Alt til hus og bolig Olja ett träbord.

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.324
Antall liker
13.405
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Middagsbordet i helträ ek ska få en omgång med olja.

När bordet levererades kom det sammen med en flaska olja och en slipkloss med fint papper. Det kom däremot ingen beskrivning på hur det bör genomföras.

Så frågan min är helt enkelt, hur genomför jag detta på behörigt vis för bäst resultat?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.341
Sted
Ytterst i havgapet...
OK - men du kan forsåvidt olje uten å slipe også, men sliping i olje gir en slags fin guffe som er med å fylle porene i eik, som ofte har litt store åpne porer. Ha en skvett olje på og slip med lett hånd - slip vått i vått hele tiden. Drøy litt, og tørk av overskuddsolje med rene filler, og la tørke. BRENN FILLENE ETTERPÅ!! Olje, filler og luft er en dårlig kombo, som kan selvantenne. Hvilken olje fulgte med? Danish Oil, Tung oil??? Uansett - fjern fillene...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.537
Antall liker
7.860
Torget vurderinger
0
Slip IKKE på tvers av veden!!

Men det visste du vel?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Men dette hørtes ut som et reparasjons og vedlikeholdskit. Slip vekk flekkene, ta på ny olje...

Jeg tipper bordet er ferdig oljet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.341
Sted
Ytterst i havgapet...
De fleste ting som ikke er behandlet med filmdannende oljer, trenger gjerne en oppfrisking. En slik oppfriskingsjobb fjerner også det meste av små striper og flekker som ligger i overflaten.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg har oljet en del ulike hardvedsorter og med ulike oljer, og mitt inntrykk er at så lenge man påfører og gnukker og sørger for å tørke bort overskuddet før det tørker så er det lite som kan gå galt.
Noen uenige?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Bruk den dyreste Snake Oil du kan oppdrive! :rolleyes:
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.537
Antall liker
7.860
Torget vurderinger
0
Har benyttet fin stålull med godt resultat.

Må selvsagt bruke hodet og ikke for mye kraft slik at man produserer riper.
 
Topp Bunn