Nytt utstyr/tidsforskjeller

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Hei

Vi har kjøpt ny bolig og skal handle inn en rimelig prosjektor til kjelleren samt en 26-32" flatskjerm til stua.

En kammerat av meg bruker en Qtvision 42" plasma og forteller at han er plaget av etterslep på bildet kontra lyden. Forsinkelsen varierer, så det kan ikke fikses med en delayboks.

Hva kan jeg gjøre for å unngå havne i samme situasjon?
Er det noen tekniske data som sier noe om disse forsinkelsene? Jeg skal trolig droppe surroundlyd, og kjøre stereosignal direkte fra dvd/pcn gjennom en passiv pre og videre til et aktivt sub/sattelittsystem fra NHT.

Tips om greie produkter mottas med takk.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Ingen som har vært borti dette med tidsforsinkelser?

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
944
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ved å justere "lipsync" (lydforsinkelse ift bilde) på dvd-spiller eller surroundforsterker vil du få bukt med problemet, antar jeg.

Redigert:

Så i ettertid at du skulle bruke pc som drivverk, og ikke surroundforsterker så da er du like langt...

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Antall liker
0
For at en flatskjerm skal vise et analogt bilde må signalet igjennom en elektronisk krets for å gjøres digitalt, og det tar tid. Lyden er skal rett igjennom en forsterker og der er det ingen ingen forsinkelse. Her må det bli krasj, og dette er også et problem som vil bli mer merkbart med billige flatskjermer (vet ingenting om din kammerats flatskjerm).

Jeg vil tippe at elektronikken i Qtvision gir forskjellig forsinkelse avhengig av hvor vanskelig bildet er for øyeblikket (les: mye bevegelse). En god flatskjerm burde ha fast forsinkelse uansett, og så ha en tilsvarende forsinkelse på lyden slik at man kan hente lyden via TV'en og til en forsterker.

Men har du en DVD/PC med HDMI utgang til TV'en er bildet allerede digitalt og da slipper elektronikken i TV'en å behandle signalet og dermed tidsforsinkelse.

Mikkel

Topp Bunn