Alt til hus og bolig Olje utendørs?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.125
Torget vurderinger
1
Jeg skal olje noen betong benkeplater jeg har støpt. Jeg har vanlig gulvolje som angivelig skal fungere bra på betong også. Har oljet en prøve og dette gir bra resultat. Jeg ser imidlertid at denne oljen er beregnet på innendørs bruk, mens mine benkeplater skal stå utendørs. Nå er det jo ofte en grunn til at egenskapene er oppgitt som de gjør, men hva er egentlig problemet med å bruke en slik olje utendørs? Frost? Fargeforandring? Annet?

Innspill mottas med stor takk, selv om dette er et rimelig "smalt" spørsmål. Mener å ha sett noen malere her inne..

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Olje på betong ??

Ser ofte på en skrotnisse på Discovery kanalen. Han reiser rundt, kjøper skrot og selger det. Når han pusser opp ting bruker han gjerne voks som smøres på - kanskje noe å sjekke ut ?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.524
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dette har med hva den oljede overflaten tåler av belastning mhp mye vann, is og snø.

Oljen blir for for vasket ut og du står da med en ubeskyttet overflate.

Voks er ikke noe alternativ imo.

Betong tåler å stå utendørs, men du vil ikke få en fin, glatt overflate.

Johan-Kr

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.733
Sted
Bergstaden
Betong kan f.eks. behandles med en klar epoksymaling som trenger inn i porene og forsegler overflaten. Vil ikke vaskes vekk som f.eks. olje kan. Svakheten til epoksy er dessverre at den ikke er særlig motstandsdyktig mot UV stråler, altså sollys. En slik klar forsegler vil allikevel sannsynligvis holde en god stund før man må behandle på nytt, siden den ikke er pigmentert, og fordi den trenger inn i overflaten.

Edit: en klar polyuretanmaling vil kanskje være et bedre alternativt, siden den tåler sollys mye bedre enn epoksy.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.315
Hvorfor skal den oljes/overflatebehandles i utgangspunktet?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.125
Torget vurderinger
1
Dette er benkeplaten til et utekjøkken i forbindelse med en grill og det vil jo være en del fett og oljer i omløp. Jeg hadde derfor tenkt å overflatebehandle for at ikke fett og søl skal feste seg så godt til platen. Det er ikke aktuelt å male, men jeg synes oljet betong kan være pent. Kjøkkenet er delvis overbygd.

Her står det litt mer om oljing: https://www.ifi.no/oljing-av-stein-og-betong

Det er et alternativ å ikke behandle, men egentlig var spørsmålet om bruken av innendørs øljer utendørs - har det noe betydning til denne bruken?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.733
Sted
Bergstaden
^Ikke tenk på det som vanlig maling, men klarlakk som trenger ned i overflaten og etterlater en mørkere farge. Forøvrig greit nok at man ikke vil bruke sånne produkter der det skal lages mat selv om løsemiddelholdig epoksy har vært godkjent til bruk i drikkevannstanker.

I ditt tilfelle er det vel bare å olje hvis det er det du ønsker, og heller behandle på nytt hvis/når oljen vaskes bort.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jobbet med noen danske håndverkere for noen år siden, hvor vi monterte noen betong-bordplater på en ute-buffet på et hotell. Bordplatene var i utgangspunktet veldig glatte og slette, og interiørark ville ha betonglook. Da kjøpte vi et grønnsåpestykke (fast konsistens), brukte et rivjern og blandet i vann til en tykk grøt. Så smurte vi på overflatene og jobbet det ned i betongen. Må nok etterbehandles ganske ofte, litt avhengig av bruk - men er et ganske miljøvennlig alternativ.

Topp Bunn