Hei.
Que vadis? Hvilken vei skal man gå? Det er spørsmålet.
I og med at du sitter med et Olympuskamera i dag ville vel det naturlige valget vært og fortsette med
Olympus så du kan benytte eksisterende optikk. Da blir fort spørsmålet; hvor mye optikk du har til
dette kameraet? Har så mye penger investert i optikk at du ikke vil være tjent med å bytte fabrikant?
Skulle du begynne fra begynnelsen ville jeg absolutt anbefalt deg et kamera fra en av de to store;
Canon eller Nikon. Det er ikke uten grunn at så og si et samlet pressekorps og allverdens natur-
fotografer benytter seg av disse merkene. Noen av grunnene får du her:
- Størst utvalg av optikk. Utvalget av ny og brukt originaloptikk er enormt. Man kan benytte masser
av superb optikk som på grunn av alder kan handles til en billig penge. Dessuten leverer "pirat"-
produsenter som Sigma, Tamron og Tokina alltid optikk til disse merkene (først).
- Kan handles og repareres overalt i hele verden.
- Størrelsen på produksjonsapparatet og de økonomiske musklene som ligger bak gjør disse to
produsentene i stand til å være innovative og først ute med masser av nyttige (og kanskje unyttige)
funksjoner. De er derfor også i stand til å levere godsakene billigst. Her er det værdt å merke seg at
Sony sannsynligvis har like mye økonomiske muskler som Canon og Nikon til sammen og kan med
god styring bli den tredje store. De er ikke der ennå.
Jeg valgte for drøyt to år siden å begynne helt på nytt etter å ha benyttet Minolta (Sony) i en årrekke.
Jeg var klar for et fullformatskamera og Sony leverte rett og slett ikke kameraet jeg var ute etter med
sin A900. Mitt valg ble Nikon D700, men hadde jeg handlet et halvt år senere hadde jeg sannsynligvis
valgt Canon EOS D5 Mk.II. Slik var maktbalansen da.
I dag er maktbalansen en helt annen. Jeg tør påstå at Nikon i dette øyeblikket er klart best på billig-
og mellom-segmentet med de beste modellene for pengene med D3100, D5100 og D7000. Går man
derimot opp i pris føler jeg at Canons modeller EOS 7D og D5 Mk. II er litt hottere enn Nikons
tilsvarende modeller D300S og D700. Begge disse modellene synger på siste verset så i løpet av
høsten kan vi kanskje oppleve at Nikon er best i alle klasser når D400 og D800 introduseres.
Inntil Canon kommer med sine motsvar....
Jeg kunne tenkt meg er kamera med liten billedbrikke (DX) i tillegg til D700en. Mitt valg hadde da uten
tvil vært D7000. Jeg ville valgt dette framfor Canons EOS 7D og Nikon D300S av flere grunner.
- Mer moderne.
- Bedre filmfunksjon generelt og autofokus spesielt.
- Fysisk mindre men like solid med sitt hus i magnesium. Dette med størrelsen på dette kameraet bør
være noe du absolutt bør ta med i betraktningen. Både siden din kone skal benytte kameraet og siden
du kommer fra Olympus. Canons EOS 7D og Nikon D300S er store tunge kameraer som det ikke er
noen spøk å drasse med seg.
Når vi første er inne på størrelse må jeg kommentere objektivene du vurderer. Både Canon og Nikons
24-70mm f2,8 er digre objektiver beregnet på fullformatkameraer. Med en pris som ligger over prisen
på kamerahusene du vurderer. Fantastisk optikk, men disse vil gjøre et lite DX-kamera som D7000
eller EOS 60D svært framtungt. Vurder heller DX-optikk til disse små kameraene for å få en håndterbar
størrelse for hele familien.
Eller ta den helt ut og gå for et fullformatkamera med alt hva det innebærer.
Lykke til med valget.
Gunnar Brekke