Oljeskift for menn og kvinner.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
KVINNER:
1. Kjører inn på den lokale bensinstasjonen når det er 5000km
siden forrige oljeskift
2. Ta en kopp kaffe
3. 15 minutter senere, betal og kjør

Utgifter:
kr. 300,- oljeskift
kr. 20,- kaffe
----------------
kr. 320,- totalt

MENN:

1. Dra til Biltema, betal 350,- for olje, oljefilter, håndrens,
skiftnøkkel
og kattesand for å ta opp søl.
2. Finner ut at bøtta med brukt olje er full, tøm den i
bakgården isteden
for å resirkulere
3. Ta en øl
4. Jekk opp bilen, bruker 30 minutter for å finne støttebukker.
5. Finner ut att støttebukkene er under den andre bilen som
står i garasjen.
6. I frustrasjon, ta en øl til.
7. Plasser bøtte under bunnpanna.
8. Se etter riktig nøkkel for bunnpluggen.
9. Gi opp og bruk skiftenøkkelen.
10. Skru ut bunnpluggen.
11. Mist bunnpluggen i oljebøtta, søl masse varm olje på deg
samtidlig.
12. Tørk opp oljesølet.
13. Ta en øl til mens du venter på at oljen skal renne av.
14. Let etter oljefiltertang.
15. Gi opp letinga, stikk ett skrujern gjennom filteret og skru
det ut.
16. Øl.
17. En kompis kommer. Drikk resten av ølet og utsett
oljeskiftet til i morra.
18. Neste dag. Dra bøtta med kald olje ut fra under bilen.
19. Bruk kattesand på det du søler i punkt 18.
20. Øl, nei du drakk alt i går.
21. GÅ til Rema. Kjøp øl.
22. Skru inn nytt oljefilter,vær sikker på å smøre ett tynt lag
med olje på pakningen.
23. Tøm den første literen med olje på motoren.
24. Husk bunnpluggen fra punkt 11.
25. Vær rask til å finne bunnpluggen i oljebøtta.
26. Skynd deg å sette på plass bunnpluggen før hele literen med
ny olje renner ut på gulvet.
27. Glipp med skiftenøkkelen og slå knokene i ramma på bilen.
28. Slå hodet i karrosseriet av smerten.
29. Forbann at det er så trangt.
30. Kast skiftenøkkelen.
31. Bann i nye 10 minutter fordi skiftenøkkelen ødela bildet av
miss desember (1992).
32. Tørk opp sølet. Ha bandasje på knokene.
33. Øl.
34. Øl.
35. Fyll opp motoren med olje.
36. Øl.
37. Jekk bilen ned fra støttebukkene
38. Senk den PÅ den ene støttebukken og ødelegg denne.
39. Flytt bilen or å ha mere kattasand på oljen du sølte i
punkt 23.
40. Ta bilen for å kjøpe oljen du trenger for å fylle motoren
(punkt 23 til 29).
41. Bli stoppa i promillekontroll, blåser gult på grensa til
rødt (pga punkt 33, 34 og 36).
42. Du må sette igjen bilen.
43. Få Viking eller Falken til å hente bilen.

Tidsforbruk ???
Utgifter:
kr. 350,- i deler
kr. 300 i øl
kr. 200 i nye støttebukker
kr. 10.000,- i bot for fyllekjøring
kr. 1500,- for tauinga av bilen hjem
---------------------------
kr. 12.350,- totalt
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.282
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kjenner meg ikke helt igjen ?! ;-)

Bilen var på service for et par uker siden. De presterte å fylle 1,5 liter for myer olje på bilen, med det resultat at jeg ved neste langkjøring (i går) fikk varsel om for høyt oljetrykk på motor. Måtte så kjøre inn til en bensinstajon, og leie bukk.

- Leie av garasje/bukk, Kr. 60,-
- Skru ut pluggen, ingen problemer (30 sek)
- Tappe 5,5 liter olje, ingen problemer (3 minutter)
- Skru inn pluggen, (30 sek)
- Fylle på 4,5 liter olje (den som allrede var der) 1min.
- peile olje 30 sek.
- Totalt 5 min. 30 sek. Kr 60,-

Telefon til merkeverksted, og fortelle om fadesen 2 minutter ;-) PRICELESS!
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
ble et dyrt oljeskift det slinger hehe gikk glipp av et greit hifi produkt der
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.706
Antall liker
8.110
Torget vurderinger
0
Slinger du er en tosk !!

Det meste du gjorde var vel menneskelig forståelig men pkt 31 var da helt utilgivelig !! Du fortjener virkelig å være fotgjenger en tid !! Miss desember 1992 er jo bare såååå nydelig!!

Hvis du tror du får kjøpe min kopi så tar du bare sååå feil.... :eek: Hun fortjener ikke å være i eie hos en barbar som deg ! :mad:
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Skiftet i helga.

Oljefilter fra biltema, ca 50 kr, helsyntetisk biltema olje ca 200 kr, 10 pack engangshasker rema 10 kroner, totalpris 260 kroner..

Tid ca 30 min. Null søl.

Like greit å gjøre det selv, ihvertfall når en har en eldre bil, ikke på bil med garanti.

Det viktigste er faktisk ikke å skifte olje hver 10 tusen km som mange tror, men å peile oljen relativt ofte, for lavt oljenivå som knekker motorer idag, dette oljenivået skal også være ganske mye under minimumsmerket på peilepinnen før det blir problemer, problemene oppstår først når oljepumpen suger luft, og da er det kanskje bare 1-2 liter olje på bilen. Dagens helsyntetiske olje, klarer lett 30 tusen km, men på vinteren er det alikevel en fordel å ha en tynn, fersk olje, for å få minst mulig motorslitasje... En 5w40 olje, med 10 tusen km eller mer på baken, forvitrer til en 10w30 med tiden, og forskjellen i kaldstart til en fersk 0w40 olje i -10, er ganske enorm.

Hvis en er så heldig at oljefilteret sitter montert på oversiden, holder det å bruke en oljesuger, går på 5 min. Mange tror det å bruke oljesuger er dårlig, men det er det de pleier å bruke på verksteder.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hvor får man utført et oljeskift, inkl. olje for 300 kroner?
Tror faktisk du får dette i oslo, men da er oljen billigste mineral til en verdi av ca 15 kroner literen, og det er ganske sikkert uten oljefilter.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Omega3 til far og Nattlysolje til mor? :-/
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.633
Antall liker
7.295
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - lurer på hva det er slags symaskiner dere har der det koster bare 300kr-pris for oljefilter med olje (regner med det brukes tilbud om bytte for kr 1 hvis du kjøper oljen) ?

Min bil skal ha 7.5L, og du er heldig hvis du får olje på bensinstasjon for 100 pr. liter. I tillegg kommer oljefilteret som også koster noen kroner...

Hvis du driver med å skifte olje selv, så er en oljesuger slettest ikke noen dum investering. Da tapper du ut den brukte oljen igjenom peilerøret, og slipper å tøve med å jekke opp bilen, finne bukker, miste bunnplugg osv.

Johan-Kr
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hmm - lurer på hva det er slags symaskiner dere har der det koster bare 300kr-pris for oljefilter med olje (regner med det brukes tilbud om bytte for kr 1 hvis du kjøper oljen) ?

Min bil skal ha 7.5L, og du er heldig hvis du får olje på bensinstasjon for 100 pr. liter. I tillegg kommer oljefilteret som også koster noen kroner...

Hvis du driver med å skifte olje selv, så er en oljesuger slettest ikke noen dum investering. Da tapper du ut den brukte oljen igjenom peilerøret, og slipper å tøve med å jekke opp bilen, finne bukker, miste bunnplugg osv.

Johan-Kr
Det som faktisk er et bra kjøp på endel bensinstasjoner, er å ha med filter selv, og kjøpe den dyreste 0w40 mobil1 oljen til 750 eller noe slikt for 4 liter, og da er ofte skift inklusiv i prisen.

Da kan en kjøre 3 ganger så langt som om en tok den billigste oljen før neste skift.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Det er kjekt å kvitte seg med mest mulig slagg i den gamle oljen. Da må pluggen ut. Den er ofte magnetisk for å fange opp metallspon og må tørkes godt av. Filteret må også byttes for å slippe og blande gammel olje inn i den nye.

Å spare penger på oljeskift? Fydda! :mad: Å bytte olje og filter er den beste måten å ta vare på motoren på. ;D

At noen av oss liker å kjenne passe varm motorolje renne ned langs armene, lukte 7.000 o.min., og drømme om lange slake motbakker med fult øs, har ingen ting med økonomi eller en enklere hverdag å gjøre. ;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Her er en til :D

Hvorfor det fort går i surr med kvinner i styret

Kvinner og menn og den lille forskjellen...

Hvis Hilde, Petra, Anne og Frida spiser lunch sammen, vil de kalle hverandre for Hilde, Petra, Anne og Frida.
Hvis Petter, Jørgen, Magne og John tar en øl etter jobben vil de kalle hverandre Killer, Grevlingen, Paven og Feiten.



Når regningen kommer på bordet vil Petter, Jørgen, Magne og John hver for seg slenge en hundrelapp på bordet - selv om regningen bare er på 216 kroner. Ingen av dem har noe mindre enn en hundrelapp, og ingen av dem vil kreve vekselpenger.
Når jentene får sin regning - kommer kalkulatoren frem.


En mann vil betale 100 kroner for en 50 kroners vare han vil ha.
En kvinne vil betale 50 kroner for en 100 kroners vare hun ikke vil ha.


En mann har 5 ting på badet: Tannbørste, barberskum, barberhøvel, såpestykke og håndkle fra et Best Western hotell.
Gjennomsnittlig antall ting en kvinne har på badet er 337. En mann kan kun identifisere enkelte av disse tingene.


En kvinne har det siste ordet i enhver diskusjon/krangel.
Samme hva mannen sier etter dette, så betraktes dette som starten på en ny...


En suksessrik mann er en som tjener mer penger enn kona kan bruke.
En suksessrik kvinne er en som finner en slik mann.


En kvinne gifter seg med en mann og venter at han skal forandre seg, men det gjør han ikke.
En mann gifter seg med en kvinne og venter at hun ikke skal forandre seg, men det gjør hun.


En kvinne kler seg pent for å shoppe, vanne i hagen, tømme søppel, svare i telefonen, lese en bok samt når hun åpner døren for gjester.
En mann vil kle seg pent for å delta i bryllup og i begravelser.


Menn våkner opp med samme utseende som da de la seg.
Kvinner har en egen evne til å bli forverret i løpet av natten.



En kvinne vet alt om sine barn. Hun vet om tannlegetimer, romanser, bestevenner, favorittmat, gjemt frykt, håp og drømmer.
En mann er oppmerksom på at det bor noen korte mennesker i huset.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det er kjekt å kvitte seg med mest mulig slagg i den gamle oljen. Da må pluggen ut. Den er ofte magnetisk for å fange opp metallspon og må tørkes godt av. Filteret må også byttes for å slippe og blande gammel olje inn i den nye.

Å spare penger på oljeskift? Fydda! :mad:  Å bytte olje og filter er den beste måten å ta vare på motoren på.  ;D

At noen av oss liker å kjenne passe varm motorolje renne ned langs armene, lukte 7.000 o.min., og drømme om lange slake motbakker med fult øs, har ingen ting med økonomi eller en enklere hverdag å gjøre.  ;)
Jeg er noe uenig i din post, filteret må skiftes fordi det etter en stund går over til bypass, og da blir ikke oljen filtrert (ikke først og fremst fordi det er gammel olje i filteret, oljen i seg selv (hadde moderne biler hatt lastebil type oljefilter), hadde nok holdt 100.000 km og mere til, oljen fornyes faktisk tilstrekkelig når du etterfyller olje), normalt hvis en skifter i tråd med anbefalinger til bilen, vil ikke filteret ha gått over på bypass, og det er ingen grunn til å ta ut bunnpluggen, fordi alt metall spon normalt vil være i filteret, har aldri sett metallspon på bunnpluggen på noe bil jeg har hatt.

Nyere syntestisk olje har dessuten ikke slagg / asvalt aktig utseende, den holder på dritten.

Vet det finnes folk som skifter olje på følgende måte. Først tapper de ut oljen, så har de på en billig mineralolje til 15 kroner literen, så kjører de motoren på tomgang, så tapper de av nok engang, og på med helsyntetisk olje og nytt filter...

Men det er tull:)

Enda en variant er å helle på en liter ATF, og kjøre med det sammen med oljen, de siste 500 km før oljeskift, for å rense motoren innvendig. Men det er bare dumt, og kan forårsake oljelekkasjer og motorslitasje, også havari på en slitt bil.

Enda værre er det med motorvask innvendig, det er idiotisk å gjøre det på en normal holdt bil, fordi den vil være ren innvendig, og enda mer idiotisk på en misholdt bil (altså en bil som er kjørt langt mellom skiftene på mineralolje) , (med syntetisk går det stort sett bra), fordi da vil den innvendige motorvasken løsne møkka som holder motoren sammen, og tette til oljekanaler, osv i motoren, med mulig havari som resultat.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
5 liter olje a f. eks. kr. 100. Et oljefilter a f.eks. kr. 300. En times arbeid a f. eks. kr. 500?

Vurdert opp mot bil verdt kr. XXX.XXX,- ?

Det er fritt opp til alle å regne selv. ;)
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg er noe uenig i din post, filteret må skiftes fordi det etter en stund går over til bypass, og da blir ikke oljen filtrert (ikke først og fremst fordi det er gammel olje i filteret, oljen i seg selv (hadde moderne biler hatt lastebil type oljefilter), hadde nok holdt 100.000 km og mere til, oljen fornyes faktisk tilstrekkelig når du etterfyller olje), normalt hvis en skifter i tråd med anbefalinger til bilen, vil ikke filteret ha gått over på bypass, og det er ingen grunn til å ta ut bunnpluggen, fordi alt metall spon normalt vil være i filteret, har aldri sett metallspon på bunnpluggen på noe bil jeg har hatt.

Nyere syntestisk olje har dessuten ikke slagg / asvalt aktig utseende, den holder på dritten.

Vet det finnes folk som skifter olje på følgende måte. Først tapper de ut oljen, så har de på en billig mineralolje til 15 kroner literen, så kjører de motoren på tomgang, så tapper de av nok engang, og på med helsyntetisk olje og nytt filter...

Men det er tull:)

Enda en variant er å helle på en liter ATF, og kjøre med det sammen med oljen, de siste 500 km før oljeskift, for å rense motoren innvendig. Men det er bare dumt, og kan forårsake oljelekkasjer og motorslitasje, også havari på en slitt bil.

Enda værre er det med motorvask innvendig, det er idiotisk å gjøre det på en normal holdt bil, fordi den vil være ren innvendig, og enda mer idiotisk på en misholdt bil (altså en bil som er kjørt langt mellom skiftene på mineralolje) , (med syntetisk går det stort sett bra), fordi da vil den innvendige motorvasken løsne møkka som holder motoren sammen, og tette til oljekanaler, osv i motoren, med mulig havari som resultat.
Bypass? Hvilke biler evt filtre har det i disse dager uten at det er fysisk høl i filteret? Trur jeg har til gode å se det på en bilmotor produsert utenfor USA og / eller etter ca 2 verdenskrig. Verden går visst fremover! ;)

Honkey
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
17
Bypass? Er det noe man må ha for å kjøre gjennom bomringen?



Mvh. RS ???
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Bypass? Hvilke biler evt filtre har det i disse dager uten at det er fysisk høl i filteret? Trur jeg har til gode å se det på en bilmotor produsert utenfor USA og / eller etter ca 2 verdenskrig. Verden går visst fremover! ;)

Honkey


Det jeg mente, er at når full flow oljefilteret blir tett, og det blir det etterhvert, så kobler filteret om innvendig, slik at oljen passerer ufiltrert. Det går an å kalle dette for bypass ventil. Dette er som regel en fjærbelastet ventil, og når det går for tungt å pumpe olje igjennom filteret, vil fjæra flytte seg nok, slik at bypass ventilen åpnes, og olja passerer ufiltrert.

Det er en god grunn til å bytte skifter relativt ofte.

Her en en god link om emnet:
http://minimopar.knizefamily.net/oilfilterstudy.html

For de som ikke gidder lese studien og basert på egne erfaringer:

Fram filter er bånn i bøtta..Er og en filtertype til torshov bil selger som er dårlig..nemlig tecneco.Dieselfiltrene dems og er dårlige.

Champion, Wix (biltema),Bosch, AC Delco, Mann, Purolator er greie.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Wide world! her var det virkelig noe jeg hadde gått glipp av! Vet du, jeg har innbilt meg at motorfabrikantene har gamblet på at filteret ikke tetter seg! Ante ikke at de alle sammen faktisk inneholdt en by-pass, (har til og med tenkt at det er utrolig at det ikke finnes!!) trodde det var noe som hørte fortiden til i dagens bruk-og-kast-samfunn. Bra... der fikk jeg tilbake litt tiltro til bilbransjen.... På tide å se etter når det er noe jeg lurer på, kanskje...

Takker for opplysningen!
Honkey!
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.637
Antall liker
1.350
Hupp.. på tide å skifte bort Tecneco-filterne kanskje. Har hørt kjipe ting om dem andre plasser også (jeg kjøper mine via Krogslund).

Har dere noen gode råd om eventuelle forbedringer til meg da? Skifter olje og filter hver 5.000 km. Biltema mineralolje, 10W-40, bilen er en -94 Fiat Punto 75 som bikker 254.000 km om ikke så altfor lenge..
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.706
Antall liker
8.110
Torget vurderinger
0
Hupp.. på tide å skifte bort Tecneco-filterne kanskje. Har hørt kjipe ting om dem andre plasser også (jeg kjøper mine via Krogslund).

Har dere noen gode råd om eventuelle forbedringer til meg da? Skifter olje og filter hver 5.000 km. Biltema mineralolje, 10W-40, bilen er en -94 Fiat Punto 75 som bikker 254.000 km om ikke så altfor lenge..
Hva med DEN SISTE OLJE ? :p
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Og jeg som trodde det var linolje som var noe. Kan ikke se at det er nevnt ennå... Nå er dere bokstavelig talt helt ute og kjører...

Fin hale Spiralis, du kler den...
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hupp.. på tide å skifte bort Tecneco-filterne kanskje. Har hørt kjipe ting om dem andre plasser også (jeg kjøper mine via Krogslund).

Har dere noen gode råd om eventuelle forbedringer til meg da? Skifter olje og filter hver 5.000 km. Biltema mineralolje, 10W-40, bilen er en -94 Fiat Punto 75 som bikker 254.000 km om ikke så altfor lenge..

Jeg tror biltema filtrene er bedre. En ting jeg ikke liker med de Tecneco filtrene er detail kvaliteten, du ser at det ikke er kvalitet. Ofte pakninger som ikke sitter på og dieselfiltre, hvor det ikke følger med pakning.

Høres ut som du har et greit opplegg for bilen, kanskje litt i overkant ambisiøst for en så gammel bil. Spørs hvor mye du kjører, men hvis du kjører under 20 tusen km i året, ville jeg vurdert et oljeskift i året, hver vår, og heller bruke en helsyntetisk olje, den er litt mer lettflytende, slik at du sparer nok  drivstoff til at det lønner seg økonomisk, spesielt om vinteren.

Det kan være dumt å gå over på helsyntetisk olje, på en motor som har vært vanskjøttet, ofte kan du se på peilepinnen, en bil som har vært vanskjøttet har gjerne en veldig mørk peilepinne. En helsyntetisk olje løsner lett koks fra motoren, og kan tette igjen oljefilter, havne i turbo, osv, derfor er det lurt å følge med på peilepinnen, om den fort blir svart, etter overgang, det lønner seg også følge med på oljeforbruk. Vanligvis er det mindre problem på en bensinbil uten turbo, størst problem på en turbodiesel. På en bil med turbo er det veldig viktig å bruke helsyntetisk olje, på en uten, er det ikke så farlig...

Er bilen godt holdt, kan du bruke en 0w40 olje, og skifte en gang per år, det vil gi vesentlige drivstoff besparelser (en faktor folk ikke tenker på).

Fordelen med hyppige oljeskift er at du er mindre sårbar for motorproblemer, som blanding av kjølevæske og motorolje. Ville også passet på register reim, på 1.4 literen bør den skiftes hvert 5 år eller 90 tusen km (ikke 120 tusen km). Ligger vannpumpa sammen med reima bør den skiftes og.

Tror kanskje jeg hadde doblet intervallet til 10 tusen, hvis jeg var deg, eller ganget det med 4, og gått over på helsyntet. Bruksmønsteret har mye og si. Mye småkjøring, og korte turer taler for kortere intervall, mye langkjøring, eller mye kjøring med varm motor, taler for lengre intervall.

På oljen finnes ulike standarder.. En olje med 229.5 spec er god for ca 50 tusen km i mercedeser som skal ha denne oljen. (mobil1 0w40)  En olje med mercedes 229.3 spec, er god for 30 tusen km, i mercedeser som skal ha denne spec. (biltema 5w40 oppfyller denne). BMW long life spec, er god for ca 25 tusen km, mercedes 229.1, er god for ca 15 tusen km, i mercedeser som skal ha denne spec, ofte er en delsyntet 229.1....

(alt i samsvar med oljefilter som tåler tilsvarende intervaller naturligvis, men det gir en indikasjon om hvor god oljen faktisk er).

Var inne på biltema sine sider og sjekka spec, på den olje du bruker, ser helt fin ut den, overasket over hvor fine viskositetsverdier den hadde.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.706
Antall liker
8.110
Torget vurderinger
0
Og jeg som trodde det var linolje som var noe. Kan ikke se at det er nevnt ennå... Nå er dere bokstavelig talt helt ute og kjører...

Fin hale Spiralis, du kler den...
Aha !! En Duelund disippel ! :D Ja ikke det dummeste det, kanskje ? 8)

Man takker lett rødmende den lille frue for koplimenten. Takk. :-*
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Virker å være noen med peiling på bil her nå, så jeg spør; skiftet hydraulikk-pumpe på min volkswagen caddy her om dagen, dette ble utført for den nette sum av 2800 kr. Dyrt eller billig?
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Altså 2800 kr for den nye pumpa + skifting
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.706
Antall liker
8.110
Torget vurderinger
0
Pumpen til servostyring ? Hmm.......... VW er jo ikke direkte billig hverken på deler eller arbeid, så uten å vite det sikkert tror jeg ikke det var direkte dyrt.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Den pumpen har vel ansvaret for servoen har jeg forstått ja. Grunnen til at jeg lurer er at pumpen ble skiftet på merkeverksted i Polen, og hvordan prisen er sammenlignet med i Norge.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Litt vanskelig og si, sett at ei ny pumpe koster 3 tusen her, og ei brukt ei 1500, og jobben koster 1000 kr per time i tillegg, så kan du bare se på den polske fakturaen og gjøre det om til norske priser.

Skiftet den pumpa på en bil jeg hadde, den pumpa, er den som overfører kraften fra servopumpa, over til tannstanga, ligner en støtdemper med 2 rør som går inn på, da ga jeg et par tusen for pumpa, og skifta det på en halvtime.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
De jobbet i 3 timer for å få skiftet. Pumpen kostet i følge fakturaen 1900 norske kroner (kjapt omregnet), hydraulikk-olje for 76 kr, og resten som da blir arbeidet blir vel ca 800 kr.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Og en slange til 150 kr ser jeg er fakturert, så enda mindre penger for selve arbeidet.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
De jobbet i 3 timer for å få skiftet. Pumpen kostet i følge fakturaen 1900 norske kroner (kjapt omregnet), hydraulikk-olje for 76 kr, og resten som da blir arbeidet blir vel ca 800 kr.
Er faktisk ikke sikker på om det er servopumpa foran, eller om det er hydraulikk pumpa bak de har skiftet for deg, hvis ikke den er innebygd i tannstanga på caddy, isåfall var det den foran, da er det nok endel jobb..

Du for ringe og be om overslag, men tipper du sparte 4500 kroner.

Har de skiftet tannstang, har du spart massevis.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
katalognummer på pumpa er 028145157DX og/eller 48981900, er oppgitt to nummer,noe sted jeg kan sjekke dette?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.712
Antall liker
11.905
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Må bare slenge på en liten historie her:

Hennes versjon av kvelden:
Han var veldig rar i går kveld. Vi hadde avtalt å treffes på en cafe og ta
et glass vin eller noe. Jeg trodde det var min skyld fordi jeg hadde vært
ute og handlet med jentene og glemte tiden, og derfor ble litt forsinket.
Men han sa ikke noe om det. Vi fant ikke tonen. Han var fjern og taus, så
jeg tenkte det kanskje var bedre hvis vi dro et sted der vi kunne være litt
for oss selv. Vi dro på en veldig romantisk restaurant. Men fortsatt var
han rar. Jeg prøvde å være blid, men fryktet at det var noe alvorlig som
holdt på å skje. Jeg spurte ham, men han påstod at det ikke var noe galt.
Men jeg var ikke sikker. På veien hjem fortalte jeg han at jeg elsket ham
over alt på jord (i tilfelle han kanskje ikke var sikker). Han tok armen
rundt meg, men svarte ikke. Jeg ble ganske frustrert, for jeg hadde jo
håpet at han ville si det samme tilbake! Endelig var vi hjemme og jeg
begynte å lure på om han vurderte å gjøre det slutt! Jeg prøvde å få ham til
å snakke, men han bare skrudde på tvŽn. Da ga jeg opp og gikk og la meg.
Utrolig nok kom han etter, etter ca 20 minutter. Vi l å sammen, men han
virket fortsatt fjern! Jeg hadde lyst til å bli rasende! Men i stedet gråt
jeg meg stille i søvn. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har mine sterke
mistanker om at han har funnet seg en annen!

Hans versjon av kvelden:
Jeg kantkjørte en felg... Fikk heldigvis pult!!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.712
Antall liker
11.905
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og bare en ørliten til. Kanskje postet før.

Jag behöver råd gällande ett beslut som kan komma att förändra min framtid....
Jag har under en längre tid misstänkt att min tjej är otrogen. Flera tecken, mobilen ringer och hon lägger på, någon ringer ofta och lägger på luren etc. Hon är ute med "tjejerna" ofta och när jag frågar vilka så är det alltid någon från jobbet som jag inte har kontakt med.
Jag försöker alltid kolla efter hennes taxi när hon kommer hem men hon går alltid sista biten och jag hör att en bil åker iväg. Det kanske inte är en taxi?
För ett par dagar sen plockade jag upp hennes mobil bara för att se vad klockan var och då blev hon helt tokig, hon skrek att jag skulle ge fan i hennes mobil och att jag snokade.
Hursomhelst så har jag inte konfronterat henne än. Jag tror att innerst inne ville jag inte veta sanningen men igår kväll bestämde jag mig för att kolla upp henne. Jag bestämde mig för att gömma mig bakom min bil för att få en blick över hela gatan och se vilken bil hon kom ut ur. Det var medans jag hukade mig bakom bilen som jag såg att jag hade rost i hela bakre hjulhuset.
Tycker ni att jag ska lämna in bilen på en verkstad eller köpa lite prylar på mekonomen och fixa det själv?
 
Topp Bunn