OBer bygges om

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Har et lite prosjekt på gang der jeg må lage kasser til fire Dayton Ultimax 18" elementer. Funderte litt på hvilke konstruksjon jeg skulle gå for, helt til jeg fant ut at jeg skulle kjøpe noen åpne bafler og bygge om disse til lukkede kasser, innkjøpsprisen var nærmest bare en symbolsk sum, så jeg måtte rett og slett bare handle. Det hele er såre enkelt, jeg kjøpte noen 22mm MDF-plater for noen år siden og kappet opp disse da jeg hadde tenkt å lage subber av platene, det skjedde aldri, disse har i stedet ligget lagret i oppvarmet kjeller i snart to år. Nok er nok og disse må brukes nå, ellers hadde de havnet i ovnen.

    Jeg ble lykkelig eier av noen åpne bafler som har vært noe omtalt her tidligere, nå skal de "modifiseres" for bruk med Ultimax 18". Det hele er enkelt, lime på MDF-en på corian, smelle på en masse tec7 og håpe på det beste. :)

    Jeg blir ferdig når jeg blir ferdig, estimat sommeren 2020, men mulig det blir noe før. :)

    20200208_004620.jpg

    20200216_213926.jpg

    20200216_204527.jpg

    20200215_233225.jpg

    20200216_220340.jpg

    20200216_085341.jpg

    20200216_224648.jpg

    20200216_150950.jpg

    20200202_161347.jpg


    Litt bilder, ikke i kronologisk rekkefølge
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg får kanskje oppsummere litt fra starten av dette "prosjektet":
    Lånte meg bil og fikk henta de, tok raskt fatt i fil og pussepapir for å utvide hullene til elementene (da skumringen på Ultimax tydeligvis er noe større enn på AE 18IB), tenkte først å montere ultimax fra fremsiden, men det blir fra baksiden fordi det er lettere. Ny pakning fra Parts-express er bestilt. Det måtte freses ut litt i bunnen av kabinettet for å få plass til ultimax også, så det ble gjort. Etter det ble folien dratt av og corian-sidene ble pusset ned/mattet før liming. Grunnet et par fridager fra jobb ble det liming av 8 stykk MDF-plater nå i helga, har fri neste helg så da planlegger jeg å få på de øverste 4 platene, samt muligens plata som skal sitte mellom øvre og nedre kammer og muligens tetting i fot/kabelføring. Jeg kommer ikke til å spare på tec7 for å si det slik .... :) Alle fuger vil nok bli gått over med tec7 for å være sikker på at det er skikkelig tett.

    Planene videre er:
    -Frese ut 45/60 graders vinkler på MDF-platene som er limt til corian
    -Frese til MDF-platene så de blir plane (topp og dybde)
    -Kappe opp bakplater (blir 18mm MDF da det er lett tilgjengelig)
    -Koble sammen to og to ultimaxer (per kasse), montere Speakon bakpå hver "høyttaler"
    -Kjøpe Behringer NX6000D
    -Grunning, pussing, lakkering/maling

    Disse skal brukes i stereo sammen med XTZ Divine 100.49, så jeg håper og ber om at disse tar rotta på dypbassen i de høyttalera, morsomt blir dette uansett. ;)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Du bør vel påberegne noen store støtter fra topp og ned med den enorme slaglengden Dayton Ultimax 18 innehar vil jeg tro du får store bevegelser i bafflene fra den øverste 18 tommeren.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Du bør vel påberegne noen store støtter fra topp og ned med den enorme slaglengden Dayton Ultimax 18 innehar vil jeg tro du får store bevegelser i bafflene fra den øverste 18 tommeren.
    Dette er noe jeg må se på etter at topp/bunn er ferdig, men jeg regner med at det blir igjen en del avkapp som skal brukes til avstivning inne i de to rommene uansett. Har drevet og lurt litt på hva jeg skal fylle rommene med, er puter greie som fyllstoff eller burde jeg bruke noe annet?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er det noen som har noen konkrete anbefalinger om hvordan avstivninger skal se ut, hvilke retning de burde monteres og eventuelt utforming? Matrix blir det ikke, det skal sitte ei plate cirka midt i kabinettet som skal skille øvre/nedre rom, der jeg tenker det er naturlig å lage noe avstivning omtrent midt på denne plata, det blir vel cirka 40cm innover i kassa. Total dybde (inkl bakplata) blir vel cirka 75cm. Total bredde (utvendig) blir cirka 61cm. Høyden er ikke lik i øverste og nederste kammer, men mener å huske de er 73cm og 69cm, der den nederste er høyest.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Får skrive litt her igjen, de fire platene i "toppen" på hver høyttaler ble vel limt på for 2 uker siden nå, da ble også fronten maskert og korian ble grunnet med plastprimer. Platene i toppen ble kappet på forhånd, da disse var noe store. Så har det vært stillestand i et par uker før jeg tok fatt i sirkelsaga igjen i dag, så da fikk jeg kappet til platene i dybderetning. I tillegg har jeg tegnet opp "innfyllings-hull-platene", så disse er egentlig kappeklare (har bare ikke orket enda).
    Så har jeg spurt en noe mer erfaren om råd når det kommer til hvordan jeg skal gjøre bunnen i disse her, da jeg har vært noe usikker på fremgangsmåten der, men nå tror jeg at jeg har funnet ut hva jeg vil gjøre. Det samme gjelder for så vidt plate i mellom de to kammerne også. Avstivning blir trekant-lister i hjørnene bak, på grunn av at kassa rett og slett kan bli litt vel spinkel uten direkte støtter mellom bunn, midt og topp, andre avstivninger i tillegg skal eventuelt inn. Det neste på "lista" er midtplate, deretter bunn, eller i motsatt rekkefølge. Pakningene til elementene har også kommet. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er vel på tide med litt bilder, da bildene har blitt liggende på en telefon som ikke var særlig samarbeidsvillig. "Ny" telefon og litt bilder nå, litt fremdrift også.

    IMG_20200401_205219.jpg

    IMG_20200401_205232.jpg

    Her er henholdsvis høyttaler nr.1 og nr.2, utfresing av finéren i bunnplata. Enkelt og greit så skal den nederste plata av foten (det blir to 22mm MDF-plater oppå hverandre) skal limes inntil finéren, mens den oppå skal limes oppå/rundt finéren, med deler av plata liggende oppi det utfresede område.
    IMG_20200401_205224.jpg

    Her er småbitene som skal tette igjen "kabelføringshullene" i fremkant av kassene, de minste bitene er til bunnen/foten, mens de større er til de "kabelføringshullene" mellom øvre og nedre kammer, disse skal "massasjeres" litt til for å få de på plass.
    IMG_20200401_205205.jpg

    IMG_20200401_205212.jpg

    Her er de platene som er kappet opp, bakerst står platene som skal dele av øvre og nedre kammer, utenfor der står øvre plata til bunnen (denne må "make-to-fit") så nedre plata til bunnen (som i utgangspunktet er "ferdig"). Den nye bunnen (de to MDF-platene skal først limes sammen, for deretter å bli limt til finérfoten).
    IMG_20200331_153336.jpg

    Her er undertegnede i et passende antrekk for anledningen, maska fra 3M er virkelig fortreffelig, huggulykta er virkelig et must og selvsagt hørselvern for å bevare hørselen. Jakka er av "military-grade" og er forunderlig bra som "arbeidsjakke".

    Gikk på en liten "forsterker-smell" og dro på meg to Anaview AMS1000-2600 som jeg egentlig ikke trengte, så det er stor sannsynelighet for at disse vil bli brukt til å dra disse fire Ultimaxene, må da ha en god DSP/crossover i tillegg, noen som har tips? Har hatt minidsp 2x4hd med dirac live før og det frister lite, synes jeg mistet veldig mye dynamikk av den boksen.

    På en annen side så skal jeg få kjøpt/henta meg noen "halve" MDF-plater i morgen, så da blir resten av materialene til kassene innkjøpt, har også handlet 4 bokser til med tec7 i tillegg til at jeg har igjen 2,5 boks fra før, så da er det bare å vente på litt varmere vær så skal nok kassene bli ferdig til sommeren.

    Så skal jeg prøve å oppdatere her litt oftere når det skjer noe. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det ble litt endringer i planene med disse utover våren da det endte med huskjøp og alt arbeid på disse stoppet opp. Etter ei lang pause fra disse så ble arbeidet tatt opp igjen.
    IMG_20210129_172436.jpg

    Det første på agendaen var å tett igjen hullene mellom hvert kammer, så de små bitene som jeg hadde laget til for flere måneder siden ble lettere modifisert for å passe, klemt på litt tec7 og vipps så var de ferdige. Bunnen ble også limt med tec7, med noen 45 graders mdf "lister" (for her var det litt åpning til sideplatene).
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210131_001127.jpg

    Nedsliping av gammel sokkel (bygde mer enn den bakre delen som jeg limte på), samt "leppa" foran som gjorde det umulig å få inn nederste element fra utsiden av kassa.
    IMG_20210131_171129.jpg

    Nye frontbafler i 22mm mdf kappet til og gradert 45 grader mot sidene og 22,5 grader mot topp/bunn av kassene, her måtte den ene av de sorte platene taes av for det irriterte meg at det skilte en millimeter på høyre og venstre side på den høyttaleren. Perfeksjonist? Kanskje.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210203_003327.jpg

    Nye frontbafler ferdiglimt (også med tec7).
    IMG_20210204_171851.jpg

    Diagonal avstivninger til hvert kammer saget opp i 18mm mdf.
    IMG_20210207_233812.jpg

    Avstivninger "ferdig", ble limt 45 graders mdf "lister" langs alle skjøter. Dette satt som støpt ...
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210209_161041.jpg

    Hulltagning på den vanskelige og mest tungvinte måten, fordi min selvlagde jig ikke klarte oppgaven (overraskende? ....nei)
    IMG_20210209_161300.jpg

    Passformen var i det minste grei.

    IMG_20210210_182535.jpg

    Så litt "demping" med bitumenplater fra Biltema, etterfulgt av tec7 alle steder der det var sprekker etc.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210210_215222.jpg

    Måtte gjøre plass til denne også, så en liten runde med borr og fres så var den tilfredsstillende etter mine krav.
    IMG_20210210_225325.jpg

    Bakplatene bestående av 18mm mdf limes på.
    IMG_20210212_091225.jpg

    Først litt grunning (skulle jeg heller gått for hvite? :unsure: )
    IMG_20210213_104121.jpg

    Deretter tre strøk med svart blank, det var såpass at det ble bra gjenskinn av sola.

    IMG_20210215_172726.jpg

    IMG_20210215_194740.jpg

    Elementer montert og klare for å drasses på plass (ulempen med å bo alene og disse ville jeg ikke anbefalt å flytte på alene).
    IMG_20210216_021637.jpg

    Til slutt slik det hele ble med "partnern" oppå de til venstre. Fikk noen lyder i natt på de, så alt funka fint. Elementene ble testet med aaa-batteri og multimeter før jeg stappa di oppi kassene også for å være på den sikre siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn