OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror jeg hade litt flaks med min 2018 Q9FN Qled. Den er bedre på mange ting mot dagens Q90 bland annet sverte og høy nits (har selv målt 1500 etter kalibrering).

    Oled har potensiale å vise bedre bild, men selvom man ser tydelig forskjell i den videon der så er det ikke slik det oppleves når man kun har 1 tv hjemme. Jeg har som sagt hatt mange bildvisere og kalibrert dem og denne q9fn imponerer, jeg er overbevist at samtlige skulle vare enige i at den gir en fantastisk bilde.

    Som jeg skrev så er det flere som spiller på Oled uten problem men også flere som fått permanente innbrenninger av kun vanlig tv logo. Qled er garantert 100% fri for dette og barna kan ha på pause-skjerm i en uke uten problemer.

    Dessuten er det ingen resensenter som tar opp de utfordringer som alla oleds til nå har dvs banding, tint og ujevn 5% grå, det er jo bare opp til bevis, finns 5% grå på youtube.

    Sist men ikke minst vil jeg ha 75" og da snakker vi mange penger på en oled 77.

    Oled - Suveren teknik, beste bilde men fortsatt noen ulemper. Jeg kjøper Oled når man er garantert en panel uten banding, uten risiko for innbrenninger og med en human pris på 85".
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Etter og sett igjennom Harry Potter filmene i 4K UHD frem til nå Dødstallismanene del 1.

    Første opplevelse med når Nits slår i taket i åpningen når de flytter Harry før bursdagen.
    Lyser opp så det tar noen sekunder før en ser ordentlig igjen.


    Ble en liten sånn WOW opplevelse enda det er vel ikke mere en rundt 700 nits på Oled`n min.


    Må være virkelig blendene på de som går opp mot det dobbelte :eek:
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Litt skrekkbilder.

    Oled burn-in: https://www.google.com/search?q=ole...wH4tbmQCA&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    R-tings mener det stort sett ikke er ett problem men på ett svenskt forum jeg besøker så kommer det fortløpende folk som faktisk fått dette av normal tv-titting. Sammtidig er det andre med eksakt samme skjerm som t.o.m spiller mye med statisk bilde som ikke fått det, så det er ikke garantert men jeg mener det er en sannsynlighet.

    Oled tint: https://www.google.com/search?q=ole...XTwMQBHclgBpYQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1280&bih=584

    Oled banding: https://www.google.com/search?q=ole...wHF44PICw&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Oled posterization: https://www.google.com/search?q=ole...wGRu4rYDg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Posterization krever litt forståelse for å skjønne men ser slik ut:
    https://upload.wikimedia.org/wikipe...n_example.jpg/300px-Posterization_example.jpg

    Oled black crush (lost shadow detail): https://www.google.com/search?q=ole...wHjhJ_ABg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d


    Vil återigen si det at OLED gir fantastisk bilde og jeg skulle absolutt kunna ha en selv, men at det er det eneste korrekte og at alle LCD er skit - det stemmer ikke. Vi har ulike preferanser og flyt i hverdagen, min Q9FN f.eks har ett antireflexfilter i verldensklasse, noe som de som kun ser på tv i lyskontrollert rom ikke mener har verdi for dem, så de beste tvs idag kan absolutt gi ett nydelig bilde oavsett QLED eller OLED men de fleste trenger kalibreres.
    Burn-in, tint og banding ble mye bedre fra og med 2018 panelene fra LG.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ble overrasket over hvor dårlig game mode var samsungen, kan ikke huske at det var så dårlig sier jeg spilte på en. Den ser jo fin ut i vanlig modus. Ikke overrasket over at oled her mindre input lag. PC gamere venter i spenning på oled monitorer nettopp pga den ekstremt lille input lagen disse panelene vil ha mulighet til.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Det var vel ikke en Q90 du testet? Det er ikke så dårlig på min 2018-qled. Jeg mener de gikk for mere innsynsvinkel på 2019-modellene og mistet da sverte og litt lysstyrke som tradeoff. Det ser ju ut som local dimming er blitt slått av helt i gamemode på Q90. Da er det kun - ingen risiko for inbrenninger - som er det ende positive på den modellen hvis man spiller mye.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Litt skrekkbilder.

    Oled burn-in: https://www.google.com/search?q=ole...wH4tbmQCA&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    R-tings mener det stort sett ikke er ett problem men på ett svenskt forum jeg besøker så kommer det fortløpende folk som faktisk fått dette av normal tv-titting. Sammtidig er det andre med eksakt samme skjerm som t.o.m spiller mye med statisk bilde som ikke fått det, så det er ikke garantert men jeg mener det er en sannsynlighet.

    Oled tint: https://www.google.com/search?q=ole...XTwMQBHclgBpYQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1280&bih=584

    Oled banding: https://www.google.com/search?q=ole...wHF44PICw&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Oled posterization: https://www.google.com/search?q=ole...wGRu4rYDg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Posterization krever litt forståelse for å skjønne men ser slik ut:
    https://upload.wikimedia.org/wikipe...n_example.jpg/300px-Posterization_example.jpg

    Oled black crush (lost shadow detail): https://www.google.com/search?q=ole...wHjhJ_ABg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d


    Vil återigen si det at OLED gir fantastisk bilde og jeg skulle absolutt kunna ha en selv, men at det er det eneste korrekte og at alle LCD er skit - det stemmer ikke. Vi har ulike preferanser og flyt i hverdagen, min Q9FN f.eks har ett antireflexfilter i verldensklasse, noe som de som kun ser på tv i lyskontrollert rom ikke mener har verdi for dem, så de beste tvs idag kan absolutt gi ett nydelig bilde oavsett QLED eller OLED men de fleste trenger kalibreres.
    Burn-in, tint og banding ble mye bedre fra og med 2018 panelene fra LG.
    Det var nettopp en som kjøpte en C8 77" som måtte få bytte panel pga breda bånd i mørke scener, det blir ganske fysiskt stort område på en 77". Det er bra at de jobber mot bedring men de er ikke der enda. Vi får se hva forbrukere sier om de aller nyeste modellene. (resensenter har aldri tatt dette opp så her stoler jeg mere på folk som betalt selv)
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Litt skrekkbilder.

    Oled burn-in: https://www.google.com/search?q=ole...wH4tbmQCA&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    R-tings mener det stort sett ikke er ett problem men på ett svenskt forum jeg besøker så kommer det fortløpende folk som faktisk fått dette av normal tv-titting. Sammtidig er det andre med eksakt samme skjerm som t.o.m spiller mye med statisk bilde som ikke fått det, så det er ikke garantert men jeg mener det er en sannsynlighet.

    Oled tint: https://www.google.com/search?q=ole...XTwMQBHclgBpYQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1280&bih=584

    Oled banding: https://www.google.com/search?q=ole...wHF44PICw&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Oled posterization: https://www.google.com/search?q=ole...wGRu4rYDg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d

    Posterization krever litt forståelse for å skjønne men ser slik ut:
    https://upload.wikimedia.org/wikipe...n_example.jpg/300px-Posterization_example.jpg

    Oled black crush (lost shadow detail): https://www.google.com/search?q=ole...wHjhJ_ABg&bih=584&biw=1280&client=firefox-b-d


    Vil återigen si det at OLED gir fantastisk bilde og jeg skulle absolutt kunna ha en selv, men at det er det eneste korrekte og at alle LCD er skit - det stemmer ikke. Vi har ulike preferanser og flyt i hverdagen, min Q9FN f.eks har ett antireflexfilter i verldensklasse, noe som de som kun ser på tv i lyskontrollert rom ikke mener har verdi for dem, så de beste tvs idag kan absolutt gi ett nydelig bilde oavsett QLED eller OLED men de fleste trenger kalibreres.
    Burn-in, tint og banding ble mye bedre fra og med 2018 panelene fra LG.
    Det var nettopp en som kjøpte en C8 77" som måtte få bytte panel pga breda bånd i mørke scener, det blir ganske fysiskt stort område på en 77". Det er bra at de jobber mot bedring men de er ikke der enda. Vi får se hva forbrukere sier om de aller nyeste modellene. (resensenter har aldri tatt dette opp så her stoler jeg mere på folk som betalt selv)
    Ingen tvil om at det ble bedre fra 2018 panelene. Har sjøl en Sony fra 2018 som er nesten 100% perfekt, ingenting jeg legger merke til ved vanlig bruk ihvertfall. Første TV'n jeg har vært 100% fornøyd med og jeg har hatt mange! Hadde et par OLED modeller fra LG og Sony før dette og har fulgt ganske godt med på div. forum og de fleste sier det samme som meg. At enkelte eksemplarer har feil er vel ikke til å unngå.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det var vel ikke en Q90 du testet? Det er ikke så dårlig på min 2018-qled. Jeg mener de gikk for mere innsynsvinkel på 2019-modellene og mistet da sverte og litt lysstyrke som tradeoff. Det ser ju ut som local dimming er blitt slått av helt i gamemode på Q90. Da er det kun - ingen risiko for inbrenninger - som er det ende positive på den modellen hvis man spiller mye.
    Var en q90r jo. Har også testet en q70r. Anbefalte en i familien til å kjøpe den q90r'n relativt nylig, men jeg kan ikke huske at det var så dårlig i spillmodus. Men det kan godt hende det var det.
    Rart de har skrudd av alt under game mode. Det ødelegger jo bildekvaliteten totalt. Når man i tillegg har høyere input lag, så er det lite positivt for meg.
    Ja, du unngår den lille risikoen med burn-in, men det er så forsvinnende lite problematisk og så mange ting man kan gjøre for å unngå det at det store tapet du ser i bildekvalitet over der er så langt fra verdt det som er mulig spør du meg. Regner med det blir fikset til neste modell. Jeg spiller ganske mye, og for min del var det bildekvalitet og input lag som ble prioritert når jeg kjøpte, men det betyr langt fra at det er rette valget for alle, gitt anbefalingen min til familien om å kjøpe q90r i stedet.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Q70 er prisad på en helt annen måte og har ikke full FALD, Den kostar 12k medens billigste LG Oled koster 18k så det blir ett annet regnestykke.

    Men hvis de nå skrur av allt i gamemode på q90 så är det ikke mye å hurre for nei. På min Q9fn skrus ikke noe av, jeg har samme kalibreringsinstillinger som i filmmodus og de måler likt. Ser ingen forskjell i sverte når jeg flipper mellom film/gamemode. Deremot var det en firmwareversjon i begynnelsen der dette kunne skje for noen så man lurer jo på om det er bevisst eller noe galt her og, det er uansett dårlig, spesielt mtp lansering av XSX og PS5 som kommer ha så sykt ufattbart mye bedre krem og da mulighet å vise riktigt bra bilder (12TF med HW Raytracing og kjapp SSD) det vill man jo ikke kunne nyte av på noe som da blir en 10år gammel LCD. Da hade jeg nog heller spillt i filmmodus og spist laggen tror jeg.

    Det ser ut som det bare gått nedover med Qled ifølge det dere beskriver her. I 2019 valgte dem da bedre innsynsvinkel som da gimpet gamemode, høy nits i HDR og bra farger, og det ser ikke ut til å bli noe bedre. Jeg er glad jeg sitter med min som gir bra bilde og fantastisk bilde i spill. Hvis den går i stykker så vet jeg ikke hva jeg hade gjort idag, min familie pausar filmer midt i HDR scener og glemmer tvn i en time så Oled går ikke enda. Vi får bare følge med.
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt en C9 ca en mnd og fått den kalibrert OK. Ut av boksen var den ikke så mye bedre enn Panasonic plasma tv-en den erstattet, dog bedre. Jeg har nettopp skiftet tilførselskabel og koblet den til jord. Den har vært tilkoblet en strøm regenerator fra dag en så jeg kan ikke si noe om den effekten. Men ny kabel + jord ga et umiddelbart og vesentlig bidrag til bildekvaliteten. Nå er den simpelthen glimrende. Mye TV for pengene, og slik at nå er det lengre mellom hver gang prosjektoren tas i bruk til film.
    jakr
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Jeg har hatt en C9 ca en mnd og fått den kalibrert OK. Ut av boksen var den ikke så mye bedre enn Panasonic plasma tv-en den erstattet, dog bedre. Jeg har nettopp skiftet tilførselskabel og koblet den til jord. Den har vært tilkoblet en strøm regenerator fra dag en så jeg kan ikke si noe om den effekten. Men ny kabel + jord ga et umiddelbart og vesentlig bidrag til bildekvaliteten. Nå er den simpelthen glimrende. Mye TV for pengene, og slik at nå er det lengre mellom hver gang prosjektoren tas i bruk til film.
    jakr
    Bytte av strømkabel gir deg altså vesentlig bedre bilder, så stor forskjell at du bare ved hukommelsen kan konkludere med forbedring? Hvilken kabel er så dette?
    Hva er det som blir bedre i bildet, støy, mere smell i fargene...?
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk bedre bilde etter at jeg ringte visjon norge, og spurte om de kunne be for min tv. Kan anbefales på det sterkeste.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Man skulle hatt seg ett par tvsparkestøvler...

     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Jeg har hatt en C9 ca en mnd og fått den kalibrert OK. Ut av boksen var den ikke så mye bedre enn Panasonic plasma tv-en den erstattet, dog bedre. Jeg har nettopp skiftet tilførselskabel og koblet den til jord. Den har vært tilkoblet en strøm regenerator fra dag en så jeg kan ikke si noe om den effekten. Men ny kabel + jord ga et umiddelbart og vesentlig bidrag til bildekvaliteten. Nå er den simpelthen glimrende. Mye TV for pengene, og slik at nå er det lengre mellom hver gang prosjektoren tas i bruk til film.
    jakr
    Bytte av strømkabel gir deg altså vesentlig bedre bilder, så stor forskjell at du bare ved hukommelsen kan konkludere med forbedring? Hvilken kabel er så dette?
    Hva er det som blir bedre i bildet, støy, mere smell i fargene...?

    Så du har ingen ting å komme med? bare løse påstander. Hvis det var så enkelt å få bedre bilde, tror ikke du at Lg hadde spandert på seg en tilsvarende kabel?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Ingen pålegg å ta den kabeldiskusjonen videre.
    Satser på salg av 55B6 senere i år og innkjøp av en 65CX :) (og så får lommebøka blø litt...)

    Når griffdelariff bevisst(?) driver med feilinformasjon om prising på oled så kan man jo lure på om fanboys brillene fortrenger sannheter....eller er alternative fakta godkjent da?
    Oled får man fra 9990,- 55 phillips og 10990 for 55C9.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    For min del blir neste tv en panasonic oled. Enn så lenge er jeg godt fornøyd med min panasonic st60 plasma. Er glad jeg fikk tak i en, før produksjonen av plasma ble avviklet.
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Så du har ingen ting å komme med? bare løse påstander. Hvis det var så enkelt å få bedre bilde, tror ikke du at Lg hadde spandert på seg en tilsvarende kabel?[/QUOTE]

    Hva skal en si.. alle vet at et konsern av en slik størrelse er nødt til å utvikle apparater som virker over hele verden og i alle nett. Og om det skulle bli en diskusjon, så bør det bli om det er hensiktsmessig å jorde et slikt apparat eller ikke. Ikke om tilførselsledningene er slik eller slik, Clasern sin holder i lassevis på min tv. Min konklusjon er at jording bør vurderes og at det virker hos meg.
    Hvilke målinger, kalibreringer etc jeg har gjort har jeg ingen intensjoner om å fortelle eller diskutere her, til det er det tilsynelatende alt for mange med gode meninger..
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Så du har ingen ting å komme med? bare løse påstander. Hvis det var så enkelt å få bedre bilde, tror ikke du at Lg hadde spandert på seg en tilsvarende kabel?
    Hva skal en si.. alle vet at et konsern av en slik størrelse er nødt til å utvikle apparater som virker over hele verden og i alle nett. Og om det skulle bli en diskusjon, så bør det bli om det er hensiktsmessig å jorde et slikt apparat eller ikke. Ikke om tilførselsledningene er slik eller slik, Clasern sin holder i lassevis på min tv. Min konklusjon er at jording bør vurderes og at det virker hos meg.
    Hvilke målinger, kalibreringer etc jeg har gjort har jeg ingen intensjoner om å fortelle eller diskutere her, til det er det tilsynelatende alt for mange med gode meninger..[/QUOTE]

    Da spør jeg deg igjen, hva er det som er blitt bedre i bilde?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det som går igjen er at det ikke er noen av de som hører og ser forskjell som teppebomber folk med frustrasjoner over hvorfor disse ikke hører og ser forskjell.
    Men andre veien er man hele tiden svar skyldig og ‘må forklare seg’ til dem med selverklært bedre vitende.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.784
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det som går igjen er at det ikke er noen av de som hører og ser forskjell som teppebomber folk med frustrasjoner over hvorfor disse ikke hører og ser forskjell.
    Men andre veien er man hele tiden svar skyldig og ‘må forklare seg’ til dem med selverklært bedre vitende.
    Når man kommer med en oppsiktsvekkende påstand, så er det vel ikke unaturlig at det kommer noen spørsmål i retur.
    Dette er da tross alt ett diskusjonsforum. Men det hadde jo vært greit om partene greide å holde en høflig tone.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Tråden heter OLED - tråden - spørsmål/svar og erfaringer. Jeg spør om noen enkle spørsmål, men det er neimen ikke lett å få svar.

    Jeg spør kanskje litt provoserende nettopp for å få frem erfaringene med den oppsiktsvekkende uttalelsen til jakr.

    Hva med å forklare litt inngående om hva du opplever som forbedringer i bilde og hvordan du har jordet TV. Kanskje du kunne tatt bilder av monteringen du har utført, og kanskje fotografert stillbildet på TV med og uten kabelmod?
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Ingen pålegg å ta den kabeldiskusjonen videre.
    Satser på salg av 55B6 senere i år og innkjøp av en 65CX :) (og så får lommebøka blø litt...)

    Når griffdelariff bevisst(?) driver med feilinformasjon om prising på oled så kan man jo lure på om fanboys brillene fortrenger sannheter....eller er alternative fakta godkjent da?
    Oled får man fra 9990,- 55 phillips og 10990 for 55C9.
    Nå tror jeg du skal ta å roe deg ned litt. Du har hverken skjønt sammenhanget eller poengen med det jeg sa men jeg antar du mener denne kommentaren:

    Fra meg:
    Q70 er prisad på en helt annen måte og har ikke full FALD, Den kostar 12k medens billigste LG Oled koster 18k så det blir ett annet regnestykke.

    Da svarer du: Oled får man fra 9990,- 55 phillips og 10990 for 55C9

    Vel, hvis det er fritt vildt å velge hva man vil av størrelse, merke og teknikk så kan jeg da si att Qled får man fra 5490,- (QE43Q60R via prisjakt).


    Eller så kan du prøve å skjønne at dette var 65" Oled fra LG som jeg fant pris på fra prisjakt.no som bør vare en annerkjent kilde til pris som de fleste kan benytte.

    Poengen som du misset er at de beste QLED klarer få godkjent svart gjenom noe som heter Full Array Local Dimming og dette er en teknik som kort forklart kan slå av lys i ulike zoner for å slippe blokkere lys slik som LCD normalt sett gjør med resultat i grå sverte. Hvor bra dette oppleves har mye å gjøre med hvor mange zoner tvn individuellt kan justere.
    Q70 har 48 soner
    Q9FN og Q90 har 480

    Hvis du ser så har da flaggskipene 10ggr flere zoner og kan da justere sverten med mye bedre kontroll. Her mener jeg at det er viktig å sammenligne epler mot epler. Størrelse har også innvirkning på pris.

    Til sist så har jeg 0 å få tilbake av å dele min erfarenhet. Hvis du hade lest mine inlegg så sier jeg at Oled gir fantastisk bilde men har noen ulemper som gjør at jeg personlig ikke kan ha det idag eller er intresserat, men ser fram emot å kunne bruke det i framtiden.

    (linke gjerne uansett til en 55c9 for 10990,- det var billigt og flere vil sikkert vite hvor du fant denne)
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    vurderer å kjøpe en 65 oled tv, og har pekt meg ut Philips 873, som kom for tre år siden. Kan dere si noe om det fortsatt er gunstig å kjøpe denne tv'en brukt eller er det kommet modeller siden den gang med vel så bra bilde/funksjoner i prisklassen 12-15k. Noen som har et hett tips å komme med ,en pris på helst ikke mer enn 12K?
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    vurderer å kjøpe en 65 oled tv, og har pekt meg ut Philips 873, som kom for tre år siden. Kan dere si noe om det fortsatt er gunstig å kjøpe denne tv'en brukt eller er det kommet modeller siden den gang med vel så bra bilde/funksjoner i prisklassen 12-15K Noen som har et hett tips å komme med ,en pris på heslt ikke mer enn 12K?
    Kjøpte ny TV for ca 18 mnd siden.
    Vurderte å kjøpe brukt "høyere ende"-modell, men de som skulle selge slike kunne ikke glemme at de hadde kostet en formue, og i mellomtiden var innhentet av billigere apparater.
    Så jeg kjøpte ny, midt på treet.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Nå ble vel 873 sluttsolgt i februar om jeg ikke tar helt feil, så den til 12k hvis du finner den burde være mulig.
    Billigste ny 65" oled nå ser ut til å være Phillips 754 modell til 16k
    Vent til black friday og se om det dukker opp noen spinnville tilbud (lov å håpe :) ) innenfor budsjettet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    LG CX 65 er på veggen der 55 OLED854 fra Philips hang.

    Større og muligens enda vassere bilde, men vanskelig å vurdere for «lekfolk». God er den.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    vurderer å kjøpe en 65 oled tv, og har pekt meg ut Philips 873, som kom for tre år siden. Kan dere si noe om det fortsatt er gunstig å kjøpe denne tv'en brukt eller er det kommet modeller siden den gang med vel så bra bilde/funksjoner i prisklassen 12-15k. Noen som har et hett tips å komme med ,en pris på helst ikke mer enn 12K?
    Jeg hadde ikke kjøpt den. Jeg testet 903 (som er ganske lik) og den hadde ikke god nok kvalitet på panorering og bevegelse. Det er mye bedre på de nye. (854 osv... 754 har svakere prosessor)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    en LG CX er fullstendig overlegen en Phillips 873 eller 754, på absolutt alt. Er igrunnen bare Panasonics toppmodell til vanvittige priser som muligens slår den på noen områder, inkl C9 også, som flere foretrekker fremfor CX, meg inkl
     
    C

    Cyber

    Gjest
    en LG CX er fullstendig overlegen en Phillips 873 eller 754, på absolutt alt. Er igrunnen bare Panasonics toppmodell til vanvittige priser som muligens slår den på noen områder, inkl C9 også, som flere foretrekker fremfor CX, meg inkl
    CX er meget god ja, men Philips 854 er ikke langt unna.
     
    Sist redigert av en moderator:

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er igrunnen bare Panasonics toppmodell til vanvittige priser som muligens slår den på noen områder, inkl C9 også, som flere foretrekker fremfor CX, meg inkl
    Handler dette kun om at CX ikke er verdt merprisen pga minimal kvalitetsforskjell, eller vil du si at C9 har noen direkte fordeler kontra CX?

    En kuriositet er at de tilsynelatende har kuttet ned på formatstøtten til årets modeller, da DTS-formatene er fjernet fra listen (C9 er til høyre på bildet). Dette har jo kun betydning når man avspiller filer direkte fra TVen, men jeg synes det er kjekt å ha bredest mulig støtte.

    Comparison.png
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    C9 støtter litt mer lydformater, men hvor avgjørende det er vet jeg ikke.
    C9 er litt mer lyssterk og viser etter min mening litt bedre hdr, som kunne vært avgjørende for meg, men ingen tver er istand til å vise realistisk hdr uansett.. C9 er samtidig ørlite kjappere, litt bedre inputlag og har bedre gradienter, litt jevnere farger over hele skjermen, særlig gråtonene..Men det er pirketing.
    CX har litt bedre BFI, Black Frame Insertion som muligens kan oppleves litt bedre i særdeles mørke scener, men jeg har enda ikke klart å se den forskjell ved normal bruk... CX er litt bedre kalibrert fra fabrikk.
    C9 er også veldig bra kalibrert, men 100% krever den litt mer "justeringer". Jeg ser ikke CX som en oppgradering overhodet. Jeg tror det blir mye større forskjeller neste år. Men nå er vel ikke C9 å få tak i mer særlig, så da blir jo CX det naturlige valget. CX er en veldig unødvendig nyhet fra LG synes jeg, ingen umiddelbare fordeler/kvantesprang, som man kunne ønske
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Tilbud på B9 55" og 65" på Komplett.no nå. 11.000 og 18.000 (Såkalt "Club-pris")

    C9'en er litt bedre..
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    @Virgo Ja, det virker nesten pussig at det er så liten forskjell. Sammenligningstabellene er også veldig rotete (i hvert fall på den norske siden). For eksempel står ikke eARC, VRR eller ALLM side om side for begge modellene.

    Tror jeg like gjerne venter et år til før jeg oppgraderer min B6.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    CX er meget god ja, men Philips 854 er ikke langt unna.

    854/804 er vel utgåtte modeller (kanskje ikke sluttsolgt)? Har sjøl 805. Den har AI. Føler ikke behov for å kalibrere....
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    @Virgo Ja, det virker nesten pussig at det er så liten forskjell. Sammenligningstabellene er også veldig rotete (i hvert fall på den norske siden). For eksempel står ikke eARC, VRR eller ALLM side om side for begge modellene.

    Tror jeg like gjerne venter et år til før jeg oppgraderer min B6.
    Jeg er helt enig. Kommer ikke til å oppgradere jeg heller til det er noe som virkelig er teknosteg mht bilde
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Teknosteg skjer vel ikke lenger, men jeg må innrømme at jeg har fryktelig lyst på 10" mere, fra 55 til 65
    Har en b6 selv.
    Vi får se hva black friday bringer🙂
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Neste TV blir 77 Oled. Vært veldig fornøyd med B6 (etter kalibreringsmannen fikset) i en del år, men den er nå altfor liten. Ikke lett å finne 77 Oled på bruktmarkedet eller på salg, så kanskje black fridag blir en mulighet.
    Eller bør jeg vente til neste år da alle store skjermer har rast i pris det siste året?

    20200506_203952.jpg
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Teknosteg skjer vel ikke lenger, men jeg må innrømme at jeg har fryktelig lyst på 10" mere, fra 55 til 65
    Har en b6 selv.
    Vi får se hva black friday bringer🙂
    Det skjer ikke så ofte, men jeg tror innen et par år kan det skje mye på tvfronten, men det vil jo koste i børjan, det gjør det alltid. Når mikroled kommer tror jeg det blir veldig annerledes og drastisk mye bedre. Det jobbes jo med andre ting også, så får følge med, spennende er det jo:) Jeg kjøpte min C9 ifjor, 65" til 13800,- på Black Friday. Hadde Panasonics toppmodeller hatt lignende tilbud, hadde jeg kjøpt en av dem, men de er sjelden eller aldri å finne på slike tilbud. Hadde ikke kjøpt mindre enn 65" uansett, de fleste har rom nok til den størrelse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn