OLED-tråden - Spørsmål/svar og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Ser CX77 går for 29 900 igjen stadig vekk. Altfor mye penger, men kjenner det napper litt i "kortet".

    77 Evo ser ut til å starte på 56 900,- så det er igjen noe helt annet.

    Noen som har bitt på?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    De nye Sony Oledene skal etter sigende være veldig veldig bra. De har i likhet med Panasonic et forbedret Oled panel som LG leverer, men kraftig forbedret m/ kjøleløsninge, så det har veldig høy nits styrke. Skal også være ekstremt naturlig på fargegjengivelse, samt på bevegelse. Noen kritikere mener dette er tven å kjøpe nå. Skal bli spennende å se dem live om ikke så lenge
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ser CX77 går for 29 900 igjen stadig vekk. Altfor mye penger, men kjenner det napper litt i "kortet".

    77 Evo ser ut til å starte på 56 900,- så det er igjen noe helt annet.

    Noen som har bitt på?
    Ja det nærmer seg eduelig nivå nå. Ikke mange år siden disse kostet 170 000 :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    De nye Sony Oledene skal etter sigende være veldig veldig bra. De har i likhet med Panasonic et forbedret Oled panel som LG leverer, men kraftig forbedret m/ kjøleløsninge, så det har veldig høy nits styrke. Skal også være ekstremt naturlig på fargegjengivelse, samt på bevegelse. Noen kritikere mener dette er tven å kjøpe nå. Skal bli spennende å se dem live om ikke så lenge
    Panelet er mer effektivt, det er ikke kjøleløsningen som er forbedret. Men de kan nok tvinges til å gjengi enda høyere lysstyrke med forbedret kjøleløsning som Panasonic har gjort det med de tidligere panelene og helt sikkert med de nye panelene når de nye modellene fra Pana kommer.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Sony bruker en ny aluminiums "laminering" løsning på panelet, som fungerer som en veldig effektiv kjøleløsning. Dette er istand til å aktivere/bruke alle fargene samtidig, noe hverken hverken LG eller Panasonic gjør med sine modeller
     
    Sist redigert:

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Den nye Sony A90J serien skal være jævlig bra. Slutt på 77" nå, kommer i 55, 65 0g 83". Har en to-tre år år gammel Sony AF9 Master Series og er utrolig fornøyd med den. Har kommet noen oppdateringer i det siste som uten tvil har gjort den enda bedre.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Sony bruker en ny aluminiums "laminering" løsning på panelet, som fungerer som en veldig effektiv kjøleløsning. Dette er istand til å aktivere/bruke alle fargene samtidig, noe hverken hverken LG eller Panasonic gjør med sine modeller
    Kan så være at de bruker en eller annen laminering, men så å si alle tester konkluderer med at forbedring av lysstyrken er mer eller mindre det den har vært siden 2016. Fargene bestemmes av panelet og fargerommet er mer eller mindre uforandret, så her kan vi også konkludere mht. at lameringen angivelig gir et større fargerom, er mer eller mindre sprøyt. Dessuten tar du feil av Panasonic, de er det eneste som faktisk har en beviselig bedre kjøleløsning som ga tidligere års toppmodeller en peak på opp 30-35% høyere lysstyrke enn konkurrentene. Det forventes at årets modeller opprettholder dette, men de har ikke kommet i butikkene enda.

    Ellers tviler jeg ikke på at de nye panelene er mer effektive, som teoretisk gjør at man kan tyne mer lysstyrke utav dem men dette er ikke tilfelle for Sony. Men vi kan nok forvente at innbrenning utgjør en mindre risiko enn før ved samme lysstyrker.
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    143
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    2

    Standardiserte tester. LG CX og C1 og Sony A90J har omtrent samme rating, men LG er mye billigere
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10

    Standardiserte tester. LG CX og C1 og Sony A90J har omtrent samme rating, men LG er mye billigere
    Joda, jeg ser den. CX er veldig god, men settes den ved siden av en Panasonics toppmodell, som jeg aldri tok meg råd til, så er Panny en del bedre. Nye Sony skal være enda bedre enn Panasonicen igjen, og det bør nok være enkelt å se tror jeg. Sony er også best på linken din til filmer og har mye bedre bevegelse. Små sammenligningstall vises jo nesten helt likt, men med egne øyne merker en slikt bedre. Pr dags dato, er det nok ikke noe som slår de nye Sony Oledene, men CX er klart en veldig god tv og lett å leve med, samt en mye kjekkere pris:)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Prisdropp på Sony A80J i Norge også? :unsure:

    Var på Hifiklubben og spurte i dag og han sa nei.
    Håper Sony Europa følger USA, da kjøper jeg 77 tommeren:love:

    Hadde egentlig tenkt og kjøpe den, men venter nå i påvente av prisdropp.
    Har hatt 70 tommer Sharp siden 2012(og er veldig fornøyd enda) så kan vente litt til.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser at det er «knalltilbud» på Sony sine 55 og 65 tommer for tiden, så Sony burde jo være førstevalg nå.
    Kjøpte LG CX for 2 måneder siden, til samme pris som Sony koster nå.

    Synd at Hifi-klubben sjelden dumper prisene.
    Den modellen i videoen selges vel ikke i Norge, men hadde jo vært fint om de dumpet prisene på de største modellene her i Europa også.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Ser at det er «knalltilbud» på Sony sine 55 og 65 tommer for tiden, så Sony burde jo være førstevalg nå.
    Kjøpte LG CX for 2 måneder siden, til samme pris som Sony koster nå.

    Synd at Hifi-klubben sjelden dumper prisene.
    Den modellen i videoen selges vel ikke i Norge, men hadde jo vært fint om de dumpet prisene på de største modellene her i Europa også.
    Hi-Fi Klubben kjører et bra tilbud på Sony AG9 77".

    https://www.hifiklubben.no/sony-kd-77ag9-oled-tv/sonykd77ag9/
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Fikk igjen pengene for LG B6 oled TVen min da den fikk en feil som ikke lot seg reparere... Siden dette kun er en stue tv slo jeg heller til på en Sony 85" LED(xh95) da jeg ville ha litt størrelse. Vanvittig fornøyd. Ha fortsatt en 55" LG oled på "filmrommet".

    Savner ikke svartnivået til oled, da størrelsen trumfer den endel.
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    LG 65 CX til ca 13100 og 77 til 23200 med 20% dnb supertilbud i helgen på Power….

    Nykket i kortet igjen…eneste er husholdet som er så glad i Ambilight på Philips OLEDen. Og penga.
     
    Sist redigert av en moderator:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du kan montere philips hue gradient lightstrip på LG.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du kan montere philips hue gradient lightstrip på LG.
    Har ikke trua på at det holder samme nivå.

    77 hadde vært fett, mangelen på «blockbustere» å se på den er også et aber. Lenge siden en skikkelig storfilm nå gitt..
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har selv montert dette på LG OLED CX 77" (brukte 75" utgaven). Fungerer veldig bra.

     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    LG 65 CX til ca 13100 og 77 til 23200 med 20% supertilbud i helgen på Power….

    Nykket i kortet igjen…eneste er husholdet som er så glad i Ambilight på Philips OLEDen. Og penga.
    Har du en link,finner den ikke
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, det kommer tilbud ca hver mnd, men det er forskjellige tilbydere fra gang til gang. Nå går det nok »noen» måneder til power kommer med igjen….
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Hei, det kommer tilbud ca hver mnd, men det er forskjellige tilbydere fra gang til gang. Nå går det nok »noen» måneder til power kommer med igjen….
    Takk for info=)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg kjøpt en lite brukt 65cx, kalibrert. For det første angrer jeg litt på størrelsen nå som den henger på veggen, ikke akkurat pent for en som også er opptatt av estetikk og interiør. For det andre er ikke bildekvaliteten noe spesielt god! Ser pikslene fra 3.5m avstand. Dette fra Telenor T-we boks 2,hdmi tilkobling. Har ikke sjekket med Netflix enda. Skjønner at skjermen ikke kan gjøre gull av gråstein, men selv min Samsung plasma 43" fra 2010 hadde like godt bilde! Nå er det sikkert noe jeg går glipp av, er lydmann fremfor bildemann, men hadde ærlig talt forventet bedre enn dette, all hype tatt i betraktning.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Da har jeg kjøpt en lite brukt 65cx, kalibrert. For det første angrer jeg litt på størrelsen nå som den henger på veggen, ikke akkurat pent for en som også er opptatt av estetikk og interiør. For det andre er ikke bildekvaliteten noe spesielt god! Ser pikslene fra 3.5m avstand. Dette fra Telenor T-we boks 2,hdmi tilkobling. Har ikke sjekket med Netflix enda. Skjønner at skjermen ikke kan gjøre gull av gråstein, men selv min Samsung plasma 43" fra 2010 hadde like godt bilde! Nå er det sikkert noe jeg går glipp av, er lydmann fremfor bildemann, men hadde ærlig talt forventet bedre enn dette, all hype tatt i betraktning.
    Litt samme opplevelse som jeg hadde, inntil jeg sjekket hvilken oppløsning tuneren stod på. Min var innstilt på laveste oppløsning. En annen ting, sitter du i dagslys og vurderer kvaliteten på bildet? Oled kommer ikke til sin rett før det er mørkt i rommet. Gå inn på youtube appen som er innebygget i tv og søk på 4k filmer og test, det vil vise deg potensiale i tv ditt.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Litt samme opplevelse som jeg hadde, inntil jeg sjekket hvilken oppløsning tuneren stod på. Min var innstilt på laveste oppløsning. En annen ting, sitter du i dagslys og vurderer kvaliteten på bildet? Oled kommer ikke til sin rett før det er mørkt i rommet. Gå inn på youtube appen som er innebygget i tv og søk på 4k filmer og test, det vil vise deg potensiale i tv ditt.
    Takk for tips, skal sjekke tuneren og innstillingen der. Ja, vurderer bildet nå i dagslys. Skjermen hadde calman kalibrering levert fra power. Lurer på om innstillingene gjort i så måte blir tilbakestilt om forrige eier utførte en form for "reset" før salg?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Takk for tips, skal sjekke tuneren og innstillingen der. Ja, vurderer bildet nå i dagslys. Skjermen hadde calman kalibrering levert fra power. Lurer på om innstillingene gjort i så måte blir tilbakestilt om forrige eier utførte en form for "reset" før salg?
    Har forige eier resatt, så går tv tilbake til fabrikkinnstillingene og det er stort sett ubrukelig til hjemmebruk.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Dharmabum Det er lurt å sjekke mange videoer om LG CX på YouTube, og så prøve deg frem i eget rom(egen stue) angående innstillinger.
    Det er få videoer som dekker alt, derfor bør du se flere.
    En viktig innstilling som er glemt i videoen ovenfor, ser du her:

     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Å sammenligne en oled med en plasma på tv bilder (spesielt om de er av lav oppløsning) går nok i favør en plasma ja, oled/LCD/led viser bildesvakheter mye fortere . Samtidig som at du snakker om en 43" vs 65". Prøv å bruk appen til leverandøren din istede. Selv bruker jeg Altibox appen på min Sony 85" led, og kan ikke klage noe på bilde, det er helt knall rett og slett.. samme hadde jeg på min forrige lg 65" B6. Funket meget bra det iallefall. LG sin app-butikk inneholder de flest e tjenester, men ikke alle.. der er Android tv overlegen 😍🤖
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hadde plasma-TV for mange år siden selv. Synes ikke det er noen problem med SD materiale på LG OLED CX 77". Sitter litt over 3 meter fra skjermen. Åpenbart ser 720p, 1080p og 2160p bedre ut da :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn