Alt til hus og bolig Oljemaling VS Vannbasert til trapp

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Vi er igang med å skal få malt trappen hvit ned til kinorommet og har vel egentlig ett ønske om oljemaling da vi tror denne er mer holdbar enn vannbasert. Maleren har imidlertid en annen oppfatning og han anbefalte vannbasert etter å ha vært i dialog med Flugger da de mener det vil være like bra. Merker jeg blir litt usikker så jeg tar gjerne imot kvlifiserte råd om det er noen som har kunnskap om emnet.
Maleren sier Flugger ikke leverer mindre glans enn 40 på oljemalingen men dette må da bare være bulllshit ?

S

sorgenfri

Gjest
Ombord har vi fått pålegg om å ikke benytte Oljebasert maling der dette kan unngåes. Vi malte trappa ned til messa i den nye Vannbaserte malingen. Så bra ut i tre døgn..

PS: Dette var en latterlig dyr maling spesiallaget til MYE trafikk..

Gå for olje!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.149
Flugger bør man styre unna. Malingen derfra får gjennomgående dårlige skussmål.
Angående oljemaling/vannbasert så er ofte vannbasert maling sterkere.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.283
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp - oxan. tynnflytende og blir hard. Bruk et ekstra strøk..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg ville brukt hva som helst bare jeg hadde sluppet å bruke Flugger.

Jeg ville muligens styrt unna altfor blank maling da det kan føre til uføretrygd hvis du kombinerer trapp, hastverk og ullsokker.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.149
Ett tips jeg har hørt er å blande litt fint salt i malingen når man skal male en trapp.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.275
Sted
Laksevåg - Bergen
Har malt med både oljemaling og vannmaling ( mest hvitt ). Hvit oljemalig har en tendens til å "gulne". Hva med å male alt unntatt selve trinnene ? Hvit og trehvit er en fin kombinasjon. Har også hørt at det finnes en spesiell folie som kan brukes i trappetrinn. Tror at uansett hvilke maling som brukes i en trapp, så vil det oppstå slitasje. SKOFORBUD i trappen Johnnygrandis. Med ullsokker og blank og glatt maling kommer de jo ned i en fei, nesten uten å berøre trinnene:)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Ett tips jeg har hørt er å blande litt fint salt i malingen når man skal male en trapp.
Eller meget fin sand - brukes ofte i maling til dekk på båter.

Brukt vannbasert maling på noen vinduskarmer innvendig i hus for ca året siden.

Ser ikke særlig sterkt ut og har tedenser til å flasse, så neste gang blir jeg å bruke oljemaling.

Er trappa lakkert fra før, så må du i hvertfall slipe den litt ned noe før du bruker vannmaling, ellers er det ikke sikkert malingen sitter.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Takk for tips gutter - Etter å ha pratet nærmere med maleren er vi blitt enige om vannbasert maling men at han skal bruke en sterkere sort, visstnok. Vet ikke typebetegnelsen men for stole på at det blir ordentlig utført. Duken over gipsplatene og sparklingen ser ihvertfall veldig bra ut ! Han begynner malejobben 0800 imorgen tidlig og skal være ferdig iløpet av Torsdagen.

Trappen er grunnet 2-strøk.

Topp Bunn