Nytt vinylår

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som vreden skrev i en annen tråd: Godt Nytt Vinylår

Jeg takker av det gamle med denne som kom i posten på selve nyttårsaften:

Eivør  Room.jpg


Lurer på hva som kommer i hus av vinyl i året som kommer.....
1. pri: se til å få satt opp flere hyller.

Hvilke planer har vinylsnifferne i året som kommer?
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Godt nytt vinylår ja!

Ble bitt av basillen i fjor, og i løpet av året kom det altså en 215 plater i hus (10-15 bestillt og på vei i posten inn i 2013) + 5 spillere....

1.pri blir å få tak i ett møbel som kan huse ihvertfall mine 3 vintage spillere (Dual 1219, 701 og en Lenco Goldring GL75) Plassmangel er ett faktum, så en liten utfordring står for hånd.

Inngangsspilleren, en Rega RP1 står foreløpig nedpakket på loftet. Spiller nr.2, en Clearaudio Concept henger på veggen, der den hører hjeme.

Har ikke klart for meg eksakt hvilke plater jeg nå skal ha, det blir mer å ta det som det kommer altså :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Godt vinylår fra meg også.
Drøyt 200 plater og 4 snurrer kjøpt inn i 2012:)

2013 blir nok mer preget av å bruke, i hvertfall 2 av, snurrene og spille igjennom de allerede innkjøpte platene, enn å anskaffe enda mer... kanskje:rolleyes:
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Ja, bør bli mere fokus på musikken nå :) Har en rekke plater som jeg fortsatt ikke har fått snurret. En annen ting jeg skal gå til innkjøp av, er en platevasker. Blir jo noen bruktkjøp her og der samtidig virker det som om en del av nye plater er møkkete på ett merkverdig vis..fettmerker og slikt.
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.292
Antall liker
876
Sted
Tromsø
Jo, siden jeg bor på en så idiotisk kant av landet er jeg prisgitt mine kjære slektninger for å få tak i en ikea-expedit. Dessuten må jeg ha ny riaa. Viktigere enn hylle.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Hos meg blir 1 prioritet å finne en løsning plassmessig , slik at jeg kan dra mer plater inn i hus, ser ikke noen grunn til å bytte på selve spiller eller riaa , men har mange plater på ønskelista
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Lang ønskeliste på plater, og den vokser stadig så blir nok endel handling. Håper å få vasket alle platene mine iår, kom til bokstaven C iløpet av fjoråret....
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Flere plater og få spilleren opp på vegg!
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Blir nok mere platekjøp i dette året, og har fire platespillere hjemme. Må se å få brukt de andre litt også :)
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jaggu kom det opp et regelbrudd på Bartesams innlegg. Pølsefingre på iPad. Bahasa, fikk det bort nå.

Jeg skal se om jeg får plass til nok en vinylrigg, men både HR-X og Luxman PD-444 er ganske plasskrevende, for å si det mildt.

Ellers så skal jeg roe meg litt på innkjøp av musikk; merker at jeg liksom ikke helt får tid til å fordøye all den «nye» musikken som kommer inn (både vinyl og digitalis sett under ett).

Et annet prosjekt er å få gjort RIAA-korrigering i det digitale domenet. All vinyl kjøres AD/DA okke som i anlegget når jeg bruker MH-ULN8 som sentral.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Skjedde store forandringer med anlegget i 2012, dvs det ble byttet ut i sin helhet og jeg er veldig fornøyd med det.
I år blir det musikksamlingen som er prioritert og jeg gleder meg:)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jo, siden jeg bor på en så idiotisk kant av landet er jeg prisgitt mine kjære slektninger for å få tak i en ikea-expedit. Dessuten må jeg ha ny riaa. Viktigere enn hylle.
BBB reolen fungerer utmerket for vinyl og fåes hos bokhandlerne.....
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace ønsker alle anakronistiske nostalgikere god bedring!


Fikk selv et tilbakefall på begynnelsen av totusentallet;- ble imidlertid efterhvert skuffet over mye teknisk dårlig tung vinyl,- og besluttet å ta endelig farvel med LP-ene som lydbærer;- når jeg sier endelig,- er det også en beslutning av økonomisk art;- en tilfredsstillende analog front-end ville for min del bli en temmelig kostbar afære;- det undrer meg at så mange av dere kompromiterer det potensiale det analoge medium tross alt besitter ved å benytte inadekvat avspillingsutstyr.

Mala:- er redd du bør rengjøre ny vinyl;- det du beskriver er kjente saker.



Grace ønsker alle en velsignet start på et nytt år!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Grace ønsker alle anakronistiske nostalgikere god bedring!


Fikk selv et tilbakefall på begynnelsen av totusentallet;- ble imidlertid efterhvert skuffet over mye teknisk dårlig tung vinyl,- og besluttet å ta endelig farvel med LP-ene som lydbærer;- når jeg sier endelig,- er det også en beslutning av økonomisk art;- en tilfredsstillende analog front-end ville for min del bli en temmelig kostbar afære;- det undrer meg at så mange av dere kompromiterer det potensiale det analoge medium tross alt besitter ved å benytte inadekvat avspillingsutstyr.

Mala:- er redd du bør rengjøre ny vinyl;- det du beskriver er kjente saker.



Grace ønsker alle en velsignet start på et nytt år!

Nokså uenig. Det behøver ikke å koste mye for å få en vinylkilde som spiller bedre enn nesten enhver digitalkilde. Ikke minst pga av kildens mangel på kvaliteter; det finnes vel knapt en moderne CD som låter bra. Praktisk talt alt (i alle fall over 90%) er komprimert ihjel uten dynamikk. Det er nesten meningsløst å ha et dyrt anlegg dersom man spiller modenre innspillinger eller mastre.
Ellers er det jo sant at for å få det beste ut av en analogkjede så koster det litt men ikke mer enn enkelte betaler for en CD spiller i high-end klassen.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.389
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Ingen konkrete planer om utskiftninger på vinylriggen, men mange nye platekjøp! :)

OU812
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Mala:- er redd du bør rengjøre ny vinyl;- det du beskriver er kjente
Ja, når vasker er i hus skal alle platene få sin behandling. Heldigvis har jeg ikke store samlingen enda ettersom jeg er fersk i gamet.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hos meg starter det litt motsatt i år. Målet er å halvere kjøp av vinyl i 2013.
Derimot ønsker jeg meg den mest ekstreme pickupen som jeg noensinne har hatt på besøk:

 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hos meg starter det litt motsatt i år. Målet er å halvere kjøp av vinyl i 2013.
Derimot ønsker jeg meg den mest ekstreme pickupen som jeg noensinne har hatt på besøk:


Fortell. Hvilken pickup er det?
Roger
 

bar

Medlem
Ble medlem
15.02.2007
Innlegg
47
Antall liker
0
Ja, nå forteller du hvilken pickup det er! :confused:
/Bård
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Denne stjal oppmerksomheten min hver dag i noen måneder i slutten av 2012 :cool:
Koster litt, men med opptil 10.000 timers driftstid blir kostnaden lavere enn alle andre pickuper jeg har. Primært var det magien i selve pickupen som virkelig satte meg helt ut.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg nyter mine små vinylrunder - å jakte etter innspillinger, å vurdere hva som skal anskaffes av hardware.

Nå lytter jeg etter forskjeller mellom førsteutgivelsen av Wild Things Run Fast og en 45rpm versjon av samme, avspilt med ulike PUer - og liker at det ikke blir det samme, men gir ulik betoning.
Det blir et utvalg platespillere i forskjellige rom i heimen - og nærmest ubønnhørlig av typen vintage.

Et Beosystem 1200, fullstendig restaurert, på loftet. Garrard 301 i lyttekroken, og en Thorens TD124 i lesekroken. Førstnevnte koblet til en Unison Research Simply 845, og sistnevnte til et vintage-anlegg. Høyttalere til dette er ikke på plass ennå. Jeg har en arm fra Thomas Schick på vei - fra forrige forsøk vet jeg at dette kan ta tid, men han har lovet den er "incoming" innen utgangen av januar, så jeg bør vel ta regning for mars.
Litt standhaftig står jeg fast på MM-PUer, og nå har jeg nettopp satt opp en AT Signet TK7E, som avspiller Miles' Porgy & Bess versjon så det fryder.

Beosystem 1200

beosystem1200_2.jpg
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Årets prosjekt blir å få en Era MK6 operativ. Får se om jeg får matchet SME 3009-armen med en bra PU og en brukbar RIAA også.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
I likhet med vreden liker jeg å tenke, kjøpe innspillinger av ymse slag og kanskje snuble over noe jeg har lysst på likevel...
I går ettermiddag rakk jeg ikke å tenke, disse kassene sørget for at jeg kom for sent på musikkøvelse:
ca 150 bokser med primært opera og en del større orkesterstykker og ca 100 enkle plater med ditto.
(har ikke tellt over)
Han som eide disse platene visste hva han kjøpte inn underveis, for å si det slik.
Nye kasser vinyl 02.01.13.jpg


Så da må mitt nye vinylforsett bli å skaffe ekstra børstehoder til VPI-vaskeren, innersposer og ikke minst en ekstra PU
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Etter jeg kjøpte en brukt Rega Planar 3 er jeg helt klart bitt av basillen. Har bestillit kork plate som underlag som jeg gleder meg til å få. Har også bestillt min første vinly av Rush. Blir nok helt klart en del vinyl kjøp i 2013.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det der var et herlig parti, emotikon. Denslags er mer enn hva jeg kan håndtere, men det er sterkt håp om romsligere forhold i løpet av året, og det vil spesielt komme vinylen til gode. Da skal både spillere og plater fram fra trengselen, og et nytt liv kan begynne i nytt lytterom. Kanskje både LP12 og Kenwood KD700 kan få snurre fritt i siviliserte omgivelser, jeg får sammenliknet og testet både spillere, PUer og flere RIAA som ligger og slenger, kanskje det til og med blir aktuelt med oppgradering, hvem vet.
Godt vinyl-år til dere alle!
 

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Innlegg
114
Antall liker
49
Sted
Østlandet
God start på vinylåret: D'angelos 'Voodoo' utgis på ny som vinyl! Bestilles umiddelbart, og mitt gode gamle eksemplar skal få godgjørelse seg i hylla...
 
Topp Bunn