkert mange andre svare bedre på enn meg. Det er også rom for individuell tilpasning alt etter som du faktisk foretrekker lyden. Enkelte er på død og liv opptatt av frekvenslinear gjenngivelse, andre foretrekke holografiske rom. Men jeg vil ha begynt på følgende måte:

    Spill på kortveggen. Trekk høytaleren ganske langt ut fra bakvegg og relativt tett på side vegg og vinkle de forsiktig innover mot lytteposisjon. Dann en likesidet trekant og plasser sideposisjon i det ene hjørnet og ht i de to andre hjørnene. Demp første ordens refleksjon på sideveggene med 10 cm Rockwool lydmatte. Du kan sikkert dempe med to plater i bredden totalt 120 cm fra gulv til tak. Møbler med teppe hyller og tøysofa.

    Lytt.

    Vurder deretter demping bak høytalere og sitteposisjon. Kanskje tak.
    Jeg tror du kan dempe ganske mye siden rommet er ganske lite.

    mvh
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har nå lempet og flyttet om på det meste i rommet nå.Har endt foreløpig opp med å ha høytalerne 90 cm ifra bakvegg og 1.05 cm ifra sidevegg.Subwooferen endte opp imellom høytalerne.(Deler ved 80 hz)
    Tok en kjapp måling med Radioshack og REW. Fikk bekreftet mine mistanker om at her er
    var det både dip`er og peaker i all mass :-\

    Noen her inne som har erfaring ved bruk av PEQ som finnes på min SVS SB12-Plus?
    Har forstått det slik at denne kan rette opp en del av de problemene som jeg har.
    Andre tips mottas med glede ;).
    Legger ved en graf og ett waterfallsdiagram:
     

    Vedlegg

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Plasserte basskassa i venstre hjørnet av rommet.
    Grafen ble noe bedre,men jeg har en voldsom peak ved
    rundt 40hz.
    Jeg antar at det er en form for romresonans.
    Hvordan kan jeg bli kvitt denne mon tro?

    mvh
     

    Vedlegg

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar.Disse rom resonansene skal ikke være enkelt å få til. 8)
    Jeg bruker denne kalkulatoren for finne romresonansene: http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html

    Den samsvarer med den du linket til kjetinho og den er i tråd med grafene jeg får opp ved bruk av Radioshack og REW.
    Planen videre nå blir å flytte subwooferen i små skritt av gangen( 10cm) og måle seg fram.Dette tar vel noe tid,men jeg ser ikke noen annen utvei akkurat nå.
    Jeg vil helst unngå så mye EQ på bassen,da jeg mister "headroom" ved bruk av denne fasiliteten på subwooferen.Jeg får se,kanskje jeg må bite litt i dette berømte eple og vurdere det hvis jeg ikke kommer noen vei med ulike plasseringer.

    Her om dagen mens jeg lempet sub`en frem og tilbake så satte jeg den tilfeldigvis rett framfor lytteposisjon med elementet pekende mot anlegget på motsatt side av rommet.Da kom det velkjente "trøkket" og bassen hang fint med høytalerne.Kravlet deretter rundt i rommet (var heldigvis alene ;D), og fant 2 plasser der det låt bra. Den ene plassen var der den sto og den andre var ca. midt imellom høytalerne. Satte den deretter imellom høytalerne,men da forsvant bassen igjen! :eek:
    Huff,dette skal ikke være enkelt har jeg forstått.

    Fortsettelse følger..........


    mvh
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Fin den kalkulatoren. Stemmer den grafiske framstillinga av kvar i rommet du får forsterkning med det du opplever sjølv? Eg har desverre eit rom med ti hjørner, så eg kan ikkje teste den sjølv.

    Det er nok tålmodighet som gjeld her. Har lite erfaring med sub sjølv. Eg veit ikkje om det kan vere ein fordel å plassere den i oddetalspunkt for å redusere evt ståande byljer.

    Har du lese Audio physic sin guide? http://www.audiophysic.de/aufstellung/index_e.html

    Elles har Cardas ein eigen variant: http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=26&pagestring

    Lukke til
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Hei

    Midten på høyttalernes frontbaffel akkurat 1,5m fra veggen bak.
    Midten på høyttalernes frontbaffel akkurat 78cm fra sideveggen.
    Lytteposisjon akkurat 90cm fra veggen bak.

    Sub ville jeg ventet litt med til du fnner ut om dette spiller ok.

    Akuplater på førsterefleksjon på sideveggene, plassert i førsterefleksjon. 2 stk på høye vegg og to på venstre.
    Akuplater på frontvegg i refleksjonspunktene fra høyttalerne.

    Hyller på bakvegg (bak hodet), eller noe annet diffuserende.

    Vær nøye med målene.

    Triks som jeg synes fungerer på sub:
    Sørg for at subens basselement er eksakt like langt fra øret som høyttalerens basselement.
    Plassert midt mellom høyttalerne dersom kun en sub.

    Mvh
    Rolf
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nytt rom (Bassproblemer)

    Takk for gode tips både hos kjetinho og RoDa!

    Først til kjetinho: Leste linkene du gav og prøvde ulike plasseringer basert på disse guidene.Oddetallsregelen ser ut til å bestemme hvor høytalerene skal stå. Dette stemmer forbløffende bra i praksis. Subwooferen prøvde jeg også med oddetallsregelen,men i dette tilfellet ble det bare håpløst.


    RoDa: Det du skisserer har jeg prøvd tidligere(nøyaktig samme mål),bortsett ifra lytteposisjon 90cm ifra bakvegg. Satte sofaen slik at hodet kom 90cm ifra bakvegg og lyden ble,tja hva skal jeg si; nærfelt? Har sittet tidligere i nærfelt og dette fungerer aldeles strålende. Minuset nå i mitt tilfellet er bassen så klart( les subwooferen).Prøvde å sette lik avstand med alle elementene i forhold til lytteposisjon,men det ble tragisk rett og slett.

    Legger ved ett par grafer igjen:
    Den første er ved posisjon slik RoDa skisserer og den andre er:
    Høytaler= 90cm ifra bakvegg og 78cm ifra sidevegg,lytteposisjon helt i bakvegg.Subwooferen er ca midt på i front,trukket helt inn i framvegg med elementet pekende rett fram. Justert med PEQ.Delefrekvens 80 hz.
    Det ble en noe jevnere respons ved bruk av PEQ,men den peak`en på rundt 38hz ser ikke ut til å forsvinne ifra mitt rom.(Dette viser alle målinger tatt rundt omkring i rommet)

    Fortsettelse følger........

    mvh
     

    Vedlegg

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Hei pad

    Det er lettere å se forskjellene om du lager et jpg bilde av de forskjellige målingene i measured fliken og ikke enkeltvis i filter adjust.

    De 38hz er høy og varer lenge i tid, den må være plagsom…..

    Hvis du åpner tonegeneratoren og spl i REW og kjører en fast tone på 38hz, så er det bare å slepe rundt på subben og finne det beste stedet(lavest dB).

    Når så dette er lokaliser kan du kjøre nytt sveip……er det bedre nå kan du finjuster med ørene.


    Mvh Roald
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Roald skrev:
    Hei pad

    Det er lettere å se forskjellene om du lager et jpg bilde av de forskjellige målingene i measured fliken og ikke enkeltvis i filter adjust.

    De 38hz er høy og varer lenge i tid, den må være plagsom…..

    Hvis du åpner tonegeneratoren og spl i REW og kjører en fast tone på 38hz, så er det bare å slepe rundt på subben og finne det beste stedet(lavest dB).

    Når så dette er lokaliser kan du kjøre nytt sveip……er det bedre nå kan du finjuster med ørene.


    Mvh Roald

    Hei Roald.

    Jeg prøvde slik du foreslo.Da endte jeg opp sånn ca midt i rommet med subwooferen.Lytteposisjon helt i bakvegg og høytalerne uforandret ifra tidligere.
    Det ble noe bedre,men nå mister jeg en god del db ifra 40 hz og ned. ???
    Jeg undrer meg på om at dette rommet er og blir HÅPLØST!!!
    Flere gode råd mottas med takk.

    Fortsettelse følger.........

    mvh


    Legger ved en graf og ett waterfall-skjema.
     

    Vedlegg

    Mathias Rust

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2008
    Innlegg
    45
    Antall liker
    0
    Ser du er skeptisk til å bruke PEQ på din SVS. Har du prøvd det ut ordentlig? I og med at du demper et frekvensområde og ikke hever vil ikke subben din jobbe hardere, snarere tvert i mot.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mathias Rust skrev:
    Ser du er skeptisk til å bruke PEQ på din SVS. Har du prøvd det ut ordentlig? I og med at du demper et frekvensområde og ikke hever vil ikke subben din jobbe hardere, snarere tvert i mot.
    Har lest litt rundt på nettet om emnet,da spesielt denne subwooferen sin PEQ. Det som er en gjenganger om denne PEQ`en er at denne er nokså unøyaktig når man begynner å skru på den. Manualen har en instruksjon om hvordan denne fungerer,men i praksis så stemmer ikke dette.
    Men jeg har da skrudd allikevel jeg ;D.

    Sub`en står ca midt i rommet slik som i forrige måling,men denne gangen så lekte jeg litt med denne PEQ`en. Kom fram til denne grafen (+ waterfall):


    mvh
     

    Vedlegg

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vil legge til at jeg har da hørt litt musikk innimellom også. 8)
    Fornøyelig å høre at man i hvertfall begynner å finne fram til hvordan man ønsker det skal være og ikke minst;hvordan man vet det skal låte. ;D

    Tilbake til musikken før neste runde starter........

    mvh
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe,jeg driver da på. ;D

    Lite hensiktsmessig og ha sub`en midt på gulvet,så jeg kastet den inn i venstre hjørnet fram ved høytalerne.
    Nullstilte alt og startet på nytt.Begynner å bli sliten av alle disse sinussveipene etterhvert,men man lærer jo en god del av det må jeg innrømme.

    Koblet slik:
    Forforsterker tilkoblet sub (linjeinngang), ut ifra linjeutgang fra sub og inn til effekttrinn.
    Delefrekvens i sub satt til 90hz.
    PEQ aktiv,Roomcompensation= Off
    Fikk ett tips om Behringer FBQ 2496,noen som kjenner til denne? Kanskje denne er løsningen?

    mvh


    En graf ifra hjørnet + waterfall:
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Er bassen alt som betyr noe?
    Jeg så ikke at det bare var bassfrekvensgang du målte før nå.
    Hvordan ser resten av frekvensområdet ut i forhold til bassen?
    Hva med å justere inn høyttalerne og lytte seg frem før du kobler inn sub og begynner med den?

    Mvh
    Rolf
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Mulig jeg ikke skrev tydelig nok hva jeg mente…..

    Som flere sier prøv å plassere høyttalerne først ca 1/3 eller 1/5 fra frontveggen, lytt, mål, osv.

    Så kan du starte med subben og fremgangsmåten jeg beskrev.


    Ser at du flyttet lytteposisjonen?

    La den være bestemt av høyttalerne, men helst ikke lengre avstand fra høyttalerne enn det er mellom dem.

    Og som RoDa sier det hadde hvert grei å se ett sveip fra 0-20 000hz …….ta to, ett med subb og ett uten.


    Mvh Roald
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Hadde tenkt å vente med å måle fullfrekvens til etter at jeg har fått Rockwool-platene i hus. De ligger fortsatt på jobb og venter på at rammene skal bli ferdigmalt.
    Dog,jeg tok ett. Vet ikke om det ble rett da jeg bare har brukt Radioshack og REW til å kalibrere sub tidligere.Må lese meg opp på hvordan man tar en fullfrekvens-måling.

    Har prøvd opptil flere posisjoner for høytalerne,gulvet er fullt av tape-biter som markerer hvor skoeskene kan stå. ;D
    Utifra der jeg nå har "søtpunktet" (helt i bakvegg),så låter det best med høytalerne 90 cm ifra framvegg og 78 cm ifra sidevegg.Målt midt på baffelen.Lett "toe-in".

    Fortsettelse følger......

    mvh

    Er ikke sikkert disse grafene viser noe,men her er de:
    Det første viser skoeskene mhv 90 cm ifra framvegg og 78 cm ifra sidevegg.
    I det andre bilde er de 150 cm ifra framvegg og 78 cm ifra sidevegg.
     

    Vedlegg

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ny runde,jeg gir meg ikke ;D.

    Første bilde er fullfrekvens,det andre er bare sub.
    I forhold til utgangspunktet så begynner jeg å nærme meg noe,men har en del å gå på enda.

    Skal se til å ta en graf av bare skoeskene også.

    Kanskje jeg blir ferdig til jul? ;D

    mvh
     

    Vedlegg

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Hei Pad ser bedre ut nå :)

    Nå tror jeg plasseringen nærmer seg, selv om ikke kurven er paddeflat så er topp/dalene ganske smale var bare en som passerte 20hz i utstrekning.

    Hadde rommet hvert mitt, så hadde finpussen på plasseringen fått vente til jeg hadde mer kontroll på etterklangstiden.

    Legger ved min RT60, den kunne nok hvert jevnere, men jeg synes 02-04s er passelig

    Mvh Roald
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Endelig vedlegg.....

    Her er den grønne din RT60, som du ser har du et livlig rom. Får du redusert dette tror jeg det vil bedre lyden


    Mvh Roald
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp......jeg avventer til uka med "finpussen" etter at platene har kommet i hus.
    Livlig rom har jeg ja,får vel "roet" det hele ned etterhvert.

    mvh
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ett kjapt spørsmål til de lærde her inne.

    Når man måler( i dette tilfellet KUN subwoofer),hvilken vei skal Radioshacken peke? Rett opp,på skrå eller pekende rett fram mot "alteret"? Måler ifra søtpunktet.
    Har lest litt rundt omkring på veven,men jeg finner ikke noe entydig svar på dette.

    En ny runde med måling(er) kommer,da jeg har fått dempet rommet en del.

    Begynner også så smått med fullfrekvens-målinger,men er noe usikker på hvor god RS`en er til å måle høyere enn 500hz.Alternativ til RS?

    mvh
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Peker min 45 grader skrått opp foran meg, slik at jeg ser displayet med den peker skrått oppover mot taket. Det viktigste er at du måler på eksakt samme måte ihvertfall mellom hver måling.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Er bassen alt som betyr noe?
    Jeg så ikke at det bare var bassfrekvensgang du målte før nå.
    Hvordan ser resten av frekvensområdet ut i forhold til bassen?
    Hva med å justere inn høyttalerne og lytte seg frem før du kobler inn sub og begynner med den?

    Mvh
    Rolf
    Bassen er ikke ALT,for all del. :D
    Snudde oppsettet 90 grader og justerte den(bassen) til følgende graf vist nedenfor.
    Delefrekvens er satt til 90hz.
    Nå husker jeg ikke hvordan jeg målte fullfrekvens,så tips til dette ønskes.
    Jeg syns bassen er bra nok,forholdene tatt i betraktning,men jeg sliter litt med integreringen med høytalerne.
    En liten guide på hvordan man går fram er også ønskelig.

    mvh
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn