OAS har testet strømtweak!

J

Jurassic

Gjest
Bør vel ikke være noe problem å lage en høyttaler som har kvaliteter som gjør at en ikke hører forskjell på kabler ::)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
140
Sted
Bergen
Det var da svært til eder og galle som kom fra deg i dag.
Dårlig dag ???

Endre
 Sikkert morsomt for diverse uinvidde å lese de fantasifulle og følelsesladde skribleriene fra disse velmenende men akk så uvitende testere.
 - Men hvem av dere aner hvorfor noen kabel lyder som den gjør? Og hvilke referanser har dere? Uten faste referanser er testing meningsløs.


  Mvh.  RS
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Strømkabler, ja. Jeg prøvde å forklare til en venn at han burde skifte strømkablene helt ut til sikringskapet, og derfra videre til næremeste transformatorstasjon, hvis det virkelig skulle monne. At jeg aldri kan holde kjeft!  Han startet med å bruke en formue på sølvkabler ut til sikringskapet, men så ga han opp og flyttet likegodt fra Oslo for å komme nærmere SELVE KRAFTSTASJONEN.  Han følte at bare dette kunne yte hans Plinius rettferdighet. Han er nå bosatt noen få kilometer fra Hunderfossen kraftstasjon i Gudbrandsdalen. Det var det nærmste han kunne komme foreløpig  (som han sa). Nærmere enn en kilometer vil han dog ikke, da s/n forholdet kan bli skadelidende pga turbinstøy. Selv  på dette nivået kan det altså være en fin balansegang! No

(Da han flyttet inn braste hans store van Schweikert (de største) rett gjennom plankegulvet i det halvmorkne huset og falt ned i kjelleren, samtidig som de rev med seg  tre Pliniuser i fallet. Alt ble smadret! Han har derfor ikke fått  rapportert om eventuell lydforbedring med de kortere strømkablene. Mest beklager han forresten tapet av noen ustoppede kenguruer som han hadde fylt med mongolsk flyvesand av ypperste kvalitet og plassert oppå Schweiketene (med lårene surret fast til sidepanelene), De ble også hardt beskadiget i fallet, dessverre.Det var king size ekte australske hun-kenguruere med en fin lomme til løse plate cover og sånt. Uerstattelige! På dette tidspunkt hadde også familien hans og hunden fått nok, og forlatt han. Han er dog lovet snekkere til gulvet i løpet av neste år og er enda full av optimisme).
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Strømkabler, ja. Jeg prøvde å forklare til en venn at han burde skifte strømkablene helt ut til sikringskapet, og derfra videre til næremeste transformatorstasjon, hvis det virkelig skulle monne. At jeg aldri kan holde kjeft!  Han startet med å bruke en formue på sølvkabler ut til sikringskapet, men så ga han opp og flyttet likegodt fra Oslo for å komme nærmere SELVE KRAFTSTASJONEN.  Han følte at bare dette kunne yte hans Plinius rettferdighet. Han er nå bosatt noen få kilometer fra Hunderfossen kraftstasjon i Gudbrandsdalen. Det var det nærmste han kunne komme foreløpig  (som han sa). Nærmere enn en kilometer vil han dog ikke, da s/n forholdet kan bli skadelidende pga turbinstøy. Selv  på dette nivået kan det altså være en fin balansegang! No

(Da han flyttet inn braste hans store van Schweikert (de største) rett gjennom plankegulvet i det halvmorkne huset og falt ned i kjelleren, samtidig som de rev med seg  tre Pliniuser i fallet. Alt ble smadret! Han har derfor ikke fått  rapportert om eventuell lydforbedring med de kortere strømkablene. Mest beklager han forresten tapet av noen ustoppede kenguruer som han hadde fylt med mongolsk flyvesand av ypperste kvalitet og plassert oppå Schweiketene (med lårene surret fast til sidepanelene), De ble også hardt beskadiget i fallet, dessverre.Det var king size ekte australske hun-kenguruere med en fin lomme til løse plate cover og sånt. Uerstattelige! På dette tidspunkt hadde også familien hans og hunden fått nok, og forlatt han. Han er dog lovet snekkere til gulvet i løpet av neste år og er enda full av optimisme).
Nei, dæven!! Skjedde det med han også!!??!??? Opplevde det samme for 2 uker siden, jeg! Makan..
 
T

Thomas1

Gjest
I denne testen ble det valgt god musikk med god innspilling. Det må være et godt utgangspunkt. Ellers er jeg ikke enig i at gode opptak låter godt på alle anlegg. Eller, de kan låte alt fra nokså godt til aldeles herlig.
Jeg formulerte meg feil. Det ser jeg nå etterpå. En god innspilling gjør at anlegget presterer på sitt beste.
Jeg mener ikke at alle kabler har det best med å sammenlignes med litt dårligere innspillinger, men en strømkabel skal liksom ha en gitt oppgave som skal føre til de samme forbedringene i alle anlegg. Bare litt tydligere avhengig av graden av gjennomsiktighet/ avsløringsgrad i de enkelte komponenter.

Det var også derfor jeg ramset opp forbedringspotensialet som strømkabler ettersigende skal ha...

Men for all del, en meget flott test!
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.475
Antall liker
4.284
Torget vurderinger
10
Er det lov å spørre hvorfor det ble bedre lyd?
Nå er du litt treg, det var pga. kabelbytte............
 
K

kbwh

Gjest
OAS byttet strømkabler og opplevde forbedret lydkvalitet. Intet å diskutere mener jeg.

Men hva en slik Cardas-strømkabel gjør rent elektrisk skulle jeg gjerne visst. Kan ikke noen låne en bort til Rhesus?
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Jeg syns vel egentlig at grunnleggeren av "garasje" firmaet Hagerman Tech beskriver det ganske godt...

On Measurements

I love measurements. But really, they only go so far. I have a lot of expensive test equipment, and it really helps to nail down the basics, but the really fine points of audio can only be discernced by ear. My oscilloscope can only take it so far, after that I use my headphones. Airiness, transparency, liquidity, delicacy, etc. are heard, not measured.


On Objective vs. Subjective

I am a firm believer that many forms of audio distortion and coloration useen by measurements are audible. The high-end audio publications are correct, there are things you can hear that cannot be measured. Nonetheless, we are getting better at the measurement part. I don't want to argue about A/B comparison vs. long term listenting, as I use them both. They each have their respective useful traits.


http://www.hagtech.com/philosophy.html
 
J

Janpe

Gjest
 Sikkert morsomt for diverse uinvidde å lese de fantasifulle og følelsesladde skribleriene fra disse velmenende men akk så uvitende testere.
 - Men hvem av dere aner hvorfor noen kabel lyder som den gjør? Og hvilke referanser har dere? Uten faste referanser er testing meningsløs.


  Mvh.  RS
Det er faktisk ok også for oss "innvidde" å lese fantasifulle skriblerier selv om testene er gjort av glade amatører...

Ta det for det det er, noe høyst uformellt. Og så endelig personangrepet (skulle også bare mangle, vi er på HFS):

Signaturen din Solhaug viser med all mulig tydelighet at du er rimelig langt ute på jordet. Når har dimensjonen på kabelen noe å si for lyden?

Mvh
JP
Lykkelig med syltynt.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
flott test det der, tråden var jo fin så lenge det varte.
Noen som vet noe om oppbygningen til denne kabelen? pris??
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Og ja, det er deilig å kunne få synse i fred!!!

Når det er sagt, - jeg tror det ville økt forståelsen og minsket kranglingen om noen av "realistene" hadde vært tilstede på slike seanser. Slik det er nå så sitter vi på hver vår planet og diskuterer ut fra totalt ulike opplevelser.
Velbekomme.

Jeg tror kanskje at noen 'realister' har vært med på slike seanser, hørt forskjeller, brukt grunker på kabler osv. Jeg synes det er litt rart det tydeligvis være slik at 'realistene' ikke har hørt forskjeller.
 
B

Back_Door

Gjest
Nå er du litt treg, det var pga. kabelbytte............
Jo, jeg er nok litt treg av og til..
Er fortsatt ikke helt med: Hvorfor førte kabelbytte til bedre lyd?

Bestrider ikke at de innvolverte hørte det de hørte. Kan bare ikke fatte hva en kabelstump kan gjøre med strømmen som så fører til bedre lyd? Mener ikke å ødelegge tråden. Jeg har bare et ønske om å forstå ;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jo, jeg er nok litt treg av og til..
Er fortsatt ikke helt med: Hvorfor førte kabelbytte til bedre lyd?

Bestrider ikke at de innvolverte hørte det de hørte. Kan bare ikke fatte hva en kabelstump kan gjøre med strømmen som så fører til bedre lyd? Mener ikke å ødelegge tråden. Jeg har bare et ønske om å forstå ;)

Hei!
Rent bortsett fra skjerming og muligens bedre tverrsnitt, vet heller ikke jeg hvorfor.
Jeg har tidligere sagt at jeg for min del har anskaffet second market netkabler, mest som en "sikkerhet"/feeling good oppfatning (har PS Audio Statement og Plus).
Jeg har ved tidligere anledninger sagt at jeg ikke har forstått hva som skulle gjøre eventuelle forskjeller (da med unntak av skjerming og kanskje dimensjon)
Derfor har jeg (som i en del andre tilfeller) ikke brydd meg med å bruke tid og energi på å kunne høre de "eventuelle" forskjellene som måtte være.
Jeg var på nevnte treff, og mener bestemt at det var en forskjell, selv om jeg da faktisk var noe forutinntatt (trodde ikke helt på det)
Litt overraskende for min egen del, siden jeg vel egentlig hadde mest tro på at en eventuell forskjell ville være litt vanskelig å oppfatte bl.a. p.g.a. flere tilstede og dermed vanskeligere med konsentrasjonen.
Dette sier jeg med den erfaringen jeg har fra testen the Stig la ut (mp3 opp mot ukomprimert)
Hvor vanskelig det egentlig var å klare og skille ut forskjellene, helt aleine og dypt konsentrert, samt ganske lang tid ,for å føle meg rimelig sikker på at jeg hadde rett i valget og det hadde jeg.

Kan jeg få spørre om du bruker de "såkalte" medfølgende netkabler eller second hand? Svar helt ærlig på dette ;)

Vil bare påpeke at plastic/fantastic (som de vel ble kalt) er "såkalte" medfølgende :)

Mvh.KW
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.475
Antall liker
4.284
Torget vurderinger
10
Har handlet Cardas GR nettkabler til cd og pre, ble ett fint løft! Fikk ett sett fra USA så jeg måtte bytte stikk, veldig seriøst laget med loddinger, lim og krymp! Selve kabelen er også seriøs så det holder, skjerm og teflon i lange baner.... :) Vil påstå man får mye for pengene!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.600
Antall liker
35.525
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant. Flott tiltak! (Edit: Ser at det er en stund siden, men jeg har dessverre ikke sett tråden før nå.)

Nysgjerrig som jeg er: Dere skriver at
Det ble også målt på de ulike strømkablene, med minimale variasjoner. Men i den grad det var forskjell så var det plastic fantastic kablene som målte best!!!
Hva målte dere? Er det sånn å forstå at det var (bittelitt, neppe signifikant) mindre THD i strømmen via billigkabel enn via Cardas, eller var det andre parametere som også ble målt? Vil denne THD-målingen også fange opp uharmonisk forvrengning som f eks radiofrekvent innstrålt støy?

Grunnen til at jeg spør er at denne Cardas-kabelen har innebygd filtrering av høyfrekvent støy. Jeg ville trodd at slik filtrering ville ha størst påvirkning på lyden, først med filtreringen i kabelen og deretter med enda bedre filtrering gjennom PowerPlant'en. Derfor var det mest overraskende for meg i hele testen det negative måleresultatet på strømmen fra Cardas-kabelen.

Bortsett fra det, er vel resultatet omtrent som de mest innbarkede realistene (f eks meg) faktisk ville forventet, ut fra både kjent teori, egen erfaring i eget anlegg og forutinntatte fordommer mot Bybees. :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Interessant. Flott tiltak! (Edit: Ser at det er en stund siden, men jeg har dessverre ikke sett tråden før nå.)

Nysgjerrig som jeg er: Dere skriver at
Det ble også målt på de ulike strømkablene, med minimale variasjoner. Men i den grad det var forskjell så var det plastic fantastic kablene som målte best!!!
Hva målte dere? Er det sånn å forstå at det var (bittelitt, neppe signifikant) mindre THD i strømmen via billigkabel enn via Cardas, eller var det andre parametere som også ble målt? Vil denne THD-målingen også fange opp uharmonisk forvrengning som f eks radiofrekvent innstrålt støy?

Grunnen til at jeg spør er at denne Cardas-kabelen har innebygd filtrering av høyfrekvent støy. Jeg ville trodd at slik filtrering ville ha størst påvirkning på lyden, først med filtreringen i kabelen og deretter med enda bedre filtrering gjennom PowerPlant'en. Derfor var det mest overraskende for meg i hele testen det negative måleresultatet på strømmen fra Cardas-kabelen.

Bortsett fra det, er vel resultatet omtrent som de mest innbarkede realistene (f eks meg) faktisk ville forventet, ut fra både kjent teori, egen erfaring i eget anlegg og forutinntatte fordommer mot Bybees. :)
Hei!
Du spør:
Er det sånn å forstå at det var (bittelitt, neppe signifikant) mindre THD i strømmen via billigkabel enn via Cardas, eller var det andre parametere som også ble målt? Vil denne THD-målingen også fange opp uharmonisk forvrengning som f eks radiofrekvent innstrålt støy?

For i det hele tatt å få utført målingen måtte nettkablene monteres til en PS Audio strømfilter (upc200 ?) husker ikke helt navnet.
Siden "måleinstrumentet" måtte brukes som en "stikkontakt", så måtte det måles på den måten ::)
Etter min mening ikke særlig relevant for å finne eventuelle forskjeller på netkabler for sin egen del imo.
Det dreide seg om THD måling.
Mener å huske at det var slik det var, rette vedkommende får rette meg om jeg tar feil, men tror ikke det.
Så målingen av forskjellen mellom disse er ikke noe å rette seg etter imo og da kan det jo være at Cardas likevel er bedre (også målemessig?)
Mvh.KW
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.600
Antall liker
35.525
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
KW skrev:
Så målingen av forskjellen mellom disse er ikke noe å rette seg etter imo og da kan det jo være at Cardas likevel er bedre (også målemessig?)
Ja, jeg tror det. Forskjellen mellom de to kablene er hovedsakelig bedre skjerming, RF-filtrering og større tverrsnitt på Cardas. En meterlang kobberkabel vil normalt ikke påvirke THD, så det er eventuelt RF-filtreringen/skjermingen som skulle kunne gjøre forskjell i denne målingen. Men hvis måleoppsettet allerede filtrerer bort tilnærmet all radiofrekvent støy før strømmen går inn i kabelen, og du ikke står ved siden av og prater i en mobiltelefon, så er både filtrering og skjerming også "tatt ut av ligningen". Da er det rimelig at du får ganske like THD-måleverdier slik som dette forsøket var satt opp. Hvis du i stedet hadde sendt gjennom et frekvenssveip fra f eks 10 Hz til 100 MHz tipper jeg du ville sett ganske stor ulikhet mellom de to kablene, med en tydelig avrulling i Cardas-kabelen fra noen kHz og oppover.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
For ordens skyld forsøket (som jeg henviser til) på å måle forskjeller mellom netkablene var i gjennom et mer vanlig strømfilter fra PS Audio og ikke Powerplant.
Jeg var tilstede, men fulgte ikke/utførte ikke selve målingene.
Mvh.KW
 
Topp Bunn