OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har kun en gammel Oled Sony A1 den steller seg selv helt automatisk den har vasket seg kun en gang på over et år ( en liten gris ? )
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oled er bedre på noen ting, men må se seg slått på mange ting av led, bl.a mer detaljer i sort og hvitt,
    Sammenligner man en OLED med Samsung Q9FN QLED, så kommer OLEDen klart best ut her. FALD algoritmen til Samsung gir veldig bra svart nivå, men med en bieffekt at detaljer forsvinner litt. Skrur man av denne funksjonen så blir detaljene i mørket bedre, men da mister man også mye av svart nivået. Man får ikke i pose og sekk som med OLEDen.

    LG C8 OLED vs Samsung Q9FN QLED dark scene.jpg
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jaja, uansett hva vi velger nå, og hvor bra det enn er, det er antagelig fullstendig avlegs når microled kommer neste år muligens
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jaja, uansett hva vi velger nå, og hvor bra det enn er, det er antagelig fullstendig avlegs når microled kommer neste år muligens
    Kanskje bare sitte med plasmaen litt til da... :)

    Søkte litt på nett og ser microled TVs is still a distant dream for living room use. Ikke noe som er tilgjengelig til normale priser med det første.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det kan nok stemme, men så fort de får størrelsene litt ned, så raser prisene kjapt.
    Nye teknologier i 75 - 85 tommer og muligens 100 tommer er svindyrt, tilogmed med dagens teknologier som konkurerer om kjøperne
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det kan nok stemme, men så fort de får størrelsene litt ned, så raser prisene kjapt.
    Nye teknologier i 75 - 85 tommer og muligens 100 tommer er svindyrt, tilogmed med dagens teknologier som konkurerer om kjøperne
    Absolutt. Dog innser jeg stadig at det er lite å se på TV. Har lite tid til det og kvelder jeg har anledning slår jeg den som regel bare av og gjør noe annet. :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Enig med deg der, har ingen TV kanaler engang jeg, men ser en film i ny og ne:)
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    150
    Antall liker
    55
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Elkjøp ga 40.000 rabatt på LG OLED 77C8. Et bra tibud?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Elkjøp ga 40.000 rabatt på LG OLED 77C8. Et bra tibud?
    1. 49 tusen er enda noe over hvermannsens TV-investeringsønsker.
    2. Jeg tviler på at de solgte noe særlig til 90 000 pr stk.
    3. 77 tommer er litt stort i mange stuer. Men det sa man jo om 50" for noen år siden.
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    150
    Antall liker
    55
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    1. Helt enig:) En så stor skjerm er for hjemmekino uten å ty til prosjektor og lerret.
    2. Helt enig.
    3. Helt enig. Da jeg kjøpte en 50" Pioneer plasma (507?) fikk jeg endel kommentarer om størrelsen. To år etter hadde vel alle kommentatorene fått seg 55".
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg lurer på 77’’ i mitt 15m2 rom neste år, men da er jeg avhengig av et feste øverst som gjør at jeg kan vippe TV inn mot skråvegg i bunn. Har ikke funnet noe veggfeste enda som støtter en slik løsning for 65’’ og større. Dette gjøres også pga. påvirkning av lyden. I dag bruker jeg Molton foran en 65 tommer, men dette er ikke optimalt det heller.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på 77’’ i mitt 15m2 rom neste år, men da er jeg avhengig av et feste øverst som gjør at jeg kan vippe TV inn mot skråvegg i bunn. Har ikke funnet noe veggfeste enda som støtter en slik løsning for 65’’ og større. Dette gjøres også pga. påvirkning av lyden. I dag bruker jeg Molton foran en 65 tommer, men dette er ikke optimalt det heller.
    Max 30kg 65" på vegg tilt sving på vegg pluss feste skal ikke se bort ifra de har til større også praktisk som fy er den i alle fall :)https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/veggfeste/vogels-next-design-veggfeste-large-cant/p-217722/
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg lurer på 77’’ i mitt 15m2 rom neste år, men da er jeg avhengig av et feste øverst som gjør at jeg kan vippe TV inn mot skråvegg i bunn. Har ikke funnet noe veggfeste enda som støtter en slik løsning for 65’’ og større. Dette gjøres også pga. påvirkning av lyden. I dag bruker jeg Molton foran en 65 tommer, men dette er ikke optimalt det heller.
    Max 30kg 65" på vegg tilt sving på vegg pluss feste skal ikke se bort ifra de har til større også praktisk som fy er den i alle fall :)https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/veggfeste/vogels-next-design-veggfeste-large-cant/p-217722/
    Takk, men selve festet må stå på skråveggen, evt. at jeg må spikre til en eller annen festebrakett.
    Kan gjerne være motorisert m/fjernkontroll, selv om dette nok vil koste skjorta.

    11F67CA0-5AEA-40CB-91C1-FA42EF7E60FE.jpg
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Bestemte meg for å gjøre det skikkelig denne gang, når det først skulle inn en ny TV på loftstua. Så da ble det intet mindre enn Sony KD-65AF9 fra HIFI klubben :) Hadde gjort meg ett tankekors om at den dukket opp til minst 20% rabatt så var det stor sannsynlighet for handel, ellers var jeg rimelig sikker på at LG C8 ville dukke opp ettersom jeg fikk noen tips rettet mot Nettonnet. Men med 10K avslag på AF9 ble fristelsen altfor stor:cool:

    Gleder meg mektig til å få denne skjermen på plass!
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Elkjøp har 65 Philips 873 til 19990,- idag og 65 Philips 903 til 25990. Begge oled
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Elkjøp har 65 Philips 873 til 19990,- idag og 65 Philips 903 til 25990. Begge oled
    Så det, ikke fantastisk tilbud, men dog. Synes 20 tusen er mye å kaste bort på TV...

    Virker som mange klage over trege menyer osv... på disse?
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Elkjøp har 65 Philips 873 til 19990,- idag og 65 Philips 903 til 25990. Begge oled
    Så det, ikke fantastisk tilbud, men dog. Synes 20 tusen er mye å kaste bort på TV...

    Virker som mange klage over trege menyer osv... på disse?
    Helt enig...jeg gikk for en "Vente-TV" mens jeg ser hvordan utviklingen blir med oled videre. Ble en Samsung 65" Q8F(N) til 13990,- istedet. Ingen tvil om at OLED er bra...men er litt spent på dette microled greiene det snakkes om.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Philips sine har nok litt trege menyer til tider.. men hvor ofte er dere der og "skrur".

    Syns 65" oled til under 20.000kr er helt kanon pris.. men helst sku det vært gratis ;). 55" får man jo helt ned i 12000kr! :O.

    Byttet til LG65B6 Oled da Panasonic 55VT30 gikk til skogen (typisk kort feil i disse), bildekvaliteten ble i mine øyne enda bedre med Oled, dog kan nok TV-kanaler med lav bitrate lide endel av skarpheten til Oled, der var Plasma'en mer tilgivende.

    Når jeg jobbet i bransjen, så var det 20% avanse på helt nye modeller.. mens det fort gikk ned til 10% så fort de hadde et par mnd. på seg. TV er det ikke mye butikk i å selge, og det tar stor plass på lageret...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå er det vel ofte et felles sentrallager man refererer til når man snakker om ‘lagerhold’.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Philips sine har nok litt trege menyer til tider.. men hvor ofte er dere der og "skrur".

    Syns 65" oled til under 20.000kr er helt kanon pris.. men helst sku det vært gratis ;). 55" får man jo helt ned i 12000kr! :O.

    Byttet til LG65B6 Oled da Panasonic 55VT30 gikk til skogen (typisk kort feil i disse), bildekvaliteten ble i mine øyne enda bedre med Oled, dog kan nok TV-kanaler med lav bitrate lide endel av skarpheten til Oled, der var Plasma'en mer tilgivende.

    Når jeg jobbet i bransjen, så var det 20% avanse på helt nye modeller.. mens det fort gikk ned til 10% så fort de hadde et par mnd. på seg. TV er det ikke mye butikk i å selge, og det tar stor plass på lageret...
    Nå vet jeg ikke hva du driver med, men 20 tusen er fort penger for de fleste, spesielt på noe såpass unødvendig. Kjøpte sist ny TV i 2005. ;)

    Jeg ser at 65 873-modellen Elkjøp selger for 20 er samme som 55POS9002 som går til 11990? Men skal jeg ha ny så blir det 65 tommers, 50 til 55 blir for lite økning.

    Jeg leser at 873 har den "gamle" versjonen av P5 prosessor og at de nyere modellene er enda kjappere i menyer og prosessering. Dog er vi på 39 laken da.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Elkjøp har 65 Philips 873 til 19990,- idag og 65 Philips 903 til 25990. Begge oled
    Så det, ikke fantastisk tilbud, men dog. Synes 20 tusen er mye å kaste bort på TV...

    Virker som mange klage over trege menyer osv... på disse?
    Helt enig...jeg gikk for en "Vente-TV" mens jeg ser hvordan utviklingen blir med oled videre. Ble en Samsung 65" Q8F(N) til 13990,- istedet. Ingen tvil om at OLED er bra...men er litt spent på dette microled greiene det snakkes om.
    Microled er mange år frem, jeg er mer i boksen om jeg skal vente til over nyttår, selv om det hadde vært moro med flott TV i desember. 13990 eller 19990 er ikke så stor forskjell tenker jeg så skal jeg først over 10-11 så kan jeg likegodt "fleske til".
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ OLED har brukt over 10 år sitt kommersielle gjennombrudd, og det er ikke godt å vite om microled vil ta like lang tid, men jeg holder ikke pusten.

    mvh
    KJ
     
    C

    Cyber

    Gjest
    ^ OLED har brukt over 10 år sitt kommersielle gjennombrudd, og det er ikke godt å vite om microled vil ta like lang tid, men jeg holder ikke pusten.

    mvh
    KJ
    Enig der, det man stadig ser er at ting må modnes. Det er først de siste generasjonene det virker som OLED har fått flyt på bilde og panoreringer. Sånt er jeg veldig var for.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Nyåpning av Elkjøp Åsane idag. 65C8 fås til 20990,- i dag. 2K lavere enn laveste BF-tilbud.
    Philips 55 POS9002 fås vel til 8990,- Grei pris det også =)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har nettopp koblet en Sonos Beam til min LG 55B6V med HDMI 2 (ARC). Har en AppelTV 4K på HDMI 1, Samsung BR på HDMI 3(Region A) og en Sony BR (Region B) på HDMI 4. Det siste året har jeg brukt ATV 99% av tiden men har sett litt BR nå etter at jeg fikk Sonos Beam. Sony og ATV fungerer fint sammen , men når Samsung BR er påskrudd så svitsjer LGen over til denne (HDMI 3). Selv om jeg skifter over til ATV (HMDI 1) så skifter den over til HDMI 3 etter noen sekunder. Om jeg slår av Samsungen så fungerer det fint med ATV og Sonyen. Noen ider hvorfor dette skjer?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    hele CEC som på enkelte produkter er påkrevd for å bruke ARC medfører masse problemer. Dette er ikke helt unormalt dessverre. Men jeg ville også sjekket CEC på Samsung BR.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Det var CEC som var problemet, takker for tips.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet om LG OLED TVer (55b6v) kan downmixe DTS til DD over HDMI? Har koblet på en Sonos Beam (HDMI ARC) men får ikke lyd på DTS sportet når jeg har satt TVen til auto på HDMI lyd (kun audio og PCM som valg) og valgt DD som lyd format på DTV innstillingen. I Sonos appen vises DTS som inn signal selv om jeg har sett TVen til å sende ut DD? Har også satt BR spillere (Sony/Samsung) til å sende ut DD og dekode DTS til DD (Sony).
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ha meg en ny tv snart. Minst 75", kan gjerne ha større, men har et pristak på ca 40`. Sitteavstand er/blir ca 4,5 meter.

    Tv-signaler er kablet via ethernet/fiber, streaming fra nrk, sumo, netflix, viaplay. Av og til en BD-film også, men sjeldent.

    Har sett på en Samsung 82" (8005), denne er jo relativt rimelig ift størrelsen. Også en Sony 85" (KD85XF8596) er på radaren. Hva ville dere valgt? Hva tror dere blir et godt kjøp i denne størrelsen på januarsalget?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge det er Oled er det samma f.... :cool:

    I kid, I kid! Jeg tror jeg ville gått for Samsung over Sony hvis jeg skulle bruke tv'ens innebygde smart-funksjoner veldig mye, men rent bildemessig ville jeg aldri funnet på å kjøpe en LCD-skjerm uten direkte bakbelysning. Forstår det slik at den nevnte Sony'en har direkte bakbelysning, så Sony.

    Eller satse på at det blir storsalg på LG sin 77" OLED igjen i januar.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er OLED bedre enn QLED? Samsung 82Q6 er kanskje også et alternativ(?)

    Ja, den nevnte Sonyen har direkte LED, ikke kant.
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Er OLED bedre enn QLED?
    Finnes kanskje ikke en fasit....

    JEG falt pladask for OLED teknologien da jeg fikk høre om til den(ble vist frem på CES messa for mange år siden). Største panelet som de hadde klart å lage var da 20", og var fortsatt en prototype. Har siden da ventet og ventet på at det skulle bli "kjøpbart" for oss vanlige menige. Det har vært en del bra tilbud, bl.a nå i høst så jeg... så det går rett vei...

    MEN under black week gjorde jeg et uventa impulskjøp, nemlig Samsung 65Q8FN til innbruddspris. Jeg er en gammel LCD/LED hater, som har klart meg fint med en plasma, anno 2006. LCD/LED tv'r som jeg har sett hjemme hos venner og familie (og i butikk) har aldri tiltalt meg i det hele tatt. Helt forferdelig å se på.. Nesten uten unntak har de hatt "nykter" som JEG ikke aksepterer... "grafisk feil" - type store firkanter om ikke kilden er av ypperste kvalitet, osv osv osv osv. Kort sagt, jeg hater slike tvr. Men jeg kjøpte altså på impuls en QLED for snart en mnd siden, til tross for at jeg er stor OLED entusiast.. Why???? Mye av naturligvis prisen, som sagt var innbruddspris (imo). Men jeg leste på nett om QLED noen minutter før jeg kjørte og stilte meg i kø utfor elkjøp........."kanskje den ikke er så værst...???"

    Hopper jeg frem til i dag er jeg faktisk fornøyd. Jeg er egentlig svært fornøyd med bildekvaliteten, faktisk både på godt og mindre godt kildemateriale. Sortnivå er veldig bra. MEN det er et punkt hvor QLED virkelig faller igjennom VS oled... er innsynsvinkel. Vi har kjøkkenbord til siden for sofakroken, og ungene kan for eks få lov å se barnetv til frokosten i helgene, og det har gått fint på den gamle plasmaen.. Men på denne blir fargene skikkelig jalla fra denne vinkelen. Heldigvis er de så små at de ikke bryr seg om det. Oled er helt fargekorrekt helt til dødvinkel (?), men på denne QLED'n må vi sitte i sofa skal det være akseptabelt.

    MEN til spm du løfter... Nesten uten unntak settes OLED på tronen i gruppetester rundt-om i technoverden. Men OLED har også en del motstandere... innbrenningsproblemer er ofte nevnt. Vet det ligger en rekke youtube videoer som forklarer hvorfor OLED ikke er et lurt kjøp, fra et forbruker-ståsted.

    MEN nevnt over, virker det som om de fleste OLED og QLED kjøpere er fornøyd, alle sammen. Så om det er en fasit... tja... kanskje ikke.

    mvh Kai
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Kjøpte meg en Philips 65OLED873 for kort tid tilbake selv. Gikk over fra en 4-5 år gammel Samsung 60" jeg den gang ga ca 15 lapper for, og må si jeg er helt imponert over bildekvaliteten. Visste det kom til å bli bedre, men SATAN!!!!! 4K HDR filmer/serier ser helt fantastisk ut. Trodde ikke jeg kom til å like Ambilight, men må si det gror på meg. Kjempefornøyd med kjøpet ihvertfall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn