OAS: Oswalds Mill Audio hos Stereofil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stereofil jubilerer på 15nde året i år. GRATULERER!

    I den anledning var OAS invitert til "åpningsshowet" for jubilanten. Det hele fant sted i verdige omgivelser i annen etasje på Vaaghals. Der ble det minglet til velsmakende håndmat og god drikke i tillegg til vellydende musikk i lytterommet ved siden av. Her fant vi folk fra både hifi-presse, Terje, Jarle og Simen fra Mono (som bl.a. stilte med Audio Research), oss selv og andre liebhabere av musikk. Og for ikke å glemme; de selvskrevne gutta fra Stereofilhuset. Selv synes jeg at det var ekstra hyggelig å treffe på Jan Omdahl igjen, i tillegg til de andre selvsagt :).

    Trekkplasteret var OMA (Oswalds Mill Audio, Pennsylvania). Et spennende firma som i 10 år har laget lifestyleprodukter "by hand". Neste gang du er i New York, ta turen innom OMA'a herlige showroom i Brooklyn Waterfront. Er du riktig heldig, så treffer du på han som vi fikk hilse på; flybåren fra NY - Jonathan Weiss, grunnlegger og CEO. Da bør du også ta med deg et SP10-plint hjem i håndbagasjen. Det funka bra nemlig! :)

    Takk til Stereofil for at jeg fikk komme - og det er jeg helt sikker på at jeg kan si på vegne av de andre OASerne også. -Direkte fra dypet i hjertemuskelen hvor musikken føles befriende god. A special thanks to Jonathan for his engaging approach to music, other realisms (e.g. like cross country skiing) & music gear, especially his own


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01247-2.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01255.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01256.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01251.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01250.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01261.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01257.jpg

    (Our newest product, a cast iron plinth system for the new Technics SP10R direct drive turntable.
    A single, 120lb grey iron casting with removable armboards in torrefied Pennsylvania ash wood.
    Shown with Schröder CB 10,5”tonearm.)


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01271.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01278.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01285.jpg

    (Mr. OMA: Jonathan Weiss)

    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01277.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01287-2.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01294.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01298.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01327.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01307.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01310.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01311.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01319.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01339-2.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01341.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01346.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01336.jpg


    Strereofil_15_OMA_Vaaghals_DSC01348.jpg
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har pågangsmot nok til å gjøre et forsøk på å gjenskape noe av lydkvalitetene som ble vist under Norgespremieren på OMA Mini - den minste høyttalerserien til Jonathan; en to-veis hornhøyttaler i heltre, 95db i 8Omh og som spilte i frekvensområdet 50-20000hz.

     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette var en seanse i særklasse!

    Nydelige og utrolig spennende produkter kombinert med utsøkt mat og champagne i bøtter og lass. Jeg storkoste meg.
    Flott lyd, god musikk og et vertskap man sjeldent opplever.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Flotte bilder! Kan jeg spørre herrene om hvordan livstilsproduktet OMA Mini til 420 000,- låt?

    -BB-
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jo, takk Beetlebug. Slik det var satt opp i går, er min oppfatning følgende (kortversjon): Hadde så absolutt sin styrke med luftighet og god spredning fra nedre mellomtone og oppover. Samtidig klarte Mini fint og fylle det store rommet vi satt på normalt lyttenivå. Det opplevdes å mangle lite eller ingenting på innspillinger/musikkstykker som hadde romslig med bassinformasjon (les som gjerne basstunge i mixen). Dette produktet er ingen fullrange konstruksjon, men går ned til 50, 60hz. OMA ville nok anbefale supplerende løsninger for å komplettere om man setter krav til trykk i bunn på høy lydstyrke.

    Summa, summarum: Oswalds Mill Audios lager forseggjorte og gjennomtenkte produkter med sitt særegne retrostyle design. Her finner du ikke finer, men heltre og gode komponenter forøvrig. «Lille» OMA Mini låt fritt, freidig, luftig, «større» og med god spredning. Derfor hadde det vært uhyre spennende å fått sammenlignet disse med storebrødrene.

    Vi får sikkert mer lesestoff fra de proffe etterhvert. Kommer vel noe i D2 også.

    :D
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Jo, takk Beetlebug. Slik det var satt opp i går, er min oppfatning følgende (kortversjon): Hadde så absolutt sin styrke med luftighet og god spredning fra nedre mellomtone og oppover. Samtidig klarte Mini fint og fylle det store rommet vi satt på normalt lyttenivå. Det manglet lite eller ingenting på innspillinger/musikkstykker som hadde romslig med bassinformasjon (les som gjerne basstunge i mixen). Dette produktet var jo heller ingen fullrange konstruksjon. OMA ville nok anbefale sin egen 15´ sub for å komplettere om man er kresen på de aller nederste toner på høy lydstyrke.

    Summa, summarum: Oswalds Mill Audios lager forseggjorte og gjennomtenkte produkter med sitt særegne retrostyle design. Her finner du ikke finer, men heltre og gode komponenter forøvrig. «Lille» OMA Mini låt fritt, freidig, luftig, «større» og med god spredning. Derfor hadde det vært uhyre spennende å fått sammenlignet disse med storebrødrene.

    Vi får sikkert mer lesestoff fra de proffe etterhvert. Kommer vel noe i D2 også.

    :D
    Mange takk for beskrivelsen.

    Det jeg syntes er interessant med OMA Mini er at den benytter RCF L8S800 og 1411-M elementer som har en samlet pris på ca 4000,- (for alle fire) og at elementene ikke er modifisert på noen måte. Disse elementene er lett tilgjengelig og er ansett som helt OK produkter blant DIY tilhengere.

    Det er jo en litt morsom vinkling på en D2 artikkel....

    -BB-
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg ville ikke brukt begrepet livsstilsprodukter uten å redegjøre nærmere for hva man legger i begrepet. Jeg tror det vekker assosiasjoner hos de fleste som ligger langt til siden for det som er intensjonen og tanken bak OMA.

    OMA springer ut av kjærlighet for vintage hifi av absolutt høyeste kvalitet, håndtverk, naturlige materialer og kjærlighet for musikk. Ta en titt på hjemmesidene og det er opplagt at dette ikke har noe med B&O å gjøre.

    Demoen foregikk i et chambre séparée, garantert med begrenset mulighet og anledning for å jobbe med akustikk. Jeg tipper det var den største begrensningen denne kvelden.

    Selv hadde jeg med fokus på champagnen og det sosiale, men lydmessig syntes jeg dette var virkelig godt. Særlig vil jeg trekke frem en aldeles utmerket pianogjengivelse med en sjeldent god gjengivelse og balanse av attakk og klang. Opplevde noe av det samme her som jeg har lagt merke til hos LMC, dette med at diskantgjengivelsen presenteres med kropp og størrelse uten at den er skrudd opp i nivå eller hevet på noe.

    Dette gav skikkelig fot. Skulle gjerne hatt med meg en OMA SP10R som en erstatning for Garrarden.

    En av de hyggeligste og triveligste seansene jeg har vært med på, og et møte med en produsent som leverer noe av det mest spennende jeg vet om, og har noen produkter jeg virkelig kunne tenkt meg.
     

    Hallo

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2018
    Innlegg
    9
    Antall liker
    7
    Slutter meg til at dette var en usedvanlig hyggelig kveld og takker Stereofil så mye for invitasjonen. Moro også å få en titt inn super high end klassen i USA, (tenker da på de større høyttalerne som OMA produserer og prisen på disse.)

    MVH
    OAS
    Bjørn Bråthen
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Takker for utsedvanlig hyggelig og interessant kveld.

    Her fikk vi et lite innsyn i en for meg ukjent produsent og en annen verden.

    Likte designen og utseende på Mini. Det koniske hornet spilte forrykende. Men wooferen (m/bass-refleks kabinett) hang kanskje ikke helt med det hurtige hornet, noe som kanskje godt skal gjøres. Det var meningen det skulle sammen med en 15-tommer subwoofer, men denne resulterte i altfor mye bass i rommet og derfor ble tatt ut. Apropos priser, subben kostet det samme som Mini...

    Ifølge Jens hos Stereofil, så håpet de i løpet av året at AC1 skulle ankomme deres lokaler i Grensen. Vi gleder oss;D

    Oswalds Mill Audio AC1.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn